Bericht
door e30touring1990 » 18 nov 2020, 09:56
wellicht dat er mensen zijn met ervaringen omtrent het splitsen van een woonhuis.
scenario is als volgt:
ik heb een vrijstaande woning op het oog welke ik samen zou willen kopen met mijn zakenpartner (wel prive aanschaf). Dit huis zouden we willen splitsen in 2 woonhuizen voor eigen gebruik (hij de ene helft, ik de andere helft) waardoor je dus effectief 2 maal een 2 onder 1 kapper creëert. Woonopp. is 300m2 dus je houdt circa 150m2 per kant over.
Huidige bestemmingsplan is 1 woonhuis op 1 stuk bouwgrond (ons plan past hier dus niet in). Nu heb ik enkele weken geleden alvast een voortoets ingediend bij de gemeente om te laten beoordelen of ze willen afwijken van dit bestemmingsplan zodat er dus 2 woningen gecreëerd kunnen worden op 1 stuk bouwgrond. Voor ons is het besluit van de gemeente een ontbindende factor omdat we het huis niet hoeven te hebben als het niet gesplitst kan worden. Echter is de zogenaamde voortoets van de gemeente geen formeel stuk waar rechten aan kunnen worden ontleend, m.a.w. het lijkt erop alsof je daar niet op kunt varen (al geeft mevrouw van de gemeente dat wel aan). Na deze voortoets (bij positieve uitslag) was het ons plan het huis te kopen en de plannen door te zetten, dan is er aanvullend nog een omgevingsvergunning nodig (was vroeger bouwvergunning). Nu lijkt er dus een (klein) risico te zijn dat de uitslag van de omgevingsvergunning zou kunnen afwijken van de voortoets, dit is zoals hierboven beschreven voor ons project desastreus omdat we dan niets aan de woning hebben.
De vraag is nu op basis van welke gegevens we een besluit kunnen maken om de woning te kopen. Om zeker te zijn zou je kunnen stellen om op voorhand al een omgevingsvergunning aan te vragen op het huis (welke nog niet in ons bezit is), dit duurt echter 8-26 weken wat ik nogal een onbetrouwbaar tijdsframe vind zeker nu ze zich makkelijk beroepen op uitstel ivm corona. Daarnaast kost het duizenden euro's om bouwtekeningen op voorhand te laten maken en de omgevingsvergunning aan te vragen waarbij het huis in de tussentijd aan een ander verkocht kan worden.
Ik ben benieuwd of er mensen zijn met ervaringen hiermee of hun blik hierop zodat ik een goede afweging kan maken wat te doen.
gr Floris