Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise
Berichten: 7334
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 12 aug 2020, 15:43

Shakes schreef: 10 aug 2020, 19:43 wij willen graag 5% van de laatste termijn storten in een depot bij een notaris (notaris van de bouwer). Zij kiezen echter voor een collectieve bankgarantie en ons voorstel is voor hen geen optie.
Collectieve bankgarantie klinkt toch als een soort project van meerdere huizen?
Ik krijg als ik bovenstaande teruglees inderdaad het idee dat de aannemer de bankgarantie wil afgeven.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27896
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 12 aug 2020, 16:13

Ja is geen normale gang van zaken om alles betaald te hebben voor de oplevering.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8893
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Joop » 12 aug 2020, 16:23

Klopt...

Aangezien Woningborg van toepassing is, is tevens het volgende van toepassing (ook deels in de Wet vastgelegd), twee vragen met antwoord bekeken vanuit de consument:

Wanneer valt het depot of de bankgarantie vrij?
Dat is pas het geval na 3 maanden na oplevering valt het depot of de bankgarantie vrij. Het depot valt niet vrij als u binnen 3 maanden na oplevering van uw woning aan de notaris kenbaar maakt dat u het depot wilt blokkeren. Dit opschortingsrecht heeft u alleen als er tegen het eind van de 3-maandstermijn nog gebreken bestaan.

Mag ik als koper bij de oplevering een deel van de aanneemsom achterhouden?
Ja. Wanneer de ondernemer de oplevering van de woning heeft aangekondigd, heeft u het wettelijk recht om maximaal 5% van de aanneemsom in depot te storten bij de in de overeenkomst bepaalde notaris. Tenzij er geen in de overeenkomst bepaalde notaris is. Dan moet in goed onderling overleg een notaris worden bepaald. Als de ondernemer een vervangende zekerheid heeft gesteld en heeft ondergebracht bij de notaris, vervalt de mogelijkheid van het doen van een depotstorting. Dan geldt de bankgarantie als depot in het kader van het wettelijk opschortingsrecht.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Shakes » 12 aug 2020, 22:22

Ik heb mail, zal ik morgen posten. Was er vandaag even klaar mee :)

Ha Joop, top! Even snel,

Punt 1 gaat dus op voor een depot en niet voor een bankgarantie. Kortom, ik kan niks blokkeren als er nog niet voldaan is aan de minimale eisen In het geval van de bankgarantie.

Punt 2 Is vermoed ik het geval met de kanttekening dat er een notaris is.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27896
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 12 aug 2020, 22:28

Als je eruit komt, zorg dat je ook toezicht houdt, of laat houden tijdens de bouw.
Bij een eindoplevering zie je namelijk net niks (tenminste niet de belangrijke eventuele gebreken)
(Eigen huis oplevering vind ik een lachertje)

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Jan Terwolde » 13 aug 2020, 09:41

tomgtr schreef: 12 aug 2020, 15:38 100% dan ben ik in Jan Terwoldes team. Dat is gewoon niet hoe het gaat. Natuurlijk wil hij dat, zou ik ook willen, maar is niet realistisch.
Haha kijk aan!

Elise
Berichten: 7334
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 13 aug 2020, 10:07

De ondernemer stelt een 5% bankgarantie. Mag dat?

Ja, de ondernemer mag in het kader van de 5% regeling een vervangende zekerheid in de vorm van een bankgarantie stellen. Deze bankgarantie moet voldoen aan de in de Algemene Voorwaarden behorende bij uw overeenkomst gestelde eisen. Deze zekerheid mag geen eindtermijn hebben. Het gevolg van de bankgarantie is dat u de volledige aanneemsom rechtstreeks aan de ondernemer betaalt en dus geen 5% mag storten bij de notaris.
https://www.woningborg.nl/particuliere- ... -regeling/


Ik zou op basis hiervan geen enkel probleem hebben om het contract te tekenen.
5% in depot bij de notaris van Nandor of die bankgarantie á 5% bij de notaris van de aannemer = dezelfde zekerheid.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8893
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Joop » 13 aug 2020, 10:16

Precies... Maakt geen enkel verschil. Je hebt als consument het recht om de uitbetaling op te schorten als er gebreken zijn en/of niet opgelost zijn.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27896
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 13 aug 2020, 10:22

Het vergt wel actie van de consument richting de notaris, doe je niks wordt de bankgarantie automatisch opgeheven na de opleveringstermijn.

Bij een depotstorting van de consument bij de notaris blijft het geld staan als je niks doet.

Wel een verschil om rekening mee te houden en dus tijdig melden bij de notaris als je niet tevreden bent, of niet krijgt wat is afgesproken.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Shakes » 13 aug 2020, 11:04

Thanks! Ik heb inmiddels contact met woningborg.

Het certificaat van woningborg inmiddels ook in bezit. Blijft mijn vraag hoe kan het dan toch her en der misgaan.

Ik reken er op dat we er vandaag of morgen wel uitkomen.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Shakes » 13 aug 2020, 11:05

@ Luco, zijn er bedrijven die dat kunnen? Ik zie er zelf weinig aan. Ben wel van plan 3x per week bij de bouw aanwezig te zijn maar ze kunnen me vrij veel wijsmaken :)

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8893
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Joop » 13 aug 2020, 11:53

Bestaat de mogelijkheid ook om op de bouw te komen dan Nandor? Veelal in een projectmatige opzet is dat niet gewenst/toegestaan namelijk (om uiteenlopende redenen), of verloopt de opdracht één-op-één? Dan is het een ander verhaal en is het ook wel handig als je een directievoerder of iemand met verstand van zaken voor jou laat meekijken tijdens de uitvoering. Hou er wel rekening mee dat er in drie weken heel veel kan gebeuren op een bouw, dus afhankelijk van de werkzaamheden is het wel raadzaam om dan vaker op de bouw te zijn.
Luco schreef: 13 aug 2020, 10:22 ...
Wel een verschil om rekening mee te houden en dus tijdig melden bij de notaris als je niet tevreden bent, of niet krijgt wat is afgesproken.
Inderdaad wel even een goede nuance en iets om rekening mee te houden...

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27896
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 13 aug 2020, 12:13

Shakes schreef: 13 aug 2020, 11:05 @ Luco, zijn er bedrijven die dat kunnen? Ik zie er zelf weinig aan. Ben wel van plan 3x per week bij de bouw aanwezig te zijn maar ze kunnen me vrij veel wijsmaken :)
Genoeg bouwkundigen die dat kunnen lijkt me zeker in de buurt van amsterdam, wanneer start de bouw en waar ongeveer?

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Shakes » 13 aug 2020, 13:21

@ Joop, ja dit is geen probleem. Het is geen projectbouw.

We hebben alle tijd en mogelijkheden om zo goed als dagelijks langs te gaan dus dat gaan we zeker doen.

@ Luco, de bouw start binnen nu en een paar maanden. Even wachten op toestemming van de gemeente Almere en dan kunnen ze.

Contact met de afdeling juridische zaken van woningborg gehad en dat was behoorlijk positief. Uitleg gekregen met name over de vervolgstappen als er dingen niet in orde zijn. De bouwer staat goed aangeschreven maar er werd wel een kanttekening gemaakt dat er veel mensen niet weten hoe en wanneer klachten door te geven. Wij verwachten daar geen problemen. Kortom, vandaag of morgen zal ik vragen om de laatste versie van het contract en dan kunnen we hopelijk eindelijk tekenen. :swinging:

Elise
Berichten: 7334
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 13 aug 2020, 13:49

Shakes schreef: 13 aug 2020, 13:21 veel mensen niet weten hoe en wanneer klachten door te geven.
Of het geleverde niet overeenkomt met hun verwachtingspatroon, terwijl het geleverde wel binnen de marges valt.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27896
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 13 aug 2020, 14:08

Elise schreef: 13 aug 2020, 13:49
Shakes schreef: 13 aug 2020, 13:21 veel mensen niet weten hoe en wanneer klachten door te geven.
Of het geleverde niet overeenkomt met hun verwachtingspatroon, terwijl het geleverde wel binnen de marges valt.
Ja dat is vaak het probleem, mensen weten niet eens wat behangklaar is, je wil niet weten wat voor discussie dat oplevert met de kopers, dat is ook wat me tegenhoud om voor particulieren te werken, het verwachtingspatroon is te hoog bij de meeste mensen.
Vlakheid van muren/vloeren en tegelwerk is vaak teleurstellend vanuit het oogpunt van de koper.

@Nandor, ik neem aan dat je een afwerkstaat hebt enzo met de omschrijvingen ed, daar wil ik best samen een keer naar kijken met het idee wat jij daarvan verwacht of juist niet.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4112
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Philipoo » 13 aug 2020, 14:13

Dit topic is btw meer "Nu een huis bouwen" geworden

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27896
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 13 aug 2020, 14:16

Philipoo schreef: 13 aug 2020, 14:13 Dit topic is btw meer "Nu een huis bouwen" geworden
laten bouwen, dat is ook kopen :tooth:

Maar wel een verschil, als je een bestaand huis koopt is het wysiwyg
Als je nieuwbouw koopt zijn de verwachtingen vaak te hoog.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4112
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Philipoo » 13 aug 2020, 14:22

Luco schreef: 13 aug 2020, 14:16
Philipoo schreef: 13 aug 2020, 14:13 Dit topic is btw meer "Nu een huis bouwen" geworden
laten bouwen, dat is ook kopen :tooth:

Maar wel een verschil, als je een bestaand huis koopt is het wysiwyg
Als je nieuwbouw koopt zijn de verwachtingen vaak te hoog.
Ik wilde wel laten bouwen, maar m'n vriendin niet. Achteraf ook maar beter denk ik!

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27896
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 13 aug 2020, 14:24

Het heeft zijn charmes, maar geeft ook veel stress

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31256
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nu een huis kopen

Bericht door JP » 13 aug 2020, 14:28

Ik zou het alleen willen omdat dan alles nieuw is. Elektra, afvoeren, leidingwerk.....etc.
Als je nieuwbouw koopt zijn de verwachtingen vaak te hoog.
Alleen begrijp ik dat je je daar ook niet blind op moet staren ?

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27896
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 13 aug 2020, 14:33

JP schreef: 13 aug 2020, 14:28 Ik zou het alleen willen omdat dan alles nieuw is. Elektra, afvoeren, leidingwerk.....etc.
Als je nieuwbouw koopt zijn de verwachtingen vaak te hoog.
Alleen begrijp ik dat je je daar ook niet blind op moet staren ?
@JP, natuurlijk is alles nieuw, maar vaak ook gewoon standaard, als je er dus geen verstand van hebt en nu een huis hebt waar bv 6 stopcontacten in je slaapkamer aanwezig zijn kon je wel eens van een koude kermis thuiskomen bij nieuwbouw als je er geen verstand van hebt, want vaak staat er, voldoende stopcontacten, en dat blijken er dan twee te zijn terwijl voor jouw voldoende pas 6 is, want je hebt hele andere referenties, en eigenlijk is dat met alle onderdelen zo.

en elk stopcontact extra kost geld.

Dus heel goed lezen wat er aangeboden wordt, maar voor veel mensen is dat toch lastig, net als technische tekeningen lezen.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Shakes » 13 aug 2020, 17:11

We gaan het zien.

Je bouwt huis 2 omdat huis 1 niet helemaal naar wens is. Met die gedachte net gevraagd wanneer we langs kunnen komen om te tekenen.

#zinin

Nogmaals dank voor de adviezen.

Elise
Berichten: 7334
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 13 aug 2020, 17:49

Luco schreef: 13 aug 2020, 14:08 Vlakheid van muren/vloeren en tegelwerk is vaak teleurstellend vanuit het oogpunt van de koper.
En eerlijk gezegd hebben ze daar gelijk in, de normering/tolerantie is daar absoluut in het voordeel van de aannemer naar mijn mening.

Neem even het tegelwerk wat jij zelf heb gedaan in jouw badkamer. Gerectificeerde tegels die jij netjes met een level systeem hebt geplaatst. Ziet er super strak uit (op de foto's :tong: ).
Als je voor die gerectificeerde tegels in een nieuwbouwhuis kiest, is de kans groot dat het een teleurstelling gaat worden (want iedere oneffenheid zie je door de scherpe kanten). Want ik denk niet dat de tegelzetter netjes met een level systeem aan de gang gaat, dan moet het er even snel in zeg maar...

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27896
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 13 aug 2020, 17:55

Elise schreef: 13 aug 2020, 17:49
Luco schreef: 13 aug 2020, 14:08 Vlakheid van muren/vloeren en tegelwerk is vaak teleurstellend vanuit het oogpunt van de koper.
En eerlijk gezegd hebben ze daar gelijk in, de normering/tolerantie is daar absoluut in het voordeel van de aannemer naar mijn mening.

Neem even het tegelwerk wat jij zelf heb gedaan in jouw badkamer. Gerectificeerde tegels die jij netjes met een level systeem hebt geplaatst. Ziet er super strak uit (op de foto's :tong: ).
Als je voor die gerectificeerde tegels in een nieuwbouwhuis kiest, is de kans groot dat het een teleurstelling gaat worden (want iedere oneffenheid zie je door de scherpe kanten). Want ik denk niet dat de tegelzetter netjes met een level systeem aan de gang gaat, dan moet het er even snel in zeg maar...
Ja, dat komt natuurlijk omdat het veel meer tijd kost, en het duurste is de arbeid, je kan als koper ook kiezen voor beter classificaties van vlakheid, of het nu voor vloer, wand of tegels is, maar 1 of 2 kwalificaties hoger betekent een hele forse meerprijs.
Daar mankeert het nog steeds aan vind ik bij particuliere verkoop, de juiste communicatie, er worden classificaties vernoemd waar een koper echt geen verstand van heeft, maak die classificaties visueel en geef dan ook aan dat een betere classificatie duurder is en leg ook uit waarom. En dat het weer arbeid scheelt met de afwerking later.

Bij wanden is het dacht ik standaard 5mm per meter wat er in mag zitten met plaatselijk kuilen tot 3 mm verschil, wil je beiden naar 0 hebben gaat de prijs met factor 3 omhoog en dat is veel. Maar is ook veel meer werk.

Overigens hebben de aannemers die classificaties/normeringen niet verzonnen he, wel met je eens dat ze meestal de minste aanbieden.

nou lees maar eens, en dan hebben we het alleen maar over tegeltjes :tooth:

https://www.interkeramiek.nl/wp-content ... zetter.pdf

blz 28, groep twee, weet je gelijk hoe groot de toleranties mogen zijn.
Laatst gewijzigd door Luco op 13 aug 2020, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot], beske, dave van marion, EmielS60, HJ2, jos_br, Kasteel, Majestic-12 [Bot], MarcF en 282 gasten