Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3564
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Nu een huis kopen

Bericht door HJ2 » 28 mar 2017, 10:21

Bloody hell wat een optrekje. Daar kan ik alleen maar van dromen hiero.
Gisteren bij een open huis geweest. Werkelijk stampevol met geinteresseerden, en dat voor een hoekwoning van 123 vierkante meter voor 5 ton... En ik voel aan mijn theewater aan dat er fors overboden gaat worden.
Hoezo overspannen?

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2252
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Will F. » 28 mar 2017, 12:22

Als er iets moet gebeuren in dit land NU dan is het wel de versnelde afschaffing vd hypotheekrente aftrek. Uiteraard tegelijkertijd de IB naar beneden. Zelden zo'n zinloos marktverstorend en kostenopdrijvende vorm van regelgeving gezien. Maar het gros vd ingezetenen is bang voor afschaffing en daar spinnen de kongsie van overheden, banken, ontwikkelaars en andere grootgrondbezitters (die dit alles bedacht hebben en in stand houden) enorm garen bij. De banken maken het m.b.v. de overheid helemaal ondoorzichtig en vullen hun zakken onder het mom van fiscaal voordeel vd klant.
Iemand die dit niet snapt moet de laatste pagina's van dit draadje eens heel aandachtig doornemen.
Sterk stijgende huizenprijzen een zegen voor economie? Het is leven op de pof die uiteindelijk door je (klein)kinderen zal moeten worden betaald.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Nu een huis kopen

Bericht door dvh » 28 mar 2017, 15:07

Wat een kast van een huis Pascal!

SlowCo
Berichten: 3529
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Nu een huis kopen

Bericht door SlowCo » 28 mar 2017, 16:52

Paskal, uit nieuwsgierigheid: wat is de vraagprijs van zo'n huis in de regio Eindhoven (volgens je avatar)?
Geen probleem als je het liever niet noemt natuurlijk.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Shakes » 28 mar 2017, 17:57

"What was I thinking" mooi om weer eens terug te lezen. Uiteindelijk 4 jaar terug een huis gekocht voor veel geld, het blijven stenen enzo, in Amstelveen. Nu is de waarde van het huis bijna verdubbeld!!! Woon er heerlijk, alles binnen handbereik en geen moment spijt van natuurlijk. De markt is imo geheel gek. Ik ben blij dat ik toen gekocht heb want wat ik nu heb nu zou ik het niet willen/kunnen betalen.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3673
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Paskal » 28 mar 2017, 19:22

Regio Eindhoven is natuurlijk een breed begrip :). Waalre/Valkenswaard ligt er bijvoorbeeld tegenaan en daar zit zoiets (1400m3 en 260m2 woonoppervlakte excl de inpandige garage) toch al snel op 8 a 9 ton.
Het huis wat wij op het oog hebben staat echter in het oostelijke deel van Brabant tegen de Limburgse grens aan en dan moet je denken aan een ton of 6 a 6,5.

Da's natuurlijk nog steeds veel geld, maar als ik de post hierboven lees over een hoekwoning van 5 ton dan prijs ik me gelukkig dat ik in het Brabantse woon :)
Laatst gewijzigd door Paskal op 28 mar 2017, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.

SlowCo
Berichten: 3529
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Nu een huis kopen

Bericht door SlowCo » 28 mar 2017, 19:30

Dat zijn inderdaad andere prijzen dan hier in de regio (Groene Hart). Hier zou zo'n prachtig huis makkelijk ruim het dubbele moeten kosten.
Succes in ieder geval met de onderhandelingen!

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31208
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nu een huis kopen

Bericht door JP » 28 mar 2017, 19:35

Wat is de verhouding WoZ en de vraagprijs van een huis ? Kun je de Woz gebruiken als minimumprijs voor je huis ?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Arthur » 28 mar 2017, 19:47

Kan wel maar of ze akkoord gaan ;-)

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3564
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Nu een huis kopen

Bericht door HJ2 » 28 mar 2017, 21:21

Woz voor huis in kwestie hierboven is 320.000 (!)

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Nu een huis kopen

Bericht door TLRS » 29 mar 2017, 01:35

Will F. schreef: 28 mar 2017, 12:22 Als er iets moet gebeuren in dit land NU dan is het wel de versnelde afschaffing vd hypotheekrente aftrek. Uiteraard tegelijkertijd de IB naar beneden. Zelden zo'n zinloos marktverstorend en kostenopdrijvende vorm van regelgeving gezien. Maar het gros vd ingezetenen is bang voor afschaffing en daar spinnen de kongsie van overheden, banken, ontwikkelaars en andere grootgrondbezitters (die dit alles bedacht hebben en in stand houden) enorm garen bij. De banken maken het m.b.v. de overheid helemaal ondoorzichtig en vullen hun zakken onder het mom van fiscaal voordeel vd klant.
Iemand die dit niet snapt moet de laatste pagina's van dit draadje eens heel aandachtig doornemen.
Sterk stijgende huizenprijzen een zegen voor economie? Het is leven op de pof die uiteindelijk door je (klein)kinderen zal moeten worden betaald.
Hypotheekrente aftrek, is dat niet de stok achter de deur om mensen aan het werk te houden? Mij lijkt geen inkomen, geen aftrek dus hypotheeklasten gaan zo maar even een flinke berg omhoog. Heb er zelf nooit mee van doen gehad, dus weet niet of het klopt. Zou het zo zijn, zou het wel invloed hebben op de arbeidsmarkt.

De vereenvoudiging van financiële producten zouden de consument kunnen helpen, in dat opzicht vind ik je voorstel interessant. Stel dat de verlenende partij blaam treft voor het strategisch onvolledig informeren van de klant, is het probleem er nog niet mee uit de wereld. Gaat naar mijn idee ook op voor de klant, naar mijn idee verdiepen ze zich onvoldoende in iets wat zolang een financiële last kan zijn. Tenminste, als ik dat zo hier en daar hoor van mensen die naar mijn idee beter zouden kunnen weten..

Voor wat betreft de huizenprijzen, zie ik als een teken van het succesvol manipuleren van een flinke massa mensen. Maar voor de nieuwe generaties zijn er denk ik grotere uitdagingen.

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2252
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Will F. » 29 mar 2017, 12:47

Het breken van die kongsi is geen geringe uitdaging. Wanneer koophuizen middels HRA niet zo werden gestimuleerd en duur gemaakt werden zou de arbeidsmobiliteit (wil om te verhuizen voor je werk) veel groter zijn (is relatief laag in NL) wat een economie veel flexibeler en sterker maakt. Of je de hypotheek nou bruto of netto aftikt maakt m.i niet uit betalen moet je hem toch. Jij noemt het manipulatie vd massa, dat heet ook wel volksverlakkerij :tooth:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Arthur » 29 mar 2017, 13:48

Wel lullig voor mensen die dus zo'n te duur huis hebben gekocht (100% vd kopers) wanneer ze de HRA afschaffen en de huizen worden goedkoper. Bruto of netto aftikken is niet het probleem, de restschuld dan wel. Komen alle hypotheken onder water.
Ja, uitzonderingen daargelaten...

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2252
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Will F. » 29 mar 2017, 16:33

Daarom moet de overheid het nu doen, nu de gekte weer terug is om de boel tegelijkertijd te temperen. Te veel betalen je zegt het al: meerennen in de gekte onder het mom van de prijzen dalen toch niet want het is een huis en de bank en de makelaar zeggen dat het dit waard is. Eigen verantwoordelijkheid nemen dat zouden ze hier eens moeten stimuleren, jij bepaalt wat je het waard vind dus zelf sommen maken (bakstenen kozijnen keuken dak cv energiehuishouding enz enz) en afvragen hoe schaars/uniek die grond/locatie nou echt is. Dan houd het wel op met 65% boven woz bieden als hierboven benoemd.
restschuld= teveel betaald, dus aflossen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Arthur » 29 mar 2017, 16:57

Vind ik wel heel makkelijk praten. Jij (niet persoonlijk) bepaalt niets! Een huis wordt te koop aangeboden voor een X bedrag en hij gaat. Om dan te zeggen: "restschuld is te veel betaald, dus aflossen". Dat zal wel moeten, idd. Maar de mensen konden/kunnen niet veel anders.

pimini
Berichten: 178
Lid geworden op: 02 sep 2008, 18:15
Locatie: E36 M3 coupe / E36 316 touring / E36 320 touring / Megane RS III

Re: Nu een huis kopen

Bericht door pimini » 29 mar 2017, 17:12

Wat is het alternatief Will, je moet toch ergens wonen. Huren in de vrije sector? Ook niet bepaald goedkoop..

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Niels » 29 mar 2017, 17:23

Poeh, gaaf huis Paskal!

Je doet lijken of het Brabantse goedkoop is maar ik denk dat je elders in die provincie ook zomaar met een factortje 2 kunt rekenen. Anyway, als je het jezelf kunt veroorloven dan zou ik er zeker voor gaan!

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Stefan R » 31 mar 2017, 15:40

HJ2 schreef: 28 mar 2017, 10:21 Bloody hell wat een optrekje. Daar kan ik alleen maar van dromen hiero.
Gisteren bij een open huis geweest. Werkelijk stampevol met geinteresseerden, en dat voor een hoekwoning van 123 vierkante meter voor 5 ton... En ik voel aan mijn theewater aan dat er fors overboden gaat worden.
Hoezo overspannen?
http://www.funda.nl/koop/honselersdijk/ ... eldijk-38/

In de buurt van Delluf :bag:

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1808
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Nu een huis kopen

Bericht door veejay » 31 mar 2017, 15:52

Uiteindenlijk mag je hopen dat de taxateur het huis ook vraagprijs waard vindt anders mag je eigen geld inleggen of de koop ongedaan maken (ontbindende voorwaarde).

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Wouter81 » 31 mar 2017, 16:09

Stefan R schreef: 31 mar 2017, 15:40
HJ2 schreef: 28 mar 2017, 10:21 Bloody hell wat een optrekje. Daar kan ik alleen maar van dromen hiero.
Gisteren bij een open huis geweest. Werkelijk stampevol met geinteresseerden, en dat voor een hoekwoning van 123 vierkante meter voor 5 ton... En ik voel aan mijn theewater aan dat er fors overboden gaat worden.
Hoezo overspannen?
http://www.funda.nl/koop/honselersdijk/ ... eldijk-38/

In de buurt van Delluf :bag:
LOL

Da's uhhhh, positief ingezet lijkt me. :D Maar je hoeft maar 1 gek te vinden natuurlijk... :bag:

Zo'n huisje zou hier in Friesland (waar ik woon althans) misschien 2 ton zijn.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Nu een huis kopen

Bericht door daNpy » 31 mar 2017, 18:07

Wie heeft er ervaring met zelf een huis bouwen (grond kopen, hele proces etc)?

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3673
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Paskal » 31 mar 2017, 18:45

Inmiddels is de kogel middels een mondelinge overeenstemming door de kerk :hosanna:

31 mei krijgen we de sleutel van ons optrekje dus da's al best rap. Nu o.a. maar eens gaan bedenken hoe ik die ca 4.000m2 gras en bijna 500 meter beukenhaag bij ga houden :)

Voor de liefhebber hier nog wat fotootjes.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Nu een huis kopen

Bericht door alt » 31 mar 2017, 18:50

Na veel huizen bezoeken die in het buitengebied lagen, besloten v.w. de verbouwkosten, om een oud huisje te kopen op een mooie locatie.
Een catalogushuis uitgezocht, het bouwbedrijf alle vergunningen laten regelen.
Met de start van de bouw op de bouwplaats een bouwkundige in handen genomen, die de bouw begeleid.
Dat is heel belangrijk, waarom, je laat maar 1 of 2 maal in je leven een huis bouwen.
Het zijn de details die het huis afmaken.
Dit leide slechts tot enkele aanpassingen(2) bij de oplevering.
De schilder vertelde, normaal moet 300 spijkers & parkers naspijkeren, bij ons 1 parker.

Het voordeel van je eigen huis bouwen is, je bouwt het zoals je zelf het graag wilt hebben, verbouwen is niet van toepassing, kamers waar je die wilt hebben, je kunt alles wat je maar wilt aanpassen, deuren, ramen, dakgoten, dakpannen, kleur stenen, welke soort voeg, inrichting badkamer, je stopcontacten op de plaatsen waar je ze zelf graag wilt hebben, enz.

De kosten zijn gelijk of lager dan een huis te kopen & te verbouwen.
En je hoeft niet in de rotzooi van de verbouwing te zitten.
De volgende koper hoeft hoogst waarschijnlijk minder te verbouwen w.v. de nieuwbouw.
Dus makkelijker verkoopbaar huis in de toekomst v.w. de beter epc waarde.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Nu een huis kopen

Bericht door alt » 31 mar 2017, 18:52

Een prachtig huis, Pascal.

JeroenT
Berichten: 2199
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Re: Nu een huis kopen

Bericht door JeroenT » 31 mar 2017, 19:11

daNpy schreef: 31 mar 2017, 18:07 Wie heeft er ervaring met zelf een huis bouwen (grond kopen, hele proces etc)?
Ik ben het nu aan het doen. Eind dit jaar moet het af zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Darudevampire, Eric Z, Opa, RJK, Semrush [Bot] en 410 gasten