Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Ar » 23 jul 2020, 13:21

Philipoo schreef: 23 jul 2020, 13:16 Mocht je je huis verkopen en vervolgens gaan huren dan komt er geen vorm van belasting over de overwaarde die je overhoudt. Wel komt er (logischerwijs) vermogensbelasting overheen als het een tijdje op je rekening staat. Geef je het echter uit voor 1 januari van het volgende jaar dan hoef je er ook geen vermogensbelasting over te betalen.
Koop je een nieuw huis, dan moet je de overwaarde wel gebruiken om je nieuwe woning mee te bekostigen!
Vooral dat laatste zinnetje. Stel je hebt twee huizen en je verkoopt er een. Moet je dat gebruiken om de andere af te lossen?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26720
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 23 jul 2020, 13:24

Philipoo schreef: 23 jul 2020, 13:16 Mocht je je huis verkopen en vervolgens gaan huren dan komt er geen vorm van belasting over de overwaarde die je overhoudt. Wel komt er (logischerwijs) vermogensbelasting overheen als het een tijdje op je rekening staat. Geef je het echter uit voor 1 januari van het volgende jaar dan hoef je er ook geen vermogensbelasting over te betalen.
Koop je een nieuw huis, dan moet je de overwaarde wel gebruiken om je nieuwe woning mee te bekostigen!
staat mij wel bij binnen 5jr.
dacht als je langer dan 5jr wacht met kopen van een huis dat je dan niet die waarde hoeft te gebruiken en toch vol HRA kan genieten indien minimaal annuïteit.

want alleen voor die HRA moet dat, ook als je meteen iets nieuws koopt en overwaarde niet gebruikt is de HRA enige consequentie.
die mag je niet toepassen op het deel wat qua bedrag gelijk is aan de overwaarde.
met de huidige <2% rente is dat niet eens zo'n mega bedrag meer..

Ja dat moet Ar, voor de HRA. (ik heb het net bij de hand samenwonen met nieuwe vriendin, allebei koophuis naar samen 1. voor 100% HRA moeten we beide overwaarde volledig in het nieuwe huis stoppen)

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Jussi » 23 jul 2020, 13:28

JP schreef: 23 jul 2020, 13:14 Dit topic even volgende de laatste dagen. Ben dan ook geinteresseerd in de vraag van Ar.

Ook hier sinds 7 jaar een koopwoning, waar nu al een verwachtte 40% overwaarde zit, overweeg ik serieus te 'cashen' en totaal tegen de lijn in der DF-verwachtingen om te gaan huren. Moet wel zeggen dat de keuze om hiervoor als Nederbelg te kiezen en aldaar te huren.
Waar je in NL voor €800 ex. een uitgeleefd volgescheten kippenhok kan huren, waar dan 52 man zich voor inschrijven, heb je net over de grens tig nieuwbouwprojecten, voorbeeld: https://www.groepn.be/appartement-te-hu ... em/4093926
In Belgie zijn de prijzen nog normaal , vaak met parkeergarage en weinig gemeenschappelijke kosten dan in NL.
Ja maar huren is duurder dan een hypotheek, zeggen jullie dan. Nou een huis kost ook geld. Je blijft toch investeren en vernieuwen en niet iedereen is zo'n klusser als Luco.
Ik zou in dat geval weer kopen en 100% aflossen. Aan een koophuis komen dingen maar ook bij huren mag je mee dokken voor de gemeenschappelijke zaken.
Tal van leuke dingen te kopen aan betaalbare prijzen: https://www.groepn.be/te-koop/apparteme ... en-stokkem

Lekker fijn als op je 60-65e "geen Euro" meer moet gaan naar een dak boven je hoofd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39736
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Arthur » 23 jul 2020, 13:29

Klopt wat Martijn zegt, heb het ook net bij de hand gehad. Is ook een vraag bij de inkomstenbelasting trouwens.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4109
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Philipoo » 23 jul 2020, 13:45

Martijn_bmw schreef: 23 jul 2020, 13:24 ...
Ja dat moet Ar, voor de HRA. (ik heb het net bij de hand samenwonen met nieuwe vriendin, allebei koophuis naar samen 1. voor 100% HRA moeten we beide overwaarde volledig in het nieuwe huis stoppen)
Kan je uberhaupt van het ene woonhuis naar het volgende 100% HRA krijgen? Hypotheek adviseur legde mij uit dat ik voor de tijd dat ik mijn huidige woning al geen HRA meer kan krijgen, maar wat betreft HRA zijn er volgens mij ook 200 verschillende onduidelijke regels

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26720
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 23 jul 2020, 13:47

Philipoo schreef: 23 jul 2020, 13:45
Martijn_bmw schreef: 23 jul 2020, 13:24 ...
Ja dat moet Ar, voor de HRA. (ik heb het net bij de hand samenwonen met nieuwe vriendin, allebei koophuis naar samen 1. voor 100% HRA moeten we beide overwaarde volledig in het nieuwe huis stoppen)
Kan je uberhaupt van het ene woonhuis naar het volgende 100% HRA krijgen? Hypotheek adviseur legde mij uit dat ik voor de tijd dat ik mijn huidige woning al geen HRA meer kan krijgen, maar wat betreft HRA zijn er volgens mij ook 200 verschillende onduidelijke regels
Klopt voor hypotheken na 2012, krijg je 1x 30jaar dus het deel wat je al gebruikt hebt krijg je niet terug bij een nieuw huis,
Wij hebben dus ook een deel hypotheek met een looptijd van 24jaar (6jaar gebruikt in het oude huis) gekozen omdat de hra voor dat deel nog maar 24 jaar mag.
De nieuwe extra hypotheek mag dan wel weer naar 30jaar.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27885
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 23 jul 2020, 13:58

Makkelijker kunnen we het niet maken🤣

Elise
Berichten: 7316
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 23 jul 2020, 14:04

Ar schreef: 23 jul 2020, 13:21
Philipoo schreef: 23 jul 2020, 13:16 Mocht je je huis verkopen en vervolgens gaan huren dan komt er geen vorm van belasting over de overwaarde die je overhoudt. Wel komt er (logischerwijs) vermogensbelasting overheen als het een tijdje op je rekening staat. Geef je het echter uit voor 1 januari van het volgende jaar dan hoef je er ook geen vermogensbelasting over te betalen.
Koop je een nieuw huis, dan moet je de overwaarde wel gebruiken om je nieuwe woning mee te bekostigen!
Vooral dat laatste zinnetje. Stel je hebt twee huizen en je verkoopt er een. Moet je dat gebruiken om de andere af te lossen?
Het is nu al zo dat je alleen over je hoofdverblijf, dus 1 huis, HRA hebt.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4109
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Philipoo » 23 jul 2020, 14:06

Martijn_bmw schreef: 23 jul 2020, 13:47
Philipoo schreef: 23 jul 2020, 13:45
Martijn_bmw schreef: 23 jul 2020, 13:24 ...
Ja dat moet Ar, voor de HRA. (ik heb het net bij de hand samenwonen met nieuwe vriendin, allebei koophuis naar samen 1. voor 100% HRA moeten we beide overwaarde volledig in het nieuwe huis stoppen)
Kan je uberhaupt van het ene woonhuis naar het volgende 100% HRA krijgen? Hypotheek adviseur legde mij uit dat ik voor de tijd dat ik mijn huidige woning al geen HRA meer kan krijgen, maar wat betreft HRA zijn er volgens mij ook 200 verschillende onduidelijke regels
Klopt voor hypotheken na 2012, krijg je 1x 30jaar dus het deel wat je al gebruikt hebt krijg je niet terug bij een nieuw huis,
Wij hebben dus ook een deel hypotheek met een looptijd van 24jaar (6jaar gebruikt in het oude huis) gekozen omdat de hra voor dat deel nog maar 24 jaar mag.
De nieuwe extra hypotheek mag dan wel weer naar 30jaar.
Nou loopt mijn huidige hypotheek sinds 2018, kom ik niet in aanmerking voor HRA want ik zit onder de drempelwaarde voor HRA. Echter krijg ik nu op m'n nieuwe woning maar 28 jaar HRA.. juist ja :?

Elise
Berichten: 7316
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 23 jul 2020, 14:10

Philipoo schreef: 23 jul 2020, 14:06 Nou loopt mijn huidige hypotheek sinds 2018, kom ik niet in aanmerking voor HRA want ik zit onder de drempelwaarde voor HRA. Echter krijg ik nu op m'n nieuwe woning maar 28 jaar HRA.. juist ja :?
Nog nooit van gehoord, drempelwaarde voor HRA? Leg eens uit als je wilt.
Het is toch voor iedereen, Inkomen + forfait - betaalde rente? Daar zit toch geen drempel in?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26720
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 23 jul 2020, 14:12

Elise schreef: 23 jul 2020, 14:10
Philipoo schreef: 23 jul 2020, 14:06 Nou loopt mijn huidige hypotheek sinds 2018, kom ik niet in aanmerking voor HRA want ik zit onder de drempelwaarde voor HRA. Echter krijg ik nu op m'n nieuwe woning maar 28 jaar HRA.. juist ja :?
Nog nooit van gehoord, drempelwaarde voor HRA? Leg eens uit als je wilt.
Ik ook niet, zat al te googelen.

Denk dat ie bedoeld dat eigenwoningforfait hoger is dan aftrek rente.
Maar dan heb je toch voordeel bij wet hillen.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4109
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Philipoo » 23 jul 2020, 14:15

Martijn_bmw schreef: 23 jul 2020, 14:12
Elise schreef: 23 jul 2020, 14:10
Philipoo schreef: 23 jul 2020, 14:06 Nou loopt mijn huidige hypotheek sinds 2018, kom ik niet in aanmerking voor HRA want ik zit onder de drempelwaarde voor HRA. Echter krijg ik nu op m'n nieuwe woning maar 28 jaar HRA.. juist ja :?
Nog nooit van gehoord, drempelwaarde voor HRA? Leg eens uit als je wilt.
Ik ook niet, zat al te googelen.

Denk dat ie bedoeld dat eigenwoningforfait hoger is dan aftrek rente.
Maar dan heb je toch voordeel bij wet hillen.
Is inderdaad eigenwoningforfait. Dit komt bij mijn woning neer op 1254€, aangezien mijn hypotheekkosten maandelijks aanzienlijk lager zijn heb ik geen recht op HRA.

Wet Hillen moet ik even googlen..

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26720
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 23 jul 2020, 14:20

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ningschuld

In 2020 moet u voor uw eigen woning € 1.200 eigenwoningforfait aangeven. Aan rente en aftrekbare kosten hebt u € 1.000 betaald. Per saldo is uw eigenwoningforfait dan € 200. Uw aftrek voor geen of een kleine eigenwoningschuld is € 186 (= € 200 x 93,33%). Dat betekent dat we het verschil van € 14 bij uw 'inkomen uit werk en woning' optellen.

normaal betaal je dus het hele eigenwoningforfait (dat merken de meeste mensen niet omdat het in mindering wordt gebracht van je HRA) omdat jij geen HRA hebt wordt je eigenwoningforfait verminderd naar het niveau wat je wél aan rente betaald (minus weer een kleine korting omdat dit ook weer wordt afgebouwd)

Elise
Berichten: 7316
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 23 jul 2020, 14:24

Philipoo schreef: 23 jul 2020, 14:15 Is inderdaad eigenwoningforfait. Dit komt bij mijn woning neer op 1254€, aangezien mijn hypotheekkosten maandelijks aanzienlijk lager zijn heb ik geen recht op HRA.

Wet Hillen moet ik even googlen..
Het zit net even anders in elkaar, iedereen heeft het recht (of beter gezegd de plicht) om bij zijn inkomen het woning forfait op te tellen en daarnaast de mogelijkheid om de betaalde rente af te trekken.

Voor de meeste mensen is de uitkomst van die rekensom dat hun belastbaar inkomen daalt en ze dus aftrek genieten (= HRA).
Echter is er ook een groep die meer moeten bijtellen aan forfait, dan dat ze hebben af te trekken (waaronder jij dus).
Daar komt wet Hillen om de hoek kijken.

mark123
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 feb 2011, 16:34
Locatie: ZO Brabant

Re: Nu een huis kopen

Bericht door mark123 » 23 jul 2020, 14:28

Allemaal logisch maar als je minder rente betaald dan je forfait dan woon je toch spot goedkoop en is derhalve HRA totaal irrelevant?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26720
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 23 jul 2020, 14:39

klopt.

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3438
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Joël D. » 23 jul 2020, 14:41

Camiel schreef: 22 jul 2020, 19:19 Exact, en zo is het cirkeltje weer rond. Geen gezeik, iedereen rijk... Overwaarde verzilveren wordt volkssport nummer 1, waardeverplaatsing van jong naar oud, de roverheid vangt meer overdrachtsbelasting, 2-verdieners blijven aan het werk en zo inkomstenbelasting afdragen, taxateurs en makelaars gaan als zonnekoningen de stad door en hoeven niet eens meer hun best te doen, NVM stuurt bij monde van Onno Hoes eens in de maand weer een lekker positief berichtje over de huizenmarkt uit, de gemeente vind het allemaal mooi want de grond wordt meer waard en de banken lachen zich rot terwijl de schuldenberg groeit.

En starters maar creperen bij ouders thuis of op een kamertje van 12m2 tot hun 32e.
Dat gaat uiteindelijk natuurlijk mis. Want als jongeren tot in hun 30e bij hun ouders blijven wonen of in een kleine kamer gaan ze later een relatie aan, later samenwonen, later kinderen nemen (die wil je natuurlijk in een goede buurt op laten groeien, niet 8 hoog achter ergens in een achterbuurt). Of helemaal geen kinderen, want daar is geen geld voor.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4109
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Philipoo » 23 jul 2020, 14:41

mark123 schreef: 23 jul 2020, 14:28 Allemaal logisch maar als je minder rente betaald dan je forfait dan woon je toch spot goedkoop en is derhalve HRA totaal irrelevant?
Juist. Voordeel als je in een goedkoop huisje woont en minder dan de helft gefinancierd is.

Andre
Berichten: 11233
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Andre » 23 jul 2020, 15:32

Waar ligt de grens van het slopen van een woning voor nieuwbouw dat je nog net je gas aansluiting kan en mag behouden?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27885
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 23 jul 2020, 15:46

Andre schreef: 23 jul 2020, 15:32 Waar ligt de grens van het slopen van een woning voor nieuwbouw dat je nog net je gas aansluiting kan en mag behouden?
Meterkast/put laten staan heb je geen nieuwe aansluiting

Elise
Berichten: 7316
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 23 jul 2020, 15:54

Begrijp ik nu goed dat jij niet van het gas af wilt Andre? :tooth:

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Camiel » 23 jul 2020, 16:14

Joël D. schreef: 23 jul 2020, 14:41
Camiel schreef: 22 jul 2020, 19:19 Exact, en zo is het cirkeltje weer rond. Geen gezeik, iedereen rijk... Overwaarde verzilveren wordt volkssport nummer 1, waardeverplaatsing van jong naar oud, de roverheid vangt meer overdrachtsbelasting, 2-verdieners blijven aan het werk en zo inkomstenbelasting afdragen, taxateurs en makelaars gaan als zonnekoningen de stad door en hoeven niet eens meer hun best te doen, NVM stuurt bij monde van Onno Hoes eens in de maand weer een lekker positief berichtje over de huizenmarkt uit, de gemeente vind het allemaal mooi want de grond wordt meer waard en de banken lachen zich rot terwijl de schuldenberg groeit.

En starters maar creperen bij ouders thuis of op een kamertje van 12m2 tot hun 32e.
Dat gaat uiteindelijk natuurlijk mis. Want als jongeren tot in hun 30e bij hun ouders blijven wonen of in een kleine kamer gaan ze later een relatie aan, later samenwonen, later kinderen nemen (die wil je natuurlijk in een goede buurt op laten groeien, niet 8 hoog achter ergens in een achterbuurt). Of helemaal geen kinderen, want daar is geen geld voor.
Dat ja. En niet eens zozeer 8 hoog achter, maar meer 'niet in een studio van 40m2 waar je al met z'n tweeën woont'. Je gaat naar een denataliteit toe die zijn weerga niet kent, waardoor je straks in eenzelfde situatie zit als in Japan en economisch al jaren 'op nul staat' en slechts bezig bent om een soort van landelijk rusthuis in stand te houden.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26720
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 23 jul 2020, 16:22

jullie stellen het wel erg extreem...
ja centrum A'dam, R'dam utrecht etc zijn erg (te) duur voor starters maar binnen NL zijn er zat plekken waar je icm geen extreme eisen nog prima een huis kan kopen als starter. (En nee dat is geen 2 onder 1 kap met 500m2 grond maar zo raar is dat toch niet...)

we starten auto rijden toch ook met een goedkoop 4de handsje en niet direct met een nieuwe Porsche...

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27885
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 23 jul 2020, 16:35

Martijn_bmw schreef: 23 jul 2020, 16:22 jullie stellen het wel erg extreem...
ja centrum A'dam, R'dam utrecht etc zijn erg (te) duur voor starters maar binnen NL zijn er zat plekken waar je icm geen extreme eisen nog prima een huis kan kopen als starter. (En nee dat is geen 2 onder 1 kap met 500m2 grond maar zo raar is dat toch niet...)

we starten auto rijden toch ook met een goedkoop 4de handsje en niet direct met een nieuwe Porsche...
Op DF wel :tooth:
Ons eerste huurhuisje was een heel klein dijkhuisje voor ik dacht 160 gulden per maand

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3247
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Nu een huis kopen

Bericht door ADV » 23 jul 2020, 16:41

Martijn_bmw schreef: 23 jul 2020, 16:22 jullie stellen het wel erg extreem...
ja centrum A'dam, R'dam utrecht etc zijn erg (te) duur voor starters maar binnen NL zijn er zat plekken waar je icm geen extreme eisen nog prima een huis kan kopen als starter. (En nee dat is geen 2 onder 1 kap met 500m2 grond maar zo raar is dat toch niet...)

we starten auto rijden toch ook met een goedkoop 4de handsje en niet direct met een nieuwe Porsche...
"Starters" kopen mijn huidige huis.. 317.5k.. Ik vind dat niet echt meer startersbedragen, maar goed..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Andreass, Downforce Hans, ED35, frankie, Gert-jan, HansD, MartijnGizmo, maurizio, PetervdH, SlowCo en 197 gasten