Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Rnd
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Rnd » 20 nov 2021, 22:06

Het zijn echt niet de eisen hoor. Ik kocht in 1994 ons eerste huis. Toen kon je voor 230.000,- gulden een net rijtjeshuis met een aardige tuin in een goede buurt kopen. Niks overbieden, niet met 20 kijkers in de rij. Gewoon op je gemak een bod doen lager dan de vraagprijs, beetje onderhandelen en je had een huis. Gaat om Randstad regio Den Haag.
Guldens zijn nu een beetje Euro's geworden. Zo'n huis staat nu te koop voor 400.000,- Euro en als het te koop staat, dan zijn er 20 kijkers. Je moet altijd overbieden en heel vaak vis je achter het net. Als je hier nu een eengezinswoning wil kopen, gaat je bijna niet lukken. Ligt absoluut niet aan de eisen van de jongeren.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 20 nov 2021, 22:10

Nee inderdaad zullen de mensen die er dagelijks mee bezig zijn en het hun werk is er veel minder verstand van hebben en er helemaal naast zitten.

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3434
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Joël D. » 20 nov 2021, 22:13

Gaat helemaal nergens over. Bij mij in de omgeving gaan flatjes weg voor 2,5 ton. En dan zit je dus in een 40 jaar gebouw tussen de hoogbouw.

Rnd
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Rnd » 20 nov 2021, 22:29

Luco schreef: 20 nov 2021, 22:10 Nee inderdaad zullen de mensen die er dagelijks mee bezig zijn en het hun werk is er veel minder verstand van hebben en er helemaal naast zitten.
Waar heb jij verstand van dan? Ik zie toch dat hier bijna niemand aan een huis komt. Jonge collega's wonen jaren in een huurwoning, sommigen zelfs gedwongen met een huisgenoot. Kinderen blijven tot hun dertigste op zolder wonen, terwijl ze allang een baan hebben.

Hier Funda zoek op woonhuis in Voorburg tussen 300.000,- en 500.000,-. Nul huizen te koop en er is net een gedateerd huis voor 425.000,- verkocht. Reken maar dat die ver boven vraagprijs weggegaan is: https://www.funda.nl/koop/voorburg/3000 ... /woonhuis/

Heel Nederland weet dat er woningtekort is, maar Luco heeft er verstand van. Niet zo zeuren jongens, koop gewoon een hondenhok en ga er in wonen. Wat een non argument.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 20 nov 2021, 22:35

Lezen, kijk eens naar het stukje over kopen zonder kijken, spijker op zijn kop, die mensen hebben er verstand van, iig meer dan jij.

Rnd
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Rnd » 20 nov 2021, 22:38

Ja, mensen op tv met bizarre eisen. Dat is leuke televisie met idioten (ze zoeken ze er uiteraard op uit, leuk voor de kijkcijfers) en voor idioten. Ik kijk al jaren geen tv meer. De gevallen waar ik het over heb, is alledaagse realiteit. Ik heb het wel over het westen. Ik geloof absoluut dat er genoeg in Delfzijl te koop is.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Nu een huis kopen

Bericht door smiley » 20 nov 2021, 22:41

Jeusus, zelfs de douchewand en wastafels zijn verwijderd uit die van 425.
Ik ga nog wat op funda surfen denk ik. Eens kijken hoe gek Nederland inmiddels is geworden.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 20 nov 2021, 22:42

Tja als jij het idioten vind is elke discussie zinloos.
Maar soms moet je nu concessies doen om er later plezier van te hebben, maar milleniums willen alles NU,NU,NU.
Dat kan ook niet altijd in het leven.
Lukt het in Voorburg niet ga je 30km verder kijken of 40, of 50, ow nee, dat wil ik niet, ik wil perse in Voorburg wonen, dus gaat het niet lukken.
Wie is er dan de idioot?

Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Eric Z » 20 nov 2021, 23:29

Leuk man, iedere keer dat je vrienden of familie wil zien 100km moeten rijden.
‘t is gewoon een gekkenhuis met wat de gek er voor geeft. Waarbij je je voor sommige bedragen echt afvraagt wie dat er voor over heeft. Ik in ieder geval wel.
Drukke straat, 2 onder 1 kap, half miljoen. Ik vind het een boel geld voor de ligging/drukte/ruimte die je er voor terug krijgt. Zeker als ik dat dan vergelijk met wat familie in de afgelopen paar jaar heeft gekocht in dezelfde wijk. (Om te wonen, geen huisjesmelkers in de familie :wink: )

Als alleenstaande starter word ik er nog niet echt enthousiast van. Achteraf denk je wel eens had ik maar.
Toen ik net begon met werken ooit eens gekeken wat ik toen kon lenen en waar ik dan ongeveer terecht kwam. Toen gedacht zit wel prima voorlopig bij pa en ma en spaar lekker door. Inmiddels valt wat ik toen had kunnen kopen af, zo hard gestegen in prijs. Valt niet tegenop te sparen terwijl er procentueel ook wel flinke stijgingen in salaris zijn geweest en dus ook lenen makkelijker is.
Collega’s van mij met exact hetzelfde probleem. Kunnen in de regio waar ze zijn opgegroeid niets kopen.

Stellen, waarvan beide werkend, of jubelton gaat het makkelijker af.
https://www.hypotheker.nl/media/3935/h ... l_2021.pdf op naar groningen dan maar?
Het modale inkomen in 2021 is vastgesteld op 36.500 euro (exclusief vakantiegeld). Met dit salaris kun je als single op dit moment, bij een marktrente van 1,02 procent, een hypotheek krijgen van ongeveer 188.000 euro.
Als ik daarop filter op funda kom ik via mijn woonplaats +50km op zo’n 80/90 huizen uit die binnen modaal staan. Ff zitten tellen minus garageboxen (en wat op het oog 65+ woningen zijn die je niet in mag trekken).
Let wel, dat zijn nog maar de vraagprijzen. Ik ga er vanuit dat er wel iets meer mensen opzich zelf zouden willen dan 80/90 binnen die straal.
Zijn wij dan idioten die geen concessies willen doen of is de markt toch wel wat oververhit?

Zed240
Berichten: 2922
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Zed240 » 20 nov 2021, 23:33

Inderdaad, lekker 50km verderop wonen en dan elke dag 100km pendelen met benzineprijzen van 2,10€. Of gewoon die OV-Jaarkaart à 4999€ per jaar (dit is helaas geen grap).

Er zijn wel meer redenen om ergens te willen wonen. Is toch triest als je ergens bent opgegroeid en je familie en vrienden hebt wonen, en jij moet 50km verderop gaan wonen omdat je geen 500k hebt liggen?

Rnd
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Rnd » 20 nov 2021, 23:36

Dat bedoel ik dus. De markt is gewoon totaal oververhit.

Gebruikersavatar
Joost H.
Berichten: 1869
Lid geworden op: 18 nov 2006, 14:58
Locatie: Rosmalen

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Joost H. » 20 nov 2021, 23:38

Zed240 schreef: 20 nov 2021, 23:33 Of gewoon die OV-Jaarkaart à 4999€ per jaar (dit is helaas geen grap).
Zo, daar sta ik wel van te kijken. Zou er nieteens gebruik van maken al kreeg ik het ervoor betaald :)

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 21 nov 2021, 01:03

Eric Z schreef: 20 nov 2021, 23:29 Leuk man, iedere keer dat je vrienden of familie wil zien 100km moeten rijden.
‘t is gewoon een gekkenhuis met wat de gek er voor geeft. Waarbij je je voor sommige bedragen echt afvraagt wie dat er voor over heeft. Ik in ieder geval wel.
Drukke straat, 2 onder 1 kap, half miljoen. Ik vind het een boel geld voor de ligging/drukte/ruimte die je er voor terug krijgt. Zeker als ik dat dan vergelijk met wat familie in de afgelopen paar jaar heeft gekocht in dezelfde wijk. (Om te wonen, geen huisjesmelkers in de familie :wink: )

Als alleenstaande starter word ik er nog niet echt enthousiast van. Achteraf denk je wel eens had ik maar.
Toen ik net begon met werken ooit eens gekeken wat ik toen kon lenen en waar ik dan ongeveer terecht kwam. Toen gedacht zit wel prima voorlopig bij pa en ma en spaar lekker door. Inmiddels valt wat ik toen had kunnen kopen af, zo hard gestegen in prijs. Valt niet tegenop te sparen terwijl er procentueel ook wel flinke stijgingen in salaris zijn geweest en dus ook lenen makkelijker is.
Collega’s van mij met exact hetzelfde probleem. Kunnen in de regio waar ze zijn opgegroeid niets kopen.

Stellen, waarvan beide werkend, of jubelton gaat het makkelijker af.
https://www.hypotheker.nl/media/3935/h ... l_2021.pdf op naar groningen dan maar?
Het modale inkomen in 2021 is vastgesteld op 36.500 euro (exclusief vakantiegeld). Met dit salaris kun je als single op dit moment, bij een marktrente van 1,02 procent, een hypotheek krijgen van ongeveer 188.000 euro.
Als ik daarop filter op funda kom ik via mijn woonplaats +50km op zo’n 80/90 huizen uit die binnen modaal staan. Ff zitten tellen minus garageboxen (en wat op het oog 65+ woningen zijn die je niet in mag trekken).
Let wel, dat zijn nog maar de vraagprijzen. Ik ga er vanuit dat er wel iets meer mensen opzich zelf zouden willen dan 80/90 binnen die straal.
Zijn wij dan idioten die geen concessies willen doen of is de markt toch wel wat oververhit?
De markt is voor starters altijd al lastig geweest, nu nog wat lastiger.
Maar zoals jezelf aangeeft kan je tegen de stijgingen niet opsparen, dus doe je niks en wordt het alleen maar lastiger.
Pendelen is dan misschien niet goedkoop, maar als ik- kijk naar sommige prijzen en wat ik er 50km verder voor koop kan ik 20 jaar pendelen :lol:
En dan zit je wel in de markt en ben je geen starter meer.
Dus het blijven keuzes en concessies, als je die niet wil maken kom je er ook niet tussen.

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Camiel » 21 nov 2021, 01:14

Eric Z schreef: 20 nov 2021, 23:29 Achteraf denk je wel eens had ik maar.
Toen ik net begon met werken ooit eens gekeken wat ik toen kon lenen en waar ik dan ongeveer terecht kwam. Toen gedacht zit wel prima voorlopig bij pa en ma en spaar lekker door. Inmiddels valt wat ik toen had kunnen kopen af, zo hard gestegen in prijs. Valt niet tegenop te sparen terwijl er procentueel ook wel flinke stijgingen in salaris zijn geweest en dus ook lenen makkelijker is.
Dit inderdaad ja. Ik woonde dan weliswaar op mezelf en niet bij ouders maar heb na studie veel opgeofferd om maar carrière te maken (want als je carrière maakt ga je flink verdienen en kun je sparen om een mooi huis te kopen, was het adagium) maar ik vind het frappant dat ik, ondanks dat ik het dubbele verdien van 6 jaar geleden, beter gewoon geen ambitie had kunnen hebben en met mijn inkomen van destijds iets gekocht had, dat had me nú financieel veel meer opgeleverd, had ik nu 2 ton overwaarde gehad :nah:

En bij Kopen zonder Kijken zullen ze inderdaad niet de realistische kandidaten uitkiezen. Is gewoon geen leuke TV als mensen zeggen ‘het maakt me eigenlijk niet zoveel uit als ik maar een dak boven m’n hoofd heb’. Want dat hoor ik voornamelijk om me heen. Het is veel leuker om Bob in zo’n conflictsituatie te zetten en die mensen beteuterd op de bank te zien zitten. En gaan ze het wel redden voor het budget? Gelukkig, de taatsdeuren kunnen want er is “geheel onverwacht” overboden bij de verkoop van hun vorige huis! En dan komt Roos weer met d’r tijgerprint.

Maar let wel; ondanks dat die uitgekozen kandidaten een wensen/eisenlijst hebben met visgraat en jaren ‘30 woning was die lijst vaak 2 of 3 jaar geleden nog grotendeels haalbaar.

KoenM
Berichten: 1764
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Nu een huis kopen

Bericht door KoenM » 21 nov 2021, 01:22

Wellicht ben ik niet objectief aangezien ik zelf een huis in de stad heb gekocht, maar ik heb zelf het idee dat juist de huizen wat verder uit de steden nu erg hoog geprijsd zijn, en dat ook juist daar de daling gaat komen als de markt weer normaler wordt (en men weer meer keus heeft).

Op de Veluwe hoor ik verhalen van huizen die in 2 jaar van 2 naar 4.5 ton gaan. Daar kan dan ook veel meer lucht uit dan een huis in de (rand)stad die altijd al duurder waren.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7953
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Nu een huis kopen

Bericht door MParallel » 21 nov 2021, 03:33

En dan hebben we het nog niet eens over de malafide bende die ook wel bekend staan onder de noemer: makelaars.

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... makelaars/

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 21 nov 2021, 08:26

KoenM schreef: 21 nov 2021, 01:22 Wellicht ben ik niet objectief aangezien ik zelf een huis in de stad heb gekocht, maar ik heb zelf het idee dat juist de huizen wat verder uit de steden nu erg hoog geprijsd zijn, en dat ook juist daar de daling gaat komen als de markt weer normaler wordt (en men weer meer keus heeft).

Op de Veluwe hoor ik verhalen van huizen die in 2 jaar van 2 naar 4.5 ton gaan. Daar kan dan ook veel meer lucht uit dan een huis in de (rand)stad die altijd al duurder waren.
Kan ook een permanente verschuiving zijn van vraag.
Veel grote bedrijven gaan en blijven meer thuis werken en dan accepteren mensen een langere reistijd voor die 1 a 2 dagen per week kantoor.

En de rest van de tijd zitten ze dan lekker “buiten” ipv de drukke stad. Ik hoor veel collega’s om mij heen die afweging maken momenteel

KoenM
Berichten: 1764
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Nu een huis kopen

Bericht door KoenM » 21 nov 2021, 08:36

Die trend herken ik inderdaad ook. Maar dat gaat dan om vrijstaande / half vrijstaande huizen met een redelijke tuin. Dan snap ik nog dat je daarvoor gaat verhuizen.

Waar ik naar refereer zijn de tussenwoningen van 10 jaar oud met een kleine tuin, of oud sociale huurwoningen met een wat grotere tuin..

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Nu een huis kopen

Bericht door alt » 21 nov 2021, 09:21

Opa vertelt.

Vroeger was het nog slechter, toen kon je als arbeider geen hypotheek krijgen, moest je al op de lagere school je inschrijven bij de woningcorporatie.
In die tijd was er geen pil of condoom, die kon enkel bij één drogist kopen, maar die wilde alleen condooms verkopen als er niemand in de winkel was.
Ken verschillende vrienden die met hun vrouw van 16 bij hun schoonouders met vrouw en kind op een slaapkamer woonden.
Nu lees ik enkel zeikende oudere jongeren die enkel hier willen wonen, anders gaan zij slaan en trappen, want zij hebben altijd hun zin gekregen.
Toevallig ken ik mijn oude kennissen nog en hebben nu een huis om jaloers op te zijn.
Maar zij hebben er wel iets voor gepresteerd.
De een heeft een betonboringsbedrijf van uit de slaapkamer op gezet.
De andere is een internationale jachtbouwer geworden.
Kijk, als je weet wat ploeteren is, dan leer de waarde van geld besteden.

Maar ik ben een ouwe zeiker, die denkt dat hij het beter weet.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 21 nov 2021, 09:44

KoenM schreef: 21 nov 2021, 08:36 Die trend herken ik inderdaad ook. Maar dat gaat dan om vrijstaande / half vrijstaande huizen met een redelijke tuin. Dan snap ik nog dat je daarvoor gaat verhuizen.

Waar ik naar refereer zijn de tussenwoningen van 10 jaar oud met een kleine tuin, of oud sociale huurwoningen met een wat grotere tuin..
Ah idd voor die type woning (ver) buiten de randstad zou je het niet verwachten.

We zullen zien waar het heen gaan maar de fabeltjes met alle argumenten dat het nooit meer kan zakken die geloof ik niet meer.
Zelf ben ik als starter in 2006 om dezelfde redenen en verhalen op de vorige piek ingestapt in een koopwoning en daarna vanaf 2008 jaren lang flink onderwater gestaan. Dat slaapt niet lekker :roll:
Met die ervaring en kennis op zak blijf ik aan de voorzichtige kant :)

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 21 nov 2021, 09:44

Martijn_bmw schreef: 21 nov 2021, 08:26
KoenM schreef: 21 nov 2021, 01:22 Wellicht ben ik niet objectief aangezien ik zelf een huis in de stad heb gekocht, maar ik heb zelf het idee dat juist de huizen wat verder uit de steden nu erg hoog geprijsd zijn, en dat ook juist daar de daling gaat komen als de markt weer normaler wordt (en men weer meer keus heeft).

Op de Veluwe hoor ik verhalen van huizen die in 2 jaar van 2 naar 4.5 ton gaan. Daar kan dan ook veel meer lucht uit dan een huis in de (rand)stad die altijd al duurder waren.
Kan ook een permanente verschuiving zijn van vraag.
Veel grote bedrijven gaan en blijven meer thuis werken en dan accepteren mensen een langere reistijd voor die 1 a 2 dagen per week kantoor.

En de rest van de tijd zitten ze dan lekker “buiten” ipv de drukke stad. Ik hoor veel collega’s om mij heen die afweging maken momenteel
En vervolgens zegt de werkgever, leuk, maar ik verwacht je 4 dagen in de week op kantoor, dat hoor je ook al links en rechts.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 21 nov 2021, 09:59

KoenM schreef: 21 nov 2021, 01:22 Op de Veluwe hoor ik verhalen van huizen die in 2 jaar van 2 naar 4.5 ton gaan.
En jij gelooft die verhalen? Ik niet.
Heel misschien als je kijkt vanaf het dieptepunt in 2013 tot aan nu. Maar in de afgelopen 2 jaar? Nevernooitniet.

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3244
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Nu een huis kopen

Bericht door ADV » 21 nov 2021, 10:38

Mwoah; ons nieuwbouwhuis hebben we gekocht in 2016 voor 196,500 von, 2017 opgeleverd. 2020 verkocht voor 317,500 en onze buren 2021 verkocht voor 405,000..

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 21 nov 2021, 10:56

ArjandeV schreef: 21 nov 2021, 10:38 Mwoah; ons nieuwbouwhuis hebben we gekocht in 2016 voor 196,500 von, 2017 opgeleverd. 2020 verkocht voor 317,500 en onze buren 2021 verkocht voor 405,000..
Als je zegt nieuwbouwhuis denk ik gelijk aan:
Bouwrente
Keuken
Badkamer
Vloerbekleding
Wandbekleding
Raambekleding
Tuinaanleg.
Etc.

Dan is rekenen van 196,500 naar 317,500 niet echt eerlijk in mijn ogen.....

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Robin » 21 nov 2021, 11:08

Ik 'geloof' die bedragen wel hoor. Vraag en aanbod.

M'n ouders kochten een 'herenhuis' in 1971 voor 22.000 gulden. De nieuwe buurman zei: Gefeliciteerd, maar echt veel te duur.
1976 verkocht voor 49.000 gulden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot en 134 gasten