Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise
Berichten: 7265
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 25 mar 2021, 16:05

Zed240 schreef: 25 mar 2021, 12:14 Heb een tijdje bij een makelaarskantoor gewerkt, daar werd zeker niet samengewerkt. Eerder een gigantische concurrentiestrijd in de hoop een huis te koop te krijgen. Courtage lag daar 3 jaar geleden al op 1,2-1,5% en die is zeker niet hoger geworden.
Tuurlijk vechten ze voor hun eigen toko, maar dat hele makelaarswereldje is gewoon een old boys netwerk.
Hier een recent stukje in Trouw Afspraken tussen makelaars benadelen huizenkopers en -verkopers.

Tazzy
Berichten: 86
Lid geworden op: 01 jun 2008, 20:10
Locatie: Den haag
Contacteer:

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Tazzy » 25 mar 2021, 18:35

Grappig dat je het zegt, maar ik heb de makelaar die ons huis getaxeerd heeft gevraagd eens te komen praten over verkoop. Telefoon gesprek gehad, nooit meer wat gehoord. Heb ik dan de verkeerde te pakken?

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martin van der Zwaard » 25 mar 2021, 21:13

Zed240 schreef: 25 mar 2021, 11:43

Aankoopkeuring is natuurlijk altijd verstandig. Verder een goed koopcontract gebruiken (zijn vast wel gratis op internet te vinden). Hoeft verder niet heel veel voor te stellen. Maatje van mij heeft laatst ook nog zo een huis gekocht, behalve en hypotheekadviseur is daar niemand bij betrokken geweest. :)
Vergeet de notaris niet. Daar moet je altijd naartoe.
Verder zou je voldoende hebben aan een taxatierapport en dan kijken of je er qua prijs uit kan komen.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Nu een huis kopen

Bericht door RJK » 26 mar 2021, 00:01

Oké dat klinkt allemaal bekend. Het is inderdaad even de vraag of we er qua prijs uit kunnen komen. Zoals gezegd moet er flink wat aan het huis gebeuren, en er moet voldoende overblijven om een knappe schuur neer te zetten. Heb er veel zin in maar het moet wel een beetje leuk blijven. En dat is dan al leuk met de huidige huizenprijzen in gedachten...

Elise
Berichten: 7265
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 30 mar 2021, 14:34

Meldpunt geopend voor vals spel bij huizenjacht

AMERSFOORT (ANP) - Kopers of verkopers van een huis die vinden dat ze zijn benadeeld bij een woningverkoop, kunnen dat voortaan melden bij Vereniging Eigen Huis (VEH). De belangenvereniging zegt verontrustende signalen binnen te krijgen over oneerlijke praktijken op de huizenmarkt en wil met een meldpunt nagaan hoe groot het probleem is

Een voorbeeld van vals spel is volgens VEH dat kopers bewust buitenspel worden gezet als zij zonder aankoopmakelaar een bod op een huis doen. Ook zouden huizenkopers die met voorbehoud van financiering op een huis bieden achter worden gesteld. Met zo'n voorbehoud is je bod alleen geldig als je als koper een hypotheek kunt bemachtigen, maar verkopers en makelaars verkiezen soms een bod zonder deze voorwaarde omdat dit tijd en onzekerheid scheelt.

VEH wil ook weten hoe groot het probleem is van verkopende en aankopende makelaars die samenspannen. Onlangs meldde Trouw dat makelaars soms onderling afspraken maken over de verkoop van woningen, waarbij alleen maar biedingen van klanten van bevriende makelaars worden doorgespeeld. Bij een rondvraag door de krant bij 130 makelaars en 100 vastgoedhandelaren in de Randstad meldde 10 procent dat er regelmatig dit soort akkoordjes worden gesloten.

De problemen zijn door de schaarste op de huizenmarkt acuter geworden. Het grootste deel van de woningen wordt boven de vraagprijs verkocht. Vaak gebeurt dat via een inschrijving, waarbij alle geïnteresseerden voor een deadline een bod kunnen uitbrengen op een huis.

https://www.eigenhuis.nl/actueel/nieuws ... aktijken#/
https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/mel ... aktijken#/

KoenM
Berichten: 1765
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Nu een huis kopen

Bericht door KoenM » 30 mar 2021, 14:50

Ook zouden huizenkopers die met voorbehoud van financiering op een huis bieden achter worden gesteld. Met zo'n voorbehoud is je bod alleen geldig als je als koper een hypotheek kunt bemachtigen, maar verkopers en makelaars verkiezen soms een bod zonder deze voorwaarde omdat dit tijd en onzekerheid scheelt.
Tja, ik ondervind hier zelf ook nadeel van maar vind dit niet per se vals spel. Het gaat toch om je totale bieding en dan lijkt het me logisch als verkopers voor meer zekerheid gaan.

Helaas lijkt de periode van inschrijvingen in Utrecht voorbij. Tegenwoordig is het zaak op de eerste kijkdag een bezichtiging te hebben en direct die dag een bieding te doen. Dan wordt het s avonds al afgrond en wordt iedereen van de tweede (en derde) kijkdag afgebeld.

Dit met de redenering dat wanneer je niet snel kunt bieden je teveel twijfelt en daardoor toch geen hoog bod doet..

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 30 mar 2021, 14:53

KoenM schreef: 30 mar 2021, 14:50
Ook zouden huizenkopers die met voorbehoud van financiering op een huis bieden achter worden gesteld. Met zo'n voorbehoud is je bod alleen geldig als je als koper een hypotheek kunt bemachtigen, maar verkopers en makelaars verkiezen soms een bod zonder deze voorwaarde omdat dit tijd en onzekerheid scheelt.
Tja, ik ondervind hier zelf ook nadeel van maar vind dit niet per se vals spel. Het gaat toch om je totale bieding en dan lijkt het me logisch als verkopers voor meer zekerheid gaan.
Eens, een bod beoordeel je op bedrag, voorwaarde en bijv ook opleverdatum.
Die mix kies je als verkoper wat je het beste past.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1808
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Nu een huis kopen

Bericht door veejay » 30 mar 2021, 15:09

En het gaat maar door de gekte: "Makelaars lassen klantenstop in vanwege krapte op woningmarkt"


https://www.rtlnieuws.nl/economie/busin ... laar-klant

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Nu een huis kopen

Bericht door alt » 30 mar 2021, 16:05

Wie gaat nu een bieding doen zonder je huiswerk gemaakt te hebben & dan gaan klagen, heb je niet je huiswerk gemaakt.
Een huis kopen, eerst je huiswerk doen, dan een huis op funda uitzoeken, dan een aankoopmakelaar nemen, dan pas een bod doen.
Sla je er een van deze punten over, dan moet je niet gaan janken,

Elise
Berichten: 7265
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 30 mar 2021, 16:17

Als ik de keuze moet maken tussen zeg €5000 kapot te slaan op een aankoopmakelaar of die €5000 te besteden aan een hoger bod, koos ik voor het laatste.
En als de markt dermate overspannen is dat je er alleen tussen kunt komen mét een aankoopmakelaar, dan moet je lekker gaan huren :)

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5999
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Nu een huis kopen

Bericht door matthyssie » 30 mar 2021, 16:20

Ja wat heb je nou aan een aankoopmakelaar? Je kunt toch prima zelf een bod uitbrengen?

Enige voordeel is dat een makelaar vaak eerder hoort dat er iets te koop komt. Maar dat boeit tegenwoordig ook niet meer want iedereen wil het huis op Funda hebben zodat het zwaar boven de vraagprijs weg gaat.

Online
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Tristan » 30 mar 2021, 16:26

5000 voor een aankoopmakelaar? Zit die in 't Gooi?

Wij hadden op voorhand al een financieel plan van de hypotheekadviseur en een aankoop makelaar in de hand genomen. Toen kwam huis in kwestie te koop op zaterdag.

Dinsdag bezichtiging, donderdag bod gedaan en vrijdag bod geaccepteerd. Wij wisten op voorhand al dat we snel moesten handelen in deze markt. We waren de 1e die een bod hadden neergelegd en na 1x tegenbod kwamen we in het midden uit wat precies min. bedrag was wat de verkopers in gedacht hadden. Verkopers willen momenteel ook snel zaken doen aangezien wij vaak ook een nieuwe woning gekocht hebben. Dus vooraf zoveel mogelijk huiswerk doen voordat je bod doet, niet pas nadat je bezichtiging hebt gehad en bod wilt doen.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 30 mar 2021, 16:28

matthyssie schreef: 30 mar 2021, 16:20 Ja wat heb je nou aan een aankoopmakelaar? Je kunt toch prima zelf een bod uitbrengen?

Enige voordeel is dat een makelaar vaak eerder hoort dat er iets te koop komt. Maar dat boeit tegenwoordig ook niet meer want iedereen wil het huis op Funda hebben zodat het zwaar boven de vraagprijs weg gaat.
En in grote steden horen makelaars onderling wat het hoogste bod is kort voor sluiting zodat je via je aankoopmakelaar hoort hoeveel je moet bieden om het (mogelijk) winnende bod te hebben. (altijd nog de vraag wat de verschillende aankoop makelaars / kopers doen natuurtlijk) Mag niet gebeurd wel...

Vorig jaar verkoop van het huis van mijn vriendin in A'dam 40 bezichtigingen, 20 biedingen waarvan 5 met aankoopmakelaar.
5 hoogste en heel dicht bij elkaar waren die aankoopmakelaars biedingen de rest had geen schijn van kans.

KoenM
Berichten: 1765
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Nu een huis kopen

Bericht door KoenM » 30 mar 2021, 16:49

alt schreef: 30 mar 2021, 16:05 Wie gaat nu een bieding doen zonder je huiswerk gemaakt te hebben & dan gaan klagen, heb je niet je huiswerk gemaakt.
Een huis kopen, eerst je huiswerk doen, dan een huis op funda uitzoeken, dan een aankoopmakelaar nemen, dan pas een bod doen.
Sla je er een van deze punten over, dan moet je niet gaan janken,
Wat zie jij als je huiswerk doen dan? En wat als janken?

Zonder aankoopmakelaar heb je niet eens de kans om te bezichtigen. Veel woningen komen pas op funda wanneer ze al verkocht zijn (of in ieder geval de kijkdagen vol). Mensen zonder aankoopmakelaar zijn toch niet serieus, zeggen ze;) Gaat dan wel om de situatie in de randstad, maar daar gaat het artikel ook over.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Nu een huis kopen

Bericht door alt » 30 mar 2021, 18:09

Mijn jongste dochter heeft anderhalf jaar gelden ook op deze manier een huis gekocht.
De makelaarscourtage stelde niet veel voor, GEEN duizenden euro's.
Mijn oudste dochter wil nu een ander huis kopen, stootte gelijk haar hoofd, want haar vriend heeft ook verstand van huizen zei zij tegen mij.
Nu heeft zij haar huiswerk ook gedaan & een makelaar in de hand genomen.
Nu moet zij nog een geschikt huis vinden voor de juiste prijs.

Elise
Berichten: 7265
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 30 mar 2021, 19:46

Tristan schreef: 30 mar 2021, 16:26 5000 voor een aankoopmakelaar? Zit die in 't Gooi?
Er zijn meerdere mogelijkheden, maar 1% courtage is niet ongebruikelijk.
In 't Gooi is het meer :tong: :wink:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 30 mar 2021, 20:19

1% courtage voor aankoop?
oplichters.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39694
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Arthur » 30 mar 2021, 21:06

Waarom? Als de markt er voor is en het wordt betaald? Het is niet zo dat je niet weet wat je doet, of dat je niet weet wat een makelaar (voor dat geld) doet.
Oplichten is, bv, iets niet krijgen voor je geld. Hier wordt wel wat voor je geld gedaan, dat het (te) veel is is wat anders :)

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 30 mar 2021, 22:03

Ik snap je wel hoor maar 5k voor een aankoopadviesje omdat je er zonder niet tussenkomt in bepaalde regios voelt toch als oplichting.

KoenM
Berichten: 1765
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Nu een huis kopen

Bericht door KoenM » 30 mar 2021, 22:30

Volgens mij is €2.5k-3.5k gebruikelijker. Overigens is dat nog best goedkoop, als je ziet hoeveel tijd ze er tegenwoordig in moeten steken voor je iets kunt kopen.. dan is het minder moeite om een huis te verkopen.

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3561
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Nu een huis kopen

Bericht door HJ2 » 30 mar 2021, 23:21

Booooh schreef: 25 mar 2021, 15:10 Procentje of 20 in de plus waarschijnlijk ...
Eerder 42,3% :shock:

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3416
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Booooh » 31 mar 2021, 00:01

HJ2 schreef: 30 mar 2021, 23:21
Booooh schreef: 25 mar 2021, 15:10 Procentje of 20 in de plus waarschijnlijk ...
Eerder 42,3% :shock:
:thumbup: ... maandlasten drukken gaat dus wel lukken ;) ...

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 31 mar 2021, 05:55

HJ2 schreef: 30 mar 2021, 23:21
Booooh schreef: 25 mar 2021, 15:10 Procentje of 20 in de plus waarschijnlijk ...
Eerder 42,3% :shock:
Wat voor taxateur heb jij gebruikt, en wat voor opdracht heeft die gekregen?
Wij moeten ook eens kijken of we rentekorting kunnen krijgen ivm overwaarde.
Maar daar heb je ook een taxatie voor nodig.

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3561
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Nu een huis kopen

Bericht door HJ2 » 31 mar 2021, 07:31

Nou ja, dat dus. Dat heb ik nu gedaan.
Mijn bank wilde de full monty voor taxatie helaas, dus geen eenvoudige waarde bepaling. (Scheelt fors)

Ik heb leuke korting gekregen bij de makelaar die mijn oude woning heeft verkocht. Ook hier altijd onderhandelen dus.

Opdracht: taxeer zo hoog mogelijk, maar minimaal x (voor de hypotheekverstrekker, waarbij x de volgende staffel voor rentekorting is. )

Als x niet zou worden gehaald werd er ook niks berekend voor de taxatie, maar dat is met 43% niet aan de orde (wauw!)

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 31 mar 2021, 07:38

Lekkere stijging, maar ja terugkopen ook duur nu.

Plaats reactie