Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
KoenM
Berichten: 1766
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Nu een huis kopen

Bericht door KoenM » 28 sep 2021, 08:45

MParallel schreef: 28 sep 2021, 00:40 Wij hebben vorige week een bod gedaan op een huis. Een gecalculeerd bod op basis taxatiewaarde, woz waarde en ‘marktconform’ % overbieden, want vraagprijs is fictief.
Wisten al bij voorbaad dat het kansloos zou zijn, maar niet geschoten, altijd mis. En we kennen de vorige eigenaar en die gunde ons het huis. Maar ook dat heeft zijn grenzen. Ons bod kwam niet eens in de buurt.
Vraagprijs is €425k en voor over €500k verkocht. Die lachen zich kapot van verbazing.
Volstrekt krankzinnig natuurlijk. Met die idioterie doen we niet mee.
Waar was het huis op getaxeerd dan? Bijzonder dat als je daar marktconform overbiedt (10%?) je het huis nog niet hebt.

Bij de huizen waar ik op geboden heb (inclusief mijn eigen) was het winnende bod minder dan 10% boven de taxatie maar wel c. €100k boven de vraagprijs.

Er zijn ook genoeg artikelen te vinden waarom de vraagprijs lager wordt ingezet dan de taxatieprijs.

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2069
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Nu een huis kopen

Bericht door frankie » 28 sep 2021, 08:58

Luco schreef: 28 sep 2021, 05:49
ErikS schreef: 27 sep 2021, 23:23
Luco schreef: 27 sep 2021, 21:07 Ik zit weer kopen zonder kijken te kijken, tenenkrommend weer die eisen met 375k budget.
2 jaar geleden een top budget. Ik snap de frustratie van een boel kopers wel. (en de eisen ook). We kunnen ineens doen alsof het huidige prijspeil gezond is, maar wat mij betreft is dat het niet hoor.
Dat komt dan mooi uit want te zien aan de sneeuw tijdens de aflevering is het ook twee jaar geleden opgenomen :lol:
Wat is een gezond prijspeil? Het is vraag en aanbod.
De extreem lage rente is natuurlijk ook een factor.

Elise
Berichten: 7330
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 28 sep 2021, 09:47

frankie schreef: 28 sep 2021, 08:58 De extreem lage rente is natuurlijk ook een factor.
Dat is gewoon DE factor.
Als de rente morgen op 10+% staat is het gedaan met de vraag. Dan is er opeens geen tekort meer en staan huizen weer maanden te koop voordat ze verkocht worden :zwijntje:

Robin
Berichten: 51400
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Robin » 28 sep 2021, 09:51

Ik denk niet dat de eerste jaren de ECB de rente echt gaat verhogen. De EU is ongeveer failliet. Ergo de wereld is failliet:)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39745
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Arthur » 28 sep 2021, 10:45

mark123 schreef: 28 sep 2021, 08:33 Dat laatste hoeft niet natuurlijk. Zeker bij veel 'gewone' huizen kan je zelf met Calcasa of Walter Living een goede inschatting maken van de transactieprijzen en de woningwaarde. Een makelaar geeft je vaak de keuze: of 1% of bijvoorbeeld 0,8% en dan inderdaad 10% over de overbieding. Dan is het aan jezelf om uit te rekenen hoe hard je de makelaar wilt laten werken...
0,8 of 1% courtage? Moet daar geen 1 voor? Dat van die 10% voor overbieding ken ik (nog) niet maar volgens mij moest ik 1,8% courtage betalen over totaal.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31255
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nu een huis kopen

Bericht door JP » 28 sep 2021, 10:46

Inderdaad ! Wij hadden een bevriend (aankoop) makelaar en die had al 3% als vriendenprijsje…. tot dusver ook onze vriendschap.

mark123
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 feb 2011, 16:34
Locatie: ZO Brabant

Re: Nu een huis kopen

Bericht door mark123 » 28 sep 2021, 11:25

rond de 1% is volgens mij nog een vrij gangbaar tarief in de prijsklasse 4 tot 6 ton. Dat is 4 tot 6k voor 3 dagen werk (2 dagen bezichtigingen, 1 dag backoffice/contract etc.).

Ze concurreren elkaar helemaal weg de makelaars want er is bijna geen aanbod en de huizen verkopen te snel dus de makelaars hebben eigenlijk te weinig werk.

Robin
Berichten: 51400
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Robin » 28 sep 2021, 11:29

Kun je nog zonder (aankoop)makelaar vandaagdedag? 'Wij' kochten en verkochten vaak zonder tussenkomst decennia terug....

Elise
Berichten: 7330
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 28 sep 2021, 11:40

JP schreef: 28 sep 2021, 10:46 Inderdaad ! Wij hadden een bevriend (aankoop) makelaar en die had al 3% als vriendenprijsje…. tot dusver ook onze vriendschap.
1% van 6 ton = 3% van 2 ton

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31255
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nu een huis kopen

Bericht door JP » 28 sep 2021, 11:51

Onder de 8ton koop ik niets….

Robin
Berichten: 51400
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Robin » 28 sep 2021, 11:57

JP schreef: 28 sep 2021, 11:51 Onder de 8ton koop ik niets….
Heeft je 'vriend' een mooie IWC van kunnen halen:)))))

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27890
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 28 sep 2021, 12:00

Robin schreef: 28 sep 2021, 11:57
JP schreef: 28 sep 2021, 11:51 Onder de 8ton koop ik niets….
Heeft je 'vriend' een mooie IWC van kunnen halen:)))))
Daar legt Jp zo de spiegel van de vrachtwagen bovenop

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31255
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nu een huis kopen

Bericht door JP » 28 sep 2021, 12:37

Robin schreef: 28 sep 2021, 11:57
JP schreef: 28 sep 2021, 11:51 Onder de 8ton koop ik niets….
Heeft je 'vriend' een mooie IWC van kunnen halen:)))))
Ondertussen verkoopt hij auto’s ipv huizen.

Robin
Berichten: 51400
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Robin » 28 sep 2021, 12:58

JP schreef: 28 sep 2021, 12:37
Robin schreef: 28 sep 2021, 11:57
JP schreef: 28 sep 2021, 11:51 Onder de 8ton koop ik niets….
Heeft je 'vriend' een mooie IWC van kunnen halen:)))))
Ondertussen verkoopt hij auto’s ipv huizen.
Een Golf van verontwaardiging maakte zich van jou meester denk ik?:)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31255
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nu een huis kopen

Bericht door JP » 28 sep 2021, 13:29

Robin schreef: 28 sep 2021, 12:58
JP schreef: 28 sep 2021, 12:37
Robin schreef: 28 sep 2021, 11:57

Heeft je 'vriend' een mooie IWC van kunnen halen:)))))
Ondertussen verkoopt hij auto’s ipv huizen.
Een Golf van verontwaardiging maakte zich van jou meester denk ik?:)
Het beste vermaak is leedvermaak :angel:

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3567
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Nu een huis kopen

Bericht door HJ2 » 29 sep 2021, 07:52

Gelukkig van het IMF mag de eigen woning eindelijk naar box 3…

I’ll get me coat!

Obbe
Berichten: 715
Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
Auto: 130
Locatie: Rotterdam

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Obbe » 29 sep 2021, 08:13

Aanbod eerste makelaar bij huis voor 475 op Funda.
Courtage 1.3% over gehele verkoopbedrag of courtage 1% en alles boven de 500.000 10%.

Ging uit van 1.8 dus dit lijkt best netjes. Andere makelaar zegt het voor minder te kunnen doen dus die wachten we even af.

Gebruikersavatar
Emilio
Berichten: 975
Lid geworden op: 23 feb 2020, 10:55
Auto: M2 LCI

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Emilio » 29 sep 2021, 08:24

Makelaars hebben maar weinig in de verkoop. Prijzen staan serieus onder druk.

Zou zelf overigens altijd gaan voor diegene waar ik het beste gevoel bij had of dat nou 1.0 of 1.3% is.

Bij mijn vorige huis waren twee makelaars erg enthousiast en 1 een tikkie kritisch (beetje asbest, whirlpool aparatuur en oudere cv expliciet benoemen). Dan heb ik toch het gevoel dat een enthousiaste makelaar z’n enthousiasme ook overbrengt op koper ipv zo’n serieuze/kritische.

Obbe
Berichten: 715
Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
Auto: 130
Locatie: Rotterdam

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Obbe » 29 sep 2021, 09:00

Emilio schreef: 29 sep 2021, 08:24 Makelaars hebben maar weinig in de verkoop. Prijzen staan serieus onder druk.

Zou zelf overigens altijd gaan voor diegene waar ik het beste gevoel bij had of dat nou 1.0 of 1.3% is.

Bij mijn vorige huis waren twee makelaars erg enthousiast en 1 een tikkie kritisch (beetje asbest, whirlpool aparatuur en oudere cv expliciet benoemen). Dan heb ik toch het gevoel dat een enthousiaste makelaar z’n enthousiasme ook overbrengt op koper ipv zo’n serieuze/kritische.
Zo doen we het ook. Ze waren in ieder geval beide enthousiast over onze woning dus dat is altijd leuk. Maar eerst zien dan geloven. Het blijven makelaars :D

Elise
Berichten: 7330
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 29 sep 2021, 09:05

Voorstel IMF:
’Eigen woning naar spaarbox om huizenmarkt weer vlot te trekken’

Om de huizenmarkt weer vlot te trekken, moet de eigen woning voortaan in box 3 vallen. Dat heeft het Internationaal Monetair Fonds (IMF) voorgesteld. Die maatregel zou gunstig uitpakken voor jongere woningbezitters. Maar voor wie een flinke overwaarde heeft, kan de maatregel tot wel duizenden euro’s kosten.

De aanbevelingen voor de woningmarkt zijn onderdeel van een jaarlijkse rapport dat het IMF maakt over Nederland. Zo’n rapport stelt het IMF voor alle landen die lid zijn op. Naast het overhevelen van de eigen woning en de hypotheek naar box 3, moet er wat het IMF betreft ook wat worden gedaan aan het huizenaanbod: meer bouwen en minder verstikkende regels over waar die huizen komen te staan.

Het IMF-advies is niet nieuw. Ook in ons land is dat geluid langer te horen, in 2015 opperde het Centraal Planbureau (CPB) dit idee al. Recent gesteund door De Nederlandsche Bank (DNB), enkele politieke partijen en fiscale experts, zij het allemaal met verschillende motieven; terugdringen van ongelijkheid, minder complexe belastingregels of om de gekte op de woningmarkt te bedaren en in de hand te houden.

Om met dat laatste te beginnen kan de verhuizing van de eigen woning van box 1 naar box 3, ook het einde betekenen van de hypotheekrenteaftrek. De woningmarkt wordt dan niet meer gestuurd op spotgoedkope leningen. Volgens berekeningen van het CPB uit 2020 zou, mits aan nog een aantal andere voorwaarden voldaan, de huizenprijzen met 11% kunnen dalen als de eigen woning in box 3 wordt belast.

Van de overheveling zouden jongere generaties en lagere inkomens het meest kunnen profiteren. Niet alleen vanwege de lagere huizenprijzen, omdat zij vaak nog geen overwaarde hebben opgebouwd betalen zij in box 3 daarom niet of nauwelijks belasting. De relatief hoge woonlasten voor deze groep zullen hiermee lager worden.

Voor wie al overwaarde op zijn huis heeft, pakt box 3 een stuk minder gunstig uit. Het verschil in belasting, uitgaande van de vrijstelling van €50.650 vanaf 2022, loopt dan op van enkele tientjes naar mogelijk enkele duizenden euro’s.

Om te voorkomen dat huizenbezitters op die manier opdraaien voor prijsstijgingen waar ze zelf maar weinig aan kunnen doen, moet de invoering van de maatregel over vele jaren worden uitgesmeerd, stelt het IMF. „Bovendien moet de hypotheek ook naar box 3 worden verplaatst, en dat zou de belastingdruk in de meeste gevallen weer verlagen.”

Los van de fiscale effecten, zou het op zijn minst een fiscale vereenvoudiging kunnen zijn, al zet Charlie Bruijsten belastingexpert bij EY wel een aantal kanttekeningen. „Er zal veel discussie gevoerd worden over wat de heffingsgrondslag voor de eigen woning in box 3 gaat worden. Voor welke waarde wordt de woning in aanmerking genomen? Als er straks in box 3 mogelijk over werkelijk gemaakt rendementen belasting wordt geheven, in plaats van over de huidige fictieve, hoe bereken je dan dat werkelijke rendement over je eigen woning?”

Het zijn volgens Bruijsten maar enkele vragen waarvan de antwoorden de hele fiscale operatie voor de eigen woning weer net zo complex kunnen maken als dat nu al het geval is. Bruijsten: „Ik kan mij ook voorstellen dat het eigen woningforfait mee verhuist naar box 3. Behalve het tarief verandert er dan eigenlijk niet zo veel. Vooral niet als er allerlei maatregelen komen om de renteaftrek te beperken.”

Voor de schatkist is de eigen woning in box 3 in ieder geval een interessante exercitie. Een schatting van RaboResearch leert dat Belastingdienst ineens belasting kan gaan heffen over €735 miljard aan extra vermogen.

Behalve de huizenmarkt, vindt het IMF dat Nederland ook meer moet doen om de klimaatdoelen te halen. De uitstoot van de agrarische sector moet aangepakt en er kunnen meer heffingen op de uitstoot van CO2 ingesteld worden. Ook de doorgeschoten flexibilisering van de arbeidsmarkt moet aangepakt, en er moet haast gemaakt worden met de hervorming van het pensioenstelsel.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3567
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Nu een huis kopen

Bericht door HJ2 » 29 sep 2021, 09:07

Obbe schreef: 29 sep 2021, 08:13 Aanbod eerste makelaar bij huis voor 475 op Funda.
Courtage 1.3% over gehele verkoopbedrag of courtage 1% en alles boven de 500.000 10%.

Ging uit van 1.8 dus dit lijkt best netjes. Andere makelaar zegt het voor minder te kunnen doen dus die wachten we even af.
Dat laatste heb ik ook gedaan (% meerwaarde), maar dan gestaffeld.

KoenM
Berichten: 1766
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Nu een huis kopen

Bericht door KoenM » 29 sep 2021, 09:23

Elise schreef: 29 sep 2021, 09:05 Voorstel IMF:
’Eigen woning naar spaarbox om huizenmarkt weer vlot te trekken’

Om de huizenmarkt weer vlot te trekken, moet de eigen woning voortaan in box 3 vallen. Dat heeft het Internationaal Monetair Fonds (IMF) voorgesteld. Die maatregel zou gunstig uitpakken voor jongere woningbezitters. Maar voor wie een flinke overwaarde heeft, kan de maatregel tot wel duizenden euro’s kosten.

De aanbevelingen voor de woningmarkt zijn onderdeel van een jaarlijkse rapport dat het IMF maakt over Nederland. Zo’n rapport stelt het IMF voor alle landen die lid zijn op. Naast het overhevelen van de eigen woning en de hypotheek naar box 3, moet er wat het IMF betreft ook wat worden gedaan aan het huizenaanbod: meer bouwen en minder verstikkende regels over waar die huizen komen te staan.

Het IMF-advies is niet nieuw. Ook in ons land is dat geluid langer te horen, in 2015 opperde het Centraal Planbureau (CPB) dit idee al. Recent gesteund door De Nederlandsche Bank (DNB), enkele politieke partijen en fiscale experts, zij het allemaal met verschillende motieven; terugdringen van ongelijkheid, minder complexe belastingregels of om de gekte op de woningmarkt te bedaren en in de hand te houden.

Om met dat laatste te beginnen kan de verhuizing van de eigen woning van box 1 naar box 3, ook het einde betekenen van de hypotheekrenteaftrek. De woningmarkt wordt dan niet meer gestuurd op spotgoedkope leningen. Volgens berekeningen van het CPB uit 2020 zou, mits aan nog een aantal andere voorwaarden voldaan, de huizenprijzen met 11% kunnen dalen als de eigen woning in box 3 wordt belast.

Van de overheveling zouden jongere generaties en lagere inkomens het meest kunnen profiteren. Niet alleen vanwege de lagere huizenprijzen, omdat zij vaak nog geen overwaarde hebben opgebouwd betalen zij in box 3 daarom niet of nauwelijks belasting. De relatief hoge woonlasten voor deze groep zullen hiermee lager worden.

Voor wie al overwaarde op zijn huis heeft, pakt box 3 een stuk minder gunstig uit. Het verschil in belasting, uitgaande van de vrijstelling van €50.650 vanaf 2022, loopt dan op van enkele tientjes naar mogelijk enkele duizenden euro’s.

Om te voorkomen dat huizenbezitters op die manier opdraaien voor prijsstijgingen waar ze zelf maar weinig aan kunnen doen, moet de invoering van de maatregel over vele jaren worden uitgesmeerd, stelt het IMF. „Bovendien moet de hypotheek ook naar box 3 worden verplaatst, en dat zou de belastingdruk in de meeste gevallen weer verlagen.”

Los van de fiscale effecten, zou het op zijn minst een fiscale vereenvoudiging kunnen zijn, al zet Charlie Bruijsten belastingexpert bij EY wel een aantal kanttekeningen. „Er zal veel discussie gevoerd worden over wat de heffingsgrondslag voor de eigen woning in box 3 gaat worden. Voor welke waarde wordt de woning in aanmerking genomen? Als er straks in box 3 mogelijk over werkelijk gemaakt rendementen belasting wordt geheven, in plaats van over de huidige fictieve, hoe bereken je dan dat werkelijke rendement over je eigen woning?”

Het zijn volgens Bruijsten maar enkele vragen waarvan de antwoorden de hele fiscale operatie voor de eigen woning weer net zo complex kunnen maken als dat nu al het geval is. Bruijsten: „Ik kan mij ook voorstellen dat het eigen woningforfait mee verhuist naar box 3. Behalve het tarief verandert er dan eigenlijk niet zo veel. Vooral niet als er allerlei maatregelen komen om de renteaftrek te beperken.”

Voor de schatkist is de eigen woning in box 3 in ieder geval een interessante exercitie. Een schatting van RaboResearch leert dat Belastingdienst ineens belasting kan gaan heffen over €735 miljard aan extra vermogen.

Behalve de huizenmarkt, vindt het IMF dat Nederland ook meer moet doen om de klimaatdoelen te halen. De uitstoot van de agrarische sector moet aangepakt en er kunnen meer heffingen op de uitstoot van CO2 ingesteld worden. Ook de doorgeschoten flexibilisering van de arbeidsmarkt moet aangepakt, en er moet haast gemaakt worden met de hervorming van het pensioenstelsel.
Zou lekker zijn, word je gelijk afgestraft als je niet 100% hypotheek neemt…

En dan kan onze buurman wel verhuizen, woont al zijn hele leven in een huis wat nu toevallig duur is geworden. Cash heeft hij niet..

Elise
Berichten: 7330
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 29 sep 2021, 09:33

KoenM schreef: 29 sep 2021, 09:23 Zou lekker zijn, word je gelijk afgestraft als je niet 100% hypotheek neemt…

En dan kan onze buurman wel verhuizen, woont al zijn hele leven in een huis wat nu toevallig duur is geworden. Cash heeft hij niet..
Dat vermogen, om eventueel geen 100% hypotheek te nemen, zit normaal gesproken al in box 3.

En inderdaad, de mensen met bijvoorbeeld een AOW, zonder spaargeld, maar wel flinke overwaarde, kunnen door dit soort maatregelen gedwongen worden hun huis te verkopen.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Jan Terwolde » 29 sep 2021, 09:49

Eerst zorgen dat iedereen zijn huis in 30 jaar afbetaald, en dan vervolgens de overwaarde flink gaan belasten. Verrassend..

Robin
Berichten: 51400
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Robin » 29 sep 2021, 10:04

Tja...verbaast mij inderdaad niks.

Als je hier 'bezit' hebt ben je zwaar aan de beurt in dit land, heb je 'niks' dan staat de overheid disproportioneel voor je klaar in dit landje....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Bokkepoot, ED35, EvdP, Gisae, Luco, Thomas H en 471 gasten