Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Robin
Berichten: 51400
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Robin » 20 nov 2021, 14:32

Zo lang er 'woningnood' is en er minder gebouwd wordt(stikstof?) tov het plan en de vraag icm ECB die de rente laag houdt zie ik dat nog niet 123 gebeuren de komende tijd.

KoenM
Berichten: 1766
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Nu een huis kopen

Bericht door KoenM » 20 nov 2021, 14:39

MParallel schreef: 20 nov 2021, 14:25
Martijn_bmw schreef: 07 nov 2021, 08:46 En vergeet ook niet dat er vast weer een correctie komt net als 2008 daarvoor riep ook iedereen huizenprijzen dalen nooit…

Dan ben je je 50k overbieden en een lagere vraagprijs in 1x kwijt. Stel dat is gezamenlijk 80.000 over 5jr: 80.000 /60mnd = 1.300eur extra woonlasten
Oh die komt er, niet of maar wanneer. En dan kan je lachen. En je sla slaan met alle bankverkopen.
Lekker positief :thumbup:

De huizen zullen vast een keer gaan dalen maar de vraag is vanaf welk niveau.

Tegenwoordig zijn de leningen ook niet meer zo hoog ten opzichte van de waarde, dus ik verwacht relatief weinig mensen die daar echt problemen mee hebben.

Als je een huis koopt, wat verbouwt/opknapt (+5%), half jaartje stijging mee pakt (+10%) en 4 jaar lang netjes volgens schema aflost (10%) kun je al een daling van 25% opvangen, zonder überhaupt je huis onder water te hebben staan.
Laatst gewijzigd door KoenM op 20 nov 2021, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8001
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Nu een huis kopen

Bericht door MParallel » 20 nov 2021, 14:40

“Niet of maar wanneer” is geen exacte tijdsindicatie.

KoenM
Berichten: 1766
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Nu een huis kopen

Bericht door KoenM » 20 nov 2021, 14:45

Als je het echt zo bedoelt is het een vrij zinloze opmerking, en lijkt het meer voorbereiden op ‘ik zei toch’.

Ja natuurlijk zullen de huizenprijzen nog wel een keer gaan dalen, maar om daarom nu geen huis te gaan kopen?

Alleen wanneer je denkt dat het op relatief korte termijn gaat gebeuren zou ik het uitstellen.

Robin
Berichten: 51400
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Robin » 20 nov 2021, 14:56

At the end of the day/year/century zal inflatietechnisch (4,2% EU zone las ik ergens?) een bepaalde waardedaling van een huis een klein krabbeltje op de grafiek met omhooglopende lijn zijn. Alles wordt gestaag met correctietjes gewoon echt duurder. Als je maar lang genoeg leeft:)

Edit m'n pa kocht voor z'n schoonzus als onderhandelaar hier, ergens in 1982/1983 voor 125.000 gulden en vrijstaand huis. Rente was sky high (7/8/9 % dacht ik) Ding bracht 3 jaar terug al 325000 euro op....

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15876
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Bram » 20 nov 2021, 15:09

Aardig rendement :hot:

Elise
Berichten: 7329
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 20 nov 2021, 15:44

Robin schreef: 20 nov 2021, 14:32 Zo lang er 'woningnood' is
Uit dat artikel uit de telegraaf:
Van Keulen: „Bob, wij hebben toch ook de protesten op de Dam meegemaakt met de kroning van Beatrix? Toen waren er al huisvestingsproblemen, toen al. Er is altijd al een tekort aan woningen geweest.

Robin
Berichten: 51400
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Robin » 20 nov 2021, 15:48

ok, maar nu extra:)

1980 hadden we 14.15 miljoen mensen. Nu 17.34 miljoen.

Dik 3 miljoen mensen meer in 40 jaar tijd ongeveer.

Hoeveel mensen wonen er gemiddeld in 1 huis. 2.5/3(?)

Miljoen woningen gebouwd in de tussentijd? Weet ik niet hoor....

Elise
Berichten: 7329
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 20 nov 2021, 16:17

Dan is het toch vreemd dat de huizen nu als warme broodjes over de toonbank gaan en van de kredietcrisis tot een paar jaar geleden huizen met moeite te verkopen waren. Dat valt niet te rijmen met woningtekort.

Robin
Berichten: 51400
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Robin » 20 nov 2021, 16:34

Klopt inderdaad. Ja een soort negatief domino effect iedereen maakte mekaar ziek : Bankencrisis--->gezeik met te hoge hypotheek, bank gaat mekkeren naar hypotheekgever. Sommigen verkochten paniekerig hun eigen huis voor 'minder' en daar 'n mix van?

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9103
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Nu een huis kopen

Bericht door smiley » 20 nov 2021, 16:39

Het aanbod wordt ook minder door een verschuiving van koop naar huur door investeerders.
Ongeveer een derde in 2020. Ik vermoed dat het dit jaar niet beter is.
https://nos.nl/artikel/2372394-investee ... ingen-ooit

Elise
Berichten: 7329
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 20 nov 2021, 16:54

^
Van die verschuiving van koop naar huur veranderd het woningtekort niet.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9103
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Nu een huis kopen

Bericht door smiley » 20 nov 2021, 17:04

Ik doelde inderdaad op het aanbod in de koopsector.
Deze partijen kunnen makkelijker overbieden omdat het een lange termijn investering is, en trekken Henk en Ingrid mee in de gekte.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31255
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nu een huis kopen

Bericht door JP » 20 nov 2021, 17:19

Zijn er tegenwoordig ook niet meer Henken en of Ingrid’s die alleen wonen? Scheiden is toch ook in ?

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9103
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Nu een huis kopen

Bericht door smiley » 20 nov 2021, 17:29

Eindigen die niet in de huursector, als ze eenmaal uit het koopspelletje gedrukt zijn na de scheiding?

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3247
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Nu een huis kopen

Bericht door ADV » 20 nov 2021, 17:37

MParallel schreef: 20 nov 2021, 14:25
Martijn_bmw schreef: 07 nov 2021, 08:46 En vergeet ook niet dat er vast weer een correctie komt net als 2008 daarvoor riep ook iedereen huizenprijzen dalen nooit…

Dan ben je je 50k overbieden en een lagere vraagprijs in 1x kwijt. Stel dat is gezamenlijk 80.000 over 5jr: 80.000 /60mnd = 1.300eur extra woonlasten
Oh die komt er, niet of maar wanneer. En dan kan je lachen. En je sla slaan met alle bankverkopen.
Waarom zou je dan bankverkopen krijgen? Door Nibud regels etc mag nu iedereen verantwoord maandbedrag aan hypotheek uitgeven. Ook al stort huizenmarkt in, zolang je niet verkoopt maak je ook geen verlies. Dan is alleen de vraag hoe lang rente vast ze hebben gekozen..

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26726
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 20 nov 2021, 17:42

ArjandeV schreef: 20 nov 2021, 17:37
MParallel schreef: 20 nov 2021, 14:25
Martijn_bmw schreef: 07 nov 2021, 08:46 En vergeet ook niet dat er vast weer een correctie komt net als 2008 daarvoor riep ook iedereen huizenprijzen dalen nooit…

Dan ben je je 50k overbieden en een lagere vraagprijs in 1x kwijt. Stel dat is gezamenlijk 80.000 over 5jr: 80.000 /60mnd = 1.300eur extra woonlasten
Oh die komt er, niet of maar wanneer. En dan kan je lachen. En je sla slaan met alle bankverkopen.
Waarom zou je dan bankverkopen krijgen? Door Nibud regels etc mag nu iedereen verantwoord maandbedrag aan hypotheek uitgeven. Ook al stort huizenmarkt in, zolang je niet verkoopt maak je ook geen verlies. Dan is alleen de vraag hoe lang rente vast ze hebben gekozen..
Idd die rente is dé crux zowel van de hoge prijzen nu als eventueel moeten verkopen stel de rente stijgt en je moet verlengen maar kan de maandlasten dan niet meer dragen.

Tekorten geloof ik niks van dat die de prijs zo opdrijven in 2008 was er net zoveel tekort maar een flink hogere rente en economische malaise en toen stortte de prijzen in.

Robin
Berichten: 51400
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Robin » 20 nov 2021, 17:47

ECB gaat de rente niet binnenkort verhogen, want anders het 'echte' faillissement van de EU. Inflatie tot en met. De vraagprijs +10/20/30/40/50/k = in 20/30 jaar qua maandbedrag 'niet boeiend'.....

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Camiel » 20 nov 2021, 18:05

Elise schreef: 20 nov 2021, 16:54 ^
Van die verschuiving van koop naar huur veranderd het woningtekort niet.
Het woningtekort niet maar het aantal betaalbare woningen wel. 800 euro hypotheek of 1300 euro huur, waarbij je in het eerste geval zelf ‘op de woningtrein springt’ en in het tweede geval de bankrekening van een ander spekt.

Om even terug te komen op de topictitel ‘nu een huis kopen’. Ben starter van boven de 30 en alleenstaand, geen kinderwens, dus heb niet veel ruimte nodig. Mijn millenial wensenlijstje bestaat uit;

1) een garage met ruimte voor een brug, of
2) de mogelijkheid om die te realiseren
3) iets van woonruimte erbij zou ook wel fijn zijn

De rest valt allemaal aan te pakken en ben prima handig en wil best klussen. Geef ook niet zoveel om karakter, buurt, of zelfs welke woonplaats het is, ik wil gewoon een huis. Maar ik wil ongeveer het omgekeerde van de gemiddelde starter, ik ga namelijk doodongelukkig worden in een rijtjeshuis met een speeltuin voor de deur met gillende kinderen zonder garage om te klussen.

Maargoed, laatst iets bezichtigd dat echt perfect voor mij was. 30 minuten met de auto vanaf mijn huidige woonplaats en sociale leven, omdat ik uberhaupt al uit m’n hoofd heb gezet dat ik als alleenstaande uberhaupt iets kan kopen in de stad. Rijtjeshuis met woonruimte van nog geen 80m2, twee slaapkamers (heb zelf ook alleen een slaap en werkkamer nodig), en het aantal m2 woonruimte was ongeveer even groot als de garage. Moest nog wel e.e.a. geklust en geisoleerd worden maar dat vond ik geen probleem. Uiteindelijk door de vele interesse en meerdere kijkdagen ongeveer een netto modaal salaris boven de taxatieprijs geboden, dat moest dus vanuit cash, maar helaas was het nog steeds niet genoeg. Heb een prima inkomen, spaar en beleg ongeveer de helft omdat ik niets geef om kleren, klokjes of vakanties en kan het qua hypotheek ook makkelijk betalen (wat ik kan lenen is minder dan mijn huidige huur) maar zonder jubeltonnen of bergen overwaarde ook hier weer kansloos. Ben er nog steeds gefrustreerd over.

Daarvoor ook al een aantal kluswoningen in dorpen en kleine stadjes bezichtigd op 30-45 minuten afstand en daar moest gemiddeld 75K-125K in met héél veel zelf doen en een keuken van Ikea. Nog een paar % overgeboden maar ook hier zonder bergen overwaarde is er een grens aan hoeveel ik mee kan financieren, dus ook daar misgegrepen. En het was ook geen onderhoud wat over jaren kon worden uitgesmeerd (bijv ontbreken van centrale verwarming/gaskachels, houtrot, lekkend dak, vochtdoorslag, lekke dakgoten, ongeisoleerde enkelsteens muren, oude elektra met een ouderwetse stoppenkast etc).

Anyway, de zoektocht gaat door…

Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Rnd » 20 nov 2021, 18:29

Dit verhaal van Camiel hoor ik van alle kanten. Hier in de Randstad is het helemaal een drama. Zelfs tweeverdieners komen er bijna niet meer tussen. Het is allemaal terug te voeren tot 1 probleem en dat is het financiële wanbeleid van de centrale banken. Rente laag houden, geld bijprinten en dat zorgt voor kunstmatige economische groei. Dat geld gaat naar de banken, die lenen het uit aan bedrijven tegen lage rente. Die bedrijven kopen hun eigen aandelen in, waardoor de aandelen weer stijgen. CEO's krijgen dikke bonussen omdat de aandelen omhoog gaan. Particulieren die redelijk in de slappe was zitten, krijgen geen rente op hun spaargeld maar moeten wel vermogensbelasting betalen over fictief rendement van 4% of meer. Dan maar tweede huis kopen met spaargeld en een stukje hypotheek. Dat weer verhuren tegen de hoofdprijs. Dit drijft de huizenprijzen weer op, plus dat de koophuizen naar beleggers gaan.

Alle assets (aandelen, huizen, kunst, zeldzame auto's) worden gigantisch opgedreven door de inflatie (lees: devaluatie van het geld). De geschiedenis van de jaren 30 geeft een inkijkje hoe dit kan aflopen.

Elise
Berichten: 7329
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 20 nov 2021, 18:42

Camiel schreef: 20 nov 2021, 18:05 Mijn millenial wensenlijstje bestaat uit;

1) een garage met ruimte voor een brug, of
2) de mogelijkheid om die te realiseren
3) iets van woonruimte erbij zou ook wel fijn zijn
Dat is dan ook een behoorlijke niche waarin je moet zoeken.
Wellicht dat opdelen in 2 aparte delen, een adres om te wonen en een adres om te hobby'en ( bijvoorbeeld www.garagepark.nl )

Elise
Berichten: 7329
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 20 nov 2021, 18:43

Robin schreef: 20 nov 2021, 17:47 Inflatie tot en met.
De geldpers van de ECB draait al op volle toeren hoor :lol:

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Camiel » 20 nov 2021, 18:59

Elise schreef: 20 nov 2021, 18:42
Camiel schreef: 20 nov 2021, 18:05 Mijn millenial wensenlijstje bestaat uit;

1) een garage met ruimte voor een brug, of
2) de mogelijkheid om die te realiseren
3) iets van woonruimte erbij zou ook wel fijn zijn
Dat is dan ook een behoorlijke niche waarin je moet zoeken.
Wellicht dat opdelen in 2 aparte delen, een adres om te wonen en een adres om te hobby'en ( bijvoorbeeld www.garagepark.nl )
Die niche heb je ook gelijk in, en daardoor voel ik me ook wel eens bezwaard om te klagen, want mijn situatie kan erger, ondanks dat ik het gevoel heb dat ik verder als millenial weinig eisen heb (zoals in kopen zonder kijken, vorige pagina). Met 1x modaal salaris ben je helemáál kansloos, en ik zou in ieder geval een huis kunnen kopen als ik zou willen. Maar ik zit wel in hetzelfde vaarwater als modale tweeverdieners.

Zit inderdaad ook af en toe te kijken of ik niet ergens een loodsje of grote box ofzo kan kopen. Want €500 per maand incl BTW huur aan iets van 6x6m is het equivalent van 1.5 ton hypotheek, dan betaal ik het liever over een periode van 30 jaar af als onderdeel van een huis. Maar ik weet niet nog niet hoe ik dat ga financieren als ik ook nog vanuit cash het huis moet kopen.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27888
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 20 nov 2021, 19:27

Rnd schreef: 20 nov 2021, 18:29 Dit verhaal van Camiel hoor ik van alle kanten. Hier in de Randstad is het helemaal een drama. Zelfs tweeverdieners komen er bijna niet meer tussen. Het is allemaal terug te voeren tot 1 probleem en dat is het financiële wanbeleid van de centrale banken. Rente laag houden, geld bijprinten en dat zorgt voor kunstmatige economische groei. Dat geld gaat naar de banken, die lenen het uit aan bedrijven tegen lage rente. Die bedrijven kopen hun eigen aandelen in, waardoor de aandelen weer stijgen. CEO's krijgen dikke bonussen omdat de aandelen omhoog gaan. Particulieren die redelijk in de slappe was zitten, krijgen geen rente op hun spaargeld maar moeten wel vermogensbelasting betalen over fictief rendement van 4% of meer. Dan maar tweede huis kopen met spaargeld en een stukje hypotheek. Dat weer verhuren tegen de hoofdprijs. Dit drijft de huizenprijzen weer op, plus dat de koophuizen naar beleggers gaan.

Alle assets (aandelen, huizen, kunst, zeldzame auto's) worden gigantisch opgedreven door de inflatie (lees: devaluatie van het geld). De geschiedenis van de jaren 30 geeft een inkijkje hoe dit kan aflopen.
Lees het stukje over kopen zonder kijken even wat Elise plaatste.
Vooral het stukje eisen van de milleniums.
Daar ligt het grootste probleem, niks is goed genoeg.
De 50ers en 60ers met een normale baan zijn ook niet begonnen met waar ze nu zitten.

Kijk wat je KAN kopen, niet wat je WIL kopen.

Camiel, geef je op, een vrijgezel hebben ze nooit en je zoekt wat aparts, goedkoper kan je geen huis scoren.

JeroenT
Berichten: 2199
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Re: Nu een huis kopen

Bericht door JeroenT » 20 nov 2021, 20:54

Ik durf te zeggen dat dat wel mee gaat vallen.

Een dipje wellicht en minder explosieve stijgingen. Maar in de grote steden zal de krapte altijd blijven en de prijzen op niveau.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 345 gasten