Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Shakes » 20 nov 2008, 21:18

ja in Suriname ook. Randstad is qua wonen gewoon zonde geld.

PeterB
Berichten: 3256
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Nu een huis kopen

Bericht door PeterB » 20 nov 2008, 21:21

385K, 2 onder1 kap, met grote garage ( de S past er makkelijk in :-) ), grote tuin, parkeerplaats op de oprit voor 2 auto's en nog 1 voor de deur.


En vanuit het zolderraam zie ik Amsterdam liggen. ( nou ja, het havengebied, maar toch...)

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Marco R. » 20 nov 2008, 22:25

Nandor schreef:zit te denken om 275 te bieden.

Gaat hem vast niet worden maar niet geschoten e.d.

grote kans dat de makelaar ervan uitgaat dat jij op 320 ong wilt eindigen.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Dennis Cavallino » 20 nov 2008, 23:23

Nee hoor, bieden met vaste prijs. Niet geaccepteerd? Dan ga je gewoon verder.
Zo'n plan ben ik nu ook aan 't smeden. Moet minimaal voor een ton verbouwd worden. Huidige vraagprijs ligt 69.000 euro boven de verkoopprijs van 3 jaar geleden (handig mensen op kantoor die dat allemaal in kunnen zien voor me). En dat is voor een pand dat nu ook te koop staat voor de absolute hoofdprijs, waar we ook even gekeken hebben. Maar dan gun je die verkopers echt hun winst, want de kozijnen zijn lelijk dichtgeplamuurd, echt slecht gedaan allemaal. Doe ik 't liever in 1 keer goed met een opknapwoning, mits er 70k van de vraagprijs af gaat. Maar waar begin je aan? Alles moet eruit, echt alles. :D

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Marco R. » 21 nov 2008, 09:15

Er zijn uitzonderingen natuurlijk. Als je aangeeft dat het je openingsbod maar ook je eindbod is dan is dat natuurlijk duidelijk, en zit er weinig/niks meer in de prijs.
Vermeldt je dat echter niet is bovenstaande meestal wel de gedachtegang waar de makelaar vanuit gaat.
Waarbij het heen en weer bieden dan niets meer is dan een tactisch spelletje van potentiele koper versus makelaar. Zo zie ik het althans :)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Dennis Cavallino » 21 nov 2008, 11:04

True. Zo gaat dat. Het is nu alleen even anders dan 6 maanden geleden.

Bij een laag vast bod moet je ook de verkoper de tijd gunnen. Dus zeg erbij dat 'ie bijv. een maand geldig is. Zeker in deze markt, kunnen ze na 29 dagen (+ aantal dagen dat 't pand al te koop staat) toch wel een beetje zenuwachtig worden. We zullen 't zien. Na het weekend nog even alles opmeten, uitrekenen op maximale kosten en even bij de gemeente informeren of er een uitbouw op de nieuw te plaatsen uitbouw mogelijk is. Dan is de woning voor ons klaar voor de komende tig jaar.

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Marco R. » 21 nov 2008, 13:04

Verkopers hebben meestal wel wat meer tijd ja om aan een lager bod te wennen. Maargoed, soms heb ik er ook geen medelijden mee. Veel mensen zitten nog op die hype van, alle huizen zijn lekker duur, en die van ons is natuurlijk het mooiste dus is de hoge vraagprijs gerechtvaardigd. Ken een specifiek geval van een stel mensen die zich lieten beïnvloeden door een concurrende makelaar want tsjah, die vond de tuin geweldig, en gaf aan dat het huis VEEL meer waard was en hogere vraagprijs absoluut gerechtvaardigd. 'Wij'' kregen toendertijd de opdracht niet. No hard feelings, maargoed het voelde wel goed om na een half jaar diezelfde woning nog steeds te koop te zien, met een vraagprijs die wij hadden afgegeven als eerste instantie. En dan was hij nog sneller verkocht ook, met een kortere tijd. Mensen zijn soms zo kortzichtig, en laten zich teveel leiden door leuke praatjes van die vlotte babbelende makelaars. Tsjah, waar ik nu werkzaam ben hebben wij al meerdere malen zelf gesprekken met verkopers aangekaart om het te hebben over de vraagprijs. En dan haal je alle feiten, gegevens en marktinformatie tevoorschijn. En dan nog willen ze niet zoveel zakken (denk aan 8.000 op een prijs van 350.000+).
Tsjah, dat zal geen invloed hebben nee...

Het toppunt wat ik meemaakte was een vrouw die haar woning al anderhalf jaar in de verkoop had bij een concurrende makelaar. En zij vond het wel lang genoeg duren, en vond het raar dat die makelaar de vraagprijs niet wilde verhogen. Want tsjah, haar redenatie was: "Elk huis stijgt toch enkele procenten per jaar, dus de mijne ook toch?"
Ik had echt even een momentje van, uit welk dorp kom jij vandaan gekropen..

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Shakes » 08 dec 2008, 20:06

De woning was, hoorde ik achteraf, ook als wietplantage gebruikt. Dat verklaart de staat wel een beetje :mrgreen:

Heb het met de makelaar nog over 310 gehad, gewoon om even te weten hoe en wat, maar ook daar kwam ik er niet mee. Lekker belangrijk. In dezelfde rij staan twee huizen te koop. Een al bijna 5 maanden dus ze gaan vast wat met de prijs doen. Ik verwacht echter dat de prijzen flink zullen dalen dus ik wacht wel even.

N.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Arthur » 08 dec 2008, 20:20

En heb je volgend jaar nog geen huis :mrgreen:
Wellicht geen probleem?

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Shakes » 08 dec 2008, 20:46

Ik heb een prima appartement het enige dat ik mis is enige levendigheid. Met de nieuwe gym is dat deels wel opgelost :mrgreen:

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Marco R. » 09 dec 2008, 11:47

Prijzen zullen wel zakken. Is het niet te zien in de vraagprijs dan zie je dat wel terug in het water bij de wijn doen tijdens het onderhandelen. Het is een kopersmarkt tegenwoordig, daar moet je gewoon gebruik van maken. That's life.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nu een huis kopen

Bericht door romo » 10 dec 2008, 09:20

108 Teletekst wo 10 dec
***************************************
Brandbrief woningsector aan kabinet

***************************************
` De woningbranche wil dat het kabinet
snel maatregelen neemt om de ingezakte
huizenmarkt weer op gang te helpen.Een
aantal organisaties stuurt daarover een
brief aan minister Van der Laan.

De brief is getekend door onder meer de
Vereniging Eigen Huis,de makelaarsunie
NvM,de koepel van woningcorporaties
Aedes,de bouwersvereniging NVB en de
Woonbond die huurders vertegenwoordigt.

De prijzen staan onder druk en de bouw
van nieuwe woningen dreigt zelfs
helemaal stil te vallen.Vorige maand
zijn 50% minder huizen verkocht dan in
november 2007.Het is de eerste keer dat
de partijen samen hun zorgen uiten.
***************************************

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Nu een huis kopen

Bericht door RVV » 10 dec 2008, 10:06

Mensen te verplichten om te verhuizen ?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Dennis Cavallino » 10 dec 2008, 10:15

Het is bedoeld om mensen weer aan 't kopen te krijgen. Dat lukt nu niet. En dat is erg slecht voor de economie.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Dennis Cavallino » 10 dec 2008, 10:22

Wij hadden een huis gezien in een leuke straat/buurt, maar in uitgewoonde staat. Prima om op te knappen. Ze vroegen 189. Aan de overkant hebben we zo'n zelfde huis gezien, in 'opgeknapte' staat: voorzien van rotte kozijnen, tuin op 't noorden ipv zuiden etc. Ze vroegen 249k.

Via de makelaars kon ik zien dat die mensen die het huis voor 249k te koop aanboden, het in 2005 hebben gekocht voor 120.000 euro (vraagprijs was toen 130). Het huis was 't waard geweest als die mensen er ook echt een ton of meer in hadden gestopt. Dat is nu echt niet gebeurd!

Ik vertik 't dus om meer dan 110k te betalen voor die van 189. Er moet ten slotte voor 100 - 120k euro verbouwd worden, maar dan is 't ook wel een paleisje. De makelaar gaf aan dat 'ie had geadviseerd om de prijs te verlagen. Dat is nu gebeurd: 179, whahahaha. 117,900 was redelijk geweest al vraagprijs.

Er staat veel rommel te koop op dit moment en mensen denken allemaal nog een goudmijn in handen te hebben.

Mijn ouders hebben een perfect huis, iedereen die komt kijken vindt 't wel wat, maar ze zitten allemaal met 't probleem dat ze hun huidige huis niet kwijtraken... Kom dus maar op met die maatregelen zoals overdrachtsbelasting halveren, hypotheekrente omlaag, NHG verhogen (al is dat in de 'onderkant' van de markt, het zorgt toch voor actie en doorstroming) etc.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 10 dec 2008, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Nu een huis kopen

Bericht door RVV » 10 dec 2008, 10:26

Dennis zijn de sarcasme sensoren alweer kapot :D

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Dennis Cavallino » 10 dec 2008, 10:27

:hammer:

:fy:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Nu een huis kopen

Bericht door RVV » 10 dec 2008, 10:30

Dennis even een reactie op je 2e post, inderdaad daar is waar alles om draait, de vraagprijzen zijn buitenproportioneel te hoog.

Daarom gaat de markt op slot. Er is geen sprake meer van realisme in het prijsbeleid.

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Marco R. » 10 dec 2008, 11:14

Dennis Cavallino schreef:Wij hadden een huis gezien in een leuke straat/buurt, maar in uitgewoonde staat. Prima om op te knappen. Ze vroegen 189. Aan de overkant hebben we zo'n zelfde huis gezien, in 'opgeknapte' staat: voorzien van rotte kozijnen, tuin op 't noorden ipv zuiden etc. Ze vroegen 249k.

Via de makelaars kon ik zien dat die mensen die het huis voor 249k te koop aanboden, het in 2005 hebben gekocht voor 120.000 euro (vraagprijs was toen 130). Het huis was 't waard geweest als die mensen er ook echt een ton of meer in hadden gestopt. Dat is nu echt niet gebeurd!

Ik vertik 't dus om meer dan 110k te betalen voor die van 189. Er moet ten slotte voor 100 - 120k euro verbouwd worden, maar dan is 't ook wel een paleisje. De makelaar gaf aan dat 'ie had geadviseerd om de prijs te verlagen. Dat is nu gebeurd: 179, whahahaha. 117,900 was redelijk geweest al vraagprijs.

Er staat veel rommel te koop op dit moment en mensen denken allemaal nog een goudmijn in handen te hebben.

Mijn ouders hebben een perfect huis, iedereen die komt kijken vindt 't wel wat, maar ze zitten allemaal met 't probleem dat ze hun huidige huis niet kwijtraken... Kom dus maar op met die maatregelen zoals overdrachtsbelasting halveren, hypotheekrente omlaag, NHG verhogen (al is dat in de 'onderkant' van de markt, het zorgt toch voor actie en doorstroming) etc.
€249k is wel abnormaal hoog als vraagprijs als er weinig in is geïnvesteerd.
Even een rekensom.

120k kopen, reken daarbij een extra 10% aan bijkomende kosten. Dan zit je op 133k.
Als een huis in 2005 zonder te investeren na drie jaar weer te koop komt zal het ook rond die 133k komen. Net de vaste kosten eruit dus. (Denk aan gemiddelde jaarlijkse waardestijging)
Hoe de mensen bij 249k komen, en de makelaar het ook gewoon goed vindt, ik ben er wel benieuwd naar..

Even terugkomend op die 189k-> 179k prijsdaling.
Je moet niet vergeten dat sommige mensen gewoon simpelweg een bepaald bedrag nodig hebben om echt te kunnen verkopen.
Ze kunnen dan wel willen verkopen, maar het is gewoon financieel niet haalbaar voor hun :)
Ben wel benieuwd hoe de vork in de steel zit met die woning :)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Dennis Cavallino » 10 dec 2008, 11:48

De vork en de steel bij de 189k woning: 2 erven die geld ruiken in een huis waar al 30 jaar of langer geen onderhoud aan is gepleegd. Alles moet eruit, alles moet nieuw. Kozijnen, electra, CV, keuken (incl. douche, LOL), wc, schilderen, stucen. Uitbouw erachter is nodig om er een leuk huis van te maken, kan en mag ook, maar kost natuurlijk zo een paar 10k-tjes. bij dat huis van 249k hebben ze dat in mindere mate ook gedaan, maar daar hebben ze oude kozijnen gebruikt, helemaal verrot. Dus of die mensen zijn opgelicht, of ze proberen de boel op te lichten. Overigens gaf die makelaar direct toe dat 't rot was (maar dat had ik als bouwkundige al lang gezien). Daar zit wel een nieuwe keuken in en een vette badkamer met 2 persoons bubbelbad waar je naast elkaar in kunt liggen. Maar goed, allebei niet onze smaak, dus niet waarde verhogend. En ook daar zijn de kozijnen rot. Dus ik ga liever voor die cheap ass plaggehut. Doen we 't in 1 keer goed. We twijfelen alleen een beetje over de locatie, 't schijnt dat 't nu nog leuk is, maar dat het er achteruit dreigt te gaan (zeker als wij komen, kop 'm zelf wel in).

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Marco R. » 10 dec 2008, 12:12

Mensen die iets erven en verkopen zijn van het ergste soort :hammer: , althans dat is mijn mening. Willen het onderste uit de kan, en zorgen stennis over € 300,- minder opbrengst p.p. terwijl het over totaalbedragen van € 40k of meer gaat. Echte Nederlanders zijn het :bag:

Ik zou als ik het voor het kiezen had ook voor de goedkopere gaan. Investeren moet je zowiezo als ik het zo lees. Vraag is alleen, hoe graag wil je het huis?
En hoe laag willen de verkopers gaan? En locatie..tsjah.. dat heeft zijn invloed op het woongenot, maar bij verkoop ook uiteindelijk op de prijs :)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Dennis Cavallino » 10 dec 2008, 13:04

Precies, daarom gaan we niet over 1 nacht ijs. En we hoeven niet weg. Dat willen we.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Michel P » 10 dec 2008, 13:22

Je bouwkundige achtergrond is natuurlijk een pre! Aannemers willen graag opdrachten, dus maak eens een plan rond die woning, en laat derden een prijsopgaaf doen om het plaatje financieel in beeld te brengen.

Een bouwkundigrapport waarin de gebreken, en de kosten van herstel staan vermeld bieden dan een goed instrument om de onderhandelingen in te gaan. Even een kadastercheck doen om te zien hoeveel hypotheek er eventueel nog op zit. En dan een gefundeerd bod op de woning doen.

Wat verder belangrijk is om te kijken wat de verbouwingsinvestering aan werkelijke waardestijging laat zien, zodat je de afweging kunt maken of het een zinnige stap in om te zetten. Stel je koopt voor 170k kk15k kosten en een verbouwing kost 75k, maar levert slecht 30k aan waarde toename, dan is het de vraag of je voor een waarde van 200k 260k zou willen investeren, je bent dan een gevangene van je eigen woning..........

Michel

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Michel P » 10 dec 2008, 13:24

Mijn plan zou als je de woning ziet zitten, eerst hard onderhandelen over de prijs, met als voorbehoud dat en de tijd krijgt om je verbouwingsplan uit te werken, en als dat te duur word, je de koop kunt ontbinden.

Willen de erven niets, dan ben je snel klaar!

Michel

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Dennis Cavallino » 10 dec 2008, 13:26

Goeie tips, dat zijn we ook van plan als we onze zinnen definitief op dit huis zetten. En dat is ook 't punt met dat huis. Er zijn waarschijnlijk nog genoeg andere huizen in die prijsklasse te koop die kant en klaar zijn en minstens zo waardevast (over een periode van 7 jaar gemiddeld). Dus waarom al die moeite doen?
Antwoord zou moeten zijn: Omdat we er DOLGRAAG willen wonen.
En dat is nog niet helemaal zo. :D Maar het ging me hier dan ook even om de absurde woekerwinsten die velen proberen te halen en waar anderen wellicht intrappen zonder na te denken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: sitechris, vigilante en 406 gasten