Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3561
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Nu een huis kopen

Bericht door HJ2 » 15 mei 2017, 21:59

balkon?

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nu een huis kopen

Bericht door romo » 15 mei 2017, 22:02

Will F. schreef: 15 mei 2017, 16:41 http://www.telegraaf.nl/dft/geld/huis-h ... nee__.html

Ofwel dit is het moment om de HRA versneld af te bouwen!


Voor nieuwe hypotheken zouden ze dat moeten doen, de oude vormen verder afbouwen, in de 52% schaal is dat reeds het geval met een 0.5% punt per jaar.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10407
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Nu een huis kopen

Bericht door tomgtr » 15 mei 2017, 22:11

Nee dat werkt toch niet, dan woden huizen voor starters echt onbetaalbaar. Als je de hypotheekrente wil aanpassen zal loonbelasting omlaag moeten.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nu een huis kopen

Bericht door romo » 15 mei 2017, 22:20

^ Bij een lage rente zijn de huizenprijzen allen maar gestegen!

Afschaffen HRA zal de huizenprijzen stabiliseren, tevens is een aftrek van 1,5 a 2% zo minimaal dat dat geen pijn zou mogen doen.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10407
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Nu een huis kopen

Bericht door tomgtr » 15 mei 2017, 22:31

Mee eens maar wat als rente over 2 jaar 5 pct is?

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nu een huis kopen

Bericht door romo » 15 mei 2017, 22:43

^ Dat betekent dat je alleen kan kopen als je het kan betalen.

Een hogere rente betekend minder kopers op voorhand (kunnen het niet betalen) dat effect sijpelt door, want er wordt minder verkocht, minder vraag is dalende prijs.

Dat trekt de zaak wel in balans.

Online
Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2252
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Will F. » 15 mei 2017, 22:50

ik denk dat je HRA tot 200k in stand moet houden zeker met het oog op starters. Maar de duur ervan ook voor hen moet maximeren, er zit vooral in de eensgezinswoningenmarkt relatief gezien heel veel lucht. Zeker de laatste 1,5 jaar wordt die weer flink opgeblazen. Beste zou zijn als je een cash inleg verplicht maakt, maar daarvoor moeten mensen eerst kunnen sparen en moet er dus een goed functionerende huurmarkt zijn. Je raadt het al ook die is er voor veel starters niet vanwege overregulering en koopstimuli in de vorm van HRA.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31200
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nu een huis kopen

Bericht door JP » 16 mei 2017, 07:13

Die cash inleg heb je al doordat je maar 101% van de aankoopwaarde mag financieren. Dan moet je nagenoeg alle kosten-koper zelf inbrengen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Niels » 16 mei 2017, 09:45

Leuk karakteristiek huis! Persoonlijk val ik over de traanplaat backsplash in de keuken, mijn vrouw zou daar mega op afknappen. Weillicht is de markt zo goed dat het geen probleem voor je oplevert maar het is het enige wat mij direct opvalt.

Will F. schreef: 15 mei 2017, 18:13 In principe meer, want simpelere aangifte betekent minder rompslomp/ mankracht voor fiscus, wordt dus goedkoper innen voor fiscus en minder werk voor je accountant.
En daar gaan de burgers natuurlijk de voordelen van benutten. Sure. Oh en een accountant heb ik nu ook niet :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Niels » 16 mei 2017, 09:47

tomgtr schreef: 15 mei 2017, 22:11 Nee dat werkt toch niet, dan woden huizen voor starters echt onbetaalbaar. Als je de hypotheekrente wil aanpassen zal loonbelasting omlaag moeten.
+1

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3561
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Nu een huis kopen

Bericht door HJ2 » 16 mei 2017, 15:50

Nu snap ik het: Funda heeft 2 foto's van een andere woning bij die van mij geplaats, heb ik ineens een balkon erbij :-) E.e.a. is nu rechtgezet hoor, het balkon is weer verdwenen gelukkig, mistery solved!

Ja, tranenplaat is wel smaakgevoelig, maar een keuken-achterwand is wat makkelijker te vervangen dan schrootjes b.v. Er zit al flink wat werk in om de woning in deze neutrale staat te krijgen, en genoeg is genoeg, dus de tranenplaat laten we vooralsnog even zitten.

Deze woningen is zowiezo al niks als je niet regelmatig wat onderhoud wilt doen, 120 jaar geleden bouwden ze nu eenmaal anders. Als je het minutieus bijhoudt is het prima te doen, krijg je een achterstand dan gaat het al snel in de papieren lopen. Op zo'n top locatie neem je dat voor lief natuurlijk :-)

HRA op deze wijze lijkt mij ook onhoudbaar. Als ik vandaag zou starten zou me dat niet meer lukken, of toch niet in de binnenstad van Delft. Onbetaalbaar! HRA houdt de prijs hoog, evenals NHG wat ook nog een aardige duit in het zakje doet. ELKE gesubsidieerde korting op de woonlasten drijft de prijs op imho. Maar: nog even een paar weekjes wachten tot ik over ben please :tooth:

vester86
Berichten: 2712
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Nu een huis kopen

Bericht door vester86 » 16 mei 2017, 16:04

JP schreef: 16 mei 2017, 07:13 Die cash inleg heb je al doordat je maar 101% van de aankoopwaarde mag financieren. Dan moet je nagenoeg alle kosten-koper zelf inbrengen.
En de komende jaren gaat het nog wat verder omlaag. Goeie zaak vind ik zelf

Online
Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2252
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Will F. » 16 mei 2017, 16:19

HJ2 schreef: 16 mei 2017, 15:50
HRA op deze wijze lijkt mij ook onhoudbaar. Als ik vandaag zou starten zou me dat niet meer lukken, of toch niet in de binnenstad van Delft. Onbetaalbaar! HRA houdt de prijs hoog, evenals NHG wat ook nog een aardige duit in het zakje doet. ELKE gesubsidieerde korting op de woonlasten drijft de prijs op imho. Maar: nog even een paar weekjes wachten tot ik over ben please :tooth:
:lol: No worries zo hard gaat die formatie niet.

Online
Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2252
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Will F. » 16 mei 2017, 16:21

vester86 schreef: 16 mei 2017, 16:04
JP schreef: 16 mei 2017, 07:13 Die cash inleg heb je al doordat je maar 101% van de aankoopwaarde mag financieren. Dan moet je nagenoeg alle kosten-koper zelf inbrengen.
En de komende jaren gaat het nog wat verder omlaag. Goeie zaak vind ik zelf
Kosten zijn er om te betalen, althans zo heb ik t geleerd. Kan je ze meefinancieren weet je 1 ding zeker; dan gaan ze omhoog.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39710
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Arthur » 16 mei 2017, 16:29

Een huis kost ook wat...

Online
Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2252
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Will F. » 16 mei 2017, 16:43

Juist omdat het zogenaamd gunstig te financieren is, nou net waar ik hier over schrijf Arthur! :wink:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31200
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nu een huis kopen

Bericht door JP » 16 mei 2017, 17:33

Kosten noem ik zaken waar mensen zich moeite voor hebben gedaan, en dat betaal ik graag. Een overdrachtsbelasting schaar ik daar niet onder. Dat is gewoon meeprofiteren van de overheid.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Shakes » 21 feb 2020, 13:15

En schop!

We hebben vorige week een kavel gereserveerd en maandag staat de volgende afspraak bij een bouwbedrijf. Het idee is dat we straks 3 a 4 offertes hebben en een gedegen keus kunnen maken. Zijn er hier ervaringen met pre-fab woningen. Onze voorkeur gaat uit naar een notaris woning. Met de grote partijen in NL zijn we redelijk bekend.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39710
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Arthur » 21 feb 2020, 13:18

Ik zou het kunnen googlen maar dan is de lol van een draadje er meteen af; wat is een notariswoning?

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Shakes » 21 feb 2020, 13:22

Dat foto’s plaatsen moet ik nog even aan :)

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Nu een huis kopen

Bericht door alt » 21 feb 2020, 13:50

Wij hebben in 2016 een woning laten bouwen door Kramers bouwbedrijven uit Stint Nicolaasga.
Waarom Kramer, mijn schoonvader is timmerman van beroep, heeft een paar jaar geleden van de start van de bouw tot het einde, de bouw gevolgd van het bouwen van een huis van de zoon van zijn vriend, dat gebouwd werd de Kramer.
Wij hadden ook andere catalogus bouwers bezocht, dat leken ook goede bouwbedrijven, ook de prijzen verschilden niet veel.
Maar dit was wel aan het begin van het einde van de laatste crisis.
Bij Kramer korte lijnen, doen wat zij beloven.

Wat ik je aan kan reden is, zoek iemand die verstand van een huis bouwen heeft, b.v.b. een bouwkundige.
Maak afspraken met de bouwkundige hoe vaak hij het project bezoekt.
Laat die voor de eerste paal de grond in gaat de bouw volgen.
Als het huis opgeleverd wordt, zijn de klein bouwfouten achter het behang verborgen.
De kosten van de begeleiding zijn in verhouding tot de nieuwprijs het waard.
Onze bouwkundige had geen fouten bij Kramer geconstateerd, wel met voorstellen tijdens de bouw geld bespaard.
Ook hebben wij van onze bouwkundige een ordner vol met bouwverslagen, foto's, enz.

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1056
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Vliet » 21 feb 2020, 13:53

Wij hebben met Selekthuis onze woning laten bouwen (soort van catalogus plus bouw). Begonnen met het kale huis, vervolgens alle wensen besproken in een aantal gesprekken. Vervolgens gaat de prijs dan bijna keer 2 (in ons geval) Maar uiteindelijk zeer tevreden over Selekthuis, de bouw en het eindresultaat.

Edit: lees net de reactie van Alt, wij hebben dat niet gedaan. Ik ben zelf iedere dag voor of na het werk op de bouw geweest. En alle fouten/afwijkingen kunnen bespreken. Werkte prima zo voor ons.

Robin
Berichten: 51349
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Robin » 21 feb 2020, 14:07

alt schreef: 21 feb 2020, 13:50 Wij hebben in 2016 een woning laten bouwen door Kramers bouwbedrijven uit Stint Nicolaasga.
Waarom Kramer, mijn schoonvader is timmerman van beroep, heeft een paar jaar geleden van de start van de bouw tot het einde, de bouw gevolgd van het bouwen van een huis van de zoon van zijn vriend, dat gebouwd werd de Kramer.
Sint Niek ken ik wel. Zus(80) van m'n ma woont d'r. Kleine 'hechte' RK gemeenschap. Prima volk.

JeroenT
Berichten: 2199
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Re: Nu een huis kopen

Bericht door JeroenT » 21 feb 2020, 14:08

Aanrader is Groothuisbouw. Bouwen netjes, mooi en snel. Geeft naar mijn idee de minste zorgen. Ik heb 2 woningen in mijn buurt door hun zien bouwen.
Ik had een andere bouwer. De basis was goed, maar er was veel bijsturing nodig en heb nog een belangrijk discussiepunt open staan.

Verder moet je heel goed nadenken over wat je wilt. Hoe meer je van te voren bij de eerste fase al hebt opgenomen is mooi.
Als je er later mee komt, mag je dik lappen voor meerwerk.

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4529
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Eeuwe » 21 feb 2020, 14:14

Toevallig recent met VDM Woningen om tafel gezeten vanwege een project. Heb geen ervaring met hun bouwwijze maar zo op het eerste oog leek het een netjes bedrijf.

Gevoelsmatig zou ik eerder een kleinere, lokale aannemer kiezen als ik iets voor mijzelf (privé) zou bouwen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kadett, Peter-Paul, RJK en 196 gasten