Horloge / Horloges topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Brava
Berichten: 860
Lid geworden op: 20 mar 2006, 22:05
Locatie: Groß Utrecht, 2004 BMW120i

Horloge / Horloges topic

Bericht door Brava » 22 apr 2006, 13:49

Mijn andere grote passie naast auto's is horloges. Afgelopen jaar heb ik een Nomos Glashütte Tangomat Testuhr gekocht. Dit was een serie van 250 horloges met een nieuw zelfontwikkeld uurwerk van Nomos. Na afloop van een jaar kreeg je een vragenlijst en kon je je horloge terugsturen en je geld terugkrijgen of het werd gereviseerd en je kreeg hem als nieuw terug. Ook kon je een bezoek brengen aan de fabriek met een hotelovernachting gratis.

Welnu, een paar dagen geleden was er een persbericht dat Nomos een boek had uitgebracht, het zg. Universal Lexikon. Ik wilde het al gaan bestellen bij Amazon.de. Wie schetst mijn verbazing vanochtend toen de bel ging en ik mijn exemplaar courtesy Nomos al thuisbezorgd kreeg.

Het persbericht: :wink:

Universal Lexicon makes "transparent manufacture" out of NOMOS

The heaviest product ever to issue from a Glashütte manufacture: a reading, reference, and research object for NOMOS and surroundings

Four hundred and twenty-two texts on 336 pages, pounds of photographs, graphics, paintings, maps, and tables illustrating the serious, the scientific, the technical and, of course, the surprising and cheerful. Overviews of all individual caliber parts and watchmaker testing questions alongside Glashütte history and stories, cooking recipes and art that gets collected at NOMOS. Road directions and facts about the state of the economy worth knowing, prominent people, church and society, luxury, inheritance, money, and luster. In this book one will find climate tables and explanations of clouds that sometimes pass over NOMOS, as well as modest information regarding Glashütte production secrets (which will no longer be so secret after this). Here, for example, are the birthdays and direct dialing numbers of all NOMOS employees, the preferences of the company's executives, the ownership structure, the number of secret couples, and the text messages being sent during working hours. In a nutshell: everything, really.

NOMOS's Universal Lexicon is the fattest, heaviest product that has ever been issued from a Glashütte manufacture. And an especially beautiful one, too. About twenty reputable authors, artists, and graphic artists worked on this object, and it's easy to see that they invested not only a lot of effort, but had a lot of fun along the way.

The Universal Lexicon is, however, more than just a conglomeration or a simple A to Z listing: It is a research aid and an amusingly good read before bed, a reliable reference book, topic supplier, decision base, it is NOMOS and Glashütte all at once - and in the richest meaning of the words a "transparent manufacture." For journalists and watch dealers a must. For others, too.

NOMOS Glashütte - The Great Universal Lexicon
in color and with an impressive map section

ISBN-10:3-00-018473-2 (for 2006)
ISBN-13: 978-3-00-018473-4 (from 2007)

36 Euros

(The Universal Lexicon is available in fine watch and book stores. And directly from NOMOS Glashütte)


[img:800:600]http://img.photobucket.com/albums/v402/ ... 0_1221.jpg[/img]

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 22 apr 2006, 14:27

hele mooie cleane klok. Zo'n nomos straalt door zijn eenvoud vind ik.

Robin
Berichten: 51205
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Bericht door Robin » 22 apr 2006, 15:59

Mooi ding.Nomos, leuk degelijk Duits merk. Hierna een Lange & Soehne Brava :D
Naas de stalen Submariner draag ik nu deze(ben per slot van rekening ook dealer van ORIS)
[IMG:360:600]http://www.oris.ch/images/watches/willi ... _84_RS.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Brava
Berichten: 860
Lid geworden op: 20 mar 2006, 22:05
Locatie: Groß Utrecht, 2004 BMW120i

Bericht door Brava » 22 apr 2006, 16:12

Hey, dat wist ik niet, Robin. Er zijn hier ongeveer 8 Orissen in huis, waaronder een 70's ana-digi damesmodel, NOS gekocht in Thun.

Ik heb ook nog een Original Glashütte.

[img:800:600]http://img.photobucket.com/albums/v402/ ... 0_1324.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 4985
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Bericht door Fernando » 22 apr 2006, 20:08

Zat vandaag een thema-bijlage over horloges bij de Telegraaf, ging over high end merken, modellen, technologie en design. Zag nog een klokje van A.Lange&Söhne met een vanaf prijs van €137.300,- :shock:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 22 apr 2006, 20:26

Als het goed is, krijg ik deze voor mijn verjaardag:

[img:300:300]http://www.gygax.com/de/uhren/breitling ... ley016.jpg[/img]


Maar dan met een Japans uurwerk :D

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3845
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Zonnewijzers ? ;-)

Bericht door markk » 23 apr 2006, 08:02

Hang eens wat moderns om jullie pols, bovenstaande plaatjes lijken wel zonnewijzers.

Mijn vrouw en ik lopen met:

http://www.rado.com/100/109/734/121/219/227.asp

Mark.

Robin
Berichten: 51205
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Bericht door Robin » 23 apr 2006, 10:09

Dennis: Breitling is fout. Period. :twisted:
Mark:Rado heeft mooie vormgeving maar geen ziel.

Het draait maar om 'n paar merken. Patek, Jaeger LeCoultre, Zenith, Rolex, Lange, AP, Girard Perregaux, IWC en Vacheron, maar eigenlijk draait 't alleen maar om Patek, Rolex en Jaeger. Die drie zijn de grootheden, de 'basis' voor de Swiss Made historie.
Einde discussie :D

Gebruikersavatar
Brava
Berichten: 860
Lid geworden op: 20 mar 2006, 22:05
Locatie: Groß Utrecht, 2004 BMW120i

Bericht door Brava » 23 apr 2006, 19:27

Robin schreef:Dennis: Breitling is fout. Period. :twisted:
Mark: Rado heeft mooie vormgeving maar geen ziel.

Het draait maar om 'n paar merken. Patek, Jaeger LeCoultre, Zenith, Rolex, Lange, AP, Girard Perregaux, IWC en Vacheron, maar eigenlijk draait 't alleen maar om Patek, Rolex en Jaeger. Die drie zijn de grootheden, de 'basis' voor de Swiss Made historie.
Einde discussie :D
Ahem.

De drie grootheden zijn Patek, Vacheron en Audemars met Lange dat hard op de deur bonst. Dan krijg je Breguet, Jaeger, Girard, IWC, GO, Blancpain, Ulysse. Daarna komt Rolex pas met Omega en Zenith e.a. Echter, er is nog een elitegroep met F.P Journe, Philippe Dufour, Roger Dubuis en andere AHCI leden.

Ik kijk in ieder geval uit naar de Rolex Tourbillon Perpetual Calendar Minute Repeater but I'm not holding my breath. :wink:

[img:800:600]http://img.photobucket.com/albums/v402/ ... 0_0087.jpg[/img]

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Bericht door M@rcel » 23 apr 2006, 19:38

Ik had laatst in Bangkok een schitterende 'De Witt' van meer dan 2 miljoen eur........thb in mijn handen.
Ik kende het hele merk niet, maar die dame lachte zo vriendelijk naar me..ik moest eventjes naar binnen 8)

Maargoed...De Witt...is het Watt?

Gebruikersavatar
Brava
Berichten: 860
Lid geworden op: 20 mar 2006, 22:05
Locatie: Groß Utrecht, 2004 BMW120i

Bericht door Brava » 23 apr 2006, 20:19

Het is een van de nieuwe high-end horlogemerken. Ze profileren zich meest door een uitgesproken design veelal in combinatie met echte "haute horlogerie". Overigens, afgezien van eventuele "icing", i.e. edelstenen, is twee miljoen schromelijk overdreven. De Vacheron Constantin Tour de L'Isle (zeven stuks) is voor €1,1 miljoen verkocht. Een Blancpain 1735 kost €1 miljoen netto, dus twee miljoen voor die DeWitt lijkt me een lichtelijke hyperbool.

Overigens is het niet mijn smaak. Doe dan die Blancpain maar.

[img:850:638]http://www.ornatus-mundi.ch/images/Watc ... llon_1.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door Brava op 23 apr 2006, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Bericht door M@rcel » 23 apr 2006, 20:44

eur...thb :wink:

Thaise Baht dus.
zeg maar 40.000 euro

Robin
Berichten: 51205
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Bericht door Robin » 23 apr 2006, 22:44

Brava schreef:
Robin schreef:Dennis: Breitling is fout. Period. :twisted:
Mark: Rado heeft mooie vormgeving maar geen ziel.

Het draait maar om 'n paar merken. Patek, Jaeger LeCoultre, Zenith, Rolex, Lange, AP, Girard Perregaux, IWC en Vacheron, maar eigenlijk draait 't alleen maar om Patek, Rolex en Jaeger. Die drie zijn de grootheden, de 'basis' voor de Swiss Made historie.
Einde discussie :D
Ahem.

De drie grootheden zijn Patek, Vacheron en Audemars met Lange dat hard op de deur bonst. Dan krijg je Breguet, Jaeger, Girard, IWC, GO, Blancpain, Ulysse. Daarna komt Rolex pas met Omega en Zenith e.a. Echter, er is nog een elitegroep met F.P Journe, Philippe Dufour, Roger Dubuis en andere AHCI leden.

Ik kijk in ieder geval uit naar de Rolex Tourbillon Perpetual Calendar Minute Repeater but I'm not holding my breath. :wink:

[img:800:600]http://img.photobucket.com/albums/v402/ ... 0_0087.jpg[/img]
Wat jij wil . Idd waren AP, Patek en Vacheron de 3 grootheden. Om Rolex naast Omega te leggen is nonsense Brava. (weet jij ook wel) :D Blancpain en Breguet zijn uit 't stof gehaalde merken.

Kortom de 3 Grootheden die wat betekend hebben in de Zwitserse historie zijn Rolex, Patek en Jaeger. Period(Kom uit 'n horlogemakersfamilie, heb nergens verstand van, maar kom niet aan horloges bij mij :twisted: )

Alle andere merken als Journe zijn prima maar betrekkelijk nieuw. Echte manufacturen zijn er niet zoveel(meer) . Maar boeie, maar leg aub Rolex niet naast Omega. Hoe 'lelijk' men een Rolex ook vindt, het is 't beste serieproduct op deze aardbol, steek ik m'n handen voor in 't vuur.
Dat je Zenith na Omega noemt zegt wel wat hoe je tegenover horlogemerken staat neem me niet kwalijk Brava(no offence, maar het moet gezegd worden :twisted: ) Zenith is TOP en wordt alleen maar beter, Zenith zit eigenlijk op Jaeger niveau.
Als je de mech uurwerken eens goed bestudeert weet 'je'(men) waar het over gaat. Napraten doen al zovelen :P

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 24 apr 2006, 00:46

Ah lijstjes met merken, ik geloof ook niet zo in de laddertreden die men graag toepast. De kwaliteit meten aan de hand van de hoeveelheid complicaties vind ikzelf onjuist. Wie heeft ervaring met hele dure complicaties? Hoe lang blijft het heel? Wat kost een reparatie van een ? 100000+ horloge? High end merken verkopen de ultieme marketing Rolex de ultieme kwaliteit imho.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 24 apr 2006, 01:00

Is een huis gebouwd met 24 karaat gouden stenen ook een degelijk huis? Pronken met technisch kunnen is één ding maar de techniek garanderen is iets heel anders. Dat zou wel eens de reden kunnen zijn dat Rolex juist geen complicatie in de markt wil zetten. Waar andere merken over elkaar heen rollen in de pers qau complicaties blijft Rolex zijn filosofie trouw. Kwalitatief de beste zijn.

Gebruikersavatar
Brava
Berichten: 860
Lid geworden op: 20 mar 2006, 22:05
Locatie: Groß Utrecht, 2004 BMW120i

Bericht door Brava » 24 apr 2006, 01:31

Robin schreef:Wat jij wil . Idd waren AP, Patek en Vacheron de 3 grootheden. Om Rolex naast Omega te leggen is nonsense Brava. (weet jij ook wel) :D Blancpain en Breguet zijn uit 't stof gehaalde merken.

Kortom de 3 Grootheden die wat betekend hebben in de Zwitserse historie zijn Rolex, Patek en Jaeger. Period(Kom uit 'n horlogemakersfamilie, heb nergens verstand van, maar kom niet aan horloges bij mij :twisted: )

Alle andere merken als Journe zijn prima maar betrekkelijk nieuw. Echte manufacturen zijn er niet zoveel(meer) . Maar boeie, maar leg aub Rolex niet naast Omega. Hoe 'lelijk' men een Rolex ook vindt, het is 't beste serieproduct op deze aardbol, steek ik m'n handen voor in 't vuur.
Dat je Zenith na Omega noemt zegt wel wat hoe je tegenover horlogemerken staat neem me niet kwalijk Brava(no offence, maar het moet gezegd worden :twisted: ) Zenith is TOP en wordt alleen maar beter, Zenith zit eigenlijk op Jaeger niveau.
Als je de mech uurwerken eens goed bestudeert weet 'je'(men) waar het over gaat. Napraten doen al zovelen :P
Waarom is het nonsens om Omega naast Rolex te leggen? Rolex is een prima product, goed doorontwikkeld design zonder franje. Er is echter één ding waarin Rolex met kop en schouders boven elk ander merk uitsteekt en dat is marketing.
Als je nu kijkt naar wat Omega doet met de Daniels echappement en al eerder deed met de Zentraltourbillon dan zijn dat dingen die het "simpele" Rolex niet doet. Hun grootste complicatie is een eenvoudige chrono zonder datum. Omega heeft nu een Co-Axial rattrapante met verticale koppeling en twee schakelraderen. Zelfs zoiets als een triple date maakt Rolex al niet meer sinds op z'n minst de vroeg jaren '60. En dat is geen probleem, ze verkopen toch hun complete produktie van bijna een miljoen horloges per jaar zonder moeite. Het enige echte probleem dat ze qua produktie hebben is dat het zo verdomd lang duurt om er één te maken. Een heel effing jaar!!!

Voorts, wat is "beste"? Je kunt deze term op vele manieren uitleggen of toepassen. Is "best" het meest betrouwbaar? Het goedkoopst? Het duurst? Het meest waar voor z'n geld? Het nauwkeurigst? Het meest duurzaam? Het minst onderhoudsgevoelig? Het meest technisch vooruitstrevend? Ga maar door.

Het feit dat Breguet en Blancpain al dan niet uit het stof gehaald zijn doet niets af aan hun huidige kwaliteit en productgamma. En als je het over manufacturen hebt dan komt daar eerst de definitie om de hoek kijken. De klassieke, algemeen aanvaarde definitie is dat men op z'n minst één uurwerk zelf ontworpen heeft en produceert. Juist volgens die definitie, en veroorzaakt door het toenemend restrictieve beleid van ETA, neemt het aantal manufacturen explosief toe. Als je de nauwste definitie neemt dan zijn er slechts zeer weinig. Nauw in de zin dat een merk AL z'n uurwerken en alle onderdelen daarvoor naar eigen ontwerp zelf fabriceert en assembleert. Daaraan voldoen Seiko, en slechts sinds zeer kort na de aankoop van een veerfabrikant, Rolex. Patek maakt nog steeds gebruik van enkele Lemania ebauches en Nivarox veren.

Ik noemde Zenith niet na Omega, ik neemde Zenith met Omega. Ik zette beiden in de derde groep. Ik heb het hoogste respect voor Zenith en als ik de Flyback niet gekocht had was ik hoogstwaarschijnlijk voor een Zenith gegaan. De El Primero is één van de beste uurwerken ooit ontworpen en was in z'n tijd zeer vooruitstrevend. Eerste geïntegreerde automatische chrono, 36.000 vph, schakelrad, etc. Ik ben echter niet gecharmeerd van hun designrichting van dit moment maar dat is persoonlijke smaak. Om Zenith op Jaeger niveau te zetten gaat ook wel weer erg ver. Kijk alleen maar eens naar het aantal verschillende uurwerken en complicaties waar Jaeger bijna jaarlijks mee uitkomt. Heb je de nieuwe Reverso grande complication à triptyque gezien? Thierry Nataf's wet dream, nou ja, na z'n eigen spiegelbeeld. :wink:

Voor wat betreft Journe et al verwijs ik je naar mijn bovenstaande vragen. Wat is best en waarom zou een betrekkelijk nieuw merk niet "best" kunnen zijn? De Dufour Duality wordt alom gezien als een van de beste horloges ooit maar als "merk" bestaat Dufour nog niet zo lang. Hetzelfde geldt voor zoiets als de Journe Chronometre à Resonance.

Nu voor de autoanalogiën. Rolex is een Corvette motor. Oude tweekleppentechniek met één nokkenasje maar wel tot grote hoogte geperfectioneerd. Of wat dacht je van Bugatti; een uit het stof gehaald merk maar toch heeft het wel wat.

Nee, Robin, beschuldig mij niet van napraten dat doen de velen die de Rolex propaganda voor zoete koek slikken al.

Tenslotte moet mij van het hart dat ik wel een pesthekel heb aan Panerai. Als je het nou over hype en napraten hebt, over het collectief fappen over ijshockeypucks, say no more.

Zo, genoeg geluld. Weg uit de praatstoel.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Bericht door M@rcel » 24 apr 2006, 08:37

Waar staat Rattrapante voor? Heb namelijk hier een IWC liggen met diezelfde benaming. 'Chronograph Rattrapante'

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 24 apr 2006, 08:57

Brava wel grappig dat je het over de Rolex propaganda hebt, als er wel een merk gesloten is en nooit de pers op zoekt dan is het rolex. Technisch gezien is het 3135 uurwerk kwalitatief het beste uurwerk ter wereld en dat is niet omdat Rolex dat zegt maar alle horloge technischie/makers. mijn 3185 nu 6 jaar oud is nog nooit open geweest, afwijking 1 sec per dag.

Robin
Berichten: 51205
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Bericht door Robin » 24 apr 2006, 09:32

Mooi verhaal Brava, maar ik wist 't al :) Heb wel 't idee dat je veel zinnen en technische verhalen uit de brochures haalt, want zoals jij 't zegt lees ik ze ook namelijk.LOL
Ieder z'n eigen ideeen/visie, ik wens je veel succes met je Blancpain, over Bugatti gesproken :P

Robin
Berichten: 51205
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Bericht door Robin » 24 apr 2006, 09:52

Nu ff wat anders. Niet over goed/slecht dit/dat, maar RELATIEVE waardevastheid en dan denk ik vooral aan Sotheby's/Christies veilinghuizen (en er zijn er nog een paar belangrijke op 't gebied van horloges). Waarom 'doen' bepaalde merken/types veel meer dan andere? Waarom brengt een avg Breitling geen stuiver op op een veiling en 'n 'lelijke' Cartier weer wel. Waarom schrijft een 40k gekost hebben Jaeger of Audemars Piguet/Jaeger de wereld af in die jaren en blijft een even dure Patek dik in de markt? (Oude) Rolex Daytonas in staal en Submariners zelfde verhaal even kortweg. En waarom is dat groepje van 15/20 andere topmerken zo waardevast (soms) als een pak melk?
Mag iemand mij die 'marketing' uitleggen :D

Gebruikersavatar
Brava
Berichten: 860
Lid geworden op: 20 mar 2006, 22:05
Locatie: Groß Utrecht, 2004 BMW120i

Bericht door Brava » 24 apr 2006, 11:57

Marcel van Meerbeek schreef:Waar staat Rattrapante voor? Heb namelijk hier een IWC liggen met diezelfde benaming. 'Chronograph Rattrapante'
Een rattrapante is een dubbele chronograaf. Hij heeft twee secondenwijzers die op elkaar liggen. Als je de chrono start beginnen ze beiden te lopen. Druk je op de knop, dan blijft één wijzer stilstaan terwijl de andere doorloopt. Druk nogmaals en de stilstaande wijzer haalt de andere weer in en ze lopen gezamenlijk door. Hiermee kun je dus tussentijden makkelijk opnemen of twee verschillende tijden timen.

Het staat bekend als één van de moeilijkere complicaties vandaar de vaak relatief hoge meerprijs t.o.v. een gewone chrono.

Gebruikersavatar
Brava
Berichten: 860
Lid geworden op: 20 mar 2006, 22:05
Locatie: Groß Utrecht, 2004 BMW120i

Bericht door Brava » 24 apr 2006, 12:13

Robin, ik vind het erg jammer dat je dit zo op de man wilt spelen, dat stelt me erg teleur. Ik dacht even op een ander Nederlands autoforum te zitten.

Jij hebt geen idee hoelang ik mezelf al met horloges bezighoud, van mijn achtergrond, opleiding, of kennis. Toch vind je het nodig mijn geloofwaardigheid in twijfel te trekken. Technische verhalen? Verhalen? Kom nou. Taalgebruik? Ik houd me professioneel met meerdere talen bezig, ik heb het echt niet nodig om dat uit brochures te halen.

Maar ja, een leuke discussie Mort, Tot, Morte.
Laatst gewijzigd door Brava op 24 apr 2006, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Brava
Berichten: 860
Lid geworden op: 20 mar 2006, 22:05
Locatie: Groß Utrecht, 2004 BMW120i

Bericht door Brava » 24 apr 2006, 12:18

Rico v Velzen schreef:Technisch gezien is het 3135 uurwerk kwalitatief het beste uurwerk ter wereld en dat is niet omdat Rolex dat zegt maar alle horloge technischie/makers.
Alle is heel erg veel. Niet alleen heel erg veel, het is ook simpelweg niet waar. Waarmee ik niet zeg dat het niet een heel erg goed uurwerk is maar zeker niet het beste. En voordat je iets tot beste kunt uitroepen, zo je dat al zou willen, moet je eerst de criteria wat iets tot beste maakt objectief vaststellen.

Voor wat betreft Rolex en propaganda. Ja natuurlijk, Rolex is één van de meest gesloten organisaties in de horlogewereld en daarbuiten. Maar je hebt ook nog zoiets als produkten, produktpropaganda. Vergeet niet dat de Rolex waar ze vandaag mee beginnen pas over een jaar om je pols kan zitten.

Veel plezier met je Chevy Small Block, eh, Rolex.

Gebruikersavatar
Brava
Berichten: 860
Lid geworden op: 20 mar 2006, 22:05
Locatie: Groß Utrecht, 2004 BMW120i

Bericht door Brava » 24 apr 2006, 12:27

Robin schreef:Nu ff wat anders. Niet over goed/slecht dit/dat, maar RELATIEVE waardevastheid en dan denk ik vooral aan Sotheby's/Christies veilinghuizen (en er zijn er nog een paar belangrijke op 't gebied van horloges). Waarom 'doen' bepaalde merken/types veel meer dan andere? Waarom brengt een avg Breitling geen stuiver op op een veiling en 'n 'lelijke' Cartier weer wel. Waarom schrijft een 40k gekost hebben Jaeger of Audemars Piguet/Jaeger de wereld af in die jaren en blijft een even dure Patek dik in de markt? (Oude) Rolex Daytonas in staal en Submariners zelfde verhaal even kortweg. En waarom is dat groepje van 15/20 andere topmerken zo waardevast (soms) als een pak melk?
Mag iemand mij die 'marketing' uitleggen :D
Dat is geen marketing, dat is vraag en aanbod. Marketing heeft niets te maken met de markt in vintage horloges. Is een Paul Newman Daytona €50.000 waard? Zijn de Zonnebloemen van Van Gogh € 100.000.000 waard? Uiteindelijk komt het erop neer wat een gek ervoor geeft. Waarom doet een 60's Ferrari een veelvoud van een 60's Maserati? Waarom doet een Ferrari 275GTB veel meer dan een Lamborghini 350GT? Omdat mensen er het geld voor over hebben. Om het mystiek en het aura dat aan een merk kleeft. Omdat mensen door anderen gezien willen worden als succesvol of smaakvol. Omdat ze hopen dat dat aura en mystiek ook op hen projecteert. Omdat ze erin trappen.

Robin
Berichten: 51205
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Bericht door Robin » 24 apr 2006, 12:37

Brava maak je niet druk man. Zag je de smileys niet.
Ben 't gewoon niet helemaal met je eens.Klaar. Er zijn meerdere mensen op deze aardkloot die zich bezig houden met Zwitserse horloges. :D

Vraag en aanbod: Hoe komt 't dan dat er meer vraag is naar een bep Patek/Daytona/Sub dan naar andere vaak veel gecompliceerdere/mooiere klokken van ook topmerken? Bep magie van 't merk denk ik.

Zomaar een vraag:Brava ben jij horlogemaker van huisuit?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Estoque, EvdP, Fabian, Gisae, Hitz, Jaws, krentenbol, mark123, Rolf205, s2k, SlowCo en 156 gasten