Horloge / Horloges topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door ///Joost » 07 mei 2020, 11:53

tomgtr schreef: 07 mei 2020, 11:46 Net als ik ook een Seiko en een Casio heb heb ik ook een Rolex.
Tssskkk...opschepper. Je hebt zeker ook een Mondeo.

Robin
Berichten: 51211
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Robin » 07 mei 2020, 13:40

///Joost schreef: 07 mei 2020, 11:33
Ik sta er niet van te kijken als er op Seiko's flink wat meer marge zou zitten dan op Rolex modellen. Welke is dan 'duur'...
En dat is dus niet zo:)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door ///Joost » 07 mei 2020, 13:50

Hoe weet jij dat? Ik heb het niet over importeur > distributeur, maar over kostprijs > importeur.

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door indobesar » 07 mei 2020, 13:58

Een paar uitdagende stellingen en wordt goed op gereageerd. 😁

De discussie ging niet om “veroordelen van kopen van Rolex” of “een premium merk bij elke gelegenheid afbrandt want premium troep, lelijk, te duur weet ik veel“.
En dan ook nog kreten als “ Kijk niet naar mensen die het beter hebben, kijk naar wie het minder hebben, dat geeft minder frustratie en veel meer rust.”

I’m lost. Wat een Seiko van 6,5K te weeg kan brengen. 😂

Gebruikersavatar
HarryC
Berichten: 725
Lid geworden op: 15 mar 2010, 13:25
Locatie: Thuis
Contacteer:

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door HarryC » 07 mei 2020, 14:03

Mijn probleem is dat ik geen 6,5K aan een horloge kan uitgeven welke ook modellen van 100 euro in het assortiment heeft, dan koop ik voor 6,5K liever een horloge wat aan de onderkant van een ander merk zit. Zelfde als een Kia van 100.000 euro kopen, voelt gewoon raar.
Dus hoe mooi ik de Seiko van 6,5K ook zou vinden, ik zou m nooit kopen. Maar waarschijnlijk is dit gewoon mijn probleem...haha

Robin
Berichten: 51211
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Robin » 07 mei 2020, 14:07

///Joost schreef: 07 mei 2020, 13:50 Hoe weet jij dat? Ik heb het niet over importeur > distributeur, maar over kostprijs > importeur.
Dat bedoel ik ook inderdaad. Productiekosten Rolex tov uiteindelijke verkoopprijs-plaatje in de keten.

Die GS/Superseiko's kosten Seiko Corporation bijna geld. Heel veel 'manuren'.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door ///Joost » 07 mei 2020, 14:42

Robin schreef: 07 mei 2020, 14:07
Die GS/Superseiko's kosten Seiko Corporation bijna geld.
Lol, denk je dat echt?...Je gelooft Rutte niet, maar Shinji Hattori wel. :tooth: ;)

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door tomgtr » 07 mei 2020, 14:46

Je vergeet Joost dat de Yen echt wel sterk is. Nissan GTR leverde ook nauwelijks winst op maar werd belangrijk gezien voor het imago van Nissan. Zo zou dit ook maar net zo kunnen zijn.

Robin
Berichten: 51211
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Robin » 07 mei 2020, 15:04

///Joost schreef: 07 mei 2020, 14:42
Robin schreef: 07 mei 2020, 14:07
Die GS/Superseiko's kosten Seiko Corporation bijna geld.
Lol, denk je dat echt?...Je gelooft Rutte niet, maar Shinji Hattori wel. :tooth: ;)
Manuren. Er gaat veel meer handwerk in een Superseiko qua polijsten/uurwerken afwerken zitten en dergelijke dan de grotendeels gerobotiseerde Rolex productie(zie afwerking GS vs Rolex werkje, Seiko echt bij far meer manufactuur 100%)

Ik geloof niks. Ik weet 't gewoon. maarja. Ik zit een beetje in die wereld Joost. Namelijk. :thumbup:
tomgtr schreef: 07 mei 2020, 14:46 Je vergeet Joost dat de Yen echt wel sterk is. Nissan GTR leverde ook nauwelijks winst op maar werd belangrijk gezien voor het imago van Nissan. Zo zou dit ook maar net zo kunnen zijn.
Dit inderdaad. Net als die Lexus LFA of noem van die iconen die koste wat het kost tegen Ferrari/Porsche opboxen moeten. Trots/eigenwijsheid. Kijk wat Porsche verdient per auto, en Ferrari is helemaal te gek(niet dat ik daar een probleem mee heb overigens)

Seiko heeft z'n nek uit gestoken: GS , hoger in de markt willen opereren. Hoe kom je daar/ Juist door überÜber 'kwaliteit' handmade te leveren. Tegen een eigen kostenplaatje/prijskaartje. Maar je wil 'naast' de bekende merken komen te liggen.....

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door ///Joost » 07 mei 2020, 15:17

Prima uitleg. De hamvraag blijft dan, loont het voor Seiko om zodoende meer van hun lower tier modellen te verkopen? Ik kom dan weer terug op mijn voorgaande quote:
Ik sta er niet van te kijken als er op Seiko's flink wat meer marge zou zitten dan op Rolex modellen. Welke is dan 'duur'..
Dus Rolex is hier de zwaar overprijsde klok, begrijp ik? Ik kan niet geloven dat GS rond kostprijs verkocht wordt. Dat model is toch niet houdbaar? Of hoe zie jij die 2 qua kostprijs/marge dan?

Robin
Berichten: 51211
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Robin » 07 mei 2020, 15:24

///Joost schreef: 07 mei 2020, 15:17 Prima uitleg. De hamvraag blijft dan, loont het voor Seiko om zodoende meer van hun lower tier modellen te verkopen? Ik kom dan weer terug op mijn voorgaande quote:
Ik sta er niet van te kijken als er op Seiko's flink wat meer marge zou zitten dan op Rolex modellen. Welke is dan 'duur'..
Dus Rolex is hier de zwaar overprijsde klok, begrijp ik? Ik kan niet geloven dat GS rond kostprijs verkocht wordt. Dat model is toch niet houdbaar? Of hoe zie jij die 2 qua kostprijs/marge dan?

Zwaar overprijsd(Rolex), mwoah, qua wat het is technisch inderdaad wel een beetje, maar de naam.Heritage/kwaliteit en ze 'kunnen t vragen', waardevastheid. Als je een Sub van nu qua verkoopprijs vergelijkt met 20 jaar terug(8500E vs 6000HFl ongeveer) dan weet je genoeg:)

Superseiko/GS misschien dat ik overdreef dat ze 'teveel' qua productie kosten, maar je snapt m'n punt denk ik?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door ///Joost » 07 mei 2020, 15:37

Jazeker. En nu? :coffee: !!!

Robin
Berichten: 51211
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Robin » 07 mei 2020, 15:45

ik koos ook 'meteen' any Rolex sport staal/DJ vs een vergelijkbare(prijs) Superseiko /GS, maar dat is dan een waardevastheids/prijs/centenkwestie op de lange duur....

Maar kijk naar Omega met z'n Speed/Seamaster PO en hun prachtige 9300(?) chronograaf uurwerk, zo mooi doordacht/mooi afgewerkt/lust voor 't oog, voor 'minder dan de prijs' van een drie-wijzer plus datum uurwerk in een Rolex.

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6182
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Opa » 07 mei 2020, 18:18

Tom schreef: 07 mei 2020, 09:48 6,5K uitgeven aan een mechanische Seiko terwijl een digitaal horloge van 150 euro beter de tijd weergeeft zou je ook als status kunnen zien...
Op m'n telefoon heb ik ook altijd de juiste tijd. :tooth:

En dat terwijl er hierboven een ruim 50 jaar oude Omega ligt, die het nog perfect doet. :oops: :wink:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door ///Joost » 07 mei 2020, 20:07

Opa schreef: 07 mei 2020, 18:18
Tom schreef: 07 mei 2020, 09:48 6,5K uitgeven aan een mechanische Seiko terwijl een digitaal horloge van 150 euro beter de tijd weergeeft zou je ook als status kunnen zien...
Op m'n telefoon heb ik ook altijd de juiste tijd. :tooth:
Iphone 11 zeker?! :tong: :wink:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door romo » 07 mei 2020, 20:21

indobesar schreef: 07 mei 2020, 13:58 Een paar uitdagende stellingen en wordt goed op gereageerd. 😁

De discussie ging niet om “veroordelen van kopen van Rolex” of “een premium merk bij elke gelegenheid afbrandt want premium troep, lelijk, te duur weet ik veel“.
En dan ook nog kreten als “ Kijk niet naar mensen die het beter hebben, kijk naar wie het minder hebben, dat geeft minder frustratie en veel meer rust.”

I’m lost. Wat een Seiko van 6,5K te weeg kan brengen. 😂


Ging niet om jou persoonlijk wel om het, IMO uitstekende, verhaal van Joost.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door ///Joost » 07 mei 2020, 21:03

Opa schreef: 07 mei 2020, 18:18
En dat terwijl er hierboven een ruim 50 jaar oude Omega ligt, die het nog perfect doet. :oops: :wink:
Heb je hier foto's van? :D

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6182
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Opa » 07 mei 2020, 23:50

///Joost schreef: 07 mei 2020, 20:07
Opa schreef: 07 mei 2020, 18:18
Tom schreef: 07 mei 2020, 09:48 6,5K uitgeven aan een mechanische Seiko terwijl een digitaal horloge van 150 euro beter de tijd weergeeft zou je ook als status kunnen zien...
Op m'n telefoon heb ik ook altijd de juiste tijd. :tooth:
Iphone 11 zeker?! :tong: :wink:
Nope, Samsung. :tooth:

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6182
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Opa » 07 mei 2020, 23:52

///Joost schreef: 07 mei 2020, 21:03
Opa schreef: 07 mei 2020, 18:18
En dat terwijl er hierboven een ruim 50 jaar oude Omega ligt, die het nog perfect doet. :oops: :wink:
Heb je hier foto's van? :D
Die moet ik denk wel ergens hebben, zal binnenkort even zoeken, of anders wat nieuwe maken. :)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door ///Joost » 08 mei 2020, 00:00

Zou leuk zijn, opa!

Robin
Berichten: 51211
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Robin » 08 mei 2020, 07:57

:-)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Arthur » 08 mei 2020, 10:23

:rolling:

:wheelchair:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Bert ///M3 » 08 mei 2020, 10:32

Robin schreef: 07 mei 2020, 15:45 ik koos ook 'meteen' any Rolex sport staal/DJ vs een vergelijkbare(prijs) Superseiko /GS, maar dat is dan een waardevastheids/prijs/centenkwestie op de lange duur....

Maar kijk naar Omega met z'n Speed/Seamaster PO en hun prachtige 9300(?) chronograaf uurwerk, zo mooi doordacht/mooi afgewerkt/lust voor 't oog, voor 'minder dan de prijs' van een drie-wijzer plus datum uurwerk in een Rolex.
Maar hoe zie je het verhaal van die Rolex staal price premiums dan?

Ik zie het namelijk zo, daar gaat een keer een eind aan komen omdat klanten het zat worden duizenden euro's extra te betalen voor bijvoorbeeld een sub die door een dealer via de achterdeur verkocht word. Als het nou een echt zeldzaam / duur model was dan zie ik die meerwaarde als investering, maar niet op het goedkoopste basismodel. Analogie met de 911, de 911 GT2 zal een collectors item worden maar de goedkoopste 911 in de catalogus niet.

Prijsverschil koop je nu een Breitling Superocean voor bij wijze van spreken en wacht je 'even' tot ze weer eens een keer normaal doen met die prijzen en koop je hem dan.

Ik ben zelf op zoek naar zoiets maar niet voor de handel. Dus van mij kunnen ze doodvallen als er een paar duizend euro bovenop moet.

Ik heb dat filmpje ook eens bekeken op de vorige pagina met die commentaren er onder. Dat ze allemaal zo'n goede relatie met hun dealer hebben. Hallo jij bent gewoon klant. Je kan ook een goede relatie met je drugsdealer hebben, intussen spuit jij jezelf kapot en hij word rijk :lol:

Maar goed als horloge noob snap ik het misschien niet :)

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Tom » 08 mei 2020, 11:04

Rolex is heer en meester in het controleren van vraag en aanbod. Het kan niet anders dan dat daar een paar slimme koppen zitten die prijzen/effecten heel goed in de gaten houden en daarop sturen. Het werkt wel, want het is allemaal vrij waardevast. Ook die goedkoopste 911 zogezegd.

Toen ik ermee begon lagen de prijzen ook al boven je eigen comfortzone en tov concurrentie. Uiteindelijk toch gedaan en als eigenaar pluk je er de vruchten van (ondanks dat ik niet handel en in principe niks verkoop). Geeft altijd een dubbel gevoel.

Huidige toestanden zijn extreem, want nu is niks in staal te krijgen. Daar baal ik ook wel van want ben ook wel weer in de markt om wat te kopen, maar het is niet anders. Heb wat klokken dus het is allemaal luxe en geen noodzaak, ik wacht wel weer even af.

Wel heb ik het idee dat er nu een grotere bekendheid is rondom Rolex/waardevastheid tov toen. Ook mensen die puur om die reden kopen maar zich er weinig in verdiepen. Dat is wel 'gevaarlijk'.

Verhaal van dealers: het zal wel, ik heb meerdere klokken maar gekocht bij verschillende adressen. Door dat beleid ook onmogelijk gemaakt om een relatie op te bouwen. Dan moet je niet gek opkijken dat ik na een 'nee' die klok ergens anders koop. Mij als klant interesseert het ook niet zo waar ik het koop, de service en koffie is overal min of meer hetzelfde. Als ik die 'nee' niet had gehad had ik wellicht wel op hetzelfde adres gekocht, mij om het even.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Tom » 08 mei 2020, 11:43

Overigens gooien die dealers heel hard hun eigen ruiten in.
Dat ook zij met schaarste te maken hebben snap ik, kunnen ze ook niets aan doen.
Voorheen kochten handelaren de voorraad die ze niet kwijt konden. Dat was noodzaak omdat dealers een bepaalde hoeveelheid modellen moesten afnemen. Handelaren dwongen natuurlijk wel af dat ze soms ook gewilde modellen kregen. Inmiddels waren dealers behoorlijk afhankelijk van het groeiende aantal handelaren (die handig omgingen met internet, in tegenstelling tot dealers die daar niks van snappen).
Men zag ook dat handelaren grof geld verdienden op de gewilde modellen die ze zelf niet boven de listprice mochten verkopen. Zodoende is de huidige situatie ontstaan waarbij vrijwel alles via de achterdeur eruit gaat en niets meer via de voordeur, want daar wilde ze aan meeprofiteren. Handig voor snel geld maar op de lange termijn het domste wat je kunt doen, jezelf volledig afhankelijk maken van de handel.

Aan de andere kant heb je natuurlijk het merk zelf. Die zien ook dat dit nergens meer op slaat en hun dealers niet meer volgens de regeltjes spelen.
Omega heeft al enkele special editions direct via hun eigen website verkocht (inschrijven en betalen). Ophalen is dan nog wel via de dealer bij je in de buurt. Maar dat zijn eerste stappen naar online verkoop zonder kanalen ertussen.
Ik gok dat grote merken een paar eigen boutiques gaan beginnen op AAA locaties voor merkbeleving/afhalen en de dealer er tussenuit gaat.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, Bombadil, Brutus the Legend, Gert-jan, Gisae, Google [Bot], JdBn, Martijn M, maurizio, Philipoo, Sabberjoch, Thomas H, tomgtr en 199 gasten