Corona in Nederland.....

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Robin » 07 mei 2021, 10:09

Boter hoofd pot ketel neus bloedt:)

Elise
Berichten: 7265
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Elise » 07 mei 2021, 10:28

daNpy schreef: 07 mei 2021, 08:19 Maar geef me eens 1 argument waarom er een testmaatschappij ingericht moet worden als het plan is dat de vaccinatiegraad eind juli hoog genoeg is? Waarom wordt dat miljard niet nuttiger besteed?
Elise schreef: 07 mei 2021, 08:46 Geef mij eens 1 argument waarom mensen niet gewoon doen wat er gevraagd wordt, zonder discussie en zonder gezeur.
Dat lijkt tegenwoordig verdomd lastig te zijn, niet alleen t.a.v. Corona en de aanpak door de regering, maar ook in het bedrijfsleven.
daNpy schreef: 07 mei 2021, 09:29 Kun je nu ook mijn vraag beantwoorden?
Ik had je vraag al beantwoord met een wedervraag, maar schijnbaar heb je dat niet in de gaten :lol:

Gewoon doen wat er gevraagd wordt daNpy, niet constant het slimste jongetje van de klas proberen te zijn door overal vraagtekens bij de plaatsen. Waarom testmaatschappij of kan dat geld niet nuttiger besteed worden....gewoon zonder discussie, gezeur en commentaar doen wat er gevraagd wordt.
Mensen doen al meer dan een jaar wat er gevraagd wordt.
Er zijn zeker mensen die doen wat er gevraagd wordt, maar het is niet 100% van de Nederlandse bevolking die doet wat er gevraagd wordt en daar zit het probleem.

DF-user-278
Berichten: 3725
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door DF-user-278 » 07 mei 2021, 10:33

Elise schreef: 07 mei 2021, 10:28 Gewoon doen wat er gevraagd wordt daNpy, niet constant het slimste jongetje van de klas proberen te zijn door overal vraagtekens bij de plaatsen.
Zo zie ik het dus ook. Je mag best kritisch zijn. Maar velen slaan totaal door. Ik denk dat niemand zich in alle maatregelen kan vinden. Maar zoals gezegd eerder al gezegd - juist door de ''maatregelmoeiheid'' dan wel schijt hebbende aan de adviezen/regels door een percentage van de bevolking - duurt het maar voort. :whistle:

Elise
Berichten: 7265
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Elise » 07 mei 2021, 10:46

Ik ben er heilig van overtuigd dat als iedereen (dus de volle 100%) zich vanaf het begin aan de regels had gehouden, we gezamenlijk dit varkentje al gewassen hadden. Maar de Willem Engels van deze maatschappij zorgen ervoor dat het maar voortduurt en er iedere keer andere/nieuwere en striktere maatregelen getroffen moeten worden. Dan is het ook niet meer dan logisch dat het draagvlak voor maatregelen steeds minder word, allemaal te danken aan de Willem Engels van onze maatschappij. Bedankt :bloemetje:

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3290
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Enrico » 07 mei 2021, 10:49

535d schreef: 06 mei 2021, 20:11 Snap je nou echt niet wat Bram bedoelt? :) En daNpy was sarcastisch / retorisch.
Nee, en sarcasme heeft entonatie of emojis nodig maar dank dat je de moeite neemt om te vragen!

Tom
Berichten: 21718
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Tom » 07 mei 2021, 10:51

Elise schreef: 07 mei 2021, 10:28
Er zijn zeker mensen die doen wat er gevraagd wordt, maar het is niet 100% van de Nederlandse bevolking die doet wat er gevraagd wordt en daar zit het probleem.
Pak deze er nog even bij:

Afbeelding

Natuurlijk is het gedrag van mensen bepalend. Zo'n Chinese lockdown is wellicht de oplossing. Maar de effectiviteit van Westerse-maatregelen (zonder in uitersten te denken, zeg Brazilië en China) wordt, lijkt het, ook overschat. Ik kan het helaas niet terugvinden, maar ik zag pas wat cijfers van verschillende (drukbevolkte) staten in USA voorbij komen, die ook ander beleid hadden m.b.t. lockdowns. Je ziet daarin dat die staten dezelfde trendlijn volgen, ongeacht de maatregelen die er zijn. Er spelen natuurlijk gigantisch veel factoren mee (inderdaad ook gehoorzaamheid van het volk), maar een direct verband lijkt er lang niet altijd te zijn. De theorie in een lab lijkt vaak anders in praktijk te zijn. Als experts het heel de tijd bij het rechte eind hebben hoeven de rekenmodellen ook niet constant bijgesteld te worden.

Het lijkt soms op schieten met hagel. Dat snap ik, want niks doen is ook geen optie, maar de menselijke reactie door zaken in twijfel te nemen als ze die grafiek zien snap ik ook.

Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Robin » 07 mei 2021, 10:53

Tja we zitten hier met 17.5 miljoen mensen in Neddrland en 7.8 miljard wereldwijd.
Al loopt 0.1 % uit de pas loopt zijn dat nog steeds 17.500 mensen in NL.

Die theorieen van 'als iedereen' daar geloof ik niet in in een dynamische maatschappij. Ja in Australie. Maar daar zitten we niet.


Goed verhaal weer Tom.

Forza
Berichten: 1008
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Forza » 07 mei 2021, 10:58

Tom schreef: 07 mei 2021, 10:51
Afbeelding
Dit volgt toch gewoon de standaard trend van vergelijkbare virale infectie ziektes. Mensen krijgen meer weerstand doordat ze meer buiten zijn en vitamine D van de zon meekrijgen. Buiten vervliegt het airborne virus veel sneller, binnen heb je amper luchtverversing (daarom gaan nu voorzichtig alleen de terrassen open). En door hogere temperaturen is het virus korter levensvatbaar buiten een host. Heeft niks met maatregelen te maken, dat is de seizoenswerking.

Online
Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4095
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Philipoo » 07 mei 2021, 11:02

Forza schreef: 07 mei 2021, 10:58
Tom schreef: 07 mei 2021, 10:51
Afbeelding
Dit volgt toch gewoon de standaard trend van vergelijkbare virale infectie ziektes. Mensen krijgen meer weerstand doordat ze meer buiten zijn en vitamine D van de zon meekrijgen. Buiten vervliegt het airborne virus veel sneller, binnen heb je amper luchtverversing (daarom gaan nu voorzichtig alleen de terrassen open). En door hogere temperaturen is het virus korter levensvatbaar buiten een host. Heeft niks met maatregelen te maken, dat is de seizoenswerking.
Dat, drogere lucht, mensen zijn over het algemeen gezonder in de zomer (meer lichaamsbeweging, meer buiten etc) minder verspreiding van het virus is logisch.

Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Robin » 07 mei 2021, 11:04

Behalve in Brazilie blijkbaar(zomer)....

Elise
Berichten: 7265
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Elise » 07 mei 2021, 11:10

Tom schreef: 07 mei 2021, 10:51
Elise schreef: 07 mei 2021, 10:28
Er zijn zeker mensen die doen wat er gevraagd wordt, maar het is niet 100% van de Nederlandse bevolking die doet wat er gevraagd wordt en daar zit het probleem.
Pak deze er nog even bij:

Afbeelding

Natuurlijk is het gedrag van mensen bepalend. Zo'n Chinese lockdown is wellicht de oplossing. Maar de effectiviteit van Westerse-maatregelen (zonder in uitersten te denken, zeg Brazilië en China) wordt, lijkt het, ook overschat. Ik kan het helaas niet terugvinden, maar ik zag pas wat cijfers van verschillende (drukbevolkte) staten in USA voorbij komen, die ook ander beleid hadden m.b.t. lockdowns. Je ziet daarin dat die staten dezelfde trendlijn volgen, ongeacht de maatregelen die er zijn. Er spelen natuurlijk gigantisch veel factoren mee (inderdaad ook gehoorzaamheid van het volk), maar een direct verband lijkt er lang niet altijd te zijn. De theorie in een lab lijkt vaak anders in praktijk te zijn. Als experts het heel de tijd bij het rechte eind hebben hoeven de rekenmodellen ook niet constant bijgesteld te worden.

Het lijkt soms op schieten met hagel. Dat snap ik, want niks doen is ook geen optie, maar de menselijke reactie door zaken in twijfel te nemen als ze die grafiek zien snap ik ook.
In feite zou het niet moeten gaan om beleid, maatregelen en lockdowns, mensen zouden hun gezonde verstand moeten gebruiken.

Stel dat Covid hetzelfde zou zijn als HIV/Aids in de jaren 80/90, wat zoveel betekent dat als je besmet raakt je op afzienbare tijd komt te overlijden. Denk je ook niet dat dan de gehoorzaamheid onder de bevolking een stuk groter zou zijn? Dat maatregelen bij wijze van spreken helemaal niet nodig zijn omdat mensen zelf veel voorzichtiger zijn en er alles aan doen om niet besmet te raken.
Maar nu is er vanaf het begin al veel discussie of covid wel zo gevaarlijk is en dat het helemaal geen probleem is om de dorre takken op te ruimen etc. En dat werkt averechts.

Elise
Berichten: 7265
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Elise » 07 mei 2021, 11:12

Robin schreef: 07 mei 2021, 10:53 Die theorieen van 'als iedereen' daar geloof ik niet in in een dynamische maatschappij. Ja in Australie. Maar daar zitten we niet.
Australië wel en hier niet? Leg mij het verschil eens uit?

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2068
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door frankie » 07 mei 2021, 11:21

Eiland, grenzen volledig dicht. Dat lijken mij wel essentiële zaken die hier niet haalbaar zijn.

Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Robin » 07 mei 2021, 11:23

frankie schreef: 07 mei 2021, 11:21 Eiland, grenzen volledig dicht. Dat lijken mij wel essentiële zaken die hier niet haalbaar zijn.
Dit.

Tom
Berichten: 21718
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Tom » 07 mei 2021, 11:34

Elise schreef: 07 mei 2021, 11:10 In feite zou het niet moeten gaan om beleid, maatregelen en lockdowns, mensen zouden hun gezonde verstand moeten gebruiken.

Stel dat Covid hetzelfde zou zijn als HIV/Aids in de jaren 80/90, wat zoveel betekent dat als je besmet raakt je op afzienbare tijd komt te overlijden. Denk je ook niet dat dan de gehoorzaamheid onder de bevolking een stuk groter zou zijn? Dat maatregelen bij wijze van spreken helemaal niet nodig zijn omdat mensen zelf veel voorzichtiger zijn en er alles aan doen om niet besmet te raken.
Maar nu is er vanaf het begin al veel discussie of covid wel zo gevaarlijk is en dat het helemaal geen probleem is om de dorre takken op te ruimen etc. En dat werkt averechts.
Klopt.
Overigens had temperatuur geen invloed volgens het RIVM, heeft op hun website gestaan. Maar dat is herzien lijkt het. Vorig jaar was er een onderzoek dat het uitwees (je zou het virus namelijk opslaan bij warme temperaturen waarbij het weer effectief werd bij koude temperaturen). Men is er later op teruggekomen bij andere onderzoeken, die elkaar ook wat tegenspreken.
Het hele tijd bijstellen van rekenmodellen zien mensen natuurlijk ook, en dat gebruiken ze voor ongehoorzaamheid. Ik denk dat een statisticus dit soort rekenmodellen zou classificeren als 'onbetrouwbaar' door de grote onvoorspelbaarheid. Uiteindelijk zullen experts het bij het juiste eind hebben, vooralsnog is het testen wat werkt, waarbij ongehoorzaamheid maar een van de factoren is. De maatregelen zie ik als een proef om uiteindelijk steeds meer en betere data te komen. En waarbij je er achteraf ook achter komt dat bepaalde maatregelen niet het beoogde effect hadden.

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2068
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door frankie » 07 mei 2021, 11:42

Het is niet alleen hogere temperatuur, het is ook hogere luchtvochtigheid volgens diverse onderzoeken. Vandaar de seizoensinvloed, al beweerde het RIVM/OMT tot voor kort dat die helemaal niet bestond en was dus ook niet in hun modellen meegenomen. Vandaar de grafiek van de 4e golf midden in de zomer die Van Dissel in februari of maart heeft voorgeschoteld. Inmiddels wordt daar in hun berekeningen wel in enige mate rekening mee gehouden.

Forza
Berichten: 1008
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Forza » 07 mei 2021, 11:56

frankie schreef: 07 mei 2021, 11:21 Eiland, grenzen volledig dicht. Dat lijken mij wel essentiële zaken die hier niet haalbaar zijn.
Grenzen echt dicht, niks erin of eruit. Binnenkomende vluchten/boten zoveel mogelijk schrappen en als ze toch moeten komen verplicht 2 weken in quarantaine. Bij enkele besmettingen direct een lockdown, dan ben je er al.

Maar je wordt gelyncht als je dat in NL/EU voorstelt. Die eilandbewoners zijn wat dat betreft een apart volkje.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31177
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door JP » 07 mei 2021, 12:11

Ja die houden het land nog minimaal een jaar dicht.

https://www.nu.nl/coronavirus/6131945/a ... nders.html

Dus die verwachten dan nog een Golf 4, 5 en 6 ? :hmmm:

Elise
Berichten: 7265
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Elise » 07 mei 2021, 12:12

Robin schreef: 07 mei 2021, 11:23
frankie schreef: 07 mei 2021, 11:21 Eiland, grenzen volledig dicht. Dat lijken mij wel essentiële zaken die hier niet haalbaar zijn.
Dit.
Is een drogreden.
Wel eens van het ijzeren gordijn gehoord?
Ik kan je vertellen dat het lastiger was om door die grens heen te komen dan in Australië te geraken :lol:

Als we gewild hadden was het hier potdicht geweest.....als we gewild hadden.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39694
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Arthur » 07 mei 2021, 12:15

Door Europa lag het IJzeren Gordijn. Dit werd het IJzeren Gordijn genoemd door de kilometerslange grenzen gemaakt van prikkeldraad, mijnenvelden en wachttorens.

Goed idee :lol:

Elise
Berichten: 7265
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Elise » 07 mei 2021, 12:17

Arthur schreef: 07 mei 2021, 12:15 Door Europa lag het IJzeren Gordijn. Dit werd het IJzeren Gordijn genoemd door de kilometerslange grenzen gemaakt van prikkeldraad, mijnenvelden en wachttorens.

Goed idee :lol:
En wat mij betreft kan het permanent blijven liggen :tooth:

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door daNpy » 07 mei 2021, 12:19

Elise schreef: 07 mei 2021, 10:28 Ik had je vraag al beantwoord met een wedervraag, maar schijnbaar heb je dat niet in de gaten :lol:
Omdat je schijnbaar geen antwoord hebt?

Elise
Berichten: 7265
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Elise » 07 mei 2021, 12:20

daNpy schreef: 07 mei 2021, 12:19
Elise schreef: 07 mei 2021, 10:28 Ik had je vraag al beantwoord met een wedervraag, maar schijnbaar heb je dat niet in de gaten :lol:
Omdat je schijnbaar geen antwoord hebt?
:please:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39694
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Arthur » 07 mei 2021, 12:21

Is ook een wedervraag hè ;)

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door daNpy » 07 mei 2021, 12:22

Elise schreef: 07 mei 2021, 11:12
Robin schreef: 07 mei 2021, 10:53 Die theorieen van 'als iedereen' daar geloof ik niet in in een dynamische maatschappij. Ja in Australie. Maar daar zitten we niet.
Australië wel en hier niet? Leg mij het verschil eens uit?
Jij denkt dat in Australië iedereen zich aan de maatregelen houd? :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], BMWDennis, Bokkepoot, Brutus the Legend, Fabian, k33z, Kadett, krentenbol, Majestic-12 [Bot], MarcF, Martijn_bmw, matthyssie, Peter-Paul, Philipoo, Richardt., Sabberjoch, SlowCo, Ti-Tourist (Erik), TLRS, WJ, Wout309t en 74 gasten