Het grote 'DF racefiets' topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door ///Joost » 19 sep 2018, 13:21

WillemBoer schreef: 19 sep 2018, 12:44 Schijven zijn voor mij geen must, kom toch nooit in het hoog gebergte en dit remt ook meer dan prima.
Buiten dat heb ik 3 goede wielsets en nog 2 reserve/winter fietsen met velgremmen.
OK, duidelijk. Kan ik zeker in meegaan.
De Trek is een project one frame, Dura Ace afmontage. Nog lekker mechanisch schakelen :df:
Mijn andere fiets is voorzien van Campa Super Record 11speed, eigenlijk nog beter... :mrgreen:
ik heb zowel (eerste generatie) Sram red als Etap, ik zou nooit meer terug willen naar mechanisch. En ik zag eerst het nut ook niet, tot ik het probeerde. :tooth:

Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1321
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Fedmas » 20 sep 2018, 13:00

///Joost schreef: 19 sep 2018, 13:21
WillemBoer schreef: 19 sep 2018, 12:44 De Trek is een project one frame, Dura Ace afmontage. Nog lekker mechanisch schakelen :df:
Mijn andere fiets is voorzien van Campa Super Record 11speed, eigenlijk nog beter... :mrgreen:
ik heb zowel (eerste generatie) Sram red als Etap, ik zou nooit meer terug willen naar mechanisch. En ik zag eerst het nut ook niet, tot ik het probeerde. :tooth:
Ik heb Ultegra Di2 op mijn Tarmac, ook echt fan-tas-tisch. Eerste racefiets (als aanvulling op het MTB'en), dus weinig vergelijk, maar wil eigenlijk nu op de MTB ook elektrisch..

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2697
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Mark 320iS » 20 sep 2018, 16:40

Waarom zouden jullie niet meer terug willen dan? Heb nog geen ervaring ermee, dus ik ben ook nog lekker eigenwijs zoals jullie ook waren ;-)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door ///Joost » 20 sep 2018, 16:53

Mark 320iS schreef: 20 sep 2018, 16:40 Waarom zouden jullie niet meer terug willen dan? Heb nog geen ervaring ermee, dus ik ben ook nog lekker eigenwijs zoals jullie ook waren ;-)
Altijd perfect schakelen zonder een slag verkeerd. Minimaal onderhoud, en zelfs een optie op draadloos. Schijven vs remhoeven zie ik het grote voordeel nog niet echt in Nederland, maar qua schakelgroep zou ik persoonlijk iets meer uitgeven en naar elektrisch over gaan, op het moment dat de kans zich voor doet. Echter, een mechanische Ultegra of DA groep is ook nog prima uiteraard. Je moet uiteindelijk in beide gevallen nog steeds zelf trappen. :lol:

k33z
Berichten: 2699
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door k33z » 20 sep 2018, 18:02

Schijven zelfde verhaal als elektronisch schakelen. 1x mee rijden en nooit meer terug.

WillemBoer
Berichten: 910
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door WillemBoer » 20 sep 2018, 18:11

Schijven mee gereden, niet overtuigd...

Electr. schakelen is iwel moeite waard, zeker als je wedstrijden rijdt (sprint shifters)

Maar voor touren vind ik de feeling van mech schakelen ook prima.

Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1321
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Fedmas » 20 sep 2018, 18:20

Qua waarom niet niet terug kan ik weinig zeggen want dit is mijn eerste racefiets, direct di2 (6870) gekozen. Pro's: feilloos schakelen, geen kabelspanning / onderhoud, sneller op/afschakelen, auto-trim op voorderailleur. Categorie beetje zeuren: gewoon met 1 vinger klikken ipv een hele remhendel hoeven weg te duwen bij opschakelen voor. Oh en het is gewoon heel erg gaaf. Cons: het is wel erg duur bij eventuele val en wat kwetsbaar, plus je moet niet vergeten hem af en toe op te laden. Mbt schijven: Ik heb gekeken naar een fiets met di2 (of etap) en disc, maar dat zou gewoon 1500-2000 euro duurder zijn dan een 'normale' velgrem fiets met di2. Aangezien ik geen wedstrijden rij of veel klim, besloten dat nu nog niet te doen, maar wil op termijn wel graag schijven. Zeker door mijn MTB achtergrond zie ik hier wel zeker voordeel van, maar moet eerst wat meer aanslaan bij de fabrikanten zodat het prijsverschil wat beter te overbruggen is. (denk ook aan vervangende onderdelen, wielsets, etc).

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Stefan R » 20 sep 2018, 19:37

Ik ben vorige maand wezen proeffietsen op een nieuwe fiets, van te voren had ik al besloten dat ik geen schijfremmen wilde. Maar na de proefrit toch de fiets besteld met schijfremmen. Net zoals ik geen Celeste kleur wilde, maar toch ook besteld heb :bag:

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Mike R32 » 20 sep 2018, 20:07

Voor mij geen schijfremmen, heb er een keer mee gefietst en zag geen voordelen t.o.v. velgremmen.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8890
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Joop » 20 sep 2018, 20:38

Paar weken terug bij Trek wezen proefrijden op de Emonda en Domane met schijfremmen om te kijken wat ik er van vond, aangezien ik naast op de weg ook met de MTB fiets...

...vind het zelf zeker een toegevoegde waarde. Geen slijtage aan je velgen en veel mooier te doseren en ik rem er ook veel harder mee dan met de velgremmen.

Voorzichtig al aan het kijken naar een nieuwe racefiets, maar schijfremmen moet hij zeker hebben.

Elektrisch schakelen vind ik ook wel erg mooi, maar dat zou voor mij dan niet direct hoeven. En zoals Fedde ook al aangaf: die combinatie schijven en elektrisch schakelen zorgen er bij de diverse merken er wel voor dat de prijs flink omhoog schiet.

Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1321
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Fedmas » 20 sep 2018, 20:53

Joop schreef: 20 sep 2018, 20:38 Elektrisch schakelen vind ik ook wel erg mooi, maar dat zou voor mij dan niet direct hoeven. En zoals Fedde ook al aangaf: die combinatie schijven en elektrisch schakelen zorgen er bij de diverse merken er wel voor dat de prijs flink omhoog schiet.
Niet gaan proefrijden met di2 / eTap dan, anders wil je dat alsnog ook nog. Canyon heeft op dit moment wat end of season sale, misschien zit er iets voor je bij.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8890
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Joop » 20 sep 2018, 22:20

Al wel gedaan hoor... ;-)

Rijdt zeker mooi hoor, eerlijk is eerlijk. Een SRAM Red eTap groep is wel helemaal geweldig... F1-style schakelen op je 'fietsje', maar is wel heel gortig geprijsd.

Zit nu een beetje in de "Canyon Ultimate CF SL 8 Disc / Specialized Tarmac Disc Competition / Trek Emonda SL6 Disc" hoek aan het kijken, waarbij het bij Canyon ineens wel aantrekkelijk wordt om elektrisch te gaan schakelen. Helaas de zwarte 'Stealth' al uitverkocht.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door MartijnGizmo » 21 sep 2018, 08:29

Fedmas schreef: 20 sep 2018, 18:20 [...]

Mbt schijven: Ik heb gekeken naar een fiets met di2 (of etap) en disc, maar dat zou gewoon 1500-2000 euro duurder zijn dan een 'normale' velgrem fiets met di2. Aangezien ik geen wedstrijden rij of veel klim, besloten dat nu nog niet te doen, maar wil op termijn wel graag schijven. Zeker door mijn MTB achtergrond zie ik hier wel zeker voordeel van, maar moet eerst wat meer aanslaan bij de fabrikanten zodat het prijsverschil wat beter te overbruggen is. (denk ook aan vervangende onderdelen, wielsets, etc).
Ik heb het andersom: wil mijn omgebouwde MTB vervangen door een Trek 520 voor toeren/wintercrossen, en dan kun je dankzij schijven juist makkelijk wisselen tussen 26" met dikke banden en 700C met een kleiner bandje. :)

Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1321
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Fedmas » 21 sep 2018, 09:39

MartijnGizmo schreef: 21 sep 2018, 08:29 Ik heb het andersom: wil mijn omgebouwde MTB vervangen door een Trek 520 voor toeren/wintercrossen, en dan kun je dankzij schijven juist makkelijk wisselen tussen 26" met dikke banden en 700C met een kleiner bandje. :)
Ook een prima optie, maar dan maak je in zeker zin een compromis, een fiets die alles een 'beetje' kan, ipv iets heel goed kan. Ik wil op de MTB wedstrijden kunnen rijden en dan gaat zo'n optie al snel niet op. 29er wielen op de MTB vind ik toch wel zeer prettig. Overigens zou ik dan denk ik toch eerder een crosser pakken en daar wegwielen in zetten in de zomer, maar dat is misschien persoonlijke voorkeur. Of een nieuwe gravelbike, maar die zijn nog relatief duur (Cannondale heeft een gave met een lefty, maar die is 3k+ dacht ik).

Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1321
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Fedmas » 21 sep 2018, 09:43

Joop schreef: 20 sep 2018, 22:20 Al wel gedaan hoor... ;-)

Rijdt zeker mooi hoor, eerlijk is eerlijk. Een SRAM Red eTap groep is wel helemaal geweldig... F1-style schakelen op je 'fietsje', maar is wel heel gortig geprijsd.

Zit nu een beetje in de "Canyon Ultimate CF SL 8 Disc / Specialized Tarmac Disc Competition / Trek Emonda SL6 Disc" hoek aan het kijken, waarbij het bij Canyon ineens wel aantrekkelijk wordt om elektrisch te gaan schakelen. Helaas de zwarte 'Stealth' al uitverkocht.
Alledrie hele gave fietsen. Canyon heeft beste bang for buck gehalte, persoonlijk zou ik voor de Specialized gaan omdat ik die gewoon het meest begeerlijk vind. Maar dat zie je helaas ook in de prijs terug dat meer mensen die mening delen.. Overigens is de nieuwe R8000 mechanisch ook echt een fijne groep, dus daar kan je niet echt fout gaan.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door MartijnGizmo » 21 sep 2018, 11:21

Fedmas schreef: 21 sep 2018, 09:39
MartijnGizmo schreef: 21 sep 2018, 08:29 Ik heb het andersom: wil mijn omgebouwde MTB vervangen door een Trek 520 voor toeren/wintercrossen, en dan kun je dankzij schijven juist makkelijk wisselen tussen 26" met dikke banden en 700C met een kleiner bandje. :)
Ook een prima optie, maar dan maak je in zeker zin een compromis, een fiets die alles een 'beetje' kan, ipv iets heel goed kan. Ik wil op de MTB wedstrijden kunnen rijden en dan gaat zo'n optie al snel niet op. 29er wielen op de MTB vind ik toch wel zeer prettig. Overigens zou ik dan denk ik toch eerder een crosser pakken en daar wegwielen in zetten in de zomer, maar dat is misschien persoonlijke voorkeur. Of een nieuwe gravelbike, maar die zijn nog relatief duur (Cannondale heeft een gave met een lefty, maar die is 3k+ dacht ik).
Alles een 'beetje' is precies het plan, wedstrijden ga ik er dan ook niet mee doen. Mechanische schijf-setup zet ik over van m'n omgebouwde MTB, die fungeert al als gravelbike. :) Met kleiner bandje hierboven doelde ik op bijv een Schwalbe G-One, geen wegracebanden oid:

Afbeelding

Gijzert
Berichten: 4998
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Gijzert » 21 sep 2018, 19:08

Ik wilde eigenlijk een tarmac pro gaan fietsen dit jaar maar die was in maat 58 tot eind december uitverkocht. Schijven vond ik zoveel fijner dan mijn oude wiel remmen. Volgend jaar maar eens kijken of de combi beschikbaar is of eventueel een venge. Die is qua opbouw ook richting de tarmac gekropen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31209
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door JP » 21 sep 2018, 19:30

Even een “noob” vraag, voor oppompen van de banden gebruiken jullie dan een normale handpomp of een CO patroon. Is de bandenspanning op gevoel of houden jullie een bepaalde (persoonlijke) waarde aan ?

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Mike R32 » 21 sep 2018, 19:36

Ik heb meestal 7 bar in de bandjes met de handpomp. Voor onderweg schijnt een patroon wel handig te zijn, ik gebruik zelf een hoogwaardige handpompje mocht ik lek rijden.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31209
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door JP » 21 sep 2018, 19:38

Daar zit een meter op? Welk is een goede handpomp? Zéfal?

Gijzert
Berichten: 4998
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Gijzert » 21 sep 2018, 19:57

https://www.specialized.com/nl/nl/road- ... 076-156509

Deze voor onderweg met co2 en een voetpomp thuis.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Mike R32 » 21 sep 2018, 20:12

JP schreef: 21 sep 2018, 19:38 Daar zit een meter op? Welk is een goede handpomp? Zéfal?
https://www.futurumshop.nl/fietsaccesso ... minipompen

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2697
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Mark 320iS » 21 sep 2018, 20:25

JP schreef: 21 sep 2018, 19:38 Daar zit een meter op? Welk is een goede handpomp? Zéfal?
Ik heb deze voor onderweg: https://www.futurumshop.nl/topeak-race- ... wart.phtml

Je pompt je een ongeluk, maar je krijgt je band er wel vol mee. Daarnaast heb ik altijd een patroon bij me, maar voor het geval dat ik onhandig ben en er daar iets misgaat omdat ik het patroon niet goed erop heb gezet oid neem ik ook dat pompje mee.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2697
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Mark 320iS » 21 sep 2018, 20:31

Interessant om te lezen over de ervaringen met elektronisch schakelen en schijfremmen. Het nut van schijfremmen zie ik nog niet zo (ook geen ervaring mee), elektronisch schakelen lijkt me toch wel lekker.

Zijn er nog tips voor een goede herfstbroek? Ik heb nu een goedkopere lange broek van Castelli, maar daarvan valt de zeem me erg tegen. Rij ook vaak met beenstukken, maar ik wil graag een goede dunnere lange broek hebben voor in de herfst en het voorjaar.

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Stefan R » 21 sep 2018, 22:21

Ik heb mijn lange broeken gewoon zonder zeem en die draag ik dan over m'n bib short.

En nee, ik heb geen last van schuren o.i.d.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 402 gasten