Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 17 feb 2006, 18:02

Particulier ga je niet redden geen hond die reageert. Voor 55K koop je een nieuwe 330i DE dan doe je dat in principe, vooral omdat er altijd wel weer wat op ingeruild moet worden.

Marcel, ik begrijp best waarom je naar zo'n EVO wilt. Een 330i is een mooie zakensedan maar je doet gewoon niet zo snel rare dingen ermee. Een EVO daarin tegen is een bruut gooi en smijt ding. En het mooiste is dat ze er ook nog tegen kunnen, want kapot gaan ze niet. Andre heeft ook zo'n EVO ik ben wel eens met hem meegeweest, manmanman da's hemel op aarde. De power is zo ongelovelijk bruut. De nekharen staan je stijl overeind. De auto geeft ook het gevoel van dat er gespeeld mee moet worden. Ik vind een EVO RS de meest pure auto waar ik ooit in heb gezeten. Het snelheidsverschil tussen een 330i/130i en een EVO RS met chip/uitlaat. Is waanzinnig, bij 160 loopt ie je voorbij alsof jezelf aan het toeren bent, terwijl je ook flink zit te trappen.

Als ik een EVO zou kopen dan ben ik fucked for life. Daarom doe ik het maar niet, maar beter dan dit word het niet in mijn beleving. Dan maar geen Satnav, eletrische ramen en leer :wink:

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 17 feb 2006, 18:05

Martijn schreef:Particulier verkopen?
Een één jaar oude 330i?
Vergeet het maar, 99,9% van de klanten is lease of via Frisia en die andere 0,1% koopt hem zo, maar dan toch wel nieuw. Is geen beginnen aan. :(
Marcelvv schreef:Maar een EVO is mooi he jongens :lol: :lol: :lol:
Een EVO is super! 8)
Mail me anders even, peter (at) driving-fun.com, kan je misschien ook verder helpen (ben zelf namelijk ook net aan het kijken naar een EVO, ligt er alleen aan wat je net zoekt).

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 17 feb 2006, 18:22

Schrik van de afschrijvingen als ik dat zo lees. :shock:

Ik houd het wel bij wat oudere gebakjes.

330i vind ik echt een superbak. EVO is een heel ander verhaal, ook gaaf maar niet te vergelijken.

N.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 17 feb 2006, 19:05

35k heb ik er wel voor over Marcel!
Ruil je ook een Ibiza in?
:wink:

Marcelvv
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Bericht door Marcelvv » 17 feb 2006, 20:20

@Martijn: Heb je interresse?

@Arthur: Je kan best een ipizza inruilen, maar niet voor jou "handelsbod".
:D

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 17 feb 2006, 22:51

Marcelvv schreef:@Arthur: ipizza inruilen
Op die Boeren Mest Wagen?? Vette :wink:
Is het een E46 of E90 (zo heten ze toch?)

Marcelvv
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Bericht door Marcelvv » 18 feb 2006, 07:05

Nee, moet zijn: Blijf Maar Werken

En geloof het of niet: het klopt!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 18 feb 2006, 10:54

Maar wat voor 1 is het nou?

Martijn
Berichten: 787
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:59

Bericht door Martijn » 18 feb 2006, 11:06

Marcelvv schreef:@Martijn: Heb je interresse?

@Arthur: Je kan best een ipizza inruilen, maar niet voor jou "handelsbod".
:D
Nou, als hij is zoals ik hem zou willen hebben en de prijs is scherp dan zou dat best kunnen.

Mail me a.u.b. wat info/specs/foto's op original_sparco at hetemail.com

Waarom ben je hem zat trouwens?

MVG Martijn

Andre
Berichten: 11228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 18 feb 2006, 11:36

Toen ik een nieuwe m3 had en die na 1,5 jaar inruilde was ik er ook ziek van. Mijn vader had een 2 jaar jonge 530i vol options. Schrijft in 2 jaar 25k euro af op inruil van een nieuwe 3. Ook daar was ik ziek van. Vandaar dat ik nu niet meer dikke 3 series of 5 series nieuw zou kopen. En ik koop zeker geen bmw vol opties en had dat mijn vader ook afgeraden om dat de doen. Opties nekken je zowel bij aankoop als bij inruil.

Ik had bijv een nieuwe opel corsa die ruilde ik op een type R in. Die opel schreef in driekwart jaar 1250 euro af. Dat was lachen.

Mijn impreza GTT schreef in een jaar 9000 gulden af.

Die BMW afschrijvingen, het is trouwens niet alleen bmw ook porsches waarvan ze zeggen die houden waarde nou echt niet. Al die dikke dure benzine auto s moet je op afschrijven, omdat ze in een 2e hands markt belanden waar bijna geen geld zit. En die andere catogorie koopt een nieuwe.

Ik kjik vaak even wat er staat aan 2e hands gt3 de meeste gt3 staat er al zeker langer dan driekwart jaar. Het zelfde geld voor M3 die duiken ook downhill. Er is geen geld meer voor de exoten en dan is het vraag en aanbod. Vraag is er niet aanbod wel dus prijzen gaan door de vloer heen.

Marcel naar mening heb ik je een goed voorstel gedaan. Dan krijg je van mij geld toe en mijn problemen met de cops zijn dan opgelost. Slaan we 2 vliegen in 1 klap.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 18 feb 2006, 11:40

E90

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 18 feb 2006, 12:37

Tja BMW's boven de 50K dat gaat eigenlijk nergens meer over. Je moet ook echt een auto kopen waar je bereid bent om er voor een langere periode in te gaan rijden. het eerste jaar ben je echt flink de lul als je hem weer wilt inruilen.

BMW maakt je lekker met de mooiste opties. allemaal zaken die je auto helemaal af maken, maar zie het als weggegooid geld. Als ik NU mijn 130i zou willen inruilen krijg ik er maximaal 41/42 K voor weer. De redenatie is dat je voor 45K een nieuwe kan kopen daar word ook de inruilprijs op gebasseerd. Ik in ieder geval erg blij met de 130i en ik ben ook niet van plan om hem ook maar ergens voor in te ruilen.

Hoe was dat gezegde ook al weer, van ruilen komt huilen. :cry:

Andre
Berichten: 11228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 18 feb 2006, 13:31

Nee rico das niet waar als je opel corsa s gaat ruilen en charade s 1.1 op gas gaat inruilen rij je voor 2 knaken en bounty dan huil ik niet dan lach ik me een breuk.

Dikke dure auto s zijn gewoon moeilijk te slijten. Dat weten jij en ik heel goed zo langzamerhand.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 18 feb 2006, 13:35

Yep Andre, je moet gewoon heel goed weten wat je wilt. Beetje plannen vooruit kijken naar de nieuwe modellen die gaan komen.

Als er een nieuwe M2 komt dan ben ik bereid om daar op te wachten en ook om daar straks weer afschrijving op te pakken, maar die M2 zal wel zo kaal mogelijk voor de deur komen te staan. Tot die tijd blijf ik lekker genieten van de 130i.

Tom
Berichten: 21723
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door Tom » 18 apr 2012, 09:47

http://www.akker.nl/aanbod/occasion/612 ... c-quattro/

Nog geen 1,5 jaar oud. 45k km. Net ingereden die auto, zo op de foto's gewoon een gloednieuwe auto.
Afschrijving: 113K........ pfff... :shocking: :shocking: :shocking:

(niks tegen vd akker uiteraard)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door GTRene » 18 apr 2012, 10:19

wat een afschrijvingen...en das heden tendage nog steeds zo idd.

ik heb nog nooit een nwe auto gekocht omdat ik me zoiets (afschrijving) nooit kon permitteren, verdiende destijds ook niet veel, maar wel heel veel auto's gehad vanaf 1981 :D
ik moest dus handig zijn en de auto niet te lang houden, ok ivm afschrijving maar ook grote onderhoudskosten oid immers vaak aparte auto's gehad.
destijds waren er ook minder aparte auto's en of bleven minder lang goed als tegenwoordig en dus wat minder op de markt, dat samen met centrale krant de telegraaf wat "de" krant was om je aparte auto te verkopen...verkocht ik ze snel, zeg binnen een week of maand en dan ook nog de meeste (zo goed als alle) met netto winst :wave:

dus ik kon op die manier langzaam opbouwen en ondertussen genieten van al die verschillende auto's, ik kocht vaak iets voor een leuke prijs (contant zonder inruil) en verkocht zeg 3 maand of 6 maand later die kar weer om wat anders te kopen voor een liefhebbers prijs, lees of kiet spelen (dat het me niks koste incl bv wat klein onderhoud e.d.) maar meestal winst.

die mooie tijden (ook voor men energie om al dat gedoe) zijn wel wat geweest, de markt is ook wat moeilijker of je moet echt iets heel aparts hebben, bv auto's waar een bepaalde groep mensen rally's en ritten mee gaan of kunnen doen, oudere karren dus.

Dus gaan mijn toekomstige auto's denk meer in die richting, iets meer klassiek en "simpel" doch wel apart en met een bite/kick DF zeg maar, nog genoeg leuke oudjes of leuke projectjes met dikke motoren oid, die hebben ook iets meer "soul" :df:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door Dennis Cavallino » 18 apr 2012, 11:01

Tom schreef:http://www.akker.nl/aanbod/occasion/612 ... c-quattro/

Nog geen 1,5 jaar oud. 45k km. Net ingereden die auto, zo op de foto's gewoon een gloednieuwe auto.
Afschrijving: 113K........ pfff... :shocking: :shocking: :shocking:

(niks tegen vd akker uiteraard)

Ik zeg dat wel vaker. BPM en BTW hebben geen 'waarde' voor tweedehands autokopers. Dus die schrijf je direct na aankoop al helemaal af. Daarna blijft over de 'waarde' die de gek ervoor over heeft.

Ik snap zelf nooit niet hoe mensen 't privé in hun hoofd halen om zulke grote afschrijvingen voor lief te nemen.

Zakelijk snap ik 't soms wel. Het is de leukste kostenpost en heeft vaak fiscale voordelen. Die tikken met dit soort bedragen wel door. Als je dan ook nog eens ieder jaar een nieuwe moet kopen van je accountant.... dan hoef je er niet lang over na te denken.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3867
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door Emiel » 18 apr 2012, 11:02

Leuke auto die A8, dat model in Lang editie veel in gereden.




Maar mijn liefde voor klassiekers begint enorm op te leven de laatste jaren...........

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door RVV » 18 apr 2012, 11:52

Sow een topickick zeg, maar liefst 6 jaar oud :D

On topic, na jaren heel veel te hebben afgeschreven was ik daar helemaal klaar mee. Ik vind nu pak em beet 5000 euro per jaar afschrijven het maximum voor wat ik er voor over heb.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door GTRene » 18 apr 2012, 11:53

@Dennis...is dat zo? kunnen dat soort mensen zeg maar zo makkelijk nieuw kopen en kunnen ze dat verlies dus aftrekken? ik bedoel krijgen ze dan geld van al de belasting betalers zeg maar?
hoe werkt dat grof gezegd?

stel zo iemand schaft een nwe auto aan van 250.000,-euro en zeg een jaar later verkoopt ie die voor 150.000,-euro een normale burger is dan 100.000,-euro kwijt grof gezegd, maar zo'n zakelijk iemand in theorie dus een stuk minder? hoeveel is dat dan grof geschat?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door Arthur » 18 apr 2012, 11:55

@Rico: Kun je nagaan wat je eerder accepteerde, want heel veel mensen vinden dit ook veel...

@Rene: doe niet zo grof! :mrgreen:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door RVV » 18 apr 2012, 12:04

Klopt Arthur, ben ook harstikke gek geweest, maargoed nooit spijt gehad van de auto's die ik heb gehad. Die 5000 euro is wel een beetje de ondergrens om in een redelijk knappe BMW te willen rijden. Ach ik schreef in 1,5 jaar 28k op de M5 af. Leermomentje.. Dan vond ik de 10k in bijna 3 jaar tijd op de 330d een lachertje. De Z4 als ik die nu zou wegdoen dan zou ik nagenoeg niks afschrijven. De 325i wil ik zeker 3 tot 4 jaar houden, denk dat ik daar over 4 jaar ook nog wel 7000 tot 8000 voor vang. Dan heb ik het over 3k afschrijving per jaar.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door ///Joost » 18 apr 2012, 12:10

Arthur schreef:@Rico: Kun je nagaan wat je eerder accepteerde, want heel veel mensen vinden dit ook veel...
+1

Ik verbaas me echt over het geld dat mensen soms weggooien. Hoeveel moet je wel niet verdienen om zulke afschrijvingen te kunnen betalen??!! :shock:

Ik heb echt geen slechte baan, maar om m'n E36 M3 in perfecte staat te houden kost me al genoeg. Ik kan me niet indenken om dan zomaar even 5-10k weg te gooien in een paar jaar.
Daarom wacht ik geduldig tot de E36 M3 prijzen stabiliseren cq. stijgen. :tooth:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door Arthur » 18 apr 2012, 12:16

@Rico: Ik snap je redenatie wel, heb dat ook wel een beetje. Auto van m'n vrouw mag ook weg voor 5k onder de nieuwprijs na 1 jaar. Vind ik op zich niet gek, vang ik inruil ook op een auto waar 10k bij moet. Maar ik ken ook mensen die een 8 jaar oude Yaris rijden, zo'n beetje de nieuwprijs vangen bij inruil (gechargeerd :wink: ), en dan beweren dat ze bestolen worden. Schrijven dan een paar honderd euro per jaar af. Dus hangt wel een beetje af van wat je "gewend" bent.
2e auto, klein en zuinig, mag best nieuw zijn. Die grotere "familie" hokken koop ik ook niet nieuw meer. Van 4 jaar oud met acceptabele km.st. kosten ze minder dan de helft. Dan blijf je makkelijk onder die 5k per jaar. En neem dan net niet de topmotorisering, beetje zoals jouw 325i nu. Weliswaar een jaartje ouder (5) maar dat moet wel lukken met die afschrijving. 330i en 335i zijn toch nog grof ( :wink: Rene) duurder en zul je meer op afschrijven. Terwijl, voor normaal gebruik, de specs niet astronomisch beter zijn.

@Joost: geen id. Het is maar wat je er voor over hebt denk ik. Is ook gewenning. Heb ook al meerdere keren fors meer afgeschreven dan 5k per jaar. Volgens mij heb ik geen topinkomen, zeker niet wanneer ik dat zo lees hier op DF wat anderen stukgooien op een auto :wink:

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Re: Wat is eigenlijk nog een acceptabele afschrijving?

Bericht door duifjes.com » 18 apr 2012, 12:19

Tom schreef:http://www.akker.nl/aanbod/occasion/612 ... c-quattro/

Nog geen 1,5 jaar oud. 45k km. Net ingereden die auto, zo op de foto's gewoon een gloednieuwe auto.
Afschrijving: 113K........ pfff... :shocking: :shocking: :shocking:

(niks tegen vd akker uiteraard)
Vd Akker is een prachtig bedrijf!

Het verschil waar jij over praat is als je hem in NL zou kopen nieuw idd..de meeste slimme mensen/bedrijven halen zo'n ding uit bijvoorbeeld D...

Hey...als je Eva Jinek en het gemiddeld 3x modaal op DF moet geloven geen probleem toch :tooth:

Ik heb in het verleden best knappe auto's gehad Landcruiser en wat Lexussen / Lexi...kocht ze altijd gebruikt in de handel ging er in rijden maar zette ook direct te koop...afschrijving vaak 0 of juist geld verdienen...anders nooit gedaan.,.afschrijven moet je een ander laten doen...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 341 gasten