Best hot hatch ever

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Robin
Berichten: 51332
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Best hot hatch ever

Bericht door Robin » 24 jan 2018, 06:38

martll schreef: 23 jan 2018, 18:40 Ieder zo zijn ding denk. Pokkie is weg van een Clio 197. Ik was er na een paar maanden echt wel op uitgekeken, voornamelijk vanwege het missen van koppel/turbo motor en het geluid. Nu alweer 1,5 jaar een Abarth 500 in bezit en ben er nog steeds niet op uitgekeken.

Voor mij is de ultieme hot hatch nog steeds een Clio V6. Of een Renault 5 Turbo, maar die heb ik nog nooit gereden.
Ik heb in 2003 ofzo bij Renault Amsterdam in 'n Ph2 gereden, skitterend model en sound, maar de rest was niet bijzonder eigenlijk.

Even 'n foto van het interieur erbij gezocht. Ik kan m'n ogen niet geloven dat dit 't interieur van 'n Clio V6 Ph2 is:)

Afbeelding

R5 Turbo1 (of 2 mag ook) geweldig!

Turbo2
Afbeelding

la_fusion
Berichten: 324
Lid geworden op: 26 sep 2015, 21:53

Re: Best hot hatch ever

Bericht door la_fusion » 24 jan 2018, 09:18

Clio 3 RS is inderdaad een erg lekkere wagen maar heeft natuurlijk nog wat puntjes waardoor hij niet perfect is. Zo vind ik mijn Megane veel makkelijker rijden op het circuit(voor mijn kwaliteiten ;)) maar dat komt vooral door het sper, de turbo en het grotere vermogen. Hierdoor kun je 'makkelijker' vol de bocht door en al eerder begint hij eraan te sleuren. Een Clio moet je toch echt hoog in de toeren erdoorheen gooien en dan op het gas. Dit vereist toch wel wat meer durf(waarschijnlijk tussen de oren) en daarna ook wat meer kunde want je moet weer eerder opschakelen na de bocht.

Qua geluid vind ik mijn huidige Megane toch echt wel een stuk lekkerder, mede door de aangepastte uitlaatlijn en de nodige pops & bangs. Moet er alleen wel bijzeggen dat net als de Clio boven de 4500 toeren er ineens een beest gaat lopen brullen. Daaronder valt het allemaal wel mee.

Als ik dan puur naar de looks kijk vind ik de Clio 3 RS er toch wel echt een stuk vetter eruit zien.

Rocketmonkey
Berichten: 301
Lid geworden op: 18 nov 2015, 17:29

Re: Best hot hatch ever

Bericht door Rocketmonkey » 24 jan 2018, 14:40

Ben ik de enige die alles met meer gewicht en vermogen dan een -purrrfect!' 106 GTI eigenlijk overkill vindt voor een fwd hot hatch?

Richting de 200 pk zou ik zelf sowieso altijd liever gaan voor rwd (of 4wd). En alles daartussen vind ik eigenlijk ook al een beetje een schemergebied (zelf ook wel een paar uit die categorie gehad hoor, daar niet van) :)

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6208
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Best hot hatch ever

Bericht door Opa » 24 jan 2018, 15:09

Pokkie schreef: 23 jan 2018, 23:03 Ja, precies. De korte 6-bak is inderdaad vermoeiend op de snelweg. Ik rij veel op en neer tussen de UK en Nederland (ritje van 8 uur) en dan ben je het soms wel een beetje zat. Dan lijkt zo'n Fiesta ST me wel wat :beer:
Zeker qua snelweg gebruik wint de ST het van de RS, St doet iets van 125km/h bij 3000 toeren in z'n 6.
Nadeel is wel weer dat je ook veel te makkelijk te hard rijdt, dus goed de flitsers in de gaten blijven houden. :tooth:
Ander voordeel is dat de ST, dankzij z'n mindere gewicht, minder grote motor(1.6L tegenover 2.0L) en door minder toeren op de snelweg, ook best wel een stuk zuiniger is dan de RS.....misschien voor een aantal hier niet van belang, maar het is toch mooi mee genomen. :wink:

Online
Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3275
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Best hot hatch ever

Bericht door Martijn M » 25 jan 2018, 12:57

Opa schreef: 24 jan 2018, 15:09 ]Zeker qua snelweg gebruik wint de ST het van de RS, St doet iets van 125km/h bij 3000 toeren in z'n 6.
Dat klinkt best comfortabel. In z'n 5 hier 4500 toeren bij 120. :tooth:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bombadil, Kasteel, Martijn M, Peter-Paul en 60 gasten