Best hot hatch ever
- Kasteel
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: Best hot hatch ever
Nog even over die Abarth, wat vind je van het stuurgevoel en de zitpositie?
- martll
- Berichten: 1408
- Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42
Re: Best hot hatch ever
Stuurgevoel redelijk (in een Renault Sport is het gewoon beter), zitpositie helaas hoog en korte stoelzitting. Gelukkig maakt het geluid en het koppel heel veel goed.
- Alfata
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 06 dec 2017, 14:25
- Auto: Alfa Romeo 4C & Stelvio QV
Re: Best hot hatch ever
Zitpositie is compleet ruk (stoelen zijn wel zalig), maar omdat je wat hoog zit, is de beleving wel erg gaaf. Alle krachten komen daardoor nog meer over.
Het stuurgevoel op kort insturen is fantastisch. Daarna is het wat doods en bij nog verder indraaien juist weer erg goed.
- Alfata
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 06 dec 2017, 14:25
- Auto: Alfa Romeo 4C & Stelvio QV
Re: Best hot hatch ever
Polo gti. Je moet wel erg gek zijn op de vw monteurs bij de oude variant. De nieuwe is vlees noch vis. Bij een hothatch wil je gewoon een spijkerharde, scherpe auto. Dat is de Polo gti niet. Maar ieder ze keus natuurlijk.
Wat rechtvaardigt voor jou trouwens de prijs? Hoe kun je op de ring achter een auto aanrijden en daarbij de prijs rechtvaardigen?
- WJ
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: Best hot hatch ever
Heb er ook in gereden (in en achter), het reed aardig begrijp me niet verkeerd (ben groot fan van kleine gooi en smijt hokken) maar ik schrok me rot toen ik de prijs zag. Dat vond ik hem gewoon niet waard.
Daarom, als iemand mij nu 33k geeft en ik moest kiezen.. dan haal ik de Polo, rij hem bij JD naar binnen voor een chip en eibach en denk nooit meer aan de 595 terug.
Daarom, als iemand mij nu 33k geeft en ik moest kiezen.. dan haal ik de Polo, rij hem bij JD naar binnen voor een chip en eibach en denk nooit meer aan de 595 terug.
Laatst gewijzigd door WJ op 23 jan 2018, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
- JP
- Berichten: 31030
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Best hot hatch ever
Buiten dat ik de Up! een leuke auto vind voor zijn geld en de GTi-versie wel like vanwege zijn looks, blijft het natuurlijk een opgedirkte gewone TSI. Nou dat begint dan bij ± €19,5k.
Om dan een vergelijk te gaan maken met een (nog onpraktischere) Abarth 595 die een €13k meer kost ?
Ja voor dat geld mag die dan andere delen blik hebben, grotere remmen (Up heeft achter nog trommels) en flink wat meer vermogen.
Qua looks vind ik een 500 Abarth super, vooral in het soort KOMO-grijs.
doch, je moet wel erg veel geld teveel hebben wil je die nieuw kopen.....
Om dan een vergelijk te gaan maken met een (nog onpraktischere) Abarth 595 die een €13k meer kost ?
Ja voor dat geld mag die dan andere delen blik hebben, grotere remmen (Up heeft achter nog trommels) en flink wat meer vermogen.
Qua looks vind ik een 500 Abarth super, vooral in het soort KOMO-grijs.
doch, je moet wel erg veel geld teveel hebben wil je die nieuw kopen.....
- WJ
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: Best hot hatch ever
Iemand hier in de straat heeft een (gewone) 500 met Ferrari rood, dat vind ik toch wel de kleur voor die auto.
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 23 apr 2016, 23:14
Re: Best hot hatch ever
Ik heb een keer met zo'n Fiat 500 Abarth gereden en vond het helemaal niks. Auto klopte gevoelsmatig van geen kant, korte wielbasis maar heel hoog. Onderstel is hard en stuitert een beetje over de weg. Dat is prima als het dan een super scherpe auto is qua besturing en gevoel maar dat is het ook niet. Ik vond het vooral een auto voor mensen die iets willen wat er leuk uit ziet en je het gevoel geeft een sportieve auto te hebben, zonder dat echt te zijn. Onderhuids een mix van de oude Fiat Panda en de oude Ford Ka.......
En het feit dat hij dik klinkt telt niet echt als er een Akrapovic onder zit, dat kan onder bijna elke hot hatch...
Ik heb toen een Clio 3 RS gekocht, misschien minder charme maar veel meer hot hatch.
Dit vind ik overigens een leuke nieuwe auto:
Suzuki Swift Sport, 970 kg (!) en 140 Pk. Zal vast ook rond de 24.000 euro gaan kosten.
Ben ook fan van m'n Clio 3 RS. Echt een super autootje. Je ziet ze niet voor niets ook veel op het circuit. 200 Pk op 1200 kg is ook prima gecombineerd met een super onderstel. Het is verder alleen totaal geen sexy auto, heel basic en functioneel.
Deze quote van EVO geeft altijd wel goed aan hoe de auto voelt:
"Once you’re in the groove, the 197 is an awesome proposition. If Porsche ever did a hot hatch, it would feel like this – searing engine, supple, adjustable chassis and brakes that never give up. It moves the game on from the 182 in virtually every respect."
Ultieme hot hatch vind ik een Megane R26 R
En het feit dat hij dik klinkt telt niet echt als er een Akrapovic onder zit, dat kan onder bijna elke hot hatch...
Ik heb toen een Clio 3 RS gekocht, misschien minder charme maar veel meer hot hatch.
Dit vind ik overigens een leuke nieuwe auto:
Suzuki Swift Sport, 970 kg (!) en 140 Pk. Zal vast ook rond de 24.000 euro gaan kosten.
Ben ook fan van m'n Clio 3 RS. Echt een super autootje. Je ziet ze niet voor niets ook veel op het circuit. 200 Pk op 1200 kg is ook prima gecombineerd met een super onderstel. Het is verder alleen totaal geen sexy auto, heel basic en functioneel.
Deze quote van EVO geeft altijd wel goed aan hoe de auto voelt:
"Once you’re in the groove, the 197 is an awesome proposition. If Porsche ever did a hot hatch, it would feel like this – searing engine, supple, adjustable chassis and brakes that never give up. It moves the game on from the 182 in virtually every respect."
Ultieme hot hatch vind ik een Megane R26 R
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Best hot hatch ever
Ik ga binnenkort mijn knikkerbak-hatch verkopen. En dan komt er een hele hotte hatch.. Nu nog een mooie zien te vinden tzt.
- martll
- Berichten: 1408
- Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42
Re: Best hot hatch ever
Ieder zo zijn ding denk. Pokkie is weg van een Clio 197. Ik was er na een paar maanden echt wel op uitgekeken, voornamelijk vanwege het missen van koppel/turbo motor en het geluid. Nu alweer 1,5 jaar een Abarth 500 in bezit en ben er nog steeds niet op uitgekeken.
Voor mij is de ultieme hot hatch nog steeds een Clio V6. Of een Renault 5 Turbo, maar die heb ik nog nooit gereden.
Voor mij is de ultieme hot hatch nog steeds een Clio V6. Of een Renault 5 Turbo, maar die heb ik nog nooit gereden.
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Best hot hatch ever
Zo'n Suzuki Swift Sport lijkt me wel een leuk karretje. Ooit zou ik nog wel een Lupo GTI voor erbij willen hebben.
- RS-Ron
- Berichten: 3544
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Best hot hatch ever
Ik heb, toen ik nog jong en onbezonnen was, Golf 1 GTI, zowel een “gewone” als 2.0 16v met dubbele Webers gereden, dat was echt wel een hot hatch. Daarna van alles en nogwat gereden, maar dat waren allemaal niet te vergelijken auto’s. Wel snel of beestachtig snel, maar niet echt gooi en smijtauto’s. Een kenmerk voor mij van een hot-hatch is het feit dat de basis voldoende is om hem “opmaat” te maken zonder de hele auto te verbouwen. De lol is voor iedereen anders, de maatstaf voor mij is dat ik ga glimlachen als ik heel veel bochten voor me zie met een zware grote auto achter me wiens kentekenplaat bijna op mijn hoedenplank ligt........ De Clio III RS cup van mij heeft mij al veel laten lachen. Bijzonder hoe zo’n klein (cup is relatief licht, zit geen reet op en in) bommetje in bochten gehakt maakt van veel snelle rechtdoor auto’s. Geluid is een deel van de beleving en als daily kan dat, zeker met een RVS uitlaat met racecat. soms vermoeiend. Mijn M5 E60 vond ik vermoeiend omdat ik iedere keer uit moest kijken voor rijbewijsversnipperende snelheden. En met 120km vond ik het gewoon saai. Zet een Clio RS iets lager, desnoods de stoelframes inkorten en naar behoefte een kleine aanpassing in het geluid, dan is ie wel af. Het is echt een atmo dus gaat gillen boven de 5000 toeren, maar dat is wel grappig voor zo’n doosje.
Vind dit wel wat
Gr Ron
Vind dit wel wat
Gr Ron
-
OnlineLuco
- Berichten: 27808
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Best hot hatch ever
Welke 5 Turbo, die met de motor achterin? die zijn echt onbetaalbaar geworden.martll schreef: ↑23 jan 2018, 18:40 Ieder zo zijn ding denk. Pokkie is weg van een Clio 197. Ik was er na een paar maanden echt wel op uitgekeken, voornamelijk vanwege het missen van koppel/turbo motor en het geluid. Nu alweer 1,5 jaar een Abarth 500 in bezit en ben er nog steeds niet op uitgekeken.
Voor mij is de ultieme hot hatch nog steeds een Clio V6. Of een Renault 5 Turbo, maar die heb ik nog nooit gereden.
Een gewone 5gt turbo hebben we 10 jaar gereden, erg leuk 120pk standaard en wij hadden 120 pk op de wielen, nog leuker.
Maar als je hem netjes wilt houden gaan er veel knaken in, is tenslotte eigenlijk allemaal oude meuk
Ik denk dat ik heel veel plezier ga beleven aan de aangepaste 5 (de racevijf met kenteken en seq bak)
Streven is 750 kilo en dan 190 pktjes.
Laatst gewijzigd door Luco op 23 jan 2018, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- martll
- Berichten: 1408
- Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42
Re: Best hot hatch ever
Ja die inderdaad. Nog even sparen....
-
OnlineOpa
- Berichten: 6181
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
Re: Best hot hatch ever
Het antwoord staat in m'n avatar.Alfata schreef: ↑23 jan 2018, 14:48Het is ook geen vergelijk. Daarom kost zo'n 595 competizione ook ongeveer 20.000 euro minder. Het gaat mij er simpelweg om dat die wellicht wat duurder is dan een a/b-segment hothatch (al start de 595 al vanaf 24.000 euro, dus nauwelijks duurder dan veel a/b segment hothatches), maar ook heel veel hardware biedt.
Het gaat hier toch om de beste hothatch? Noem mij eens een auto, onder of gelijk aan de prijs met:
- maximaal 1050 kilo
- minimaal 180pk
- minimaal 250nm
- Minimaal 305mm remmen
- Mechanisch sper
- Koni (of vergelijkbaar) dempers
- Evenveel karakter (onderschat dat niet, doet je namelijk lachen)
Succes
-Weegt 1063 kilo, dus 1 keer flink schijten en het gewicht van auto incl. bestuurder komt aardig in de buurt.
-182pk en in overboost 200pk
-240Nm en in overboost 290Nm
-Geen flauw idee hoe groot de remmen zijn, maar het remt gewoon erg goed
-Elektronisch sper + torque vectoring
-Heerlijk onderstel, lekker stug, maar drempels kunnen gewoon nog met een redelijk hoge snelheid genomen worden
-Karakter.....je blijft lachen als je ermee gaat boenderen
En dat voor nog geen €30.000,- nieuw.
Laatst gewijzigd door Opa op 23 jan 2018, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 23 apr 2016, 23:14
Re: Best hot hatch ever
Lijkt me ook een super auto! Wist niet dat hij zo licht is. Ik ga jouw voorbeeld over een tijdje volgenOpa schreef: ↑23 jan 2018, 19:42Het antwoord staat in m'n avatar.Alfata schreef: ↑23 jan 2018, 14:48Het is ook geen vergelijk. Daarom kost zo'n 595 competizione ook ongeveer 20.000 euro minder. Het gaat mij er simpelweg om dat die wellicht wat duurder is dan een a/b-segment hothatch (al start de 595 al vanaf 24.000 euro, dus nauwelijks duurder dan veel a/b segment hothatches), maar ook heel veel hardware biedt.
Het gaat hier toch om de beste hothatch? Noem mij eens een auto, onder of gelijk aan de prijs met:
- maximaal 1050 kilo
- minimaal 180pk
- minimaal 250nm
- Minimaal 305mm remmen
- Mechanisch sper
- Koni (of vergelijkbaar) dempers
- Evenveel karakter (onderschat dat niet, doet je namelijk lachen)
Succes
-Weegt 1063 kilo, dus 1 keer flink schijten en je het gewicht van auto incl. bestuurder komt aardig overeen.
-182pk en in overboost 200pk
-240Nm en in overboost 290Nm
-Geen flauw idee hoe groot de remmen zijn, maar het remt gewoon erg goed
-Elektronisch sper + torque vectoring
-Heerlijk onderstel, lekker stug, maar drempels kunnen gewoon nog met een redelijk hoge snelheid genomen worden
-Karakter.....je blijft lachen als je ermee gaat boenderen
En dat voor nog geen €30.000,- nieuw.
Je ziet de Fiesta ST in de UK echt overal. Daar zijn Ford, Renault en Honda wel de koning van de hot hatches.
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 23 apr 2016, 23:14
Re: Best hot hatch ever
Helemaal mee eens ik kan me ook goed voorstellen dat het missen van koppel irritant kan zijn. Ze komen pas tot leven als je toeren gaat maken, tot die tijd voelt het heel doods (en traag) aan. Ik vind dat juist onderdeel van het spel om de motor precies in het juiste stukje toeren te houden.martll schreef: ↑23 jan 2018, 18:40 Ieder zo zijn ding denk. Pokkie is weg van een Clio 197. Ik was er na een paar maanden echt wel op uitgekeken, voornamelijk vanwege het missen van koppel/turbo motor en het geluid. Nu alweer 1,5 jaar een Abarth 500 in bezit en ben er nog steeds niet op uitgekeken.
Deze 3 foto's geven voor mij precies de essentie van mijn Clio'tje aan
- Niels
- Berichten: 22254
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Best hot hatch ever
Ook niet met 16 kleppen en Webers dus ik vermoed dat er wat aan gesleuteld was
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Best hot hatch ever
GTI 1.6 met aangepast blok is ook leuk. Ook zo’n gek ding gehad in cabriovorm. Blokje draaide meer toeren dan de toerenteller aan kon geven. Kwam ongeveer tot de andere kant van de brandstofmeter. Alleen jammer dat die dingen roesten als een malle.
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Best hot hatch ever
Golf 1 GTI met 16S Oettinger kit is erg leuk voor het vermogen.
Laatst gewijzigd door Mike R32 op 23 jan 2018, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- RS-Ron
- Berichten: 3544
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Best hot hatch ever
Sorry, had ik er niet bij gezet, kocht een kale carrosserie van een originele Ned 1983 Golf GTI en heb die in RS blauw laten spuiten. 15” OZ racing velgen (Ronal look) en toen op zoek naar een leuke motor. Werd een 2.0 16v uit een Golf III en die is voorzien van andere zuigers en nokkenassen. Twee dubbele Webers aan de voorkant, rollenbank en rijden maar. Maakte even een misser door er een Golf GTD bak achter te hangen, lekkere stevige homokineten, maar beetje lange verhoudingen....... wel hoge top met 900kg....
Mijn eerste was gewoon met de 1.8.
Gr Ron
- Niels
- Berichten: 22254
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Best hot hatch ever
Heel gaaf!!
-
OnlineOpa
- Berichten: 6181
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
Re: Best hot hatch ever
Gewoon een keer een proefritje gaan maken en dan kijken of je het wat vindt.
Ik heb zelf ook een Clio III RS Cup gehad en vind de ST en RS qua handling wel een beetje vergelijkbaar.....het zijn allebei pittige auto's die heel strak sturen en waarmee bochten een waar feest worden.
Dat was ook één van de dingen die ik wat minder vond aan de Clio, onder de 5000 à 5500 toeren was er niemand thuis en na 12,5 jaar Impreza GTT gereden te hebben miste ik die duw in m'n rug als je vanaf 3000 toeren op het gas ging....het voelde wat minder snel aan.Pokkie schreef: ↑23 jan 2018, 20:30Helemaal mee eens ik kan me ook goed voorstellen dat het missen van koppel irritant kan zijn. Ze komen pas tot leven als je toeren gaat maken, tot die tijd voelt het heel doods (en traag) aan. Ik vind dat juist onderdeel van het spel om de motor precies in het juiste stukje toeren te houden.martll schreef: ↑23 jan 2018, 18:40 Ieder zo zijn ding denk. Pokkie is weg van een Clio 197. Ik was er na een paar maanden echt wel op uitgekeken, voornamelijk vanwege het missen van koppel/turbo motor en het geluid. Nu alweer 1,5 jaar een Abarth 500 in bezit en ben er nog steeds niet op uitgekeken.
Ook de hele korte 6-bak was niet echt prettig als je op vakantie ging naar bijv. Italië over de snelweg, bij 130 km/h draaide ie al 4000 toeren, voor binnendoor wegen was ie wel heel geschikt natuurlijk, maar die korte 6-bak had de auto wel nodig om 'm in z'n juiste powerband te houden.
De één houdt nou eenmaal meer van een atmosferische toerenmotor en de ander heeft liever ook wat power onderin.
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 23 apr 2016, 23:14
Re: Best hot hatch ever
Ja, precies. De korte 6-bak is inderdaad vermoeiend op de snelweg. Ik rij veel op en neer tussen de UK en Nederland (ritje van 8 uur) en dan ben je het soms wel een beetje zat. Dan lijkt zo'n Fiesta ST me wel wat
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 gasten