Best hot hatch ever

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27871
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Best hot hatch ever

Bericht door Luco » 05 aug 2013, 22:55

Hashiriya schreef:
Hielke schreef:Hoe anders is dan die Civic EP3 (wat ken ik toch veel auto's). Langzaam rijdend op een slechte klinkerweg is die vooras een drama. Het stuur slaat dan alle kanten op.
Gezeur om niks. In Nederland zijn zelfs de fietspaden geasfalteerd. Waar rijd jij dan? Of heb je het over die laatste 100 meter tot aan je huis?

Ik zou zeggen doe een keer een toertochtje mee met DF
Ow nee dat gaat niet zonder auto :lol:

Hashiriya

Re: Best hot hatch ever

Bericht door Hashiriya » 05 aug 2013, 22:58

Luco schreef:Ik zou zeggen doe een keer een toertochtje mee met DF
Ik heb ze wel gezien op YouTube. Gaat mij te langzaam :peace:
Laatst gewijzigd door Hashiriya op 05 aug 2013, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27871
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Best hot hatch ever

Bericht door Luco » 05 aug 2013, 23:01

JAJA hoop blabla maar geen auto, en vermoedelijk net je rijbewijs en je hier voordoen alsof je 20 jaar ervaring hebt.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Best hot hatch ever

Bericht door Hielke » 05 aug 2013, 23:12

Die Harakira heeft in ieder geval wel de potentie om te rellen. Dat mag ik wel :tooth:

Verstand van auto's komt met de jaren wel.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27871
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Best hot hatch ever

Bericht door Luco » 05 aug 2013, 23:20

Hielke schreef:Die Harakira heeft in ieder geval wel de potentie om te rellen. Dat mag ik wel :tooth:

Verstand van auto's komt met de jaren wel.
Bij sommige komt dat nooit Hielke :tooth:

Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1408
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: Best hot hatch ever

Bericht door martll » 06 aug 2013, 08:31

Luco schreef:Ik vind een GTI toch vies tegenvallen qua prestaties en stuurgevoel.
Ik ook. Gaat snel rechtdoor dat dan weer wel. Beetje te allround.

Robin
Berichten: 51349
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Best hot hatch ever

Bericht door Robin » 06 aug 2013, 08:35

Aangezien in het Ragnotti filmpje een kar voorkomt die ook niet helemaal out of the box is(maar wel awesome) kan ik deze ook wel posten, een van m'n all time favorieten(zelfs tussen de supercars), 205 T16.

Het gaat allemaal goed totdat....





Is deze smallere banden setup niet wat te gek voor dit soort asfaltwerk?

Het omkieperen herinner ik me van de eerte A Klasse 15 jaar terug ofzo?

Hoe ken dit?(ja ik zie ook wel wat er gebeurt, maar ligt 't aan de banden, zwaartepunt etc. Met zo'n legendarisch ding, ok wel 25-30 jaar oud en op 'n relatief lage snelheid)

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27871
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Best hot hatch ever

Bericht door Luco » 06 aug 2013, 08:51

martll schreef:
Luco schreef:Ik vind een GTI toch vies tegenvallen qua prestaties en stuurgevoel.
Ik ook. Gaat snel rechtdoor dat dan weer wel. Beetje te allround.
Nou, dat viel met een tussensprint ook vies tegen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Best hot hatch ever

Bericht door GTRene » 06 aug 2013, 09:19

paar keer dat stukje bekeken van die T16 die over z'n dak gaat :shock:
wat apart op dat punt...wellicht dat er eerst wat afbrak oid anders wel raar dat ie net daar zo over de kop gaat :hmmm:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27871
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Best hot hatch ever

Bericht door Luco » 06 aug 2013, 09:26

Gewoon teveel grip

Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1408
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: Best hot hatch ever

Bericht door martll » 06 aug 2013, 09:30

Luco schreef:
martll schreef:
Luco schreef:Ik vind een GTI toch vies tegenvallen qua prestaties en stuurgevoel.
Ik ook. Gaat snel rechtdoor dat dan weer wel. Beetje te allround.
Nou, dat viel met een tussensprint ook vies tegen.
Ik doelde meer op het cruisen met hoge snelheid met teveel comfort. :coffee:
Komt er een bocht aan, laat hij zijn zachte afstelling van het onderstel even zien en helt hij lekker over... :duck:

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Best hot hatch ever

Bericht door Rupie » 06 aug 2013, 09:35

Wat een gezeur over een GTI. De GTI is een heerlijke allrounder met voldoende sportieve randjes om zich een hothatch te mogen noemen. Zoek je wat extremers, dan is dat voldoende te krijgen, maar een GTI blinkt uit met zijn allround karakter met sportieve rand/kant en dat maakt 'm imo uniek.

Maar ik zou voor zeg een periode van 2 jaar alsnog voor een ST gaan, omdat dat de meer opzwepende auto is. Maar dat is een persoonlijke keuze.

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: Best hot hatch ever

Bericht door FDD » 06 aug 2013, 12:54

Wat een lang draadje terwijl het antwoord al jaar en dag bekend is:

PEUGEOT 205 GTI 1.9

Nieuwere GTI's hebben weliswaar meer vermogen maar ook meer gewicht door veiligheidseisen en daarmee gaat de funfactor verloren.........

Goed kan er nu dus een slotje op mensen??

:popcorn: :popcorn: :popcorn:

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: Best hot hatch ever

Bericht door Marc R » 06 aug 2013, 13:00

Will F. schreef:@ Marc R,
Gewicht is wel ruim 1420 kilo, maar desalniettemin 'n bijzondere golf vind ik. Weet jij of die motor uit de R nu wezenlijk anders is dan die uit de GTI?
Wezenlijk als in grotere turbo,andere software, waarschijnlijk andere nokkenassen en gesmede zuigers.

Online
Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2252
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Best hot hatch ever

Bericht door Will F. » 06 aug 2013, 13:18

Marc R schreef:
Will F. schreef:@ Marc R,
Gewicht is wel ruim 1420 kilo, maar desalniettemin 'n bijzondere golf vind ik. Weet jij of die motor uit de R nu wezenlijk anders is dan die uit de GTI?
Wezenlijk als in grotere turbo,andere software, waarschijnlijk andere nokkenassen en gesmede zuigers.
Thanks, zie dat JD 'm voor 999€ naar 350pk/ 450nm tuned, dat lukt je niet zonder mechanische aanpassingen op n gewone GTI.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Best hot hatch ever

Bericht door 328Ti » 06 aug 2013, 13:23

Hielke schreef:Hot hatch heeft een pretentieloze burgerbak als basis. Zowel de BMW auto's als de BMW rijders kun je moeilijk pretentieloos noemen.

Een maat van vroeger had achtereenvolgens een Mk1 GTI, een 5 GT Turbo en een Clio Williams. Ook die 5 GT turbo was een hele fijne en goed sturende auto. Die 120 turbo pk's voelden als 200 pk's in de moderne veel te zware hatchbacks. Zeer vermakelijk. Die Clio 2.0 Williams vond ik dan weer niks. Een vrij slappe carrosserie met een besturing die scherpte miste.
Dat is dan weer wel leuk geformuleerd :tooth: .

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Best hot hatch ever

Bericht door 328Ti » 06 aug 2013, 13:25

FDD schreef:Wat een lang draadje terwijl het antwoord al jaar en dag bekend is:

PEUGEOT 205 GTI 1.9

Nieuwere GTI's hebben weliswaar meer vermogen maar ook meer gewicht door veiligheidseisen en daarmee gaat de funfactor verloren.........

Goed kan er nu dus een slotje op mensen??

:popcorn: :popcorn: :popcorn:
Dát was pas een lijkenbak ja, net zoals de Honda CRX Vtec zónder! ABS... Dat was wel heftige shit.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Best hot hatch ever

Bericht door 328Ti » 06 aug 2013, 13:29

allen schreef: 328Ti, je moet je verder niet zo aanstellen en wat meer op de smilies letten. Verder ben jij eerder welkom dan ik, want ik heb al die BMW's door de jaren heen (gelukkig) allemaal aan de kant geschoven. Eén ervan was overigens een E36. :coffee:

Verder is de door Knot genoemde wagen een hothatch die ik nog best eens zou willen hebben. Mooie vorm, niet opvallend en een heerlijk motorblokje. :thumbup:
Waar rij jij nu in dan? Ben erg benieuwd n.a.v. je uitgesproken mening.

Robin
Berichten: 51349
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Best hot hatch ever

Bericht door Robin » 06 aug 2013, 14:31

328ti kan ik wel scharen onder te term hothatch.

Ding heeft toch 'n derde omhooggaande deur en geen kofferbakklep(zonder ruit)?

Term hatchback maar eens zoeken:)

Maar ok, de term 'sportwagen' wordt hier en daar en overal ook te pas en te onpas gebruikt:)


Allen rijdt zo'n Parijs-Dakar apparaat alleen kwam hij niet verder dan de Moulin Rouge met dat ding:)

Robin
Berichten: 51349
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Best hot hatch ever

Bericht door Robin » 06 aug 2013, 14:35

Verder met FDD eens dat de 'winnaar' out of the box een 205 GTI 1.9 is.

Alhoewel de oerGolf GTI de aartsvader is en een Turbo Maxi 1 en Clio V6 II totaal andere koek qua techniek en prijs.

Dus ik zeg zonder gekheid de 205 GTI 1.9 in Bleu Sport katloos.

Maar dit is ook weergaloos en ook hot en hatch:
Afbeelding

Band/wielcombo mag wel wat groffer:)

Verder dik vierkante stens, uitgeklopte wielkasten, boze kop, juiste 'kleur'. Hij doet me in de verste verte wel ergens aan denken. :hmmm:

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Best hot hatch ever

Bericht door Rupie » 06 aug 2013, 14:40

Volgens mij was de 1.6 gti toch de leukste 205 gti? Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik weet wel dat ik de 1.4 benzine 205 al reteleuk vind rijden :) Iets met lichtgewicht denk ik... :tong:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13332
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Best hot hatch ever

Bericht door Tristan » 06 aug 2013, 14:42

Zag een zeer stoffige gele Integrale staan in de parkeergarage hotel in Monaco. Mijn gevoel om een auto te jatten was nog nooit zo groot geweest. Ding stond er zeker al jaren. Moest ermee rijden. :) Volgens mij ook nog eens een later Evo model. Echt een icoon!

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Best hot hatch ever

Bericht door Snipe » 06 aug 2013, 14:43

328ti kan ik wel scharen onder te term hothatch.

Ding heeft toch 'n derde omhooggaande deur en geen kofferbakklep(zonder ruit)?

Term hatchback maar eens zoeken:)

Maar ok, de term 'sportwagen' wordt hier en daar en overal ook te pas en te onpas gebruikt:)
Ja, sportauto is net zo'n raar begrip als hot hatch. Wijs me een Pagani aan met een aansprekend autosportsucces en ik ben de eerste om het een sportauto te noemen, maar tot die tijd vind ik het een overprijsde poseurskar.
Bij hot hatch zijn er twee moeilijkheden. Kan een liftback, notchback, fastback of kammback ook een hot hatch zijn? Zijn de Focus ST en Peugeot 206 GTI als station nog een hot hatch? En dan is er natuurlijk nog het voornaamste probleem: wat is hot?

Robin
Berichten: 51349
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Best hot hatch ever

Bericht door Robin » 06 aug 2013, 14:48

Zoiets Snipe. Ik begin Pagani steeds meer te waarderen overigens(!)

Tja, ik heb toch wel wat ervaring met een BleuSport 1.9 GTI katloos(liftoff een droomwagen maar dan valt ie wel wat stil in de bocht lol)

GTI 1.6 had toendeertijd 'n oude bekende van me(1987) en ik ben 'n paar keer meegereden want 17 en nog geen RBW toen. Was ook al mooi want ik was niks gewend.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Best hot hatch ever

Bericht door GTRene » 06 aug 2013, 14:49

de peugeot 205 GTI 1.9 zou ook mijn stem krijgen zo bekeken, erg fijne hatch destijds, trouwens de 205 rallye ook :D

in DLD werd er zelfs een 1.9 rallye geleverd maar die schijnt niet zo leuk te zijn als de 1.3 met ook 105pk
205 Rallye[edit source | editbeta]


1989 Peugeot 205 Rallye 1.3
From 1988 to 1992 Peugeot produced another variant of the 205, the 205 Rallye, which was engineered and produced by Peugeot-Talbot sport. This edition of the 205 was positioned as a cost effective alternative to the 205 GTI, retaining its sporty character, but being less expensive to buy or maintain.
To achieve this, Peugeot used a derivative of the TU-series engine used in the post-1987 205s, which was designated TU24. The engine is essentially the same engine as was in the 1.1-litre 205 with the cylinders bored out to a total engine displacement of 1294 cc, a sports camshaft and twin Weber carburetors. The 1.3-litre engine produced 103 PS (76 kW; 102 hp) at 6800 rpm. The car got the 1.6 GTI front suspension with ventilated brake discs, and the 1.6 GTI rear axle with drum brakes.
The 205 Rallye was completely stripped of almost all soundproofing, electrical systems or other luxury items, bringing down the weight to no more than 794 kg (1,750 lb). Its minimalistic equipment, together with the high revs needed to unleash all of the engine's horsepower gives the 205 Rallye a very spartan character and makes it a difficult but rewarding car to drive hard, which is one of the reasons it is now very popular among 205 GTI enthusiasts. Peugeot expected to build around 5000 Rallye's. In the end 30,111 Rallye's were produced, they were only sold in some countries on the European mainland (including France, Belgium, Portugal, Spain, Italy and The Netherlands).
The distinctive aesthetic features of the 205 Rallye include the squarer wheel arches (which are different from GTI arches), the steel body-coloured wheelrims and the rainbow-coloured Peugeot-Talbot sport decals on the front grille and the tailgate. They were only available in white and yellow. The Rallye was sold with a reduced-weight interior with the Peugeot-Talbot sport logo embroidered in the front seats.
From 1990 to 1992 Peugeot also built a 1.9-litre version of the 205 Rallye. Only about 1000 of them were produced and they were only sold in Germany, because the 1.3 version did not meet German road regulations. The 1.9 Rallye is just a 105 bhp (78 kW) 1.9 GTI with the Rallye bodyshell and the new-style clear indicators and rear light units. Although they are even rarer than the 1.3 Rallye, they are less popular among Peugeot enthusiasts, because they lack the raw and spartan character of the 1.3 Rallye and are 150 kg (331 lb) heavier. Peugeot also released a right hand drive Rallye version of the 205 in the United Kingdom, it used a TU3.2 engine of 1.4-litre capacity, which produced 75 bhp (56 kW; 76 PS) and achieved 107 mph (172 km/h) with a 0-60 mph of 11.7 seconds.
dus zo'n 105pk 1.3 is zo slecht nog niet, heb er dara trouwens ook 1 van gehad, heerlijk karretje ook :df:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], KoenM, Semrush [Bot] en 82 gasten