Uit het AD van vandaag:
Ernstige problemen bij autofabriek
Door GERARD DEN ELT
MONACO - Spyker Cars NV in Zeewolde heeft dringend nieuw kapitaal nodig om in elk geval de bouw van luxe sportauto’s voor de rijken der aarde in stand te houden.
In het derde kwartaal van dit jaar moet een plan klaar liggen om de bouw van circa 200 exclusieve sportauto’s per jaar op profijtelijke basis voort te zetten.
[img:468:250]
http://www.ad.nl/multimedia/archive/001 ... 13256b.jpg[/img]
In de tussentijd verleent de familie Mol via het investeringsvehikel Strongwind voldoende kapitaal om de komende maanden de openstaande rekeningen van de autofabrikant te kunnen betalen. De familie Mol (vader Jan en zoon Michiel, de interim-bestuursvoorzitter van Spyker) legt nog eens 7,5 miljoen op tafel om schuldeisers tevreden te stellen.
De kredietverstrekking en de herfinanciering zijn de eerste daden van Michiel Mol, die begin deze week als voorzitter van de raad van bestuur aantrad om schoon schip te maken bij Spyker. De familie Mol legde vorig jaar 106,6 miljoen dollar op tafel om het Midland-team van de Russische ondernemer Alex Shnaider te kopen. Die aankoop werd betaald door de uitgifte van nieuwe aandelen Spyker, die onder meer door de familie Mol en door investeerder Marcel Boekhoorn werden aangekocht.
Het beursgenoteerde bedrijf bestaat thans voor tweederde uit de Formule 1-renstal (die kostendekkend draait) en voor eenderde uit de zwaar verliesgevende autofabriek in Zeewolde. Gisteren was Spyker de grootste daler op het Damrak met een koersval van 15,6 procent tot 10,40 euro. Kort na de opening was het aandeel zelfs bijna 17 procent lager.
,,Wat er de afgelopen weken en maanden ook over Spyker aan negatieve berichtgeving is verschenen, het bedrijf zal niet omvallen. Heel veel mensen denken dat misschien, maar dat zal echt niet gebeuren,’’ aldus Michiel Mol gisteravond na het sluiten van de beurs, aan boord van het jacht Ioanian Princess in de haven van Monaco. Daar gaf hij aan de vooravond van het Formule 1-weekeinde in Monaco een toelichting op het plan Spyker Cars NV zo snel mogelijk gezond te maken. Een adviesbureau moet daarvoor binnen enkele weken een nieuw businessplan met bijbehorende herfinanciering samenstellen.
Spyker heeft volgens Mol te leiden onder de stroom negatieve berichten, die volgens hem leveranciers ertoe hebben bewogen op stipte betaling aan te dringen. Niettemin kampt Spyker Cars met organisatorische problemen. De 180 werknemers in Zeewolde slagen er niet in om het door de teruggetreden bestuursvoorzitter Victor Muller gestelde doel van de bouw van 200 auto’s per jaar (kostprijs per stuk: circa 300.000 euro) te halen. In het eerste kwartaal werden slechts een handjevol auto’s afgeleverd, te weinig om voldoende inkomsten te genereren.
Oorzaak is onder meer een probleem met de levering van motoren door Audi. De Duitse motorenleverancier is overgestapt op een nieuwe motor, die niet past in het huidige chassis. De bouw van de auto’s moet op de nieuwe motor worden aangepast, een kostbare aanpassing die het productieproces ernstig verstoort en veel geld kost.
Bovendien blijkt grondlegger Muller te veel geld te hebben gestoken in het Spyker Squadron, een raceteam dat deelneemt aan het FIA GT-kampioenschap en volgende maand meedoet aan de 24-uursrace van Le Mans. Dit squadron zou op jaarbasis 5 miljoen euro kosten, terwijl aan sponsorinkomsten hooguit 250.000 euro binnen komt. Michiel Mol zegt voor dit team, dat veel minder bekendheid geniet dan de renstal in de Formule 1, een koper te zoeken. Wanneer die niet wordt gevonden, dan is het aannemelijk dat deze kostbare marketingactiviteiten worden gestaakt.