Einde van Spyker in zicht?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Einde van Spyker in zicht?

Bericht door Daniel » 23 mei 2007, 15:09

AMSTERDAM (Dow Jones)--Producent van luxe auto's Spyker Cars nv heeft het Spyker merk verpand aan Friesland Bank, schrijft De Telegraaf woensdag.

Dit blijkt volgens de krant uit het merkenregister van het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom.

Friesland Bank sloot eind vorig jaar een kredietovereenkomst met Spyker, nadat de vorige huisbankier ABN Amro besloot deze rol te beeindigen, zo schrijft de krant. Het gaat om een krediet van EUR9 miljoen, waarvan inmiddels zo'n EUR5 miljoen opgenomen is.

Het aandeel Spyker is dit jaar in een glijvlucht beland door zorgen in de markt over de financiele positie van het bedrijf. Vorige week stapte topman Victor Muller op.
Het hele merk op het spel zetten is toch wel een erg serieuze bedreiging. Zonder dat merk doe je niet erg veel. De bank zal dat wel als extra zekerheid hebben bedongen. De vraag is hoe lang Spyker nog van geleend geld kan leven. Beurskoers zakt vandaag ook alweer bijna 10%...

Hoewel dat hele Spyker maar een posersmerk is zou ik het toch wel jammer vinden als de boel op de fles zou gaan. Mooi zijn de modellen niet maar wel opvallend....

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten: 1267
Lid geworden op: 26 jan 2007, 00:25
Locatie: Rotterdam

Bericht door Jurriaan » 23 mei 2007, 15:34

Vind ze wel erg creatief met geld daar. Zou toch wel jammer zijn als dit het begin van het einde is, maar wie weet kunnen ze weer terugkomen op deze manier? Ik ben benieuwd.

Gebruikersavatar
Jochem Vaartjes
Berichten: 420
Lid geworden op: 04 jan 2007, 14:25
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door Jochem Vaartjes » 23 mei 2007, 15:57

Ik ga dan toch maar even snel mijn C8 afbestellen. Erg jammer, maar zo een F1 team is volgens mij ook een bodemloze put.

Christoph
Berichten: 1659
Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
Locatie: SF

Bericht door Christoph » 23 mei 2007, 16:04

Opzich zou het niet verkeerd zijn voor eigenaren van een spyker op dit moment, hup de stalling in, spyker over de kop en over 50 jaar verkoop je een collectors item ;)

HSR
Berichten: 5284
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Einde van Spyker in zicht?

Bericht door HSR » 23 mei 2007, 18:02

Daniel schreef:
Hoewel dat hele Spyker maar een posersmerk is zou ik het toch wel jammer vinden als de boel op de fles zou gaan. Mooi zijn de modellen niet maar wel opvallend....

Ik kan toch echt wel vertellen dat een wagen met een leeggewicht van 1200kg, 400PK, geen rembekrachtiging en geen isolatierubbers écht geen posersbak is. Integendeel zelfs, er zijn op dit forum waarschijnlijk maar een paar man die zo'n wagen de baas kan.


Tevens vind ik het bijzonder jammer dat half Nederland als echte Hollander betaamt met smacht zit te wachten tot het merk ter zielen gaat. Ik ben 100% fan van dit merk en hoop van harte dat het doorgaat.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 23 mei 2007, 18:11

Mij doet de auto, met een hoog kitsch gehalte weinig, toch hoop ik dat Spijker het gaat redden, maar heb er een slecht gevoel over.

Dan doet een Donky me meer :-)

Michel

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 23 mei 2007, 18:16

Dat F1-team wás geen bodemloze put. Sterker nog, door de reiskostenvergoeding was het zelfs winstgevend en daardoor een oplossing van het cashflowprobleem bij de straatautotak.

Maar nu is alles anders door de opkomst van de B-teams in de F1 (volgend jaar ook Prodrive als B-team van McLaren erbij). Daardoor maakt Spyker geen schijn van kans op de tiende plaats, die nog recht geeft op gratis transport. Dus wordt dat volgend jaar een enorme kostenpost en gaat ook het F1-team verlies lijden.

Vind je het dus gek dat Colin Kolles er alles aan doet om Super Aguri en Toro Rosso gediskwalificeerd te krijgen, of in ieder geval uitgesloten van het constructeurs-WK? Dat heeft niet alleen sportieve, maar ook (vooral) financiële redenen.

Als Kolles niet in zijn missie slaagt, wordt Spyker F1 dit jaar nog verkocht, let maar op. Want in de verkoop is Spyker nog wel interessant, juist door die opkomst van B-teams. Als andere topteams nog kans willen maken op zo'n tweede team, kunnen ze alleen nog bij Spyker aankloppen. Zelf een extra team beginnen kan niet, want met Prodrive zitten we volgend jaar al op het maximum van 12 teams. Dus is Spyker F1 een waardevolle overnamekandidaat.

Ik denk dat met name Ferrari op het vinkentouw zit. De link is er al via de Arabische investeringsmaatschappij Mubadala, die geld heeft gestoken in zowel Ferrari als Spyker.

Online
Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5282
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Kasteel » 23 mei 2007, 19:21

Op Autoblog.nl stonden de jaarrekeningen van Spijker, had het heel anders verwacht voor zo'n kleine onderneming; maar mits iemand er achter wil/durft te staan met cash is het best levensvatbaar.

Gebruikersavatar
Dennis van der Schoot
Berichten: 1573
Lid geworden op: 12 mei 2007, 11:51
Locatie: Tilburg

Bericht door Dennis van der Schoot » 23 mei 2007, 19:22

Paris Hilton is er niet bij in Monaco,ze zit vast.
(had even niets anders te melden :) )

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010
Contacteer:

Bericht door Stéphane » 23 mei 2007, 20:09

Kasteel schreef:Op Autoblog.nl stonden de jaarrekeningen van Spijker, had het heel anders verwacht voor zo'n kleine onderneming; maar mits iemand er achter wil/durft te staan met cash is het best levensvatbaar.
Heb je ze wel goed gelezen dan? Ik heb die al een paar keer eerder bekeken, ook de interim resultaten. Dat zag er namelijk tamelijk kansloos uit.

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 23 mei 2007, 21:04

Wat ik heb begrepen, is dat het orderboek best goed is gevuld. Allemaal geld dat in de pijplijn zit. Maar de kost gaat voor de baat uit: om die auto's af te leveren, laat staan te maken, is er nú geld nodig.

Dus moeten er gewoon nóg meer Arabieren opdraven om dat voor te schieten.

De verwikkelingen in de F1 maken dat alleen nog ietsje moeilijker. Want ook daar moet straks geld bij, en veel. Die aankoop van Midland leek op papier heel mooi: goed voor het imago van Spyker (dat ook toen al een boost kon gebruiken, want de leveranciersproblemen zijn niet van gisteren) én een manier om snel geld te versieren. Maar nu moet er juist veel geld bij om tóch op die tiende plaats terecht te komen, waarschijnlijk veel meer dan ze van tevoren hadden gedacht, want dat ach, dat hopeloze Super Aguri, dat blijven we wel voor...

Dexter
Berichten: 1600
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16

Bericht door Dexter » 24 mei 2007, 08:37

Uit het AD van vandaag:

Ernstige problemen bij autofabriek

Door GERARD DEN ELT

MONACO - Spyker Cars NV in Zeewolde heeft dringend nieuw kapitaal nodig om in elk geval de bouw van luxe sportauto’s voor de rijken der aarde in stand te houden.
In het derde kwartaal van dit jaar moet een plan klaar liggen om de bouw van circa 200 exclusieve sportauto’s per jaar op profijtelijke basis voort te zetten.
[img:468:250]http://www.ad.nl/multimedia/archive/001 ... 13256b.jpg[/img]
In de tussentijd verleent de familie Mol via het investeringsvehikel Strongwind voldoende kapitaal om de komende maanden de openstaande rekeningen van de autofabrikant te kunnen betalen. De familie Mol (vader Jan en zoon Michiel, de interim-bestuursvoorzitter van Spyker) legt nog eens 7,5 miljoen op tafel om schuldeisers tevreden te stellen.

De kredietverstrekking en de herfinanciering zijn de eerste daden van Michiel Mol, die begin deze week als voorzitter van de raad van bestuur aantrad om schoon schip te maken bij Spyker. De familie Mol legde vorig jaar 106,6 miljoen dollar op tafel om het Midland-team van de Russische ondernemer Alex Shnaider te kopen. Die aankoop werd betaald door de uitgifte van nieuwe aandelen Spyker, die onder meer door de familie Mol en door investeerder Marcel Boekhoorn werden aangekocht.

Het beursgenoteerde bedrijf bestaat thans voor tweederde uit de Formule 1-renstal (die kostendekkend draait) en voor eenderde uit de zwaar verliesgevende autofabriek in Zeewolde. Gisteren was Spyker de grootste daler op het Damrak met een koersval van 15,6 procent tot 10,40 euro. Kort na de opening was het aandeel zelfs bijna 17 procent lager.

,,Wat er de afgelopen weken en maanden ook over Spyker aan negatieve berichtgeving is verschenen, het bedrijf zal niet omvallen. Heel veel mensen denken dat misschien, maar dat zal echt niet gebeuren,’’ aldus Michiel Mol gisteravond na het sluiten van de beurs, aan boord van het jacht Ioanian Princess in de haven van Monaco. Daar gaf hij aan de vooravond van het Formule 1-weekeinde in Monaco een toelichting op het plan Spyker Cars NV zo snel mogelijk gezond te maken. Een adviesbureau moet daarvoor binnen enkele weken een nieuw businessplan met bijbehorende herfinanciering samenstellen.

Spyker heeft volgens Mol te leiden onder de stroom negatieve berichten, die volgens hem leveranciers ertoe hebben bewogen op stipte betaling aan te dringen. Niettemin kampt Spyker Cars met organisatorische problemen. De 180 werknemers in Zeewolde slagen er niet in om het door de teruggetreden bestuursvoorzitter Victor Muller gestelde doel van de bouw van 200 auto’s per jaar (kostprijs per stuk: circa 300.000 euro) te halen. In het eerste kwartaal werden slechts een handjevol auto’s afgeleverd, te weinig om voldoende inkomsten te genereren.

Oorzaak is onder meer een probleem met de levering van motoren door Audi. De Duitse motorenleverancier is overgestapt op een nieuwe motor, die niet past in het huidige chassis. De bouw van de auto’s moet op de nieuwe motor worden aangepast, een kostbare aanpassing die het productieproces ernstig verstoort en veel geld kost.

Bovendien blijkt grondlegger Muller te veel geld te hebben gestoken in het Spyker Squadron, een raceteam dat deelneemt aan het FIA GT-kampioenschap en volgende maand meedoet aan de 24-uursrace van Le Mans. Dit squadron zou op jaarbasis 5 miljoen euro kosten, terwijl aan sponsorinkomsten hooguit 250.000 euro binnen komt. Michiel Mol zegt voor dit team, dat veel minder bekendheid geniet dan de renstal in de Formule 1, een koper te zoeken. Wanneer die niet wordt gevonden, dan is het aannemelijk dat deze kostbare marketingactiviteiten worden gestaakt.

Dexter
Berichten: 1600
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16

Bericht door Dexter » 24 mei 2007, 08:51

Uit het Financieel Dagblad van gisteravond:

Spyker start onderzoek strategie

AMSTERDAM (FD.nl/Betten) - Spyker Cars heeft adviesbureau Booz Allen Hamilton ingehuurd om de producent van luxe sportwagens te adviseren bij de ontwikkeling van een toekomstige strategie. Dit heeft Spyker woensdag nabeurs bekendgemaakt. Het adviesbureau zal tevens het huidige productaanbod van Spyker onder de loep nemen.

Booz Allen Hamilton zal naar verwachting het onderzoek aan het eind van het derde kwartaal van 2007 hebben afgerond. 'Dan zal ook onze financieringsbehoefte bekend zijn', aldus een woordvoerster van Spyker. Een exacte datum kon ze niet geven.

Spyker zal aan de hand van dit onderzoek de financieringsbehoefte opnieuw gaan inrichten. Deze behoefte aan financiele middelen is het gevolg van de groei van de activiteiten en de daarmee samenhangende behoefte aan werkkapitaal. Daarnaast zijn er middelen nodig voor ontwikkeling en de overname van het Formule 1 team.

Spyker kan nog niet zeggen hoe groot de financieringsbehoefte zal zijn. Als onderdeel van deze behoefte heeft Spyker nu al voor euro 12 mln aan korte termijnmiddelen zeker gesteld.

Van dit bedrag heeft euro 2,5 mln betrekking op een kredietlijn van een bank, euro 2 mln betreft het versneld vrijkomen van een eigen vermogen-faciliteit van Trafalgar. De resterende euro 7,5 mln is een lening van een bestaande aandeelhouder.

In het eerste kwartaal van 2007 sloot Spyker een eigen vermogen-faciliteit van euro 25 mln met Trafalgar voor een periode van drie jaar. Bij de trading update over het eerste kwartaal meldde Spyker nog met diverse partijen in gesprek te zijn voor additionele middelen.

Spyker bevestigde nabeurs overigens ook het artikel in De Financiele Telegraaf van woensdag, waarin gesteld wordt dat de onderneming zijn merknaam heeft verpand. 'Dit valt onder normale bedrijfsvoering en heeft geen gevolgen voor de verrichtingen van de onderneming', aldus Spyker.

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 24 mei 2007, 09:05

En in de Volkskrant van vanochtend:

http://www.volkskrant.nl/economie/artic ... r_verkoopt

Het wordt nu ook een soort self-fulfilling prophecy. Slechte publiciteit -> minder vertrouwen bij beleggers en leveranciers -> slechte publiciteit -> nog minder vertrouwen -> slechte publiciteit -> etc.

Spyker zal zeggen dat de kip de pers is en de neergang van het bedrijf het ei. De pers zal zeggen dat de slechte en niet-transparante cijfers de kip waren.

Dexter
Berichten: 1600
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16

Bericht door Dexter » 26 mei 2007, 16:13

Uit het Financieel Dagblad van vandaag:

Ontwerper Spyker werkt aan nieuwe sportwagen

HENK ENGELENBURG

HILVERSUM - Spyker Cars, de Nederlandse producent van blitse sportwagens voor de 'happy few', krijgt in de nabije toekomst waarschijnlijk zware concurrentie uit 'eigen stal'.

Maarten de Bruijn, oprichter van Spyker Cars en geestelijk vader van de Spyker-sportwagen, heeft het ontwerp van een nieuwe sportwagen nagenoeg gereed, laat hij in gesprek met deze krant weten.

Het initiatief van De Bruijn is saillant, omdat de ontwerper in 2004 met ruzie is vertrokken bij zijn eigen bedrijf wegens verschil van inzicht over de te volgen strategie. De Bruijn had een voorkeur voor de productie van kleine aantallen exclusieve sportwagens, terwijl ceo Victor Muller en de commissarissen kozen voor een commerciëlere richting.

Er werd een strategie geformuleerd voor de productie van honderden Spykers per jaar. Daarnaast werd de ommezwaai gemaakt naar de formule 1-racerij. De Bruijn vertrok en ziet zijn bezwaren van destijds nu bevestigd doordat Spyker Cars deze week in zwaar weer terechtkwam.

De ontwerper heeft zich intussen in Hilversum gestort op het ontwerp en de productie van een revolutionaire speedboat, alweer een miljonairsspeeltje. De productie komt langzaam op gang met vier exemplaren dit jaar. 'De marketing en financiering houd ik dit keer in eigen hand', aldus De Bruijn.

'Intussen werk ik aan een nieuwe sportwagen. Ik kan hem nog niet laten zien, maar het ontwerp is nagenoeg gereed.'

Rein
Berichten: 1934
Lid geworden op: 18 mar 2006, 17:27

Bericht door Rein » 26 mei 2007, 20:28

Ik moet nog zien of ze het einde van dit jaar nog halen.. Wel jammer hoor, een C8 vind ik nog best een stoer ding. En een Nederlandse sportwagen heeft toch wat speciaals vind ik.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8892
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 26 mei 2007, 22:24

Ach... We hebben toch nog zo'n eigenzinning merk in de vorm van Donkervoort.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 27 mei 2007, 01:03

Joop schreef:Ach... We hebben toch nog zo'n eigenzinning merk in de vorm van Donkervoort.
Ook mooi spul maar van een heel ander kaliber natuurlijk. Heb ooit eens een Spyker in actie gezien bij de RDW (nog met engelse platen :D ) en ik vind het gewoon een super auto qua styling en afwerking. Daarbij komt ook nog eens een prachtig klinkende V8 8) Absoluut jammer als het kapot gaat alleen komt het natuurlijk niet als een verassing :wink: V. Muller vind echt zo'n type luchtkasteel verkoper....

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 27 mei 2007, 19:50

pikant nieuws...



[img:372:225]http://www.autointernationaal.nl/img/fo ... ullerA.jpg[/img]



Maarten de Bruijn werkt aan nieuwe sportwagen 27-05-2007 12:40


Maarten de Bruijn, oprichter van Spyker Cars en geestelijk vader de sportwagens van het merk, heeft een ontwerp voor een nieuwe auto nagenoeg gereed. Dit heeft hij in een interview met het Financieel Dagblad laten weten. Het gaat wederom om een sportwagen, die als zware concurrent kan worden beschouwd voor de blitse modellen van Spyker. ‘Ik kan hem nog niet laten zien, maar het ontwerp is nagenoeg gereed’, zo laat de Bruijn weten.
De Bruijn vertrok eind 2004 bij Spyker na een conflict met CEO Victor Muller over de te volgen strategie. De Bruijn had (en heeft) een voorkeur voor de productie van kleine aantallen zeer exclusieve sportwagens, terwijl Muller en de commissarissen Spyker snel wilden laten groeien. De Bruijn ziet zijn bedenkingen bij de gekozen strategie nu bevestigd. Het lukt Spyker niet om de omslag te maken naar een producent van enige honderden auto’s op jaarbasis. Daarvoor lijken de financiële middelen te ontbreken, maar ook de vereiste managementcapaciteiten binnen het bedrijf. Het betreden van de Formule 1-racerij heeft de problemen alleen maar verergerd, want de aandacht (en het geld) moest nu verdeeld worden over 2 activiteiten. Een jong automerk is net als een pas geboren baby. Die groeit het best als er sprake is van rust, reinheid en regelmaat. Spyker is regelmatig negatief in het nieuws, dat wel maar de berichten over een onfrisse boekhouding zorgen voor veel onrust.

[img:372:225]http://www.autointernationaal.nl/img/Image/BruijnA2.jpg[/img]

Naar aanleiding van de tumultueuze ontwikkelingen bij Spyker, laat de Bruijn weten pijn in zijn hart te voelen. ‘Het is akelig om te zien dat de sportwagen van Spyker nu al 1.500 kilo weegt in plaats van het streefgewicht van 1.000 kilo. Het blijft toch mijn kind, die wagen’. Ook het feit dat Spyker nu al 2 jaar bezig is met de ontwikkeling van een terreinwagen, een investering die miljoenen euro’s vergt, terwijl er nog steeds geen rijdend exemplaar is, doet hem zijn hoofd schudden. Toch lijkt hij geen spijt te hebben van zijn vertrek: ‘Ik stierf bij Spyker. Het bedrijf kreeg steeds meer management lagen en ik was uiteindelijk alleen maar aan het vergaderen en mailen. Breekpunt was voor mij de beursgang, een periode met veel stress die het bedrijf in een enorme spagaat trok’. De Bruijn doelt hiermee dat met de beursgang expliciet gekozen werd voor het vertienvoudigen van de productie waarbij commerciële doelen belangrijker waren dan het leveren van sportwagens van topkwaliteit. De Bruijn laat weten dat er volgens hem geen markt is voor honderden Spykers. Een visie waar hij, gezien het excentrieke ontwerp van de modellen, wel eens gelijk in zou kunnen hebben. ‘Voor haute couture met kleine aantallen en hoge kwaliteit is altijd plek’, zo is de visie van De Bruijn, die zich niet in wil laten met ‘confectie’. Volgens de ontwerpers heeft Muller het merk met de commerciële ambities en de investering in een Formule 1-team ‘in een andere omgeving getrokken’. Spyker zou volgens De Bruijn ‘compleet gepopcorned’ zijn door Muller.
Het branchevakblad Automobiel Management besteedt in zijn laatste nummer veel aandacht aan ‘de affaire Spyker’. Het openingsartikel begint met de zin: ‘Oprichter Victor Muller (47) van Spyker Cars heeft na zeveneneenhalf jaar de pijp aan Maarten gegeven’. Voor de rest geen dubbelzinnigheden in het stuk, maar een uitgebreide beschrijving van welke ontwikkeling Spyker de afgelopen 3 jaar heeft doorgemaakt. En die kan zondermeer als ‘komeetachtig’ worden omschreven. Het is imposant wat het merk in 3 jaar tijd heeft weten te bereiken en hoe vaak men de spotlights op zich wist te richten, tot voor kort louter in positieve zin. Wat je ook van Muller vindt, de credits hiervoor dienen allemaal naar de voormalige CEO te gaan. Automobiel Management omschrijft hem als de vleesgeworden reïncarnatie van de beroemde Spyker slogan ‘Nulla Tenaci Invia Est Via’, hetgeen betekent: voor wie volhoudt is geen weg onbegaanbaar. Ook de Bruijn denkt dat er nog steeds een toekomst is voor Spyker. Alleen moet het merk zich realiseren dat het niet op een snelweg rijdt, maar vooralsnog op een bochtig, onverhard weggetje. De gebaande paden komen later wel. Bij voorkeur met een CEO die zijn personeel niet steeds voor de voeten loopt.

[/img]

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8892
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 27 mei 2007, 20:44

Nou maar hopen dat Maarten de Bruijn wel een goed plan heeft met de verkoop van zijn nieuwe auto...

Het beste blijft door de auto in kleine series te blijven bouwen zoals bijvoorbeeld Joop Donkervoort dat doet. Regel ernaast gelijk een paar extra dingetjes als kleding, rijvaardigheidstrainingen etc. om het merk nog unieker te maken en niet om geld te generen. Doe je het op die manier dan heb je het helemaal voor elkaar.

Vooral niet proberen het merk groter te laten zijn dan het is, wat nu met Spyker wel gebeurd (is).

Robin
Berichten: 51402
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Bericht door Robin » 28 mei 2007, 09:19

Ik gun het Maarten de Bruijn inderdaad om zijn ontwerpvisies aan de mensheid te tonen, en misschien heeft hij idd gelijk ivm het zware weer waar Spyker nu in zit. 1-0 voor De Bruijn?

1 ding. De huidige Spykers zijn zijn ontwerp als basis. Dat vind ik een groot probleem. Ik kan ze niet mooi vinden. Te druk, te veel overdreven alu/chroom/retro details. Superdeluxe kitkar(qua looks) uit de '70s, een soort Mega Ruska. :twisted:

Kracht zit in de rust en eenvoud van een ontwerp, niet in dit soort overdreven gedoe imho.
Kijk naar een Murcielago, F430 of Aston AM V8 hoe 't WEL moet.

Gebruikersavatar
Wim te Riet
Berichten: 1628
Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
Auto: Saab 9-3
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Bericht door Wim te Riet » 28 mei 2007, 09:39

Robin schreef:Kracht zit in de rust en eenvoud van een ontwerp, niet in dit soort overdreven gedoe imho.
Kijk naar een Murcielago, F430 of Aston AM V8 hoe 't WEL moet.
Of naar de Ascari. Toch ook wel een heel klein beetje Nederlands? ;)
Duizend keer mooier dan die blingbakken van Spyker.

Robin
Berichten: 51402
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Bericht door Robin » 28 mei 2007, 11:37

Wim te Riet schreef:
Robin schreef:Kracht zit in de rust en eenvoud van een ontwerp, niet in dit soort overdreven gedoe imho.
Kijk naar een Murcielago, F430 of Aston AM V8 hoe 't WEL moet.
Of naar de Ascari. Toch ook wel een heel klein beetje Nederlands? ;)
Duizend keer mooier dan die blingbakken van Spyker.
Idd, de Ascari van Klaas Zwart, een soort kruising tussen een Venturi en een F430. Mooi en 'Nederlands'.

HSR
Berichten: 5284
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 28 mei 2007, 11:47

Robin schreef:
Wim te Riet schreef:
Robin schreef:Kracht zit in de rust en eenvoud van een ontwerp, niet in dit soort overdreven gedoe imho.
Kijk naar een Murcielago, F430 of Aston AM V8 hoe 't WEL moet.
Of naar de Ascari. Toch ook wel een heel klein beetje Nederlands? ;)
Duizend keer mooier dan die blingbakken van Spyker.
Idd, de Ascari van Klaas Zwart, een soort kruising tussen een Venturi en een F430. Mooi en 'Nederlands'.
Ik vind die ascari dan weer niks. Marketing technisch de plank aardig misgeslagen. IMHO slaat de naam niet aan, wagen mist allure en met ziet 'ie er even spannend uit als een schemerlamp. Daarentegen schijnt de wagen wel echt verschrikkelijk goed te rijden. Echter, over Ascari hoor je bijna niks in de autopers.

Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Bericht door Daniel » 28 mei 2007, 11:52

Tsja ik vind de vormgeving van Spyker ook niks maar er is wel markt voor zoiets 'aparts'. Sommige mensen met erg veel knaken willen nu eenmaal geen Gallardo, F430 of DB9 omdat iedereen in hun omgeving er ook zo eentje heeft. Een apart gelijnd model, handgemaakt, met betrouwbare Audi-techniek kan dan best aantrekkelijk zijn. Die markt zou Spyker goed kunnen bedienen. Een soort Wiesmann, Pagani of Morgan eigenlijk. Die kunnen volgens mij prima bestaan.

Met kleine aantallen hou je de overhead beperkt en kun je best efficient werken. Het probleem van Spyker is dat het de ambities heeft om een concurrent van Lamborghini e.d. te worden, het daar om te beginnen al de managementlagen voor gecreëerd heeft maar daarbij vergeten lijkt te zijn dat alles begint met het daadwerkelijk bouwen en afleveren van auto's. Dat F1-avontuur moeten we het maar niet eens meer over hebben, dat gaat echt voor de managementblunder van het jaar.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, Fabian, HJ2, Jaws, JdBn, RS-Ron en 442 gasten