De supercar is dood; zijn dit de nieuwe supercars?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

De supercar is dood; zijn dit de nieuwe supercars?

Bericht door Peter Tunissen » 24 feb 2006, 13:14

N.a.v. het Porsche Cayman winst verhaal.

Een Porsche wordt dus als een soort rijdende Louis Vuitton handtas op de markt gezet.
Lamborghini was altijd een merk dat echte auto's bouwde (hoewel misschien niet de meest agiele rijdersauto's, maar wel nog 500pk+ Diablo's zonder tractiecontrole of ABS), maar dat zijn tegenwoordig ook carnaval vierende Audi's met AWD en ESP en alle andere onzin (alaaf!).
Ferrari is wel nog leuk bezig met de Stradale's, F430 en FXX, maar bouwt ook rijdende huiskamers à la 575, 612 etc.
De opvolger van de McLaren F1 is een Mercedes met automaat geworden.
En dan rijdt er nog een Bugatti met het gewicht van een olifant rond die het toppunt van 21e eeuwse engineering zou moeten verbeelden.
TVR blijkt al jaren zijn specs schromelijk te overdrijven (doe er maar standaard 75pk af en 200kg bij, dan kom je in de buurt van de waarheid en zo indrukwekkend is het dan ook niet meer).

En dat in een tijd waarin hot hatches met 250pk en meer je om de oren vliegen.
Meer dan ooit bijten die in de kuiten van de superauto's, een Golf GTI Mk I zat nogal een endje van een Ferrari 308 af, zowel qua vermogen als qua rijden.
Maar hoe ver zit een 130i nog achter een Cayman?
25pk..... Zet er een chipje op en je bent er, allebei RWD, allebei geen sper en de BMW heeft de dagelijkse bruikbaarheid als bonus.

En dan zijn er nog de rally-specials, voornamelijk uit Japan tegenwoordig, vroeger ook van Ford en Lancia.
Hot hatches in de jaren '80, begin jaren '90 waren auto's met 120/130/140pk, midden jaren '90 hadden ze ooit allemaal 150pk (GTI, GSi, Qv, RS2000 etc.).
Voor een rallyspecial was een 2.0 turbo met 200pk en AWD dus voldoende om zich boven deze hot hatches te plaatsen, zie Delta Integrale, zie Escort Cosworth.

Maar nu komen de hatches allemaal wel aan rond de 250pk en moeten de turbo's daar dus overheen, EVO's en Impreza met 300pk en meer vliegen je om de oren en met in Engeland als hoogtepunt de EVO FQ400 met 400pk (en in werkelijkheid nog wel wat meer volgens de verschillende rollenbankentests).

Wie herinnert zich niet dat stukje uit Top Gear, met Clarkson als clown in de EVO die door een professionele coureur in een Murcielago niet meer los gereden kon worden.
Hoewel nogal opzichtig in scene gezet, zit er misschien wel een kern van waarheid in.

Hoeveel vermogen de supercars ook mee krijgen, ze kunnen zich nauwelijks meer los rijden van een snelle EVO.
Want qua gewicht is zo'n Japans tupperware-hok gewoon dik in het voordeel en echte innovaties zitten er ook niet meer in zo'n superauto.
Vroeger hadden die schijfremmen waar de gewone auto's (ook de snelle) het met trommels moesten doen.
Tegenwoordig heeft zelfs een Impreza al goede remmen, beter dan goed wordt een nuanceverschil.

Dus. Zijn de EVO's en Impreza's nu wat de supercars vroeger waren?
En de supercars mooi voor de show, maar niet meer het snelste of het beste dat de industrie te bieden heeft?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 24 feb 2006, 13:41

Supercars hebben een heel hoog show off gehalte gekregen. Bruikbaar gemaakt voor iedere Trien die ermee naar het theekransje moet.

De prestaties die auto's leveren schuiven heel hard naar elkaar toe. Supercars kan men niet meer sneller maken, hooguit veiliger, lees minder leuk. Evo's zoals Andre heeft zetten iedere supercar te kakken tot de 200 km/h.

Hatchbakkies gaat ook al nergens meer over, BMW schreef in het persbericht van de 130i dat die zonder begrenzer 270 km/h kan :shock: Ergens gaat dat toch nergens meer over ?

Maar waar ikzelf echt een beetje bang voor ben is dat dit de laatste stuiptrekkingen zijn van de auto industrie. Binnen 10 jaar is het over met de snelle auto's. Als de EU zijn zin doordrukt mag je straks nergens meer sneller dan 140 km/h in Europa. Verplicht een snelheidsbegrenzer erop gekoppeld aan GPS. En we zijn allemaal de lul.

Dus koop nog een snel hok zolang het nog kan. Want men drukt het straks echt door. De makke schapen die ik dagelijks zie rijden vinden het allemaal wel best :cry:

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 2372
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
Locatie: Amsterdam

Bericht door HansD » 24 feb 2006, 13:42

Amen.
Supercars zijn goed om met de sleutelbos te patsen en tussen neus en lippen op te merken dat; hij 500 pk heeft. Badgegeiligheid en (soms) een gelikt uiterlijk doet de rest.

Een EVO is natuurlijk niet mooi (wel erg bruut) en daar scoor je geen kipjes mee.

Andre
Berichten: 11228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 24 feb 2006, 13:49

Hans ik heb al een kipje. :)

Rico zo jij het spiegelt dan komt de autoindustrie in zwaar vaarwater. Porsche en alle andere exocoten kunnen de deuren wel sluiten.

Nou dan moeten we maar aan een rally licentie dan kunnen we nog bruut hard rijden over de wegen.

:)

Peter jou verhaal klopt precies gewone goedkopere auto s hebben de exocoten genaderd. Het zijn alleen de looks die zo n excoot begeerlijker maken. Qua rijden en super snel van a naar b ben je klaar met een evo of subaru. Alleen heb je het aanzien niet wat je met ferrari en porsche wel hebt maar daar laten ze je ook lekker voor betalen. Zie andere post.
Bij dat soort merken betaal al lang niet meer de waarde van de auto.

Evo mag. verkiest vaak een subaru sti spec c boven super cars.

Als ze nou op een 4x4 een regelbaar midden diff kunnen zetten die verstelbaar is van awd tot rwd. dan ben ik helemaal klaar. Best of both worlds.
Laatst gewijzigd door Andre op 24 feb 2006, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 24 feb 2006, 13:52

Rico, dat is natuurlijk wel de Nederlandse situatie.

Als ik in Duitsland 200 rij (vind ik nog ontspannen, harder moet je op gaan letten en daar heb je ook niet altijd zin in) vliegen ze nog links en rechts voorbij hoor.
Daar is autorijden nog niet iets 'vies' en mag er nog van snelheid genoten worden, zie bijv. ook de Ring en een Papenburg dat ook aan particulieren verhuurd wordt (kom er in Nederland maar eens om).

Het zal wel afhangen van hoeveel aanhang de Grünen krijgen en dat is steeds meer helaas. :(
*overweegt zich dan ook maar te laten naturaliseren tot fopmof, alleen om tegen de Scheissgrünen te kunnen stemmen* :P

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 24 feb 2006, 16:22

Wat is nog de rechtvaardiging van de supercar ?

Je ziet her en der projecten met auto's die +600pk leveren, neem die Koenigsegg met 800pk. Zo extreem dat je er echt helemaal niks mee kunt. Is dit de toekomst van de supercar ? Oke je neemt echt afstand van een een 250 pk hatchgebakje maar alsof dat wat uitmaakt ?

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 24 feb 2006, 17:22

Als k dit zo lees dan zou je denken dat EVO een heilig woord is.....


Dus OF het wordt hoog maar dan ook erg hoog tijd dat ik een ritje doe in deze waanzinnige,allesverslindende enwatvoorsuperlatieveniknogmis auto.....

Of jullie zijn niet echt objectief,ik weet niet waarom maar leg mij AUB eens uit wat ik NIET zie aan een EVO waarom ie zo goed is??

Als ik dit lees heb ik duidelijk de verkeerde auto gekocht. :(

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 24 feb 2006, 17:45

Hammer, een EVO is absoluut niet heilig hoor. Ding is zelfs op 38 punten kut. :wink:

Geen comfort, geen radio, geen aircootje, raampjes slingeren interieur uitstraling van een cheap ass thais snolletje, cops magnet, lijkt op een in elkaar gescheten schoenendoos, enz enz.

Maar dat zijn ook niet de punten waarmee een EVO kan scoren. Stap uit een RS4 en ga in een EVO zitten dan lach je een breuk. Totdat een begenadigt chauffeur de sleutel omdraait en gaat rijden. En dan bedoel ik niet gewoon rijden, maar echt rally style. Want dat is het domein van een EVO.

Als package deal is een EVO niks en je moet echt van goeie huize komen om datgene uit een EVO te halen waarvoor die ontwikkeld is. Maar dat deeltje is ie DE uitblinker.

Een EVO heeft mij altijd gecharmeerd, zelfs eens op het punt gestaan om er eentje te kopen, maar ze zijn gewoon te moeilijk voor mij, ik beschik niet over de skills om de auto tot zijn recht te laten komen. En dat vind ik noodzakelijk ander ga je je dood ergeren aan.......Geen comfort, geen radio, geen aircootje, raampjes slingeren interieur uitstraling van een cheap ass thais snolletje, cops magnet, lijkt op een in elkaar gescheten schoenendoos, enz enz.

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 24 feb 2006, 17:53

Ben het helemaal eens met Rico, je moet verdomd knap kunnen rijden wil je echt de max uit zo´n auto halen. Als je dat niet kan en toch zo´n auto hebt ga je je ergeren aan jezelf en dat kan niet de bedoeling van een rallyauto zijn.
Geen comfort, geen radio, geen aircootje, raampjes slingeren interieur uitstraling van een cheap ass thais snolletje, cops magnet, lijkt op een in elkaar gescheten schoenendoos, enz enz.
Op de één of andere manier trekt me dat aan (don´t ask). Als je het ding bekijkt als auto in vergelijking tot andere modellen is het crap, en nog eens duur ook. Maar wat is het ontzettend gaaf om er écht hard mee te kunnen rijden, ongeacht de omstandigheden. Evo´s zijn materiaal om van te dromen (en alle andere goeie rallyauto´s ook, wie die ook maakt. :roll:)

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5282
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Kasteel » 24 feb 2006, 18:35

Hammer schreef:Als k dit zo lees dan zou je denken dat EVO een heilig woord is.....


Dus OF het wordt hoog maar dan ook erg hoog tijd dat ik een ritje doe in deze waanzinnige,allesverslindende enwatvoorsuperlatieveniknogmis auto.....

Of jullie zijn niet echt objectief,ik weet niet waarom maar leg mij AUB eens uit wat ik NIET zie aan een EVO waarom ie zo goed is??

Als ik dit lees heb ik duidelijk de verkeerde auto gekocht. :(
Daily use en vermogen van een rs4 in een licht blikkerig en goedkoop jasje ;).
Ach een paar jaar terug was op gummen het nog zo dat de m3/rs4 ed het hoogst haalbare waren ;).

Die vermogenswedloop van gti's stijgen op het moment wel de pan uit, waar 'vroeger' een gtt (cosworth/delta/e30 m3 is al weer te vroeger) met 218pk veel was, heeft tegenwoordig bijna iedere lease hatch met turbo dit vermogen al :(.

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 24 feb 2006, 21:10

Als je een golf gti mk1 gaat vergelijken met een ferrari 308 moet je nu een vergelijk maken tussen een golf gti mk5 en een ferrari f430.Lijkt mij nog steeds mijlen ver uit elkaar liggen.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 24 feb 2006, 22:06

Neu, ik vergelijk niet direct die auto's met elkaar, maar (een van) de sterkste hot hatch(es) van de jaren '80 met een relatieve instap-supercar van toen.
Had ook een sud 1.5ti en een 147GTA en een 944 turbo en een Cayman als vergelijking kunnen nemen, maar dit kwam wat mooier uit. :)

Verder een mooi verhaal van Rico gelezen, dagelijkse bruikbaarheid waardeloos, maar o zo mooi als er een leeg B-weggetje opdoemt (even voor de goede orde: ik heb geen EVO, zit er wel aan te komen).
Rico schreef:Een EVO heeft mij altijd gecharmeerd, zelfs eens op het punt gestaan om er eentje te kopen, maar ze zijn gewoon te moeilijk voor mij, ik beschik niet over de skills om de auto tot zijn recht te laten komen.
Nou en, ik wel?
Maakt niet uit, maar ik wel graag leren en oefenen als ik die auto toch heb.
Niemand wordt als WRC-rijder geboren, je moet er misschien wel een beetje gevoel voor hebben, maar dat heb jij volgens mij ook wel en verder oefenen oefenen oefenen, dan veeg je binnen de korste keren ook met zo'n EVO rond. :wink:

Gebruikersavatar
Naughty
Berichten: 111
Lid geworden op: 01 feb 2006, 23:33
Locatie: Diemen, 400+ pk en 500 NM
Contacteer:

Bericht door Naughty » 25 feb 2006, 22:41

http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?ID=4606&cache=no
De opkomst van de supercar brengt Lamborghini ertoe een krachtiger versie van de Murciélago te introduceren: de 640 pk sterke LP640.

Lamborghini presenteert volgende week in Genève de krachtigste Lambo, de Murciélago LP 640. De V12 heeft een inhoud van 6,5 liter in plaats van 6,2 en daardoor stijgt het vermogen van 580 pk naar 640 pk. Het koppel bedraagt 660 Nm bij 6.000 toeren, waarmee de beul in 3,4 seconden van 0 naar 100 sprint. Een winst van 0,4 tellen ten opzichte van de ´oude´Murciélago. De afkorting LP staat voor longitudinale posteriore, wat verwijst naar de in lengterichting geplaatste V12 achterin. Niet alleen de diverse nieuwe supercars als de Veyron en de Koenigsegg CCR verwezen de Murciélago met 580 pk naar het tweede plan, in eigen huis schurkte de 520 pk sterke Gallardo dicht tegen het topmodel aan. Het gat bedraagt nu weer 120 pk.

Ook het uiterlijk van LP640 is anders. Nieuwe bumpers voor en achter geven de Murciélago een agressiever voorkomen, voor de liefhebber levert Lamborghini een transparante motorafdekking zodat buitenstaanders zicht hebben op de twaalfcilinder. De uitlaat krijgt een onderkomen in de diffusor in de achterbumper en we zien ook nieuwe wielen. De V12 kreeg behalve meer inhoud variabele kleptiming en drive-by-wiremanagement. Een grotere oliekoeler en forsere luchtinlaten aan de zijkant van de auto zorgen voor een verbeterde thermische huishouding. Ook de zesbak is aangepast voor het nieuwe geweld van de V12. Voor heeft de LP640 18 inch wielen met rubber in de maat 245/35, achter zijn de wielen voorzien van 335/30 banden. De LP640 maakt nog aankomend voorjaar zijn opwachting.
Als je dit nou leest, dan is het toch geen supercar?
Ik bedoel een fucking V12 6.5 liter. Dat is 100pk per liter.

Met dat in je achterhoofd doet de Evo van Andre of mijn GTT het helemaal niet zo gek(100pk per cilinder). Ik snap niet waarvoor ze een V12 nodig hebben terwijl je ook betrouwbaar 650pk uit bijvoorbeeld een Supra blokje haalt. Allemaal overbodig gewicht dus en vasthouden aan een achterhaald concept? ;)

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010
Contacteer:

Bericht door Stéphane » 25 feb 2006, 22:43

Heeft jouw auto ook 660Nm koppel ;) Koppel en grootte van de motor houden ook wel wat verband met elkaar.

Ik blijf trouwens ook steken op 'maar' 144pk per liter ;)

Gebruikersavatar
Naughty
Berichten: 111
Lid geworden op: 01 feb 2006, 23:33
Locatie: Diemen, 400+ pk en 500 NM
Contacteer:

Bericht door Naughty » 25 feb 2006, 22:51

Stephane ik zal straks op 450-470pk komen en 550+NM uit een 2 liter blok.
Wel gecombineerd met 8500 toeren overigens.
Ik moet nog andere nokkenassen monteren en de auto gaan fijnafstellen omdat ik met te weinig voorontsteking rij en een relatief rijk mengsel.
Ondanks dat had ik vanmiddag al een vermogenspiekje van 459pk bij 6260 toeren in zijn 5 (heb een 6 bak) Is mijn subaru nu ook een Supercar?

[img:640:480]http://www.2xceler8.nl/guests/Naughty/459PK.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010
Contacteer:

Bericht door Stéphane » 25 feb 2006, 23:21

Naughty schreef:Is mijn Subaru nu ook een Supercar?
Wat mij betreft wel als je betrouwbaar iedere dag kunt starten en rijden met zo'n auto. Ik vind het in ieder geval hoe dan ook een indrukwekkende auto. En dat geldt ook voor de Murcielago, alhoewel ik de Gallardo interessanter vind.

Gebruikersavatar
Naughty
Berichten: 111
Lid geworden op: 01 feb 2006, 23:33
Locatie: Diemen, 400+ pk en 500 NM
Contacteer:

Bericht door Naughty » 25 feb 2006, 23:38

Och als ik kan ruilen zal ik het niet laten hoor :lol:

Zal ik op zo'n V12 ook een paar dikke turbo's schroeven en het vermogen verdubbelen ;)
Maar laten we wel wezen, een supercar moet een lichte auto zijn met prima rij eigenschappen. En dan denk ik dat Andre met zijn EVO zo'n Lambo aardig partij kan geven op de Ring of een ander circuit.
Die hoeveelheid pk's zijn namelijk alleen nog maar bruikbaar op rechte stukken, als je het al op de weg krijgt lijkt mij..

Andre
Berichten: 11228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 26 feb 2006, 11:35


Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4518
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 27 feb 2006, 18:06

Naughty schreef:Och als ik kan ruilen zal ik het niet laten hoor :lol:

Zal ik op zo'n V12 ook een paar dikke turbo's schroeven en het vermogen verdubbelen ;)
Maar laten we wel wezen, een supercar moet een lichte auto zijn met prima rij eigenschappen. En dan denk ik dat Andre met zijn EVO zo'n Lambo aardig partij kan geven op de Ring of een ander circuit.
Die hoeveelheid pk's zijn namelijk alleen nog maar bruikbaar op rechte stukken, als je het al op de weg krijgt lijkt mij..
Murc is ook AWD.
Mensen die loaded zijn kopen nog supercars als statement. En ieder jaar verkopen Ferrari, lamborghini, etc, steeds meer auto's.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CRZ en 368 gasten