FIA wil ESP verplichten

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10781
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

FIA wil ESP verplichten

Bericht door Joy » 23 feb 2006, 20:55

BRUSSEL - Het remsysteem ESP dat helpt voorkomen dat auto's uit de bocht vliegen zou in alle nieuwe auto's in Europa moeten zitten. Dat vindt de FIA, de internationale federatie van 213 automobielverenigingen in de wereld.

ESP verdeelt de remkracht over de wielen. Bij plots heftig uitwijken of een scherpe bocht blijft de wagen daardoor beter in balans. Wagens met ESP hebben gemiddeld 20 procent minder ongelukken.

Als fabrikanten het zogeheten ESP niet vrijwillig invoeren, moeten Brussel en de EU-landen denken over verplichte invoering. De FIA van voorzitter Max Mosley reageerde daarmee donderdag op een oproep van de Europese Commissie voor meer veiligheidssnufjes op auto's.

De invoering van de technieken gaat volgens Brussel te traag. "ESP doet er nu al tien jaar over om 40 procent van de EU-auto's te bereiken", zei Europees Commissaris Viviane Reding (ICT) donderdag nog op een Europese demonstratie van veiligheidssnufjes voor auto's in Brussel.

Nieuwe technieken zoals infrarood nachtvisie of vanzelf remmende cruise control stuiten vaak op hoge kosten of juridische hinderpalen. De Europese Commissie gaat dit aanpakken, in de strijd tegen de ruim 40.000 verkeersdoden per jaar.

De FIA steunt het streven van de Europese Commissie naar snelle invoering van nieuwe technieken. Bijvoorbeeld het e-callsysteem, waarbij de gecrashte auto zelf 112 belt, kan de hulpdiensten veel sneller alarmeren en daarmee levens redden.

Het e-call is nu in voorbereiding voor de Europese Unie. Brussel schat dat het aantal verkeersdoden hierdoor 5 tot 10 procent kan verminderen, wat tot 22 miljard euro per jaar aan kosten zou schelen. De filetijd verkort met 10 à 20 procent, aldus EU-commissaris Reding.


Het leuke is dat auto's onderhand stampensvol zitten met allerlei actieve-en passieve veiligheidssystemen maar de bestuurder wordt nergens geinstrueerd waar de systemen voor dienen en hoe ze werken danwel bedient moeten worden.
Veel mensen denken bijv. dat als het dashboardlampje brand het ESP aan staat...
Waardeloos dus. Leer mensen eerst eens beter rijden.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2133
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 23 feb 2006, 21:14

grappig.. ESP..
Die doet natuurlijk meer dan alleen remmen.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 24 feb 2006, 11:13

Joy mee eens, men neemt maar aan dat iedereen nieuwe technieken ook zomaar snapt.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 24 feb 2006, 11:16

Vind het wel oke eigenlijk, heb nooit grondig getest met ESP maar moet zeggen dat ik me verbaas over het kunnen van het systeem.

Wanneer ik de astra bijvoorbeeld met 140 in de slip probeer te gooien door liften en nasturen is het systeem er vlot bij en kan ik de afrit verder normaal doorrijden..... het is niet echt spectaculair zo maar dat is wat anders.

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 24 feb 2006, 11:33

De mensen die nu leren rijden zouden dat in VW kevers en Volvo 360´s moeten doen. Dan leer je tenminste écht autorijden en leer je wat meer respect voor snelheid. (boomklevers hou je toch :roll:) Schakelen met een beetje tussengas, vloeiend sturen en vooral een onzin met je auto uithalen want je stuurt hem zo de sloot in.
Na zo´n oud (onverwoestbaar) brikje wordt het autorijden alleen maar makkelijker als je mij vraagt

Gebruikersavatar
Jan Speed
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
Locatie: 040

Bericht door Jan Speed » 01 mar 2006, 22:24

ESP is super maar het grote nadeel is dat als eenmaal de grip van de banden op is gebruikt(veeeel te snel een bocht in) dan helpt er echt geen lieve moeder meer aan, dan ga je. Beetje het 4wd effect.

Voor otto-normalverbraucher een zeer veilig en zinvol systeem.
Ik zou het graag op mijn auto willen hebben(voor gebruik in verkeer) maar wel uitschakelbaar.

Gebruikersavatar
Wouter
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 feb 2006, 00:09

Bericht door Wouter » 01 mar 2006, 23:24

tja wel veilig, zolang het maar uit kan :lol:

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 01 mar 2006, 23:56

Geen wonder dat de auto's steeds duurder worden.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 02 mar 2006, 09:37

Als aanvullende rijopleidingen verplicht worden (via je verzekeraar bijvoobeeld?), dan ben ik er een groot voorstander van.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 mar 2006, 10:01

Maar, als je straks een boete krijgt wanneer je de mogelijkheid hebt gemaakt (zelf) om het systeem uit te kunnen schakelen... is het dan nog leuk?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 02 mar 2006, 10:24

Hardrijden vind je toch ook leuk?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 mar 2006, 12:46

Dennis Cavallino schreef:Hardrijden vind je toch ook leuk?
Jawel, maar dat kan nu en dan ook nog.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 02 mar 2006, 19:17

Toch mis ik een stuk voorlichting, Het grote publiek heeft geen idee was ESP inhoud. Ja ze kopen een auto ermee. maar het is compleet hocus spocus.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 03 mar 2006, 12:27

Precies Rico, daar zit ook het probleem in.

De 'oplossing' van Tom om dan iedereen maar in een oud koekblik te laten starten, dat werkt ook niet. Je neemt weleens de auto van je ouders mee, of krijgt een leaseauto met alle ESP/ABS toeters en bellen erop. En direct denk je: Zo, mij kan niets meer gebeuren volgens de verkoper!!


Het gaat nooit werken zonder aanvullende rijtrainingen. Niet omdat ik die dingen verkocht/verkoop, maar puur omdat ik er heilig van overtuigd ben dát zo'n dagje verplicht moet worden. 1 dag per jaar. Ene jaar op een verkeersveiligheidscentrum, volgend jaar op de openbare weg. Niet als verplichting van het CBR, maar vanuit je verzekeringsmaatschappij. Sommigen doen dat al. Daarmee krijg je een goeie korting op je premie. Denk dat het echt veel scheelt aan schades en ongelukken per jaar.

Er zullen dan wel eisen aan die trainingen gesteld moeten worden, lopen veel cowboys rond in die markt, de grootste nono heet ANWB. Als je daar een rijtraining volgt, dan word je echt geen betere bestuurder.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JvH, Nico e39 en 53 gasten