FIA wil ESP verplichten
- Joy
- Berichten: 10781
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
FIA wil ESP verplichten
BRUSSEL - Het remsysteem ESP dat helpt voorkomen dat auto's uit de bocht vliegen zou in alle nieuwe auto's in Europa moeten zitten. Dat vindt de FIA, de internationale federatie van 213 automobielverenigingen in de wereld.
ESP verdeelt de remkracht over de wielen. Bij plots heftig uitwijken of een scherpe bocht blijft de wagen daardoor beter in balans. Wagens met ESP hebben gemiddeld 20 procent minder ongelukken.
Als fabrikanten het zogeheten ESP niet vrijwillig invoeren, moeten Brussel en de EU-landen denken over verplichte invoering. De FIA van voorzitter Max Mosley reageerde daarmee donderdag op een oproep van de Europese Commissie voor meer veiligheidssnufjes op auto's.
De invoering van de technieken gaat volgens Brussel te traag. "ESP doet er nu al tien jaar over om 40 procent van de EU-auto's te bereiken", zei Europees Commissaris Viviane Reding (ICT) donderdag nog op een Europese demonstratie van veiligheidssnufjes voor auto's in Brussel.
Nieuwe technieken zoals infrarood nachtvisie of vanzelf remmende cruise control stuiten vaak op hoge kosten of juridische hinderpalen. De Europese Commissie gaat dit aanpakken, in de strijd tegen de ruim 40.000 verkeersdoden per jaar.
De FIA steunt het streven van de Europese Commissie naar snelle invoering van nieuwe technieken. Bijvoorbeeld het e-callsysteem, waarbij de gecrashte auto zelf 112 belt, kan de hulpdiensten veel sneller alarmeren en daarmee levens redden.
Het e-call is nu in voorbereiding voor de Europese Unie. Brussel schat dat het aantal verkeersdoden hierdoor 5 tot 10 procent kan verminderen, wat tot 22 miljard euro per jaar aan kosten zou schelen. De filetijd verkort met 10 à 20 procent, aldus EU-commissaris Reding.
Het leuke is dat auto's onderhand stampensvol zitten met allerlei actieve-en passieve veiligheidssystemen maar de bestuurder wordt nergens geinstrueerd waar de systemen voor dienen en hoe ze werken danwel bedient moeten worden.
Veel mensen denken bijv. dat als het dashboardlampje brand het ESP aan staat...
Waardeloos dus. Leer mensen eerst eens beter rijden.
ESP verdeelt de remkracht over de wielen. Bij plots heftig uitwijken of een scherpe bocht blijft de wagen daardoor beter in balans. Wagens met ESP hebben gemiddeld 20 procent minder ongelukken.
Als fabrikanten het zogeheten ESP niet vrijwillig invoeren, moeten Brussel en de EU-landen denken over verplichte invoering. De FIA van voorzitter Max Mosley reageerde daarmee donderdag op een oproep van de Europese Commissie voor meer veiligheidssnufjes op auto's.
De invoering van de technieken gaat volgens Brussel te traag. "ESP doet er nu al tien jaar over om 40 procent van de EU-auto's te bereiken", zei Europees Commissaris Viviane Reding (ICT) donderdag nog op een Europese demonstratie van veiligheidssnufjes voor auto's in Brussel.
Nieuwe technieken zoals infrarood nachtvisie of vanzelf remmende cruise control stuiten vaak op hoge kosten of juridische hinderpalen. De Europese Commissie gaat dit aanpakken, in de strijd tegen de ruim 40.000 verkeersdoden per jaar.
De FIA steunt het streven van de Europese Commissie naar snelle invoering van nieuwe technieken. Bijvoorbeeld het e-callsysteem, waarbij de gecrashte auto zelf 112 belt, kan de hulpdiensten veel sneller alarmeren en daarmee levens redden.
Het e-call is nu in voorbereiding voor de Europese Unie. Brussel schat dat het aantal verkeersdoden hierdoor 5 tot 10 procent kan verminderen, wat tot 22 miljard euro per jaar aan kosten zou schelen. De filetijd verkort met 10 à 20 procent, aldus EU-commissaris Reding.
Het leuke is dat auto's onderhand stampensvol zitten met allerlei actieve-en passieve veiligheidssystemen maar de bestuurder wordt nergens geinstrueerd waar de systemen voor dienen en hoe ze werken danwel bedient moeten worden.
Veel mensen denken bijv. dat als het dashboardlampje brand het ESP aan staat...
Waardeloos dus. Leer mensen eerst eens beter rijden.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Vind het wel oke eigenlijk, heb nooit grondig getest met ESP maar moet zeggen dat ik me verbaas over het kunnen van het systeem.
Wanneer ik de astra bijvoorbeeld met 140 in de slip probeer te gooien door liften en nasturen is het systeem er vlot bij en kan ik de afrit verder normaal doorrijden..... het is niet echt spectaculair zo maar dat is wat anders.
Wanneer ik de astra bijvoorbeeld met 140 in de slip probeer te gooien door liften en nasturen is het systeem er vlot bij en kan ik de afrit verder normaal doorrijden..... het is niet echt spectaculair zo maar dat is wat anders.
-
- Berichten: 1303
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02
De mensen die nu leren rijden zouden dat in VW kevers en Volvo 360´s moeten doen. Dan leer je tenminste écht autorijden en leer je wat meer respect voor snelheid. (boomklevers hou je toch ) Schakelen met een beetje tussengas, vloeiend sturen en vooral een onzin met je auto uithalen want je stuurt hem zo de sloot in.
Na zo´n oud (onverwoestbaar) brikje wordt het autorijden alleen maar makkelijker als je mij vraagt
Na zo´n oud (onverwoestbaar) brikje wordt het autorijden alleen maar makkelijker als je mij vraagt
- Jan Speed
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
- Locatie: 040
ESP is super maar het grote nadeel is dat als eenmaal de grip van de banden op is gebruikt(veeeel te snel een bocht in) dan helpt er echt geen lieve moeder meer aan, dan ga je. Beetje het 4wd effect.
Voor otto-normalverbraucher een zeer veilig en zinvol systeem.
Ik zou het graag op mijn auto willen hebben(voor gebruik in verkeer) maar wel uitschakelbaar.
Voor otto-normalverbraucher een zeer veilig en zinvol systeem.
Ik zou het graag op mijn auto willen hebben(voor gebruik in verkeer) maar wel uitschakelbaar.
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
Precies Rico, daar zit ook het probleem in.
De 'oplossing' van Tom om dan iedereen maar in een oud koekblik te laten starten, dat werkt ook niet. Je neemt weleens de auto van je ouders mee, of krijgt een leaseauto met alle ESP/ABS toeters en bellen erop. En direct denk je: Zo, mij kan niets meer gebeuren volgens de verkoper!!
Het gaat nooit werken zonder aanvullende rijtrainingen. Niet omdat ik die dingen verkocht/verkoop, maar puur omdat ik er heilig van overtuigd ben dát zo'n dagje verplicht moet worden. 1 dag per jaar. Ene jaar op een verkeersveiligheidscentrum, volgend jaar op de openbare weg. Niet als verplichting van het CBR, maar vanuit je verzekeringsmaatschappij. Sommigen doen dat al. Daarmee krijg je een goeie korting op je premie. Denk dat het echt veel scheelt aan schades en ongelukken per jaar.
Er zullen dan wel eisen aan die trainingen gesteld moeten worden, lopen veel cowboys rond in die markt, de grootste nono heet ANWB. Als je daar een rijtraining volgt, dan word je echt geen betere bestuurder.
De 'oplossing' van Tom om dan iedereen maar in een oud koekblik te laten starten, dat werkt ook niet. Je neemt weleens de auto van je ouders mee, of krijgt een leaseauto met alle ESP/ABS toeters en bellen erop. En direct denk je: Zo, mij kan niets meer gebeuren volgens de verkoper!!
Het gaat nooit werken zonder aanvullende rijtrainingen. Niet omdat ik die dingen verkocht/verkoop, maar puur omdat ik er heilig van overtuigd ben dát zo'n dagje verplicht moet worden. 1 dag per jaar. Ene jaar op een verkeersveiligheidscentrum, volgend jaar op de openbare weg. Niet als verplichting van het CBR, maar vanuit je verzekeringsmaatschappij. Sommigen doen dat al. Daarmee krijg je een goeie korting op je premie. Denk dat het echt veel scheelt aan schades en ongelukken per jaar.
Er zullen dan wel eisen aan die trainingen gesteld moeten worden, lopen veel cowboys rond in die markt, de grootste nono heet ANWB. Als je daar een rijtraining volgt, dan word je echt geen betere bestuurder.