Leaseauto's in Duitsland

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Leaseauto's in Duitsland

Bericht door Knot » 29 sep 2021, 20:24

Ik als perfectionist ga alles natuurlijk tot de bodem uitzoeken maar kom er nog niet helemaal uit, wellicht heeft iemand zich hier verdiept in de regelingen van onze oosterburen?

Moet voor 2 duitse collega's nieuwe leaseauto's regelen, configuratie/opties heb ik wel redelijk op het netvlies, puur het nodige aangevinkt en geen poespas als 18inch, panoramadak etc.

Gaat om 2x VW Tiguan waarbij ik het omslagpunt aan het zoeken ben. Ga uit van 36mnd 30.000km en heb 3 opties:

2.0 TDI DSG € 678 (bruto € 41.925) Inkl. Kraftstoff: € 820
1.5 TSI DSG € 675 (bruto € 39.020) Inkl. Kraftstoff: € 865
1.4 TSI eHybrid DSG € 697 (bruto € 46.395) Inkl. Kraftstoff: € 909

Lease is incl belasting, verzekering, brandstof komt er los op op basis van voorschot.
Brandstof zou je zeggen pak de diesel dat is het goedkoopste als de leaseprijs gelijk is aan een benzine maar hoe zit dat nu en komende 3 jaar met uitstoot, dieselgate etc? Probleem of alsnog de verstandige keuze bij 30.000km? Contactpersoon bij de leasemij zegt pak de TSI voor 30k en pas een eHybrid voor iemand die maar 20k rijdt, niet onderbouwd, diesel begon hij niet eens over.

Zelfs bij 20.000km per jaar is de TDI al de goedkopere optie incl brandstofkosten zag ik.

Men wil graag de eHybrid omdat die 0,5% bijtelling heeft per maand op de listprijs van de auto en een diesel/benzine heeft 1%. Voor de werkgever maakt het volgens mij niks uit, puur om tegemoet te komen aan de prive bijtelling als gebaar met hoop op extra waardering/motivatie daarvoor.

Calculatie van de hybrid is in brandstofkosten hoger dan de benzineversie bij de leasemaatschappij, die snap ik niet helemaal, als je niet stekkert met die 13kwh accu blijft het toch gewoon een 1.4tsi tegen een 1.5tsi met nagenoeg hetzelfde verbruik? Geen laadpaal op kantoor beschikbaar en verwacht ook niet dat men thuis gaat laden op eigen kosten.

Hier in NL was die plugin ooit wat ten tijde van de Outlander met 0%, daarna 4%, 7%, 15% en nu gewoon 22% volle mep maar in Duitsland is daar dus nog wel aanzienlijk voordeel (230 bruto) te behalen. Geen idee of dat ook heel het leasecontact geldig is net als in NL was destijds en of er in de toekomst geknepen gaat worden.
Laatst gewijzigd door Knot op 29 sep 2021, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Zed240
Berichten: 2927
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Leaseauto's in Duitsland

Bericht door Zed240 » 29 sep 2021, 20:36

Ik zit er niet bepaald in, maar een kennis van mij stapt binnenkort over van een diesel naar een ID.4 en volgens mij gaf hij aan dat de leaseprijs ook bijzonder gunstig was in verband met subsidies. Maar dat gaat dan wel over een vol-elektrische auto (die hebben ook 0,25% bijtelling momenteel).

Bij ons op kantoor rijdt iedereen hybride of sinds kort ev. Kan me dus niet voorstellen dat er voor de werkgever geen voordeel in zit.

Maar voor een diesel hoef je in Dld echt nog geen angst te hebben hoor. Grotere auto's zijn hier nieuw nog vrijwel allemaal diesel.

En als je jezelf bij je collega's populair wil maken, druk je de hybrides er door. Dat zal ze netto per jaar zo 2500€ schelen. :shock:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Leaseauto's in Duitsland

Bericht door Knot » 29 sep 2021, 20:40

Ja, snap ik, maar daar heeft de operations manager niks aan die wil liever een paar tientjes minder zien per maand natuurlijk.

Snap alleen niet waarom de hybrid meer zou verbruiken, omdat het een oudere 1.4 is ipv de 1.5tsi of omdat ie net wat zwaarder is kan ook natuurlijk door motor en accu.

Als ie vol zit is 245pk wel lekker natuurlijk ipv 150pk maar accu leeg is het ook weinig meer waard.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Leaseauto's in Duitsland

Bericht door Jan Terwolde » 29 sep 2021, 20:47

Ik heb wel gelezen dat dit jaar de wegenbelasting al omhoog gegaan is voor nieuwe auto's, en het zal niet minder worden met de nieuwe uitslag van de verkiezingen daar.. Wegenbelasting is afhankelijk van o.a. de co2 uitstoot.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Leaseauto's in Duitsland

Bericht door Knot » 29 sep 2021, 20:53

Dan zou je zeggen die hybride doet het goed met 36 gram, ook met oog op de toekomst.

Volgens mij net als in NL toen er voordeel was tov benzine/diesel, niemand controleert of je daadwerkelijk die 13kwh accu op/bijlaad.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Leaseauto's in Duitsland

Bericht door Jan Terwolde » 29 sep 2021, 20:54

En zijn ze verzekerd op de ring? :P

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Leaseauto's in Duitsland

Bericht door Knot » 29 sep 2021, 20:57

Geen idee, zijn gewoon sales he, die hebben verder weinig met auto's.

"De hybride auto’s kunnen gebruik maken van de halvering van het Duitse bijtellingstarief. Wel onder de voorwaarde dat deze auto meer dan 50 km elektrisch kan rijden. In de toekomst zullen deze eisen stijgen. Vanaf 2022 moet een hybride auto minimaal 60 km elektrisch kunnen rijden. Vanaf 2025 minimaal 80 km. De hogere eisen gelden vooralsnog niet indien de CO2 uitstoot beperkt blijft tot 50 gram per kilometer."

Die Tiguan doet 50km volgens het boekje dus zou in 2022 al niet meer voordelig zijn als ik dit lees.

https://www.hetondernemersblog.nl/2020/ ... uper-toll/

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2242
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Leaseauto's in Duitsland

Bericht door jos_br » 29 sep 2021, 20:59

Knot schreef: 29 sep 2021, 20:40 Ja, snap ik, maar daar heeft de operations manager niks aan die wil liever een paar tientjes minder zien per maand natuurlijk.

Snap alleen niet waarom de hybrid meer zou verbruiken, omdat het een oudere 1.4 is ipv de 1.5tsi of omdat ie net wat zwaarder is kan ook natuurlijk door motor en accu.

Als ie vol zit is 245pk wel lekker natuurlijk ipv 150pk maar accu leeg is het ook weinig meer waard.

Ik heb een week met een hybrid gereden en die verbruiken op de grote weg met wat hogere snelheden ( ong. 150km/u) toch serieus brandstof. Dus die zijn echt alleen voordeliger bij rondjes rond de kerk, dus 30km elektrisch rijden....

Jos.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Leaseauto's in Duitsland

Bericht door Knot » 29 sep 2021, 21:09

Zou idd puur voor hun prive bijtelling zijn, ze rijden niet echt continu hard heb ik gezien, paar uitschieters richting 200 maar is incidenteel maar feit blijft idd tot 120 is het oke en daarna beter een tdi.

Zie volgens calculaties (wat het ook waard mag zijn) dat een Tiguan diesel vanaf 18.000km ongeveer voordeliger zou zijn in totaalkosten, vind ik een vrij laag omslagpunt.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Leaseauto's in Duitsland

Bericht door Martijn_bmw » 29 sep 2021, 21:18

Je kan nog kiezen om het privé voordeel te delen door een eigen bijdrage privégebruik te vragen in geval van plug-in.
Dan heeft zowel werkgever als werknemer er wat aan

Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1319
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Leaseauto's in Duitsland

Bericht door Fedmas » 29 sep 2021, 21:18

Weet niet met welke brandstofprijzen wordt gerekend. Soms zijn die getallen nogal achterhaald.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Leaseauto's in Duitsland

Bericht door Knot » 29 sep 2021, 22:18

Maakt voor het onderlinge verschil niet heel veel uit denk ik.

Men moet met de hybride dus publiek gaan laden met een laadpas, dat is niet echt voordelig in NL, in DLD ook niet ga ik voor het gemak van uit. Volgens mij heb je met een plugin echt alleen maar voordeel als je op kantoor of thuis kunt laden tegen lage tarieven.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Leaseauto's in Duitsland

Bericht door Arthur » 29 sep 2021, 22:20

Knot schreef: 29 sep 2021, 20:57 Geen idee, zijn gewoon sales he, die hebben verder weinig met auto's.

"De hybride auto’s kunnen gebruik maken van de halvering van het Duitse bijtellingstarief. Wel onder de voorwaarde dat deze auto meer dan 50 km elektrisch kan rijden. In de toekomst zullen deze eisen stijgen. Vanaf 2022 moet een hybride auto minimaal 60 km elektrisch kunnen rijden. Vanaf 2025 minimaal 80 km. De hogere eisen gelden vooralsnog niet indien de CO2 uitstoot beperkt blijft tot 50 gram per kilometer."

Die Tiguan doet 50km volgens het boekje dus zou in 2022 al niet meer voordelig zijn als ik dit lees.

https://www.hetondernemersblog.nl/2020/ ... uper-toll/
In NL is kentekenafgifte bepalend voor de bijtelling voor een x aantal jaren (dacht ik), in Duitsland niet?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Leaseauto's in Duitsland

Bericht door Knot » 29 sep 2021, 22:37

Dan zouden ze dit jaar nog geleverd moeten worden, zie ik met de huidige tekorten niet gebeuren.

Enige wat ik ergens uit zou moeten rekenen, die dingen staan voor 36 gram en 50km. Als in 2022 de drempel 60km rijden onder de 50 gram wordt of je dat haalt met die laatste 10km op benzine te rijden en de gemiddelde uitstoot alsnog onder de 50 gram blijft.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Leaseauto's in Duitsland

Bericht door Knot » 30 sep 2021, 10:38

https://www.auto-motor-und-sport.de/ver ... elle-2022/

Als ik het zo lees is het vanaf 01-01-2022 dat je 60km moet kunnen rijden, de Tiguan doet er maar 50 dus betaal je 1% belasting over een auto die 6000 euro duurder is dan de benzine versie. Wordt hybride ook in Duitsland weer mooi de nek om gedraaid.

Vraag is alleen als je nu je auto krijgt zit je dan de hele looptijd van je contract safe zoals in NL het geval was afgelopen jaren?

Geertmans
Berichten: 676
Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19

Re: Leaseauto's in Duitsland

Bericht door Geertmans » 30 sep 2021, 12:00

Als het praktijkverbruik van de hybride niet (veel) lager is dan van de benzine, is het toch ook niet meer dan logisch dat de stimuleringsmaatregelen eraf gaan?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Leaseauto's in Duitsland

Bericht door Knot » 30 sep 2021, 12:05

Net of mensen dan wel gaan stekkeren als de limiet van 40 naar 60km gaat?

Geertmans
Berichten: 676
Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19

Re: Leaseauto's in Duitsland

Bericht door Geertmans » 30 sep 2021, 12:31

tja, dan kunnen we idd maar beter helemaal met stekkerhybrides stoppen.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Leaseauto's in Duitsland

Bericht door Martijn_bmw » 30 sep 2021, 12:53

Geertmans schreef: 30 sep 2021, 12:00 Als het praktijkverbruik van de hybride niet (veel) lager is dan van de benzine, is het toch ook niet meer dan logisch dat de stimuleringsmaatregelen eraf gaan?
Als je dat stekkeren maar voorwaarde maakt van het voordeel werkt het echt wel voor je verbruik.
Bijv alleen lage bijtelling indien max verbuik van X.

Als ik nu naar mijn CLA250e kijk in de eerste dagen dat ik hem heb, netjes 's avonds aan de stekker en verder gewoon rijden.
Zelfde rijstijl als mijn Z4 1 op 10 doet doet de CLA nu 3.2L/100km en 11,8kWh/100km (over 480km mix snelweg / stad)
Z4 1250kg / 210pk; CLA250e 1650kg / 160k+110pk

Zed240
Berichten: 2927
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Leaseauto's in Duitsland

Bericht door Zed240 » 30 sep 2021, 13:59

Knot schreef: 30 sep 2021, 10:38 https://www.auto-motor-und-sport.de/ver ... elle-2022/

Als ik het zo lees is het vanaf 01-01-2022 dat je 60km moet kunnen rijden, de Tiguan doet er maar 50 dus betaal je 1% belasting over een auto die 6000 euro duurder is dan de benzine versie. Wordt hybride ook in Duitsland weer mooi de nek om gedraaid.

Vraag is alleen als je nu je auto krijgt zit je dan de hele looptijd van je contract safe zoals in NL het geval was afgelopen jaren?
Aktuell darf ein Hybrid-Fahrzeug maximal 50 g CO2 pro Kilometer emittieren oder muss eine rein elektrische Mindestreichweite von 40 km haben, um die Förderprämie abschöpfen zu können. Ab 2022 wird die rein elektrische Mindestreichweite auf 60 km erhöht, ab 2025 steigt sie gar auf mindestens 80 km. Die Grenze bei den Emissionen bleibt hingegen gleich.
Dan blijft de Tiguan (39g/km?) toch gewoon binnen de normen vallen? Er wordt overal gesproken van de puur elektrische actieradius of een uitstoot van maximaal 50g/km. En die uitstootsgrens wordt niet veranderd.

Of zie ik wat over het hoofd?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Leaseauto's in Duitsland

Bericht door Knot » 30 sep 2021, 14:01

Volgens mij moet hij 60km kunnen EN onder de 50gr CO2 zitten.

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2068
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Leaseauto's in Duitsland

Bericht door frankie » 30 sep 2021, 14:14

Dat is niet wat er in je eigen quote staat. Zoals het Zed240 het uitlegt staat het er ook.

Zed240
Berichten: 2927
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Leaseauto's in Duitsland

Bericht door Zed240 » 30 sep 2021, 14:15

https://www.carwow.de/auto-news/1706/di ... en-sichern

In dit bericht staat ook duidelijk of <50g/km of >60km actieradius.

Onderaan de pagina staat een lijst met auto's die in 2022 niet meer gesubsidieerd zijn. Daar staat de Tiguan niet tussen.

edit: en daaronder staat nog dit
* Voraussetzung für die Förderung der oben genannten Modelle ist, dass der bestellte Neuwagen noch im Jahr 2021 ausgeliefert wird. Fällt die Auslieferung ins Jahr 2022 erhalten Sie die Förderung nicht mehr, denn es zählt nicht der Tag des Kaufabschlusses, sondern der Tag der Fahrzeugübergabe.
De dag van aflevering geldt voor welke regels van toepassing zijn.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Leaseauto's in Duitsland

Bericht door Knot » 30 sep 2021, 14:42

Daar staat het 100% waterdicht inderdaad... zou ie dus toch wel kunnen.

Feit blijft leasebedrag is hoger en ding zal meer brandstof gebruiken als je niet stekkert. Puur de gun factor naar de medewerker.

In NL is het 1,5x zo duur als je een publieke laadpaal pakt tov thuis of bij bedrijf laden, zal eens zoeken wat dat in DLD doet.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 209 gasten