40% limited slip diff op 'daily' driver, go or no go?
-
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 18 nov 2015, 17:29
40% limited slip diff op 'daily' driver, go or no go?
Eerst ff wat context waarom ik dit vraag:
Omdat we geen Bugaboo meer hoeven te vervoeren en onze 135i cabrio (N55/handbak/kinderzitje achterin) toch alleen maar buitenkomt op zon- en feestdagen, ben ik van plan om de Bimmer binnenkort te vervangen door een classic 911 3.2 G50 Targa (ook weer met kinderzitje achterin ).
Nu heb ik o.a. een exemplaar op het oog dat af fabriek is uitgerust met het 40% limited slip diff (optiecode M220 voor de kenners), maar ik weet niet zeker of dat nu wel zo'n voordeel is op een 'enige auto' (doordeweeks doen we echt alles met de fiets)...
Ik heb eerder al een paar jaar een 3.2 G50 coupé gehad waar ik die optie niet echt op miste en ik ben sowieso echt geen driftkoning ofzo. En mijn vrouw heeft wel ruim voldoende rijervaring met de 135i en de Elise S1 die we hiervoor hadden, maar dus ook beide ZONDER lsd...
Wat denken jullie? Is hier goed mee te leven op de openbare weg, i.c.m. met een auto zonder traction control of enig ander hulpsysteem, die sowieso al bekendstaat als een tikje staartlastig? En kan iemand me uitleggen wat dat '40%' betekent?
Omdat we geen Bugaboo meer hoeven te vervoeren en onze 135i cabrio (N55/handbak/kinderzitje achterin) toch alleen maar buitenkomt op zon- en feestdagen, ben ik van plan om de Bimmer binnenkort te vervangen door een classic 911 3.2 G50 Targa (ook weer met kinderzitje achterin ).
Nu heb ik o.a. een exemplaar op het oog dat af fabriek is uitgerust met het 40% limited slip diff (optiecode M220 voor de kenners), maar ik weet niet zeker of dat nu wel zo'n voordeel is op een 'enige auto' (doordeweeks doen we echt alles met de fiets)...
Ik heb eerder al een paar jaar een 3.2 G50 coupé gehad waar ik die optie niet echt op miste en ik ben sowieso echt geen driftkoning ofzo. En mijn vrouw heeft wel ruim voldoende rijervaring met de 135i en de Elise S1 die we hiervoor hadden, maar dus ook beide ZONDER lsd...
Wat denken jullie? Is hier goed mee te leven op de openbare weg, i.c.m. met een auto zonder traction control of enig ander hulpsysteem, die sowieso al bekendstaat als een tikje staartlastig? En kan iemand me uitleggen wat dat '40%' betekent?
-
Online
- Berichten: 2915
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: 40% limited slip diff op 'daily' driver, go or no go?
Zou me verbazen als Porsche iets monteert waar op straat niet mee te leven is.
Hard een bocht in en steeds scherper sturen of hard remmen is misschien geen goed idee. Maar banden zijn tegenwoordig veel beter.. en schokbrekers enzo ook. Dus als in die zin de boel een beetje in orde is..?
Hard een bocht in en steeds scherper sturen of hard remmen is misschien geen goed idee. Maar banden zijn tegenwoordig veel beter.. en schokbrekers enzo ook. Dus als in die zin de boel een beetje in orde is..?
-
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 18 nov 2015, 17:29
Re: 40% limited slip diff op 'daily' driver, go or no go?
Dat is sowieso niet zo'n goed idee in een classic 911
Maar rest (veren, banden etc.) is dik in orde en auto zelf is ook bepaald geen bespoilerde racebak oid, dus je zou weleens gelijk kunnen hebben idd!
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: 40% limited slip diff op 'daily' driver, go or no go?
Mooi meegenomen als extra toch. Je merkt het sper pas als je de grenzen opzoekt dus prima normaal inzetbaar en voor de kenners een gewilde optie dus ook waarde van de auto.
- matthyssie
- Berichten: 6004
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: 40% limited slip diff op 'daily' driver, go or no go?
Kan prima hoor. Met normaal rijgedrag merk je hier niks van.
-
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 18 nov 2015, 17:29
Re: 40% limited slip diff op 'daily' driver, go or no go?
Thx, dat is een hele geruststelling En die '40%'? Anyone?
- matthyssie
- Berichten: 6004
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: 40% limited slip diff op 'daily' driver, go or no go?
Betekent alleen dat er iets meer sperwerking is dan een sper met 'maar' 25%. Op de limiet betekent dat iets meer onderstuur, maar ook meer tractie en het drift iets makkelijker.
- Jeroen
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37
Re: 40% limited slip diff op 'daily' driver, go or no go?
Ik had 40% sper onder mijn dagelijkse auto. Was geen probleem en prima rijdbaar. Als ik volgas wegspurtte met ingestuurde wielen (tijdens een circuittraining op de Ring) kwam het sper luid en duidelijk in actie, maar dat is geen dagelijkse situatie natuurlijk. 911 heeft een ander rijgedrag en technische layout, maar zoals hierboven al wordt gezegd: als het ontwikkeld is voor op een straatauto, werkt het gewoon op straat.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: 40% limited slip diff op 'daily' driver, go or no go?
Er is maar 1 ding wat je niet wil op straat en dat is een gelast diff, dus 100% sper, dat is echt niet te rijden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: daNpy, Darudevampire, Gijzert, k33z, Majestic-12 [Bot], Sabberjoch en 161 gasten