Auto importeren op zondag, van particulier (DE)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
fietstasss
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 apr 2021, 21:19
Auto: BMW

Auto importeren op zondag, van particulier (DE)

Bericht door fietstasss » 13 apr 2021, 21:21

Beste DF'ers,

Ik ben van plan een auto uit Duitsland te kopen, van een particulier.
Deze auto staat momenteel nog aangemeld, en ik zou er graag a.s. zondag gaan kijken en een proefrit maken, uiteraard nadat alle personen die meegaan een negatieve sneltest kunnen overleggen.
Tot dusver geen probleem.

Echter, indien de auto bevalt en de koop rond gaat zou ik 'm het liefst natuurlijk direct meenemen. Hiervoor ben ik van plan om een aanhanger mee te nemen waar de auto op kan, zodat er niet ge-hannest hoeft te worden met tageskenzeichens e.d. (correct me if i'm wrong), als dit het juist ingewikkelder maakt is met de auto naar huis (NL) rijden ook prima/beter/leuker natuurlijk ;)

De vraag echter is, hoe zit het met de papieren en het afmelden van deze auto door de huidige (duitse) eigenaar? Het lijkt me niet mogelijk de auto over te schrijven op zondag, en ik weet niet of het wel kan/slim/legaal is de auto op de aanhanger mee te nemen (en betaald te hebben) zonder dat 'ie is afgemeld door de huidige duitse eigenaar, of welke papieren ik met de auto mee zou moeten nemen of juist daar zou moeten laten t.b.v. afmelden door de huidige eigenaar op de eerstvolgende werkdag?

Online zie ik werkelijk door de bomen het bos niet meer, wie kan me voorzien van de juiste informatie omtrent deze ogenschijnlijk eenvoudige kwestie?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3434
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Auto importeren op zondag, van particulier (DE)

Bericht door Joël D. » 13 apr 2021, 21:42

Afmelden kan de eigenaar zelf doen. Je kan in Duitsland terugrijden op Kürzzeichkentekenplaten, als de eigenaar die echter zelf regelt op vrijdag/zaterdag. Met een exportplaat kan je wel zelf terugrijden (ook in NL), maar die kan je alleen zelf ophalen. Anders is op een aanhanger het makkelijkst. Geen gehannes met kentekenplaten en verzekeringen.

Online
Frank_Sch
Berichten: 2117
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: Auto importeren op zondag, van particulier (DE)

Bericht door Frank_Sch » 13 apr 2021, 22:22

Makkelijkst is idd op de aanhanger. Het afmelden is niet jouw probleem. Het importeren en op jouw naam zetten wel en daar heb je voor nodig:
1. Laatste TUV-keuringsrapport (als de auto ouder is dan 3 jaar)
2. Kentekenbewijs deel 1, heet in Dld fahrzeugschein of zulassungsbescheinigung Teil 1
3. Kentekenbewijs deel 2, heet in Dld zulassungsbescheidigung Teil 2
4. Koopcontract (voorbeeld verkrijgbaar bij mobile.de)
5. CVO, dit is een bewijs dat er voor die auto een europese type goedkeuring is. Ik heb dit document nog nooit nodig gehad, maar het zit bv wel bij de papieren van de auto die ik binnenkort ophaal in Dld.

fietstasss
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 apr 2021, 21:19
Auto: BMW

Re: Auto importeren op zondag, van particulier (DE)

Bericht door fietstasss » 13 apr 2021, 22:46

Bedankt voor je reactie Frank.
Betekent dit dat de auto terwijl deze nog aangemeld is gewoon de aanhanger opgeschoven kan worden en dat ik ook deze 5 documenten gewoon mee kan nemen?
Met andere woorden, dat de huidige eigenaar deze documenten ook niet meer nodig heeft voor het afmelden van de auto?

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4495
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Auto importeren op zondag, van particulier (DE)

Bericht door Eeuwe » 13 apr 2021, 22:58

Welkom

Online
Frank_Sch
Berichten: 2117
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: Auto importeren op zondag, van particulier (DE)

Bericht door Frank_Sch » 13 apr 2021, 23:06

Hm ik lees hier dat de Duitse eigenaar document nr2 en nr3 nodig heeft voor afmelding. Dus dan gaat het in het weekeinde niet lukken.

https://umziehen.de/an-ab-ummelden/auto-abmelden-184

R.Wiggel
Berichten: 348
Lid geworden op: 10 mei 2020, 11:47
Auto: Megane RS Tracktool

Re: Auto importeren op zondag, van particulier (DE)

Bericht door R.Wiggel » 13 apr 2021, 23:24

Je kunt via onderstaande link een ‘kaufvertrag’ downloaden van autoscout. Daar zit ook een formulier bij genaamd ‘Veräußerungsanzeige Kfz-Zulassungsstelle’. Hiermee kan de verkoper de auto afmelden in Duitsland zonder dat hij de registratiepapieren nog nodig heeft.

https://www.autoscout24.de/cms-content- ... raktiv.pdf

Tegenwoordig kunnen auto’s in Duitsland ook online afgemeld worden heb ik me laten vertellen, ivm Corona.

fietstasss
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 apr 2021, 21:19
Auto: BMW

Re: Auto importeren op zondag, van particulier (DE)

Bericht door fietstasss » 14 apr 2021, 07:04

R.Wiggel schreef: 13 apr 2021, 23:24
Tegenwoordig kunnen auto’s in Duitsland ook online afgemeld worden heb ik me laten vertellen, ivm Corona.
Als ik het goed begrijp is dat alleen mogelijk voor auto's die vanaf 2015 voor het laatst aangemeld zijn, wat bij deze auto niet het geval is helaas..
R.Wiggel schreef: 13 apr 2021, 23:24 Je kunt via onderstaande link een ‘kaufvertrag’ downloaden van autoscout. Daar zit ook een formulier bij genaamd ‘Veräußerungsanzeige Kfz-Zulassungsstelle’. Hiermee kan de verkoper de auto afmelden in Duitsland zonder dat hij de registratiepapieren nog nodig heeft.

https://www.autoscout24.de/cms-content- ... raktiv.pdf
Dit klinkt erg interessant voor deze situatie.
Begrijp ik het goed dat na invulling van dit formulier, ik als koper de auto (zonder de kentekenplaten van verkoper) op de aanhanger kan zetten en de auto plus alle autopapieren mee kan nemen?
Als ik het goed begrijp kan de verkoper dan later (eerstvolgende werkdag) met dit Autoscout formulier, zonder verdere autopapieren (want die liggen dan al in NL) z'n auto afmelden etc.?

Alvast bedankt!

Online
bleu_dust
Berichten: 160
Lid geworden op: 07 apr 2017, 22:00
Auto: E87 130i

Re: Auto importeren op zondag, van particulier (DE)

Bericht door bleu_dust » 14 apr 2021, 08:56

Vorig jaar heb ik iets soortgelijks gehad. Auto in DE gekocht, afgesproken met de eigenaar dat ik de auto kon terugrijden naar NL op DE platen. Platen teruggestuurd naar de ex eigenaar en afspraak gemaakt bij RDW. Zodra je de auto hier invoert wordt de auto automatisch afgemeld in DE.

Je kan wellicht overleggen om alle papieren gelijk mee te nemen want de auto wordt toch wel afgemeld in DE..

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39591
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Auto importeren op zondag, van particulier (DE)

Bericht door Arthur » 14 apr 2021, 09:13

Je begint iig op tijd met oriënteren hoe de auto mee te nemen. Je haalt hem zondag pas op.

Ohja, en wat Eeuwe zegt :)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31029
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Auto importeren op zondag, van particulier (DE)

Bericht door JP » 14 apr 2021, 09:26

Welkom, over welke auto hebben we het ? Heb je al contact gehad met die Duitser, zit die te wachten op een negatieve hollander? Weet je dat in Duitsland veel jonge auto's geleased zijn, when schon.....kan hij d'r meteen vanaf en wil hij dat? Is de aanhanger geschikt voor het gewicht, en heb je BE rijbewijs ? In Duitsland is op zondag geen vrachtverkeer, dus val je op, als buitenlander, ook bij de Polizei. Zorg dus dat alles 100% 1A is.

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2251
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Auto importeren op zondag, van particulier (DE)

Bericht door Will F. » 14 apr 2021, 13:42

Is het zo dat je de originele duitse papieren nodig hebt bij de rdw? Een kopie of scan voldoet niet?

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Auto importeren op zondag, van particulier (DE)

Bericht door daNpy » 14 apr 2021, 14:35

Will F. schreef: 14 apr 2021, 13:42 Is het zo dat je de originele duitse papieren nodig hebt bij de rdw? Een kopie of scan voldoet niet?
Met een kopie gaan ze eerst contact opnemen met het land van herkomst om te kijken of de auto gestolen is. Dan mag je 6 weken later terug komen :)

coolfan
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
Auto: M135i/ 997.2 GT3

Re: Auto importeren op zondag, van particulier (DE)

Bericht door coolfan » 14 apr 2021, 14:50

yep originele papieren wat ze bij de RDW dan innemen.

Online
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7951
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Auto importeren op zondag, van particulier (DE)

Bericht door MParallel » 15 apr 2021, 01:05

Dus alles even goed inscannen/foto’s maken van wat je wilt bewaren voor je archief.

Zelf destijds een autoambulance gehuurd die met B gereden mag worden. Let echter op wat die mogen dragen.
Pas bij aankomst in NL realiseerde we ons dat de auto te zwaar was. Oeps.

Maar wel met ook het idee van geen gekloot met tijdelijke kentekens. Had ook diezelfde middag afspraak met RDW gemaakt en kon zo vanaf de A12 NL binnenkomend direct bij Arnhem afslag RDW pakken voor de keuring (die werkelijk niks voorstelde) om daarna auto bij de voordeur af te zetten en vervolgens rustig wachten op het kentekenbewijs.
Scheelde meteen weer hier 1-dags kenteken/verzekering regelen om naar de RDW te gaan.

Maar voor jou op zondag gaat die vlieger niet op.

Gebruikersavatar
D20VT
Berichten: 871
Lid geworden op: 26 jun 2011, 21:43

Re: Auto importeren op zondag, van particulier (DE)

Bericht door D20VT » 15 apr 2021, 18:02

Kijk nog even goed naar de regelgeving in Duitsland ivm aanhangers en vervoer op zondag.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Auto importeren op zondag, van particulier (DE)

Bericht door HJ2 » 15 apr 2021, 18:07

Ik zou maandag vrij nemen...

Gebruikersavatar
Jaws
Berichten: 351
Lid geworden op: 25 jan 2021, 23:35
Locatie: Zuid-Holland

Re: Auto importeren op zondag, van particulier (DE)

Bericht door Jaws » 15 apr 2021, 22:24

...vanwege verplichte quarantaine in Duitsland

Online
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7951
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Auto importeren op zondag, van particulier (DE)

Bericht door MParallel » 15 apr 2021, 22:36

Nou meer verplicht hier, bij terugkomst uit DE.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Auto importeren op zondag, van particulier (DE)

Bericht door daNpy » 16 apr 2021, 09:48

D20VT schreef: 15 apr 2021, 18:02 Kijk nog even goed naar de regelgeving in Duitsland ivm aanhangers en vervoer op zondag.
Dat geld alleen voor vrachtverkeer. In NL kun je een personenwagen normaal gesproken niet als "vrachtwagen" aanmelden, dus is dat papiertechnisch geen probleem. Sowieso ben je privé onderweg en niet zakelijk.

PeterB
Berichten: 3251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Auto importeren op zondag, van particulier (DE)

Bericht door PeterB » 16 apr 2021, 09:58

"Met een aanhangwagen rijden in Duitsland, met of zonder Tempo 100
In Duitsland is er een verschil in maximumsnelheid op de snelwegen voor aanhangwagens met, en zonder tempo 100 goedkeuring. In Duitsland is de maximum snelheid op snelwegen voor het rijden met een aanhangwagen vastgesteld op 80 km/uur. In het geval u een Tempo 100 ontheffing op uw aanhangwagen hebt mag u op de Duitse snelwegen echter 100 km/uur rijden. Voor mensen die vaak met de aanhangwagen in Duitsland komen kan het dus interessant zijn om een aanhangwagen met tempo 100 goedkeuring te rijden. Op overige wegen moet u zich gewoon houden aan de daar geldende snelheidslimiet. Met een aanhangwagen mag u in Duitsland op snelwegen met drie of meer rijstroken overigens alleen op de eerste twee rijstroken rijden.

In Duitsland dient u er ook rekening mee te houden dat er op Zon- en feestdagen een rijverbod is voor bedrijfsauto’s met aanhangwagen. Dit geldt echter alleen in het geval het een zakelijke rit betreft. Wanneer u met uw bedrijfsauto en daarachter een bagagewagen aangekoppeld, tijdens uw vakantie door Duitsland rijdt mag u wel op zon- en feestdagen rijden. Wanneer u met uw bedrijfswagen en een autotransporter een auto vervoert voor de handel mag het niet. Indien de vervoerde auto een oldtimer betreft die u vanuit uw hobby meeneemt naar een show, of concours, mag het weer wel. Kortom, zakelijke dan wel betaalde ritten zijn niet toegestaan, vakantie of recreatief gebruik mag wel."

https://www.aanhangcars.nl/met-een-aanh ... buitenland

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Auto importeren op zondag, van particulier (DE)

Bericht door daNpy » 16 apr 2021, 10:11

En hoe gaat de Duitse politie controleren of je Ford Transit zakelijk of prive is aangemeld?

PeterB
Berichten: 3251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Auto importeren op zondag, van particulier (DE)

Bericht door PeterB » 16 apr 2021, 10:15

Via de tamtam

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Auto importeren op zondag, van particulier (DE)

Bericht door daNpy » 16 apr 2021, 10:36

Precies, dat weten ze eigenlijk niet. In Duitsland kun je zware personenwagens (Toyota landcruiser, MB G klasse etc) ook als een soort LKW aanmelden, ik vermoed voor belastingvoordeel. Dán mag je er niet mee op zondag rijden. Maar wij kennen dat in NL helemaal niet.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39591
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Auto importeren op zondag, van particulier (DE)

Bericht door Arthur » 16 apr 2021, 10:39

HJ2 schreef: 15 apr 2021, 18:07 Ik zou maandag vrij nemen...
Voor wat TS allemaal wil is dit het beste advies :)

Gezien je (aantal) posts gaat het om deze wss?

https://m.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzei ... 4-216-1520

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 129 gasten