Exoport auto naar Frankrijk.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Ruud.
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 jan 2010, 00:19

Exoport auto naar Frankrijk.

Bericht door Ruud. » 24 jan 2021, 23:22

Heb een koper voor mijn auto die uit Frankrijk komt, en hij vraagt om een COC document (Certificate of Conformity).

Hoe kom ik hier aan?
Want bij het exporteren zover ik weet moet ik het overschrijvingsbewijs, kentekenplaten en kentekenbewijs meenemen.
Koper moet een document invullen dat hij de nieuwe eigenaar van de auto is, en krijgt ook het kentekenbewijs mee waar een hoekje vanaf geknipt zal worden.

Heeft iemand hier ervaring mee?

JeroenT
Berichten: 2199
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Re: Exoport auto naar Frankrijk.

Bericht door JeroenT » 24 jan 2021, 23:51

Ruud. schreef: 24 jan 2021, 23:22 Heb een koper voor mijn auto die uit Frankrijk komt, en hij vraagt om een COC document (Certificate of Conformity).

Hoe kom ik hier aan?
Want bij het exporteren zover ik weet moet ik het overschrijvingsbewijs, kentekenplaten en kentekenbewijs meenemen.
Koper moet een document invullen dat hij de nieuwe eigenaar van de auto is, en krijgt ook het kentekenbewijs mee waar een hoekje vanaf geknipt zal worden.

Heeft iemand hier ervaring mee?

CoC bij de dealer/importeur opvragen?
Bij export hoef je niet de gegevens van de koper op te geven.
Je krijgt van de rdw inderdaad je pasje zonder hoekje terug, inclusief een export document (a4tje). Je kenteken platen lever je gelijk in.
Het pasje en document geef ie aan de koper, zodat die de auto daarmee kan importeren.

Zo ging dat met mijn e39 m5 1.5 jaar terug.

In mijn geval kwam de Duitser nog met een zelf opgestelde koop overeenkomst, omdat hij dit nodig had voor de import in Duitsland.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4529
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Exoport auto naar Frankrijk.

Bericht door Eeuwe » 25 jan 2021, 04:52

De enige ervaring met CoC die ik heb, is dat het een eenmalig document is die verstreken wordt door de fabrikant. Volgens mij zijn deze naderhand niet op te vragen meer. Maar zou een lijntje bij de dealer uit kunnen werpen, wellicht is er wel een oplossing.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Exoport auto naar Frankrijk.

Bericht door Fabian » 25 jan 2021, 07:20

Kun je opvragen bij de importeur.

De meesten verstrekken het gratis, anders vragen er serieus veel geld voor (250 euro ofzo).

Zou niet nodig moeten zijn, coc (of cvo zoals het in NL heet) staat digitaal op het pasje. Maar er is een nieuwe Europese wet van kracht die ervoor zorgt dat het weer op papier moet worden aangeleverd sinds kort omdat niet ieder land het pasje kan/wil uitlezen. Daarom krijgt iedereen sinds dit jaar bij een nieuwe auto weer verplicht een papieren CVO bij aflevering mee.

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 373
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Exoport auto naar Frankrijk.

Bericht door De fiscalist » 25 jan 2021, 07:39

Dit jaar? Bedoel je 2021?

Dan moet ik dat nog even ophalen bij mijn 2020 nieuwe auto, ik wil natuurlijk later ook de vrijheid hebben om de auto in eu te verkopen.

Importeur is de aangewezen plek om hem op te vragen idd.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Exoport auto naar Frankrijk.

Bericht door Martin van der Zwaard » 25 jan 2021, 08:49

Fabian schreef: 25 jan 2021, 07:20 Kun je opvragen bij de importeur.

De meesten verstrekken het gratis, anders vragen er serieus veel geld voor (250 euro ofzo).

Zou niet nodig moeten zijn, coc (of cvo zoals het in NL heet) staat digitaal op het pasje. Maar er is een nieuwe Europese wet van kracht die ervoor zorgt dat het weer op papier moet worden aangeleverd sinds kort omdat niet ieder land het pasje kan/wil uitlezen. Daarom krijgt iedereen sinds dit jaar bij een nieuwe auto weer verplicht een papieren CVO bij aflevering mee.
Recent nog export gedaan naar België en Frankrijk maar ze wilde beide een CVO hebben van te voren. Anders kon invoeren erg lastig worden. Die kerel in Frankrijk zit sinds eind november te wachten op zijn kenteken :shock:

Elise
Berichten: 7280
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Exoport auto naar Frankrijk.

Bericht door Elise » 25 jan 2021, 09:01

De grote vraag is om wat voor auto als het gaat en of je er wel een COC voor kunt krijgen.

Zo is mijn Elise naar Frankrijk gegaan en heeft de Franse koper zelf bij Lotus in de UK een COC aangevraagd (mijn advies zou dan ook zijn, laat de koper dat lekker zelf regelen).
Ik weet van een uit Nederland geëxporteerde Elise sport 190 (= speciaal model ) dat Lotus UK daar geen COC voor afgeeft en de Fransen de Nederlandse papieren niet accepteren en die Elise daar met geen mogelijkheid op kenteken te krijgen is.

Verder zal de koper je een aantal formulieren laten ondertekenen, waarmee hij bij import de herkomst van de auto kan verklaren.

Zo makkelijk als onze RDW buitenlandse papieren accepteert, zo lastig kan het in andere landen zijn.
De FJ cruiser (ook geen COC voor beschikbaar) die ik naar België verkocht moest door de koper ook destijds speciaal gekeurd worden om in België op kenteken te krijgen.
Laatst gewijzigd door Elise op 25 jan 2021, 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Ruud.
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 jan 2010, 00:19

Re: Exoport auto naar Frankrijk.

Bericht door Ruud. » 25 jan 2021, 09:04

Heb online twee opties gevonden.

https://www.car-go.nl/automotive/auto-e ... -document/
en
https://www.vwe.nl/Particulier/Verklari ... gsgegevens

Bij car-go vragen ze kopie ID? Nu ben ik niet zo happig op het rond sturen daarvan.
VWE vraagt dit dan weer niet.

Ruud.
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 jan 2010, 00:19

Re: Exoport auto naar Frankrijk.

Bericht door Ruud. » 25 jan 2021, 09:07

Elise schreef: 25 jan 2021, 09:01 De grote vraag is om wat voor auto als het gaat en of je er wel een COC voor kunt krijgen.

Zo is mijn Elise naar Frankrijk gegaan en heeft de Franse koper zelf bij Lotus in de UK een COC aangevraagd (mijn advies zou dan ook zijn, laat de koper dat lekker zelf regelen).
Ik weet van een uit Nederland geëxporteerde Elise sport 190 (= speciaal model ) dat Lotus UK daar geen COC voor afgeeft en de Fransen de Nederlandse papieren niet accepteren en die Elise daar met geen mogelijkheid op kenteken te krijgen is.

Verder zal de koper je een aantal formulieren laten ondertekenen, waarmee hij bij import de herkomst van de auto kan verklaren.

Zo makkelijk als onze RDW buitenlandse papieren accepteert, zo lastig kan het in andere landen zijn.
De FJ cruiser (ook geen COC voor beschikbaar) die ik naar België verkocht moest door de koper ook destijds speciaal gekeurd worden om in België op kenteken te krijgen.
Ja las inderdaad dat Belgie en Frankrijk de moeilijke zijn, fijn dat een Europa...
Gaat om een R33 GTR uit '95, verwacht dat het lastig zal zijn. Dan zou hij dit bij Nissan ergens moeten aanvragen?

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3867
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Exoport auto naar Frankrijk.

Bericht door Emiel » 25 jan 2021, 09:16

Ruud. schreef: 25 jan 2021, 09:07

Ja las inderdaad dat Belgie en Frankrijk de moeilijke zijn, fijn dat een Europa...
Gaat om een R33 GTR uit '95, verwacht dat het lastig zal zijn. Dan zou hij dit bij Nissan ergens moeten aanvragen?
Regel het op een manier zodat het niet back fired, maak er zijn probleem van.
Frankrijk is enorm lastig met importeren, je hebt geen zin in Frans gescheld en bedorven champagne.

Elise
Berichten: 7280
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Exoport auto naar Frankrijk.

Bericht door Elise » 25 jan 2021, 09:20

Ruud. schreef: 25 jan 2021, 09:07 Gaat om een R33 GTR uit '95, verwacht dat het lastig zal zijn. Dan zou hij dit bij Nissan ergens moeten aanvragen?
Als die oorspronkelijk hier in Europa voor het eerst op kenteken is gezet vermoed ik dat er wel een COC voor aan te vragen is bij Nissan.
Maar als het import is van buiten Europa dan zal het wel lastig worden.

Anders bel je eens met Nissan (of stuur een email) op basis van het chassisnummer zullen die wel een antwoord kunnen geven.

Online
Eric Z
Berichten: 3974
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Exoport auto naar Frankrijk.

Bericht door Eric Z » 25 jan 2021, 09:22

Ruud. schreef: 25 jan 2021, 09:04 Heb online twee opties gevonden.

https://www.car-go.nl/automotive/auto-e ... -document/
en
https://www.vwe.nl/Particulier/Verklari ... gsgegevens

Bij car-go vragen ze kopie ID? Nu ben ik niet zo happig op het rond sturen daarvan.
VWE vraagt dit dan weer niet.
Zef even contact opnemen met de importeur. Tenzij het om speciale modellen gaat is het volgensmij goed te regelen. Als er dan een partij tussen zit kost dat alleen maar meer geld.
Voor m’n motorfiets had ik er een nodig voor de rdw ivm 25kw naar vol vermogen. Contact opgenomen met Yamaha, 150euro aftikken + scan van id mailen en daarna stuurden ze de papieren op.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Exoport auto naar Frankrijk.

Bericht door Fabian » 25 jan 2021, 09:43

Martin van der Zwaard schreef: 25 jan 2021, 08:49
Fabian schreef: 25 jan 2021, 07:20 Kun je opvragen bij de importeur.

De meesten verstrekken het gratis, anders vragen er serieus veel geld voor (250 euro ofzo).

Zou niet nodig moeten zijn, coc (of cvo zoals het in NL heet) staat digitaal op het pasje. Maar er is een nieuwe Europese wet van kracht die ervoor zorgt dat het weer op papier moet worden aangeleverd sinds kort omdat niet ieder land het pasje kan/wil uitlezen. Daarom krijgt iedereen sinds dit jaar bij een nieuwe auto weer verplicht een papieren CVO bij aflevering mee.
Recent nog export gedaan naar België en Frankrijk maar ze wilde beide een CVO hebben van te voren. Anders kon invoeren erg lastig worden. Die kerel in Frankrijk zit sinds eind november te wachten op zijn kenteken :shock:

België, Frankrijk en Spanje zijn hele moeilijke landen wat dat betreft inderdaad. Kan heeeeel lang duren, en ze kunnen je gewoon weigeren met een of andere vage reden en dan heb je geen poot om op te staan.

Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1558
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: AudiTT/E91 330i

Re: Exoport auto naar Frankrijk.

Bericht door Rogerb » 25 jan 2021, 10:58

Het ligt er volgens mij ook in die landen aan waar je 'm laat keuren voor import en of je er iemand kent, laatste jaren denk een 100+ auto's die kant op zien gaan en het is heel wisselend de één vond een pasje genoeg en de ander moest alles hebben. Overigens liet ik het Cvo aan de koper zelf over die kan dat in principe gewoon bij de fabrikant in hun eigen land verkrijgen. Vorig jaar met een bevriende handelaar in Spanje gesproken en daar schijnt een wet te zijn waardoor ze auto's vanuit de VS met geen mogelijkheid direct kunnen registreren, maar eerst in een ander EU-land laten registreren en dan naar spanje is weer geen enkel probleem.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Exoport auto naar Frankrijk.

Bericht door Roy RS » 25 jan 2021, 11:49

Je krijgt je coc gewoon bij uitvoer van de uitvoerende instantie. Mits het een typegoedgekeurde auto is.

Ik heb een viper en wat andere auto’s geëxporteerd en je krijgt de juiste documenten voor import mee als je het kenteken exporteerd.
Als je nog bpm terug wilt krijgen moet je wel een bewijs van inschrijving hebben binnen 3 maanden


Dus even bellen met het kentekenloket van je keuze, zitten vaak bij die western union dingen erbij op locatie

Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1558
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: AudiTT/E91 330i

Re: Exoport auto naar Frankrijk.

Bericht door Rogerb » 25 jan 2021, 12:26

Niet als je de auto rechtstreeks bij RDW exporteert dan krijg je alleen het exportdocument. Kan wel als degene die exporteert met iets als VWE werkt.

Paul S
Berichten: 464
Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37

Re: Exoport auto naar Frankrijk.

Bericht door Paul S » 25 jan 2021, 18:56

Ik ga zelf altijd persoonlijk met de koper mee naar het RDW en lever de kentekenplaten in. Hierop krijg je het exportdocument waarin je het kentekenpasje bovenin de hoek stopt. Dit pasje maakt het invoeren voor de koper een stuk makkelijker. Het pasje is namelijk ook het enige document wat wij Nederlanders hebben betreffende info van de auto. Dus zorg dat het erbij is. COC laat ik de koper zelf altijd aanvragen in eigen land. Dit omdat je de auto en documenten dan al hebt overgedragen en hij dus de nieuwe eigenaar is. Als wij een auto importeren moeten we zelf ook zorgen voor de juiste documenten.
Ook hoor ik wel eens dat het belangrijk is voor een verkoopdocument erbij te doen wat door beiden partijen is ondertekend. Daarmee kunnen ze aantonen dat ze de auto daadwerkelijk gekocht hebben.
Doe deze procedure trouwens ook bij Bulgaren, Roemenen... Eigenlijk nog nooit problemen mee gehad (klopt af op hout).
Voor jezelf is het belangrijkste dat je je vrijwaring hebt (en geld natuurlijk)!!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 158 gasten