wild plan en electro-mijmeringen

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 2278
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
Contacteer:

wild plan en electro-mijmeringen

Bericht door Walter » 16 jan 2021, 11:57

TL;DR: wat is nodig om een electro-E30 BMW te maken?

Jaren terug, toen ik nog geen BMW E30 had, zat ik wel eens te dromen over auto's (je kent dat wel). Het leek me wel gaaf om een BMW E30 te electrificeren. Ik heb toen wat zitten googlen (je kent dat wel). Er waren wel al wat ombouwkits voor bestaande auto's (Citroen 2CV) maar verder was er nog niet veel. Ik las wel over een paar projectjes van mensen die een one-off hadden gebouwd. Maar dat als je dan gaat kijken wat dat kost.. pfft nee dank je.

Inmiddels heb ik een hele nette BMW E30 325i. Maar die is natuurlijk veel te mooi om om te bouwen. :tong:

Ik ben wel weer eens gaan googlen, en nu kwam ik dit tegen: https://www.thedrive.com/news/27744/hom ... f-hot-rods

Iemand die tesla motoren in zijn E30 heeft gebouwd. Als je het hele verhaal leest, valt op:
- hij zegt dat het veel makkelijker was dan hij vooraf dacht
- hij heeft het relatief (alles is relatief :roll:) goedkoop gedaan, door bijv. goedkopere accu's te gebruiken

Dus ik dacht: DAT zou een gaaf project zijn! Ik werk 4 dagen in de week en 1 dag is voor leuke hobbyprojecten. Mijn huidige project loopt later dit jaar af. Het lijkt me wel übercool om zoiets voor elkaar te krijgen. Niet dat ik ruimte heb voor *nog* een auto (je kent dat wel).

Maar er knagen nog wel wat vragen:
- hoe makkelijk zou het echt zijn? wat denken jullie? Ik heb geen garage (d.w.z. wel een garage waar een auto in kan, maar geen garage met kolom/smeerput/veel ruimte). Ik ben wel handig, zeker ook met computers en electronica. Maar ik heb geen ervaring met lassen (nou ja, keer een cursusje gedaan, ben er niet bang voor) en CAD design, maar dat laatste had die jongen van dat verhaal ook niet
- een E30 zou je toch gewoon op kenteken electrisch kunnen maken? (wellicht met individuele test, met bijkomende kosten)
- is een geschikte E30 nog wel te vinden? een 316 met kapotte motor zou al voldoende zijn natuurlijk, liefst geen roest en een paar opties, maar het aanbod is schaars. Kwam deze tegen: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... =315773574 maar dan heb je het alweer over €7500 en weinig opties (wel roestvrij en net interieur). Sowieso zal het wel geen goedkope auto worden alles bij elkaar genomen.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 7389
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: wild plan en electro-mijmeringen

Bericht door smiley » 16 jan 2021, 12:36

Ik zat redelijk te smullen van Rich rebuilds zijn miniproject.
Het principe om te profiteren van andere projecten die gestrand zijn, en daardoor de elektronica voor een habbekrats in vergelijking met de aankoopprijs wegdoen.
Geen idee of dit soort scoren ook hier te doen is, maar vond dat wel een leuke.

vester86
Berichten: 2106
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330i

Re: wild plan en electro-mijmeringen

Bericht door vester86 » 16 jan 2021, 12:43

zonder brug/put en zonder echte fabrikage-skills zou ik er zelf niet snel aan beginnen. hoewel het voor "iemand" makkelijker kan zijn dan gedacht komt er een hoop bij kijken.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 21560
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: wild plan en electro-mijmeringen

Bericht door Niels » 16 jan 2021, 14:02

Denk ik ook. Ik herinner me nog altijd een voor 40k omgebouwde elektrische New Beetle die na twee jaar met storing te koop stond voor wisselgeld.....

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 2146
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: wild plan en electro-mijmeringen

Bericht door 328Ti » 16 jan 2021, 14:10

Walter schreef: 16 jan 2021, 11:57 - hij zegt dat het veel makkelijker was dan hij vooraf dacht: tav van een LS1 inbouw wellicht?
- hij heeft het relatief (alles is relatief :roll:) goedkoop gedaan, door bijv. goedkopere accu's te gebruiken: ben benieuwd welke tractieaccus hij heeft gebruikt

Maar er knagen nog wel wat vragen:
- een E30 zou je toch gewoon op kenteken electrisch kunnen maken? (wellicht met individuele test, met bijkomende kosten): lijkt me vereiste voordat je investeert
- is een geschikte E30 nog wel te vinden? een 316 met kapotte motor zou al voldoende zijn natuurlijk, liefst geen roest en een paar opties, maar het aanbod is schaars.: buiten e30 om zou deze build bij elke bmw tot 2004 kunnen
Laatst gewijzigd door 328Ti op 16 jan 2021, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 2616
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: wild plan en electro-mijmeringen

Bericht door RS-Ron » 16 jan 2021, 14:12

Het heeft wel wat, een echte klassieker met EV aandrijving

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gr Ron

SlowCo
Berichten: 2071
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: wild plan en electro-mijmeringen

Bericht door SlowCo » 16 jan 2021, 14:35

Volgens mij zijn met name de benodigde tests (EMC: Elektro-Magnetische Compatibiliteit) en keuringen het grootste struikelblok. De RDW schijnt hier zeer moeilijk in te zijn. En niet te vergeten de kosten voor een fatsoenlijke Tesla aandrijflijn en accupakket en de mogelijkheid om die aan te sturen.
Hier wat bedrijven in NL die ombouwen met de kosten op hun website:
https://www.newelectric.nl/nl/automotive/
https://schilderelectric.nl/

SlowCo
Berichten: 2071
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: wild plan en electro-mijmeringen

Bericht door SlowCo » 16 jan 2021, 14:39



En dan hier graag een cabrio versie van :hungry:

Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 2278
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
Contacteer:

Re: wild plan en electro-mijmeringen

Bericht door Walter » 16 jan 2021, 15:59

Hm ok. Dat zijn wel bedragen ja. Een bitcoin alles bij elkaar :mrgreen:

Eigenlijk zou de technologie nog wat verder moeten ontwikkelen, in de nabije toekomst zullen dit soort conversies natuurlijk goedkoper worden. Maar de donorauto moet oud genoeg zijn, zodat de conversie makkelijker is en zodat het ook nog lukt om de auto bij de RDW te laten omkeuren (en zodat je niet met een electrische Ford Mondeo zit). Op een gegeven moment worden die oude auto's ook weer te duur. De vraag is even wat de 'sweet spot' is.

SlowCo
Berichten: 2071
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: wild plan en electro-mijmeringen

Bericht door SlowCo » 16 jan 2021, 16:33

Het grootste "probleem" zullen de kosten zijn die door de benodigde testen en keuringen oplopen tot een gloednieuwe elektrische auto. Als je al 5 tot 10k kwijt bent aan enkel het op kenteken krijgen, is het alleen nog leuk om bijzondere wagens om te bouwen.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8273
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: wild plan en electro-mijmeringen

Bericht door Peric » 16 jan 2021, 19:14

Denk dat het sowieso een moeilijk verhaal gaat worden. In Amerika krijg je bijna overal een kenteken op. Hier zijn ze wat moeilijker..

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4100
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: wild plan en electro-mijmeringen

Bericht door Roy RS » 16 jan 2021, 19:23

Kenteken zal sowieso niet meevallen, maar die ombouw op straat of in een box waar je je kont niet kunt keren is echt geen feest. Voor zoiets moet je echt de projectlocatie kunnen laten liggen en weer verder gaan waar je was. Dat werkt niet in een garagebox

Gijzert
Berichten: 2555
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: wild plan en electro-mijmeringen

Bericht door Gijzert » 16 jan 2021, 19:29

Hoe zit dat met een oldtimer zoals de kever?
Dan moet je toch van de 3 grote delen er 2 origineel laten om het redelijk makkelijk gekeurd te krijgen.
Carrosserie.
Aandrijving.
Bodemplaat.

Alleen de aandrijving wordt dan vervangen.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 2543
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: wild plan en electro-mijmeringen

Bericht door HJ2 » 16 jan 2021, 19:56

Ok heb vorig jaar gekeken om een Lotus M100 electriek te maken. Ik heb naar losse componenten gekeken. Alleen voor de hardware zou ik al 25k kwijt zijn met een range van 150km. Dat was het mij niet waard.

Binnen nu en 5 jaar zullen er wel echt goede kits met ditto range op de markt komen tussen de 15 en de 20 k. (Mijn inschatting he!)
Dan ga ik nog wel eens opnieuw kijken.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 18462
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Auto: 6-pitter
Locatie: Baarn

Re: wild plan en electro-mijmeringen

Bericht door Martijn_bmw » 16 jan 2021, 20:02

Waarom zou je het überhaupt willen voor een oldtimer? Juist die oude nukkige brandstof motor is toch een groot deel van de charme zeker als we over 10-20jr allemaal als daily aan de stekker zitten...

Gijzert
Berichten: 2555
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: wild plan en electro-mijmeringen

Bericht door Gijzert » 16 jan 2021, 20:07

Martijn_bmw schreef: 16 jan 2021, 20:02 Waarom zou je het überhaupt willen voor een oldtimer? Juist die oude nukkige brandstof motor is toch een groot deel van de charme zeker als we over 10-20jr allemaal als daily aan de stekker zitten...
Zie de 1000pk kever. Gewoon andere charme.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 2543
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: wild plan en electro-mijmeringen

Bericht door HJ2 » 16 jan 2021, 22:04

Lijkt me heerlijk rijden hoor.
En wie weet, als ik ervaring heb komen er meer gegadigden, en is het leuke handel :-)

Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 2278
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
Contacteer:

Re: wild plan en electro-mijmeringen

Bericht door Walter » 17 jan 2021, 09:47

Als je zo'n ombouw doen, is er nog wel wat van de investering terug te verdienen als je je ombouw goed documenteert en die kennis weer verkoopt, of gewoon een business begint in dat soort ombouwen. De markt zal niet heel groot zijn, maar genoeg om je investering er dubbel en dwars uit te halen.
Martijn_bmw schreef: 16 jan 2021, 20:02 Waarom zou je het überhaupt willen voor een oldtimer? Juist die oude nukkige brandstof motor is toch een groot deel van de charme zeker als we over 10-20jr allemaal als daily aan de stekker zitten...
Rare stelling. Ik zou niet weten waarom je een nukkige auto liever hebt dan een auto die pijlsnel en betrouwbaar is. En als het argument is dat je juist iets wilt rijden waar niet iedereen in rijdt, dan zou je nu juist volledig elektrisch moeten gaan rijden. :D

Het lijkt mij vooral gaaf om zo'n project te doen. Mag ook iets anders zijn. Toen ik net mijn rijbewijs had woonde ik naast iemand die kitcars bouwde en ze dan verkocht als ze af waren. Dat leek me ook gaaf maar dat trekt me nu minder. En als ik filmpjes bekijk geloof ik niet dat zo'n elektrische E30 een saaie auto is :hungry:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 18462
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Auto: 6-pitter
Locatie: Baarn

Re: wild plan en electro-mijmeringen

Bericht door Martijn_bmw » 17 jan 2021, 10:07

Haha, nouja misschien heb ik andere dingen dan jullie die voor mij df maken.
Vergelijk het met rally filmpjes of F1 kan ik uren naar kijken juist door de sound en die jankende motoren.
Als dat weg is hoef ik niet meer te kijken (formule E bijv) maar goed dat is hoe ik het ervaar :)

Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 2278
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
Contacteer:

Re: wild plan en electro-mijmeringen

Bericht door Walter » 17 jan 2021, 12:15

Snap ik wel, stond ook een smiley bij :-)

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 18462
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Auto: 6-pitter
Locatie: Baarn

Re: wild plan en electro-mijmeringen

Bericht door Martijn_bmw » 17 jan 2021, 12:55

Walter schreef: 17 jan 2021, 12:15 Snap ik wel, stond ook een smiley bij :-)
:thumbup: Evengoed vind ik het wel leuk om te volgen, ombouw topics zijn altijd mooi :D

Tom
Berichten: 19437
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: wild plan en electro-mijmeringen

Bericht door Tom » 17 jan 2021, 13:35

Om in te rijden lijkt het mij ook niks, precies wat Martijn zegt.
Als projecten je ding is dan snap ik wel waarom het gaaf is om zoiets te doen. Ik denk alleen dat de markt wel klein is als je er vanaf wilt. Een klassieker als EV klinkt leuk (als EV je aanspreekt), maar ik zou het nooit van iemand kopen als het een eenmansproject is. Mocht je ooit een elektrische storing krijgen, wie gaat dat dan oplossen? Bij elk ander project met benzinemotor (hoe bijzonder ook) is er altijd wel een bedrijf/techneut te vinden die je kan helpen, ook als de oorspronkelijke bouwer niet beschikbaar is.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 20040
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Alles is een aanname....

Re: wild plan en electro-mijmeringen

Bericht door JP » 17 jan 2021, 13:54

Hoe zit dat met veiligheidsvoorschriften ? Als je betrokken bent bij een ongeval of brand, is het handig voor hun eigen veiligheid, als de brandweer en andere hulpdiensten het voertuig kunnen herkennen als EV.

Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 2278
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
Contacteer:

Re: wild plan en electro-mijmeringen

Bericht door Walter » 17 jan 2021, 14:16

Ja, er vanaf raken zal niet zo makkelijk zijn. Zeker niet voor het geld dat het gekost heeft. Maar dat zou niet zo'n punt zijn. Het zou gewoon de daily driver worden :-)

Dat met die veiligheidsvoorschriften is wel een interessante vraag ja. Er zijn al omgebouwde oldtimers, dus er zal iets voor zijn bedacht denk ik.

Maar ik wist niet dat ombouwen, ook voor oude auto's, steeds moeilijker wordt. Gelukkig is het nog niet zo ver als in België of Duitsland.

Tazzy
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 jun 2008, 20:10
Locatie: Den haag
Contacteer:

Re: wild plan en electro-mijmeringen

Bericht door Tazzy » 17 jan 2021, 17:24

https://www.diyelectriccar.com/threads/ ... ny.202773/

Edit: Dacht dat dit een build project was, maar er zijn er meer die al verder zijn

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Wout309t en 68 gasten