kijktechniek in bochten

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
stefan van der burgh
Berichten: 406
Lid geworden op: 02 feb 2006, 15:05

kijktechniek in bochten

Bericht door stefan van der burgh » 20 feb 2006, 14:30

Een maat van mij - fanatiek motorrijder - zegt me altijd dat ik alleen maar naar het asfalt vlak voor de voorwielen kijk, en dat ik in plaats daarvan verder vooruit moet kijken, de hele bocht door.
Wat zijn de meningen hier op d-f daarover? Kijk je de bocht door zover je kijken kan en stuur je daar naar toe, of ben je meer bezig om de auto op het asfalt vlak voor je tussen de lijntjes te houden?

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Bericht door Stefan R » 20 feb 2006, 14:39

Mij is vroeger altijd geleerd om te kijken waar je naartoe wilt (met motorrij les in ieder geval) En datzelfde leren ze je ook met anti-slip cursussen. Dus die techniek blijf ik nog maar even aanhouden :wink:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 20 feb 2006, 14:39

Met de motor krijg je dit oneindig veel te horen op de VRO en andere trainingsdagen.

Kijk in de verte, alles wat daaronder ligt zie je ook automatisch, andersom niet. Kijk maar eens naar iemand zn gezicht en je weet de rest ook tot aan de schoenen, andersom zie je niet zoveel.

Ander punt is dat je naar je kijkpunt toe rijdt, daarom altijd kijken waar je naartoe wilt, zo ver mogelijk tot je je eigen beperkingen tegenkomt.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 20 feb 2006, 14:43

Knot schreef: Kijk in de verte, alles wat daaronder ligt zie je ook automatisch, andersom niet. Kijk maar eens naar iemand zn gezicht en je weet de rest ook tot aan de schoenen, andersom zie je niet zoveel.
Waarom werkt dat bij borsten dan weer niet, Knot :lol:
Die zitten, normaal gesproken, ook redelijk hoog.
Zeker tov de schoenen :mrgreen:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 20 feb 2006, 14:45

Da's een ander verhaal... nou niet ineens te moeilijke vragen gaan stellen he.... 8)

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 20 feb 2006, 14:49

Toch vond ik dat bijv. op die gripcirkel van Prodrive irritant werken.
Als je daar te ver vooruit kijkt sta je om de haverklap achterstevoren, dat werkt pas lekker als je dubbeltjes gaat zoeken vlak voor je auto, dan blijf je de hele rotonde in een mooie drift.

Maar het is vooral een veiligheidskwestie lijkt me.
Als je op de Ring net voor je gaat kijken tetter je zo met 240km/u op iedere dwars op de weg staande Kever af. :wink:
Daarom in ieder geval altijd ook zover vooruit kijken als mogelijk is, heeft niet zo heel veel met het onder controle houden van de auto te maken, maar meer met het gebrek aan gele vlaggen.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 20 feb 2006, 14:55

Tijdens driften is het een ander verhaal, dan kijk ik alleen maar op de toerenteller of ik het tot de begrenzer ga halen of dat ik de bocht wat ruimer moet maken om alsnog de begrenzer te kunnen halen :)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 20 feb 2006, 15:45

Zowel in dagelijks verkeer als op circuit, maar zelfs met Sim-racing merk ik dat ik beter rijd wanneer ik ver vooruit kijk. Beter in de zin van: ideale lijn komt beter uit, snelheid is hoger, zie ongelukken voor mij eerder en kan dus beter anticiperen. In simracing zie ik zelfs dat mijn rondetijden veel beter zijn. Kost wel moeite en concentratie om het lang vol te houden.

Cursisten die ik in de auto heb/had bij welke training dan ook, die hadden dit stuk voor stuk als aandachtspunt, net als stuurtechniek (2 handen bij de rechter knie in een rechterbocht bijvoorbeeld). Motorrijders hoef je inderdaad het kijken veel minder vaak uit te leggen/corrigeren.

Beste techniek: zo ver mogelijk focussen en dan de weg tot vlak voor je auto 'scannen' en meteen weer zo ver mogelijk kijken/focussen... dat moet je echt even oefenen als je normaal nooit verder dan je BMW logo kijkt. :roll: :shock:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 20 feb 2006, 15:47

Dennis Cavallino schreef:Beste techniek: zo ver mogelijk focussen en dan de weg tot vlak voor je auto 'scannen' en meteen weer zo ver mogelijk kijken/focussen... dat moet je echt even oefenen als je normaal nooit verder dan je BMW logo kijkt. :roll: :shock:
Juist, die term zocht ik.. de weg scannen, verder dan je propellor :)

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Bericht door Stefan R » 20 feb 2006, 16:32

Juist, die term zocht ik.. de weg scannen, verder dan je propellor

dat moet je echt even oefenen als je normaal nooit verder dan je BMW logo kijkt.


Heren toch, We gaan BMW rijders toch niet bestempelen als kortzichtig? :mrgreen: :wink:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 20 feb 2006, 17:39

Altijd scherp die Speedster rijders! :lol:

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Bericht door Stefan R » 20 feb 2006, 19:03

Komt door het stuur gedrag van desbetreffende auto :mrgreen:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 20 feb 2006, 23:21

Stefan R schreef:Komt door het stuur gedrag van desbetreffende auto :mrgreen:
Eerst zien, dan geloven! ;)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 21 feb 2006, 00:10

Als je dat niet ziet Knot, dan kun je die kijktechnieken ook wel vergeten! :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 349 gasten