kijktechniek in bochten
-
- Berichten: 406
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 15:05
kijktechniek in bochten
Een maat van mij - fanatiek motorrijder - zegt me altijd dat ik alleen maar naar het asfalt vlak voor de voorwielen kijk, en dat ik in plaats daarvan verder vooruit moet kijken, de hele bocht door.
Wat zijn de meningen hier op d-f daarover? Kijk je de bocht door zover je kijken kan en stuur je daar naar toe, of ben je meer bezig om de auto op het asfalt vlak voor je tussen de lijntjes te houden?
Wat zijn de meningen hier op d-f daarover? Kijk je de bocht door zover je kijken kan en stuur je daar naar toe, of ben je meer bezig om de auto op het asfalt vlak voor je tussen de lijntjes te houden?
- Stefan R
- Berichten: 2229
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
- Auto: Vakantievoertuig
- Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Met de motor krijg je dit oneindig veel te horen op de VRO en andere trainingsdagen.
Kijk in de verte, alles wat daaronder ligt zie je ook automatisch, andersom niet. Kijk maar eens naar iemand zn gezicht en je weet de rest ook tot aan de schoenen, andersom zie je niet zoveel.
Ander punt is dat je naar je kijkpunt toe rijdt, daarom altijd kijken waar je naartoe wilt, zo ver mogelijk tot je je eigen beperkingen tegenkomt.
Kijk in de verte, alles wat daaronder ligt zie je ook automatisch, andersom niet. Kijk maar eens naar iemand zn gezicht en je weet de rest ook tot aan de schoenen, andersom zie je niet zoveel.
Ander punt is dat je naar je kijkpunt toe rijdt, daarom altijd kijken waar je naartoe wilt, zo ver mogelijk tot je je eigen beperkingen tegenkomt.
- Arthur
- Berichten: 39712
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Waarom werkt dat bij borsten dan weer niet, KnotKnot schreef: Kijk in de verte, alles wat daaronder ligt zie je ook automatisch, andersom niet. Kijk maar eens naar iemand zn gezicht en je weet de rest ook tot aan de schoenen, andersom zie je niet zoveel.
Die zitten, normaal gesproken, ook redelijk hoog.
Zeker tov de schoenen
- Peter Tunissen
- Berichten: 8223
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
- Contacteer:
Toch vond ik dat bijv. op die gripcirkel van Prodrive irritant werken.
Als je daar te ver vooruit kijkt sta je om de haverklap achterstevoren, dat werkt pas lekker als je dubbeltjes gaat zoeken vlak voor je auto, dan blijf je de hele rotonde in een mooie drift.
Maar het is vooral een veiligheidskwestie lijkt me.
Als je op de Ring net voor je gaat kijken tetter je zo met 240km/u op iedere dwars op de weg staande Kever af.
Daarom in ieder geval altijd ook zover vooruit kijken als mogelijk is, heeft niet zo heel veel met het onder controle houden van de auto te maken, maar meer met het gebrek aan gele vlaggen.
Als je daar te ver vooruit kijkt sta je om de haverklap achterstevoren, dat werkt pas lekker als je dubbeltjes gaat zoeken vlak voor je auto, dan blijf je de hele rotonde in een mooie drift.
Maar het is vooral een veiligheidskwestie lijkt me.
Als je op de Ring net voor je gaat kijken tetter je zo met 240km/u op iedere dwars op de weg staande Kever af.
Daarom in ieder geval altijd ook zover vooruit kijken als mogelijk is, heeft niet zo heel veel met het onder controle houden van de auto te maken, maar meer met het gebrek aan gele vlaggen.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
Zowel in dagelijks verkeer als op circuit, maar zelfs met Sim-racing merk ik dat ik beter rijd wanneer ik ver vooruit kijk. Beter in de zin van: ideale lijn komt beter uit, snelheid is hoger, zie ongelukken voor mij eerder en kan dus beter anticiperen. In simracing zie ik zelfs dat mijn rondetijden veel beter zijn. Kost wel moeite en concentratie om het lang vol te houden.
Cursisten die ik in de auto heb/had bij welke training dan ook, die hadden dit stuk voor stuk als aandachtspunt, net als stuurtechniek (2 handen bij de rechter knie in een rechterbocht bijvoorbeeld). Motorrijders hoef je inderdaad het kijken veel minder vaak uit te leggen/corrigeren.
Beste techniek: zo ver mogelijk focussen en dan de weg tot vlak voor je auto 'scannen' en meteen weer zo ver mogelijk kijken/focussen... dat moet je echt even oefenen als je normaal nooit verder dan je BMW logo kijkt.
Cursisten die ik in de auto heb/had bij welke training dan ook, die hadden dit stuk voor stuk als aandachtspunt, net als stuurtechniek (2 handen bij de rechter knie in een rechterbocht bijvoorbeeld). Motorrijders hoef je inderdaad het kijken veel minder vaak uit te leggen/corrigeren.
Beste techniek: zo ver mogelijk focussen en dan de weg tot vlak voor je auto 'scannen' en meteen weer zo ver mogelijk kijken/focussen... dat moet je echt even oefenen als je normaal nooit verder dan je BMW logo kijkt.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Juist, die term zocht ik.. de weg scannen, verder dan je propellorDennis Cavallino schreef:Beste techniek: zo ver mogelijk focussen en dan de weg tot vlak voor je auto 'scannen' en meteen weer zo ver mogelijk kijken/focussen... dat moet je echt even oefenen als je normaal nooit verder dan je BMW logo kijkt.
- Stefan R
- Berichten: 2229
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
- Auto: Vakantievoertuig
- Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 212 gasten