Nou even weer een update, een leuk zonnig weekend achter de rug, weer wat bevindingen van mijn kennismakingsritjes met de Belg. Vandaag is de auto weer opgehaald door Qoets, onderin het verhaal meer...
Dakje eraf bij 2 graden
Met volle zon was de verleiding om open te rijden groot gewoon dikke jas en muts op, ik heb een leuke tocht langs de Lek en De Hoge Veluwe gemaakt en dit was goed te doen, ook een stukje snelweg met 120km per uur bleef het nog uit te houden. Veel bekijks, maar misschien meer uit verbazing dat iemand zo gek is om met dak open te rijden.

. Ook de windvanger achter bleef rechtop staan bij 120 op een stuk snelweg.
Het geluid van de uitlaat is eigenlijk het mooist en goed hoorbaar met het dak eraf. Toch geniet ik meer van de motor/aandrijflijn/geluid dan dat het dakje eraf kan, misschien dat ik het in de zomer anders zie.

- lek.jpg (223.17 KiB) 3694 keer bekeken
Sportief rijden (balans/gewicht):
Het gaspedaal reageert alert en kan heel nauwkeurig bedient worden zonder dat er plots meer of minder vermogen inkomt. In bochten kan je daarom de auto goed onder controle houden met het gaspedaal. Je houdt niet alleen de achterkant in het gareel maar de gehele auto, ik weet niet zo goed hoe ik het moet verwoorden sorry. Omdat het x-drive is moet je wat meer met gewicht wissels spelen als je een los staartje wil opwekken. Het wegrijden met scheetjes en plofjes is kinderachtig maar des te leuker (wanneer er niemand overlast van heeft uiteraard). Het is geen bochtenridder, het gewicht speelt parten maar het geluid en de gretigheid van de motor maakt het wel een leuke totaal belevenis onder de streep.
Het kunnen veranderen van luxe stille cabrio cruiser naar sportieve (brul) coupe vind ik echt fantastisch!
Manueel schakelen
Ik ben er achter dat je in Sport+ met de bak in S de flippers gebruikt, de auto niet opschakelt, na 6500 komen er gele lampjes om de toerenteller die op een gegeven moment knipperen dat je toch echt te hoog in de toeren zit (leuk effect), hij blijft er wel in hangen en je voelt de motor niet 'inkakken'. Leuk, maar zal dit verder niet nodig hebben lijkt me. Is dit standaard op alle x40i's of is dit de MPPSK software? Ik weet het niet.
TPMS lekke band
Alle auto's vanaf 2014 hebben TPMS, maar voor mij iets nieuws en super handig te zijn wat de druk is van de afzonderlijke banden (temperatuurweergave ook mogelijk). Mijn avontuur zondagavond eindigde met een lekke band melding. Het mooie was dat ik niet hoefde te gissen welke band het was, want het werd in de I-Drive weergegeven.
Om eens te proberen heb ik de BMW pechhulp gebeld voor advies (voor het eerst sinds ik BMW rij). Ik werd netjes te woord gestaan en geadviseerd. Wel de opmerking van hen dat runflats niet op locatie gerepareerd kunnen worden door de ANWB (weer wat geleerd), maar als ik echt niet meer kon rijden kon ik ze bellen voor hulp. Ik ben gewoon naar huis gereden wegens Runflat af en toe wel denkende dat een volwaardig reservewiel ook handig kan zijn, maar ja geen plek voor. Het fraaie was wel dat hij tijdens de rit aangeeft hoe snel/langzaam hij druk verloor, hij bleef het drukniveau steeds updaten.

- band.jpg (27.27 KiB) 3694 keer bekeken
Op de brug
Een kennis van mij heeft een garage en ik mocht afgelopen zaterdag even op de brug om de onderkant eens te bekijken (zweten/staat van de hoezen). Het zag er allemaal goed uit gelukkig. De remschijven zijn voor Brembo's van 340mm, er schijnen ook 370mm versies te zijn. Ik maakte me even zorgen om die deuk op de foto beneden, maar schijnt zo te horen.

- uitlaat-L (Klein).jpg (99.37 KiB) 3694 keer bekeken
Zijn er ook mindere zaken? Uiteraard!
Dashcam
Vanacht voor het eerste de dashcam aangelaten en vanmorgen meteen een melding dat de accuspanning te laag was, nu heeft de Blackvue een beveiliging voor lage accuspanning maar weet niet of deze in werking was getreden. Ik durf het niet aan om te testen dus unplug ik hem maar als ik een paar dagen niet rij.
Steenslag
De auto is natuurlijk 2e hands en best wat kilometers achter de kiezen dat begrijp ik. Mij viel op dat er na een wasbeurt weer een hoop steenslag zichtbaar was. Ook op de koplampen, maar dit kan helaas niet verholpen worden heb ik me laten vertellen door een poetser. Ik heb Qoets gevraagd wat ze hiervan vonden en of het evt. tegen betaling gespoten kan worden.
Ik kreeg meteen een voorstel dat de auto wordt opgehaald om opnieuw te poetsen en ze nemen meteen ook de band reparatie mee. Vanmorgen stond er keurig op tijd een 'Qoetsier' voor de deur met een vervangende auto.
Al met al een prima ervaring zover, ik begreep vandaag dat de 328i door Qoets zelf verkocht gaat worden. Dat vind ik een compliment voor mezelf en onderstreept hoe ik mijn auto's technisch en optisch in topstaat hou.
Na na twee weekenden en 800km verder heb ik even gekeken naar de tankbonnetjes en inmiddels 250 euro aan benzinekosten maar ik heb het er voor over (1 op 5,5), ik denk als ik normaal rij dat 1 op 11 goed haalbaar is. Wegenbelasting is minder dan ik vooraf berekend had, iets meer dan 100 euro per maand (Zuid-holland).
Afijn dank voor het lezen en wordt vervolgd