Auto's 'detailen'

Dit is ons algemene autoforum.
mark123
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 feb 2011, 16:34
Locatie: ZO Brabant

Re: Auto's 'detailen'

Bericht door mark123 » 09 nov 2020, 11:36

Jan Terwolde schreef: 09 nov 2020, 11:06 Zelf ben ik helaas totaal geen poetser en heb ik ook nog eens een zwarte auto. Ik overweeg al een tijdje om de auto eens te laten aanpakken, maar hoe nuttig is dit als je vervolgens wel weer gewoon naar de wasstraat zou gaan? Meestal doe ik mijn auto gewoon wassen in een wasbox, maar soms ook ivm tijdsgebrek dat ik alsnog even door de wasstraat rij.
Met een ceramische coating kan dat zeker.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Auto's 'detailen'

Bericht door Arthur » 09 nov 2020, 11:58

Richardt. schreef: 09 nov 2020, 10:42 Ik gok dat wij naar dezelfde gaan (Wasdas, Nijbracht)
Je hebt ook nog een programma incl "poetsstraat", dat vind ik zonde van de centen. Weinig toegevoegde waarde.

Daarnaast poetsen ze ook handmatig auto's, dat vind ik er van een afstandje ook nooit echt overtuigend uit zien eigenlijk. De wasstraat zelf vind ik dikke prima.

Als je je auto echt eens goed wilt laten poetsen dan zou ik op zoek gaan naar een goede detailer en er iets meer geld voor uit trekken. Desnoods iets van een glascoating er over, dat maakt absoluut verschil.
Klopt, Wasdas. Poetsstraat doe ik ook nooit, ja soms als die in de ‘aanbieding van de week’ zit.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Auto's 'detailen'

Bericht door ///Joost » 09 nov 2020, 12:18

Ik ga ook altijd naar de lokale wasstraat, maar ik was altijd met de hand, en gewoon met eigen sponzen en dan afspuiten, sop, lans e.d. van de wasstraat gebruiken. Ik ben een tijdje wel enorm geinteresseerd geweest in detailen, maar ik kan er gewoon niet de tijd voor vrij maken. Ik vind het wel altijd erg indrukwekkend om te zien hoe je met een aantal stappen de lak compleet kunt transformeren. Dan een glascoating en het is net een spiegel zo glad. Prachtig!

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Auto's 'detailen'

Bericht door JP » 09 nov 2020, 12:40

In de wasbox gebruik ik ook wel eens de 2-lansen methode. Je hebt de hd om mee af te spuiten / spoelen en de krasborstel om voor de matte look. Nu doe ik eerst royaal met de hd afspuiten, neem mijn eigen mitt uit de kofferbak, en neem dan de krasborstel uit de houder.

Voorbeeld;

Afbeelding
Rechts die bak met de krasborstel

Dan spuit ik eerst met de hd, de borstel schoon, en leg dan de borstel horizontaal op de bak waar die normaal in staat. Dan zet ik de zeep aan en laat dat gewoon lopen, en neem elk paneel nieuwe zeep van onder de borstel. Het kost wat meer penningen, en je hebt een redelijk schuimbad, mar geen harde borstelharen op de lak.
Je kan ook een emmer vullen met zeep uit de borstel, maar dat mag vaak niet.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Auto's 'detailen'

Bericht door ///Joost » 09 nov 2020, 14:30

Bij de wasstraat hier (Washin 7) kun je onbeperkt indoor handwassen voor 5 euro. Echt ideaal, en ik denk dat het alleen maar rendabel is omdat de automatische wasstraat zo onnoemelijk duur is.

Baboulah
Berichten: 1495
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Auto's 'detailen'

Bericht door Baboulah » 09 nov 2020, 14:58

Tja ik detail toch wel met enige regelmaat, ik kan niet tegen vuile autos of autos die onder de swirls zitten etc. bij mij slaat het vaak echter door, zo had ik in mijn huidige E92 M3 vlak na aankoop alleen al 40 uur polijstwerk erin zitten.... los van al het andere werk dat er was. safe to say de M3 stond toen ook 2 weken permanent binnen....

Ik gebruik over het algemeen alleen chemical guys producten. Werken fijn, en bovenal stinkt niet chemisch zoals de meeste anderen dat wel doen, en na een aantal uur ermee werken heb je gewoon (althans ik wel) koppijn vd chemicalien....

Beros
Berichten: 189
Lid geworden op: 03 feb 2014, 18:37

Re: Auto's 'detailen'

Bericht door Beros » 09 nov 2020, 19:09

Er is wel een eerder topic over detailen: Lakverzegeling, coating, etc.

Ik was mijn auto's met de hand. Ben zuinig op al mijn spullen, zeker op mijn auto's en daar past een wasstraat gewoon niet bij. Ik heb door de jaren inmiddels een flink arsenaal aan detailing spullen verzameld: HD-reiniger, foamgun, 3 emmers met gritguards, allerlei shampoos, washmitts, velgenreinigers en -borstels, microvezeldoeken, applicator pads, teer/ijzerverwijderaars, klei en lakbescherming (dus wax/sealant etc). Daarnaast spullen voor het interieur. Zo'n beetje het hele detailspectrum dus, met uitzondering van polijstspullen. Ik heb eigenlijk een haat-/liefdeverhouding met detailen. Het positieve van detailen is voor mij dat het ontspannen werkt, lekker fysiek bezig zijn t.o.v. een kantoorbaan, podcastje erbij. Op de een of andere manier zorgt het handmatig wassen ervoor dat je meer een band opbouwt met een auto, je kent op een gegeven moment elke vierkante centimeter en merkt daardoor soms ook bepaalde problemen eerder op.

De andere kant van de medaille is dat ik er eigenlijk te perfectionistisch voor ben. Ik hou van een spiegelgladde lak zonder krassen, swirls of andere imperfecties, maar in de praktijk blijkt dat voor mij toch niet te realiseren. Daar zijn eigenlijk drie hoofdredenen voor: 1) het kost zeer veel tijd (om het goed te doen); 2) ik kan zelf (nog) niet polijsten en een auto wordt nooit echt mooi als deze niet eerst goed gepolijst is; 3) ik kan mijn auto's niet bij mijn eigen huis wassen. Het voorkomen van swirls lukt me inmiddels aardig, maar omdat ik mijn auto's niet zo vaak kan wassen krijg je weer andere imperfecties, zoals inbranden van vogelpoep, insectenresten en boomhars en watervlekken door onvolledig drogen na afspoelen (in de wasbox). Ik gebruik wasboxen wel regelmatig om tussen de wasbeurten door de velgen te reinigen (zodat remstof niet inbrandt) of vogelpoep van de lak te spoelen. Mede omdat mijn auto's niet zo vaak worden gewassen (max 1x per 2-3 maanden), kost elke wasbeurt al gauw een paar uur. En eigenlijk kom ik dan altijd nog tijd te kort om de puntjes op de i te zetten, bijv. de ruiten van binnen reinigen of een nieuw waxlaagje aan te brengen, waardoor ik niet altijd tevreden ben met het resultaat. Best lastig om perfectionistisch te zijn :lol: Als een buurman langsloopt krijg ik soms al complimenten voordat ik begonnen ben, waarmee ik maar wil zeggen dat niet iedereen dezelfde perceptie heeft op wat een nette auto is. Toen ik het aanklooien zat was heb ik op een gegeven moment mijn dagelijkse auto professioneel laten detailen en in een glascoating laten zetten. Dat spaarde in het vervolg wel tijd, maar je moet er net zo goed op de juiste manier mee om blijven gaan om geen krassen meer te krijgen. En bijv. watervlekken zaten er ook al snel weer in (daar zijn ceramische coatings helaas gevoelig voor).

Als je zelf je auto mooi wilt houden (en je hebt er ook oog voor), dan moet je je wel een beetje verdiepen in wat je moet doet, anders breng je zelf net zoveel schade toe als de wasstraat.

Er zijn naar mijn idee 2 basisregels om krassen/swirls te voorkomen:
1. Raak de lak zo min mogelijk aan.
Dit geldt zowel tijdens het gebruiken van de auto als tijdens het schoonmaken/detailen. Dus niet met je schoenen langs de dorpels, niet met je handen aan de deur bij het sluiten van portier of kofferbak, niet even iets er tegenaan zetten bij het in- en uitladen, niet tegen je auto aanleunen bij het sleutelen, niet je vriendin/vrouw op de motorkap laten poseren, geen hoes over de auto etc.
2. Raak je de lak toch aan omdat je de auto wilt wassen, zorg dan:
a) dat de lak zo schoon mogelijk is voordat je hem aanraakt (--> prewash, foamgun, HD-reiniger ipv tuinslang)
b) dat datgene waarmee je de lak aanraakt schoon en zacht is en vervuiling opneemt ipv uitsmeert (--> goede washmitt, 3-emmermethode)
c) dat een "glijmiddel" zit tussen de lak en datgene waarmee je de lak aanraakt (goede shampoo, drooghulp)
d) dat je maar weinig druk uitoefent en nooit gaat "boenen" (als de auto niet goed schoon wordt, heb je wellicht een sterkere reiniger nodig of bijv. een chemische reiniger voor specifieke typen vervuiling zoals teer en hars)

Als je bovenstaande allemaal overdreven vindt, dan kun je je in mijn ogen beter de moeite besparen, of gewoon af en toe de knip trekken voor een professionele behandeling. Al die detailspullen kosten trouwens ook best wat knaken.
mark123 schreef: 09 nov 2020, 11:36
Jan Terwolde schreef: 09 nov 2020, 11:06 Zelf ben ik helaas totaal geen poetser en heb ik ook nog eens een zwarte auto. Ik overweeg al een tijdje om de auto eens te laten aanpakken, maar hoe nuttig is dit als je vervolgens wel weer gewoon naar de wasstraat zou gaan? Meestal doe ik mijn auto gewoon wassen in een wasbox, maar soms ook ivm tijdsgebrek dat ik alsnog even door de wasstraat rij.
Met een ceramische coating kan dat zeker.
Ook met een ceramische coating krijg je gewoon swirls. Geen enkele coating kan swirls voorkomen, hooguit de kans erop iets verminderen. Een teleurstelling ligt op de loer als je denkt straffeloos door de wasstraat te kunnen. Dit zullen vele professionele detailers beamen. Zie bijvoorbeeld de posts van een gerenommeerde detailer op het forum van Tesla: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-4247747

Mijn advies aan Jan is dan ook dat een glascoating niet nuttig is. Voor de meerprijs die dat kost (meestal zo'n 300-1000 euro ten opzichte van een wax) kun je dan beter een keer extra je lak laten polijsten.

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1055
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Auto's 'detailen'

Bericht door Alexsti » 09 nov 2020, 19:27

Hier gaan de auto's ook nooit door de wasstraat, ben ook altijd bang dat de Subaru er zonder happer en achterspoiler weer naar buiten komt :lol:
Dus altijd met de spuit en washmitts en microvezeldoeken aan de gang, en als het nodig is de polijstmachine erover en daarna een lakverzegeling.
Voordeel is dat ik het hier op eigen terrein kan doen en een tevens een garage naast het huis heb als ik een van de auto's wil polijsten en in de lakverzegeling wil zetten, ook lekker ontspannen bak koffie erbij muziekje erbij helemaal goed. :wink:
Kan me wel voorstellen als je niet de ruimte hebt dat je er niet aan gaat beginnen, vroeger moest ik het gewoon op straat doen in een Vinex-wijk, en dat is toch minder prettig...

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Auto's 'detailen'

Bericht door MarkS » 09 nov 2020, 19:33

Of een glascoating wel of niet nuttig is hangt idd af van wat je ervan verwacht en hoe je de auto gebruikt. Heb in het verleden wel eens zelf gedetailed maar heb er de zin/tijd (en spierpijn) niet meer voor over. Heb een heel goed adres van iemand die dit heel goed kan (custom car cleaning). Geeft ook gewoon eerlijk en goed advies. Op mn vorige auto toen bijna 20 jaar oud was een goede detail en wax behandeling voldoende om hem met mijn beperkte gebruik en af en toe was box afspuiten en met de hand wassen prima bij te houden. Die lak krijg je ook nooit fabrieksnieuw dus dan heeft verzegelen veel minder toegevoegde waarde want dan valt er weinig meer te corrigeren. Met mn laatste auto wel voor glascoating gekozen. De coating geeft de lak/kleur nog meer diepte, vuil hecht veel minder en maakt de auto nog veel makkelijker schoon en bij te houden. Ik hoef hem eigenlijk niet met de hand te wassen, was box afspuiten is meestal voldoende. Ook glascoating heeft onderhoud nodig. Het is nu 2,5 jaar geleden en ik laat hem binnenkort bijwerken. De hobby auto gaat overigens nooit door de wasstraat.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Auto's 'detailen'

Bericht door Arthur » 10 nov 2020, 09:42

Waarom past een wasstraat niet bij zuinig zijn op je auto? Buiten de swirls/krasjes is het dan slecht voor de auto?
Die kun je er weer uit krijgen met een detailbeurt, dus dat is het niet. Het is ook niet zo dat je voor schut rijdt met wat swirls :) Voor inruil van je auto hoeft het ook niet, ik merk geen verschil iig, nog nooit een opmerking over gehad. Dus is het puur voor je eigen gevoel. En dat begrijp ik ook wel, maar dat stadium ben ik allang voorbij...

mark123
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 feb 2011, 16:34
Locatie: ZO Brabant

Re: Auto's 'detailen'

Bericht door mark123 » 10 nov 2020, 10:10

Er is al jarenlang een discussie gaande over het nut van een coating. Een coating biedt bescherming tegen het ontstaan van krasjes, ofwel swirls, die ontstaan door gebruik van de auto(wasstraat). Zo’n coating kan je vergelijken met een kleurloze lak, een glascoating.

Het is niet zo dat met een coating je als de auto vuil is er maar een emmer water over hoeft te gooien en hij dan weer schoon is. Je blijft altijd onderhoud moeten plegen op je autolak.

Het voordeel van de coating is dat deze jaren actief blijft in tegenstelling tot een wax. De lak blijft dus langer beschermd en de 'swirls' zitten in de coating en niet in de blanke lak laag.

Ieder zijn ding natuurlijk maar om wat langer van waxen af te zijn en je auto beschermd te houden tegen vuil/UV etc is een coating wel een goede uitkomst.

Beros
Berichten: 189
Lid geworden op: 03 feb 2014, 18:37

Re: Auto's 'detailen'

Bericht door Beros » 10 nov 2020, 12:12

mark123 schreef: 10 nov 2020, 10:10 Er is al jarenlang een discussie gaande over het nut van een coating. Een coating biedt bescherming tegen het ontstaan van krasjes, ofwel swirls, die ontstaan door gebruik van de auto(wasstraat). Zo’n coating kan je vergelijken met een kleurloze lak, een glascoating.

Het is niet zo dat met een coating je als de auto vuil is er maar een emmer water over hoeft te gooien en hij dan weer schoon is. Je blijft altijd onderhoud moeten plegen op je autolak.

Het voordeel van de coating is dat deze jaren actief blijft in tegenstelling tot een wax. De lak blijft dus langer beschermd en de 'swirls' zitten in de coating en niet in de blanke lak laag.

Ieder zijn ding natuurlijk maar om wat langer van waxen af te zijn en je auto beschermd te houden tegen vuil/UV etc is een coating wel een goede uitkomst.
Ik ben het met de strekking van je bericht wel eens, maar je formuleringen kunnen mensen op het verkeerde been zetten denk ik. De vetgedrukte zinnen lijken elkaar in elk geval tegen te spreken. In een ceramische coating komen ook swirls als je niet de juiste wastechniek gebruikt, daar ben ik het mee eens. Of deze uitsluitend in de coating zitten en niet in de blanke lak, durf ik niet te zeggen. Ik heb hier nog nooit onderzoek naar gezien. Volgens mij kom je niet van deze swirls af zonder te polijsten, dus wat dat betreft is het net hetzelfde als met blanke lak. Maar als je alleen de coating wegpolijst, hou je meer blanke lak over dan zonder die coating. Dus in die zin is je blanke lak beter beschermd geweest, maar dat wil niet zeggen dat je auto swirlvrij blijft door de coating. Een coating van bijvoorbeeld Modesta is ongeveer 2-5 micrometer dik, afhankelijk van of het een enkellaags of dubbellaags coating is. Dus dat geeft aan dat het wel iets toevoegt aan de lakdikte (de blanke lak is qua orde grootte rond de 50 micrometer bij fabriekslak).

Geen enkele ceramische coating is zo hard als een blanke lak. Blanke lak verdwijnt niet zomaar van de auto met de tijd, maar een ceramische coating "slijt" uiteindelijk wel. Chemische reinigingsmiddelen en wrijving maken dat de coating slijt. Na 1-2 jaar is bij de meeste coatings het beste er wel af. Er zijn ook "consumer grade" coating met een duurzaamheid van zo'n 6 maanden die een paar tientjes kosten. En er zijn coatings waar de fabrikant 5 jaar "garantie" op geeft mits door een gecertificeerde detailer aangebracht (na dagen voorbereidingswerk). Er is dus een enorm breed spectrum.

Op mijn auto zit zo'n dubbellaags vijfjaarscoating van meer dan 1000€. Maar toen ik harsverwijderaar (bevat oplosmiddel) nodig had om van dikke harsklodders af te komen, was daarna de beading weg en zaten er ook plaatselijk weer swirls op de auto. Dit was wel een teleurstelling, want ik was naar mijn idee voorzichtig en gebruikte een microvezeldoek. Het oplosmiddel had de toplaag van de coating aangetast.

Alle marketing van een foolproof pantser kun je dus maar beter vergeten. En dan blijven er nog steeds redenen over om voor een ceramische coating te kiezen, met name:
* Eenvoudig schoon te houden. Vooral bij wielen erg prettig.
* Bescherming tegen UV en oxidatie (dit maakt blanke lak uiteindelijk lelijk/dof)
* Iets langere bescherming tegen inbranden van zuren en chemicaliën dan blanke lak, bijvoorbeeld door vogelpoep en insecten (N.B. na een paar dagen laten zitten wordt alsnog de coating aangetast)
* Glans en bescherming zijn duurzamer t.o.v. wax of sealant

...maar je moet hem wel goed (handmatig) willen onderhouden, anders is het weggegooid geld.

mark123
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 feb 2011, 16:34
Locatie: ZO Brabant

Re: Auto's 'detailen'

Bericht door mark123 » 10 nov 2020, 12:28

Mooie en goede aanvulling!

Beros
Berichten: 189
Lid geworden op: 03 feb 2014, 18:37

Re: Auto's 'detailen'

Bericht door Beros » 10 nov 2020, 12:28

Arthur schreef: 10 nov 2020, 09:42 Waarom past een wasstraat niet bij zuinig zijn op je auto? Buiten de swirls/krasjes is het dan slecht voor de auto?
Die kun je er weer uit krijgen met een detailbeurt, dus dat is het niet. Het is ook niet zo dat je voor schut rijdt met wat swirls :) Voor inruil van je auto hoeft het ook niet, ik merk geen verschil iig, nog nooit een opmerking over gehad. Dus is het puur voor je eigen gevoel. En dat begrijp ik ook wel, maar dat stadium ben ik allang voorbij...
Ik kan je helemaal volgen. Als ik een gezin met jonge kinderen zou hebben zou het zelf wassen van de auto's er wellicht ook wel bij inschieten.

Maar het voorkomen van swirls is niet de enige goede reden om de wasstraat te mijden. Boven werd al de kans op schade genoemd. Ik heb ook wel eens een ruitenwisser verloren in de wasstraat. En verder: om auto's redelijk schoon te krijgen, gebruiken ze daar sterke reinigingsmiddelen die ook hun uitwerking hebben op velgen, rubbers en sierlijsten. De lak wordt door die sterke reinigers gestript van elke vorm van bescherming en zal daarna sneller dof worden door UV-licht en oxidatie. Alles veroudert daardoor gewoon sneller. En de wasstraat maakt veel minder goed schoon dan je zelf kunt doen. Daardoor blijft vuil op moeilijk bereikbare plaatsen zitten, bijvoorbeeld tussen de spaken van je velgen. Dit kan allemaal maar gedeeltelijk ongedaan gemaakt worden door een detailbeurt. Rubbers, sierlijsten en velgen moeten toch vaak vervangen of opnieuw gespoten worden om de hele auto weer netjes te krijgen. En bij oudere auto's zal eerder roestvorming optreden door het vuil dat blijft zitten in de moeilijk bereikbare plaatsen.

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Auto's 'detailen'

Bericht door Gijzert » 10 nov 2020, 12:48

Beros schreef: 10 nov 2020, 12:28
Arthur schreef: 10 nov 2020, 09:42 Waarom past een wasstraat niet bij zuinig zijn op je auto? Buiten de swirls/krasjes is het dan slecht voor de auto?
Die kun je er weer uit krijgen met een detailbeurt, dus dat is het niet. Het is ook niet zo dat je voor schut rijdt met wat swirls :) Voor inruil van je auto hoeft het ook niet, ik merk geen verschil iig, nog nooit een opmerking over gehad. Dus is het puur voor je eigen gevoel. En dat begrijp ik ook wel, maar dat stadium ben ik allang voorbij...
Ik kan je helemaal volgen. Als ik een gezin met jonge kinderen zou hebben zou het zelf wassen van de auto's er wellicht ook wel bij inschieten.

Maar het voorkomen van swirls is niet de enige goede reden om de wasstraat te mijden. Boven werd al de kans op schade genoemd. Ik heb ook wel eens een ruitenwisser verloren in de wasstraat. En verder: om auto's redelijk schoon te krijgen, gebruiken ze daar sterke reinigingsmiddelen die ook hun uitwerking hebben op velgen, rubbers en sierlijsten. De lak wordt door die sterke reinigers gestript van elke vorm van bescherming en zal daarna sneller dof worden door UV-licht en oxidatie. Alles veroudert daardoor gewoon sneller. En de wasstraat maakt veel minder goed schoon dan je zelf kunt doen. Daardoor blijft vuil op moeilijk bereikbare plaatsen zitten, bijvoorbeeld tussen de spaken van je velgen. Dit kan allemaal maar gedeeltelijk ongedaan gemaakt worden door een detailbeurt. Rubbers, sierlijsten en velgen moeten toch vaak vervangen of opnieuw gespoten worden om de hele auto weer netjes te krijgen. En bij oudere auto's zal eerder roestvorming optreden door het vuil dat blijft zitten in de moeilijk bereikbare plaatsen.
Die schade is een verzekeringskwestie.

Goed om de auto heen voor je erin rijdt. Goed om de auto heen als je eruit bent

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Auto's 'detailen'

Bericht door Bram » 10 nov 2020, 13:13

Is iemand bekend met dit bedrijf? Zit erover te denken om hier de M3 eens naartoe te brengen.

https://exclusive-carcare.nl/

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Auto's 'detailen'

Bericht door Gijzert » 10 nov 2020, 13:24

Het portfolio ziet er indrukwekkend uit.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Auto's 'detailen'

Bericht door Bram » 10 nov 2020, 13:28

Ja dat viel mij ook op. En zo'n Silver pakket is nog wel te betalen.

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Auto's 'detailen'

Bericht door Gijzert » 10 nov 2020, 13:35

ex btw 550. Zou ik doorsparen voor de gold met de glass coating. Heeft dan meerwaarde lijkt me.

Beros
Berichten: 189
Lid geworden op: 03 feb 2014, 18:37

Re: Auto's 'detailen'

Bericht door Beros » 10 nov 2020, 14:03

Ik ken het bedrijf niet. Het is een mooie website maar ik heb er mijn vraagtekens bij.
Gijzert schreef: 10 nov 2020, 13:35 ex btw 550. Zou ik doorsparen voor de gold met de glass coating. Heeft dan meerwaarde lijkt me.
Bij de gold staat dit:

"Machinaal polijsten/correctie van het lakoppervlak in meerdere stappen; in het polijsten/corrigeren van de lak gaat veruit de meeste tijd in zitten en is cruciaal voor zuivere lak perfectie! Tijdens deze behandeling besteden wij 4 uur (of meer indien nodig tegen meerprijs) aan correctie-/polijstwerkzaamheden"

4 uur polijsten en dan een glascoating aanbrengen?? Dat is natuurlijk veel en veel te weinig. Doe maar rustig maal 4. En dat zal blijken als je je gebruikte auto langsbrengt en dan mag je 55€ per uur extra (exclusief btw) aftikken. Ik denk dat het dan snel gaat oplopen. Want het begint al met € 1.200,- incl. btw en dan krijg je pas 4 uur polijsten en voor wielen en trim coatings moet je ook nog honderden euro's extra betalen. Dus dan zit je rap aan € 2.500 incl. btw en dan is nog niet alles gedaan (ramen, motor, interieur?).

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Auto's 'detailen'

Bericht door ///Joost » 10 nov 2020, 14:11

Gelikte website, Bram. Mijn mening is echter dat bij het uitgeven van zulk geld je beter af kunt gaan op de gevestigde namen. Piet van Pica car cleaning heeft hier ook een tijdje mee gepost, en daar gaan een aantal DF-ers nog wel eens heen dacht ik. Van wat ik op foto's heb gezien ziet het er echt goed uit. Ik zou zeker voor een glas coating gaan, maar dan moet de basis ook wel goed gedaan worden. Geen eerste hand ervaring trouwens.

Kortom, persoonlijk zou ik niet op een paar 100 euro beknibbelen, maar het in een keer goed doen. Het zou jammer zijn als je over 2-3 jaar weer terug bij af bent. Zonde geld dan.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Auto's 'detailen'

Bericht door JP » 10 nov 2020, 14:16

Breng die BMW dan maar meteen naar Bart. https://www.customcarcleaning.nl

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3665
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Auto's 'detailen'

Bericht door Paskal » 10 nov 2020, 14:45

Of naar Serge van https://www.rideandshinedetailing.nl/ als Bart wat uit de richting ligt.
Geweldige werkplaats heeft hij het laatste jaar gecreëerd :thumbup:

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Auto's 'detailen'

Bericht door Henk Jan » 10 nov 2020, 14:56

Die laatste van Paskal zit echt letterlijk bij mijn zaak om de hoek, wellicht toch eens een kijkje nemen voor de Boxster.

In principe had ik een adresje gevonden, maar heb zo nog mijn twijfels over het eindresultaat.

mark123
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 feb 2011, 16:34
Locatie: ZO Brabant

Re: Auto's 'detailen'

Bericht door mark123 » 10 nov 2020, 14:59

Het klopt dat je (als geld niks uitmaakt) je auto het beste naar Custom Car Cleaning, Diventa Bella (onderdeel van carclean.nl) of welke andere professionele detailer kan brengen. Mooie bedrijfsruimtes, garantie op coatings (voor wat het waard is) en 'official reseller' van diverse merken. Schrik echter niet als een vrij standaard behandeling al dik in de 1000 euro gaat lopen. Bij een uurtarief van 50-60 euro (wat voor een professional echt niet gek is) en een werktijd van 10-14 uur per auto (een middenklasser) zit je alleen al qua uurtarief aan de 500-800 euro. En dan de (vaak dure) producten nog.

Zoals al met veel zaken is de vraag met wat voor resultaat je genoegen neemt en wie je de auto toe vertrouwt. Ik snap met 911 GT3's, Ferrari's en dat soort auto's dat geld minder een issue is maar als je een 'gewone' hobby auto hebt kan je die 1000 tot soms wel 2500 euro m.i. wel 'evenwichtiger' bespreken.

Nog een leuke kijktip: Ammo NYC op youtube. Hele OCD vent met perfect oog voor detail die ook nog is veel uitlegt en mooie howto's upload.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten