Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Elise » 04 nov 2020, 09:44

Kleine, schone auto wordt gecriminaliseerd
Amsterdam - Als het kabinet niet snel het mes zet in de autobelastingen, dan worden nieuwe auto’s onbetaalbaar en komt er helemaal niets terecht van de doelstelling om het Nederlandse wagenpark te vergroenen. Het huidige systeem is niet langer meer houdbaar.

Dat stellen de automobilistenclub ANWB en de brancheorganisaties van autodealers RAI Vereniging en de BOVAG na doorrekening van de impact van de nieuwe autobelaastingplannen. Door de nieuwe manier waarop in 2021 de aanschafbelasting BPM wordt berekend, worden paradoxaal genoeg met name kleinere compacte benzine- en dieselauto’s fors duurder.

„Dit autobelastingsysteem werkt juist averechts om de uitstoot te verminderen. In plaats van vol in te zetten op alle beschikbare schone en zuinige aandrijftechnieken, trapt het Kabinet hard op de rem en legt de benzine en dieselrijder weer over de knie”, zegt Steven van Eijck, voorzitter van RAI Vereniging. „Inmiddels hebben in Europa een van de oudste wagenparken, we zitten op het niveau van Albanië. Maar nieuwe auto’s worden zo duur, dat niemand een nieuwe auto koopt.”

De Tweede Kamer spreekt woensdag over de autofiscaliteit. Door strengere uitstootberekeningen gaat in de plannen van het kabinet de BPM fors omhoog, waardoor de automobilist tot wel honderden euro’s meer moet neertellen voor zijn nieuwe bolide.

„Dit zijn de laatste stuiptrekkingen van een belastingsysteem dat niet meer werkt”, zegt Van Eijck. „Daar komt bij”, zegt BOVAG-vooman Han ten Broeke, „dat de dealer die extra BPM wel moet doorberekenen aan de klant, want de marges op nieuwe auto’s zijn zo laag dat die niet doorgegeven kan worden in de korting.”

Volgens de belangenclubs schiet het kabinet zichzelf in de voet met de fiscalisering. Ten Broeke: „Het doet me denken aan de huizenmarkt waar ook geen doorstroming is. Dat is in de Nederlandse automarkt ook niet. Een moderne zuinige diesel wordt gecriminaliseerd, terwijl die schoon is en bijdraagt aan de klimaatdoelstellingen. Die niet gehaald worden als alleen de elite elektrisch kan rijden. Ook Jan Modaal moet die stap kunnen zetten.”

ANWB, BOVAG en RAI Vereniging hebben verder geen goed woord over de manier waarop het kabinet de verkoop van elektrische auto’s stimuleert. In 2025 moeten 500.000 elektrische auto’s rondrijden en in 2030 zouden alle nieuw verkochte auto’s elektrisch moeten zijn. De aankoopsubsidie voor dit jaar is al op en het potje voor volgend jaar is al bijna leeg. „Er is voor volgend jaar nog subsidie voor 277 nieuwe elektrische auto’s”, weet Van Bruggen.

De partijen pleiten voor het naar voren halen van de aanschafsubsidie op stekkerauto’s. Dat geld staat klaar. De elektrische auto kan volgens hen vanaf 2024 volledig op prijs concurreren met fossiel aangedreven wagens, waardoor steun van de overheid overbodig wordt.

Daarnaast willen zij een sloop- dan wel inruilsubsidie voor de 327.000 oudste personenauto’s op diesel die nog op de Nederlandse weg rijden, die van vóór 2009, en 408.000 bestelauto’s op diesel van voor 2011. Deze auto’s hebben vaak nog geen roetfilter. „Met deze maatregel pakken wij niet alleen het CO2 probleem aan, maar ook de acute stikstofproblematiek die de bouw in Nederland al tijden gijzelt”, stelt Van Eijck

Ook zou private lease bij de huidige subsidieregeling betrokken moeten worden, zodat de overstap van een oude diesel naar een schone (elektrische) auto kleiner wordt. Komende twee jaren worden cruciaal voor het halen van de doelstellingen. Autofabrikanten komen massaal met nieuwe elektrische modellen.

„We moeten af van de belastingheffing op ons bezit, zoals de bpm, en naar een heffing op het gebruik”, zegt Van Eijck, die eerder staatssecretaris van Financiën was in het eerste kabinet Balkenende. „Dat gaat ook wel gebeuren, alleen denk ik dat de VVD daar pas openlijk voor uitkomt als het wordt ingezet als ruilmiddel bij de vorming van een volgend kabinet.”
5603a3dc-1e2a-11eb-a4a3-02d2fb1aa1d7.jpg

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Knot » 04 nov 2020, 09:50

Vooral op die kleine gebakjes, onbegrijpelijk. Denken ze nu echt dat ze hun doel bereiken door de prijzen te verhogen en omdat men dan gebruikte auto's gaat/blijft rijden die weer op basis van ouderdom/bouwjaar gaan straffen?

Ieder voor zich maar ik ga dan gewoon niet een milieuzone in, heb niks met de grote steden, gaan die winkels ook weer failliet en kunnen ze NOW 3/4/5/6/7/8 in het leven roepen en schieten ze zichzelf wederom in de voet.

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Andre » 04 nov 2020, 10:21

Yep de detailhandel is de dupe met al die milieu zone’s.

Het is heel simpel. Bpm kan eraf en dan gewoon een bedrag voor elke auto die men op geel zet. Oud, import of nieuw.

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5995
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door matthyssie » 04 nov 2020, 10:26

^nog beter zou misschien wel gewoon een brandstoftax zijn en dan MRB en BPM eraf. Rij je een zuipende Ferrari maar rij je heel weinig kilometers? Dan hoef je niet opeens de volle mik aan belasting te betalen. Rij je een PHEV maar verzuim je te stekkeren en rij je 1 op 10 met 50dkm per jaar? Dan moet je gewoon betalen (of jouw baas dan, waarschijnlijk ;-) )

1 ding hoop ik niet en dat is dat ze met GPS trackers in de auto beginnen.

Online
Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Richardt. » 04 nov 2020, 10:30

Ah ja, want onze brandstofprijzen kunnen nog wel een opslag gebruik t.o.v. onze buurlanden :bag:

Verder is dat, zwart/wit gezien, wel de eerlijkste manier inderdaad. Verbruik je veel en stoot je dus veel uit door een onzuinige auto of door veel kilometers, dan reken je gewoon af aan de pomp.

Het systeem is gewoon door en door rot. De auto is een melkkoe ten top, maar ze zijn inmiddels op een punt beland dat de koe een beetje uitgemergeld is en op sterven na dood is.

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Andre » 04 nov 2020, 10:33

Gps trackers werken niet feilloos. Alle Electronica is te beïnvloeden en dus fraude gevoelig.

Brandstof tax werkt niet. Dan kan je een electrische auto niet belasten.

Beter is nog bpm eraf en dezelfde prijzen als duitsland hanteren. Zo zou het moeten zijn.

L5S1
Berichten: 124
Lid geworden op: 30 aug 2017, 22:09
Auto: BMW

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door L5S1 » 04 nov 2020, 10:39

Huilgedrag van de autolobby. Los van het feit dat de absolute stijging in BPM beperkt is, is het de laatste jaren duidelijk geworden dat stevige impulsen nodig zijn om fabrikanten tot innovatie te bewegen. Los van een groter schermpje of pianolak lijstje hier en daar.

En dan die een na laatste alinea over private lease. hier wordt de ware aard naar getoond. Het aanhalen van de vergroening wordt zo in één klap ongeloofwaardig. Wat hebben ze het toch goed voor met de consument niet?

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Knot » 04 nov 2020, 10:44

Hoe krijgen ze in DLD hun geld dan binnen overigens?

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7952
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door MParallel » 04 nov 2020, 11:06

Eens, bmp en wegenbelasting afschaffen voor benzine/diesel en in de literprijs stoppen. De ver/geberuiker betaalt. Hoe simpel wil je het hebben?
EV's een standaard tarief. Of ze bedenken wel weer iets idioots als "autostroom".

Dit ingewikkelde systeem heeft maar 1 doel, en dat is de automobilist tot de laatste cent kaalplukken.

Precies waarom ik nog nooit en ook nooit zal doen, in NL een nieuwe auto kopen.

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Robin » 04 nov 2020, 11:07

Knot schreef: 04 nov 2020, 10:44 Hoe krijgen ze in DLD hun geld dan binnen overigens?
Afbeelding

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Knot » 04 nov 2020, 11:26

MParallel schreef: 04 nov 2020, 11:06 Precies waarom ik nog nooit en ook nooit zal doen, in NL een nieuwe auto kopen.
Enige wat ik nieuw heb gekocht ooit is dus een Aygo voor 12k ergens in 2009, dikste versie, prima betaalbaar maar dat krijg je ook niet meer voor dit geld tegenwoordig.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Luco » 04 nov 2020, 11:28

Richardt. schreef: 04 nov 2020, 10:30 Ah ja, want onze brandstofprijzen kunnen nog wel een opslag gebruik t.o.v. onze buurlanden :bag:

Verder is dat, zwart/wit gezien, wel de eerlijkste manier inderdaad. Verbruik je veel en stoot je dus veel uit door een onzuinige auto of door veel kilometers, dan reken je gewoon af aan de pomp.

Het systeem is gewoon door en door rot. De auto is een melkkoe ten top, maar ze zijn inmiddels op een punt beland dat de koe een beetje uitgemergeld is en op sterven na dood is.
Op het moment dat ze het allemAl in de brandstofprijs doen zijn ze klaar met uitmelken, nu kunnen ze nog steeds allerlei wazige en vage regeltjes bedenken , is ook weer werkgelegenheid, maar als ze het in de brandstof stoppen worden de opbrengsten wel erg transparant.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door smiley » 04 nov 2020, 11:33

Nog eentje doorschuiven, en we staan zij aan zij met knoflooklanden en voormalig communisme.
Zo triest is het hier, met dit beleid.
https://autorai.nl/nederlandse-autos-aa ... nde-landen

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3434
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Joël D. » 04 nov 2020, 11:37

Andre schreef: 04 nov 2020, 10:33
Brandstof tax werkt niet. Dan kan je een electrische auto niet belasten.

Er zit al meer tax op energie dan brandstof he.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door daNpy » 04 nov 2020, 11:39

De stok achter de deur voor de overheid is de E10 benzine.
Die is gewoon slecht voor je auto. Op termijn gaan die kapot en dan moeten mensen wel iets anders kopen.

Voor de diesels worden de milieuzones steeds strenger. Klaar.

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Robin » 04 nov 2020, 11:55

daNpy schreef: 04 nov 2020, 11:39 De stok achter de deur voor de overheid is de E10 benzine.
Die is gewoon slecht voor je auto. Op termijn gaan die kapot en dan moeten mensen wel iets anders kopen.

Dit zei ik kortgeleden in het E10/ethanoldraadje in Algemeen....
Robin schreef: 24 okt 2020, 08:56 Inderdaad, wat een troep. Maar als elke zuunige NLert wel E10 tankt en er achter komt dat z'n motorsysteem toch schade op heeft gelopen--->kassa!---> dan denk ie misschien wel: Wat is het alternatief voor een ICE waar altijd wat mee is? Oh ja EV....

Mvrgr
Lange Frans

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door daNpy » 04 nov 2020, 12:16

Robin schreef: 04 nov 2020, 11:55
Dit zei ik kortgeleden in het E10/ethanoldraadje in Algemeen....
Ik had het gezien ja.
De E91 begint nu ook wat kuren te vertonen. Gaat alleen nog maar 98 in.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Arthur » 04 nov 2020, 12:19

Toch flikker ik er ‘gewoon’ E10 in als zuunige NL-er.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door tomgtr » 04 nov 2020, 12:27

MParallel schreef: 04 nov 2020, 11:06 Eens, bmp en wegenbelasting afschaffen voor benzine/diesel en in de literprijs stoppen. De ver/geberuiker betaalt. Hoe simpel wil je het hebben?
EV's een standaard tarief. Of ze bedenken wel weer iets idioots als "autostroom".

Dit ingewikkelde systeem heeft maar 1 doel, en dat is de automobilist tot de laatste cent kaalplukken.

Precies waarom ik nog nooit en ook nooit zal doen, in NL een nieuwe auto kopen.
Ja dat werkt echt goed in een vrije handelszone. Er zal echt niemand op het idee komen om bij de buren te tanken.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Martijn_bmw » 04 nov 2020, 12:31

Arthur schreef: 04 nov 2020, 12:19 Toch flikker ik er ‘gewoon’ E10 in als zuunige NL-er.
Ik ook in de 435i en merk niks.
Wel euro 98 in de z3 en de grasmaaier maar dat is vooral vanwege het veroudering proces van e10 dat is niet handig in auto’s / apparaten die je weinig gebruikt.

Online
Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Eric Z » 04 nov 2020, 12:35

tomgtr schreef: 04 nov 2020, 12:27
MParallel schreef: 04 nov 2020, 11:06 Eens, bmp en wegenbelasting afschaffen voor benzine/diesel en in de literprijs stoppen. De ver/geberuiker betaalt. Hoe simpel wil je het hebben?
EV's een standaard tarief. Of ze bedenken wel weer iets idioots als "autostroom".

Dit ingewikkelde systeem heeft maar 1 doel, en dat is de automobilist tot de laatste cent kaalplukken.

Precies waarom ik nog nooit en ook nooit zal doen, in NL een nieuwe auto kopen.
Ja dat werkt echt goed in een vrije handelszone. Er zal echt niemand op het idee komen om bij de buren te tanken.
Moet ik wel de grens en weer terug zien te halen op 1 tank. Sowieso gebeurt het nu ook al, voor eigenlijk alles wat we consumeren. Het enige wat lastig is zijn auto’s en huizenp. De rest kan gewoon op de post bij wijze van spreken.

Belasting is tot op zekere hoogte prima, maar ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat belastingen op voertuigen hier absurd zijn.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door alt » 04 nov 2020, 12:41

Het is wel duurzamer om met oudere auto's te blijven doorrijden.
Enkel als deze auto's - nog goed genoeg voor Afrika - zijn, zal Afrika deze oude auto's niet meer invoeren.

Maar op deze manier worden wij klaar gemaakt om binnenkort te moge rekeningrijden, het zal vast wel ander benoemd worden.

Duitsland, een land met grote afstanden, dure autobahnen, je zou zeggen daar moet flink voor betaald worden aan wegenbelasting?
Nederland met zijn 4-baans ringwegen hebben misschien wel meer kunstwerken.

Geen normale benzine in de grasmaaier doen, de alcohol laat de hele kleine kanaaltjes in de carburateur dichtslibben.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7952
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door MParallel » 04 nov 2020, 12:57

En dan lees je dat (diesels) van 2009/2011 al te oud zijn. Dat zijn in mijn ogen nieuwe auto's.

Het verbaasd me al jaren nog zoveel nieuwe auto's op de weg te zien. Veel Mercedes CLA'tjes met AMG pakket.

Hoeveel zijn cash afgetikt of rijdt 99% van de nieuwe auto's via private lease?

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Jan Terwolde » 04 nov 2020, 13:04

We worden inderdaad al jaren genaaid, en nu nog harder onder het mom van verduurzaming. Het zal nooit goedkoper worden als we overstappen op een andere manier van belasten, en simpel mag het ook niet worden anders wordt het nog duidelijker hoe godganselijk veel we betalen aan belasting.

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6182
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Opa » 04 nov 2020, 13:13

Arthur schreef: 04 nov 2020, 12:19 Toch flikker ik er ‘gewoon’ E10 in als zuunige NL-er.
Verkeerde zuinigheid noemen we dat, die troep komt bij mij nergens in, niet in de Fiat en niet in de Ford.
Ik ben blijf gewoon E5 98 tanken, dan maar een paar cent meer kwijt, als je straks motorproblemen krijgt dan kost het meer.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], MarcH, Peter-Paul, Ralph Wolf en 124 gasten