Amsterdam - Als het kabinet niet snel het mes zet in de autobelastingen, dan worden nieuwe auto’s onbetaalbaar en komt er helemaal niets terecht van de doelstelling om het Nederlandse wagenpark te vergroenen. Het huidige systeem is niet langer meer houdbaar.
Dat stellen de automobilistenclub ANWB en de brancheorganisaties van autodealers RAI Vereniging en de BOVAG na doorrekening van de impact van de nieuwe autobelaastingplannen. Door de nieuwe manier waarop in 2021 de aanschafbelasting BPM wordt berekend, worden paradoxaal genoeg met name kleinere compacte benzine- en dieselauto’s fors duurder.
„Dit autobelastingsysteem werkt juist averechts om de uitstoot te verminderen. In plaats van vol in te zetten op alle beschikbare schone en zuinige aandrijftechnieken, trapt het Kabinet hard op de rem en legt de benzine en dieselrijder weer over de knie”, zegt Steven van Eijck, voorzitter van RAI Vereniging. „Inmiddels hebben in Europa een van de oudste wagenparken, we zitten op het niveau van Albanië. Maar nieuwe auto’s worden zo duur, dat niemand een nieuwe auto koopt.”
De Tweede Kamer spreekt woensdag over de autofiscaliteit. Door strengere uitstootberekeningen gaat in de plannen van het kabinet de BPM fors omhoog, waardoor de automobilist tot wel honderden euro’s meer moet neertellen voor zijn nieuwe bolide.
„Dit zijn de laatste stuiptrekkingen van een belastingsysteem dat niet meer werkt”, zegt Van Eijck. „Daar komt bij”, zegt BOVAG-vooman Han ten Broeke, „dat de dealer die extra BPM wel moet doorberekenen aan de klant, want de marges op nieuwe auto’s zijn zo laag dat die niet doorgegeven kan worden in de korting.”
Volgens de belangenclubs schiet het kabinet zichzelf in de voet met de fiscalisering. Ten Broeke: „Het doet me denken aan de huizenmarkt waar ook geen doorstroming is. Dat is in de Nederlandse automarkt ook niet. Een moderne zuinige diesel wordt gecriminaliseerd, terwijl die schoon is en bijdraagt aan de klimaatdoelstellingen. Die niet gehaald worden als alleen de elite elektrisch kan rijden. Ook Jan Modaal moet die stap kunnen zetten.”
ANWB, BOVAG en RAI Vereniging hebben verder geen goed woord over de manier waarop het kabinet de verkoop van elektrische auto’s stimuleert. In 2025 moeten 500.000 elektrische auto’s rondrijden en in 2030 zouden alle nieuw verkochte auto’s elektrisch moeten zijn. De aankoopsubsidie voor dit jaar is al op en het potje voor volgend jaar is al bijna leeg. „Er is voor volgend jaar nog subsidie voor 277 nieuwe elektrische auto’s”, weet Van Bruggen.
De partijen pleiten voor het naar voren halen van de aanschafsubsidie op stekkerauto’s. Dat geld staat klaar. De elektrische auto kan volgens hen vanaf 2024 volledig op prijs concurreren met fossiel aangedreven wagens, waardoor steun van de overheid overbodig wordt.
Daarnaast willen zij een sloop- dan wel inruilsubsidie voor de 327.000 oudste personenauto’s op diesel die nog op de Nederlandse weg rijden, die van vóór 2009, en 408.000 bestelauto’s op diesel van voor 2011. Deze auto’s hebben vaak nog geen roetfilter. „Met deze maatregel pakken wij niet alleen het CO2 probleem aan, maar ook de acute stikstofproblematiek die de bouw in Nederland al tijden gijzelt”, stelt Van Eijck
Ook zou private lease bij de huidige subsidieregeling betrokken moeten worden, zodat de overstap van een oude diesel naar een schone (elektrische) auto kleiner wordt. Komende twee jaren worden cruciaal voor het halen van de doelstellingen. Autofabrikanten komen massaal met nieuwe elektrische modellen.
„We moeten af van de belastingheffing op ons bezit, zoals de bpm, en naar een heffing op het gebruik”, zegt Van Eijck, die eerder staatssecretaris van Financiën was in het eerste kabinet Balkenende. „Dat gaat ook wel gebeuren, alleen denk ik dat de VVD daar pas openlijk voor uitkomt als het wordt ingezet als ruilmiddel bij de vorming van een volgend kabinet.”
Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen
-
- Berichten: 7329
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen
Kleine, schone auto wordt gecriminaliseerd
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen
Vooral op die kleine gebakjes, onbegrijpelijk. Denken ze nu echt dat ze hun doel bereiken door de prijzen te verhogen en omdat men dan gebruikte auto's gaat/blijft rijden die weer op basis van ouderdom/bouwjaar gaan straffen?
Ieder voor zich maar ik ga dan gewoon niet een milieuzone in, heb niks met de grote steden, gaan die winkels ook weer failliet en kunnen ze NOW 3/4/5/6/7/8 in het leven roepen en schieten ze zichzelf wederom in de voet.
Ieder voor zich maar ik ga dan gewoon niet een milieuzone in, heb niks met de grote steden, gaan die winkels ook weer failliet en kunnen ze NOW 3/4/5/6/7/8 in het leven roepen en schieten ze zichzelf wederom in de voet.
-
- Berichten: 11233
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen
Yep de detailhandel is de dupe met al die milieu zone’s.
Het is heel simpel. Bpm kan eraf en dan gewoon een bedrag voor elke auto die men op geel zet. Oud, import of nieuw.
Het is heel simpel. Bpm kan eraf en dan gewoon een bedrag voor elke auto die men op geel zet. Oud, import of nieuw.
- matthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen
^nog beter zou misschien wel gewoon een brandstoftax zijn en dan MRB en BPM eraf. Rij je een zuipende Ferrari maar rij je heel weinig kilometers? Dan hoef je niet opeens de volle mik aan belasting te betalen. Rij je een PHEV maar verzuim je te stekkeren en rij je 1 op 10 met 50dkm per jaar? Dan moet je gewoon betalen (of jouw baas dan, waarschijnlijk )
1 ding hoop ik niet en dat is dat ze met GPS trackers in de auto beginnen.
1 ding hoop ik niet en dat is dat ze met GPS trackers in de auto beginnen.
-
- Berichten: 6493
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen
Ah ja, want onze brandstofprijzen kunnen nog wel een opslag gebruik t.o.v. onze buurlanden
Verder is dat, zwart/wit gezien, wel de eerlijkste manier inderdaad. Verbruik je veel en stoot je dus veel uit door een onzuinige auto of door veel kilometers, dan reken je gewoon af aan de pomp.
Het systeem is gewoon door en door rot. De auto is een melkkoe ten top, maar ze zijn inmiddels op een punt beland dat de koe een beetje uitgemergeld is en op sterven na dood is.
Verder is dat, zwart/wit gezien, wel de eerlijkste manier inderdaad. Verbruik je veel en stoot je dus veel uit door een onzuinige auto of door veel kilometers, dan reken je gewoon af aan de pomp.
Het systeem is gewoon door en door rot. De auto is een melkkoe ten top, maar ze zijn inmiddels op een punt beland dat de koe een beetje uitgemergeld is en op sterven na dood is.
-
- Berichten: 11233
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen
Gps trackers werken niet feilloos. Alle Electronica is te beïnvloeden en dus fraude gevoelig.
Brandstof tax werkt niet. Dan kan je een electrische auto niet belasten.
Beter is nog bpm eraf en dezelfde prijzen als duitsland hanteren. Zo zou het moeten zijn.
Brandstof tax werkt niet. Dan kan je een electrische auto niet belasten.
Beter is nog bpm eraf en dezelfde prijzen als duitsland hanteren. Zo zou het moeten zijn.
-
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 30 aug 2017, 22:09
- Auto: BMW
Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen
Huilgedrag van de autolobby. Los van het feit dat de absolute stijging in BPM beperkt is, is het de laatste jaren duidelijk geworden dat stevige impulsen nodig zijn om fabrikanten tot innovatie te bewegen. Los van een groter schermpje of pianolak lijstje hier en daar.
En dan die een na laatste alinea over private lease. hier wordt de ware aard naar getoond. Het aanhalen van de vergroening wordt zo in één klap ongeloofwaardig. Wat hebben ze het toch goed voor met de consument niet?
En dan die een na laatste alinea over private lease. hier wordt de ware aard naar getoond. Het aanhalen van de vergroening wordt zo in één klap ongeloofwaardig. Wat hebben ze het toch goed voor met de consument niet?
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen
Hoe krijgen ze in DLD hun geld dan binnen overigens?
- MParallel
- Berichten: 8001
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen
Eens, bmp en wegenbelasting afschaffen voor benzine/diesel en in de literprijs stoppen. De ver/geberuiker betaalt. Hoe simpel wil je het hebben?
EV's een standaard tarief. Of ze bedenken wel weer iets idioots als "autostroom".
Dit ingewikkelde systeem heeft maar 1 doel, en dat is de automobilist tot de laatste cent kaalplukken.
Precies waarom ik nog nooit en ook nooit zal doen, in NL een nieuwe auto kopen.
EV's een standaard tarief. Of ze bedenken wel weer iets idioots als "autostroom".
Dit ingewikkelde systeem heeft maar 1 doel, en dat is de automobilist tot de laatste cent kaalplukken.
Precies waarom ik nog nooit en ook nooit zal doen, in NL een nieuwe auto kopen.
-
- Berichten: 51400
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
- Luco
- Berichten: 27888
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen
Op het moment dat ze het allemAl in de brandstofprijs doen zijn ze klaar met uitmelken, nu kunnen ze nog steeds allerlei wazige en vage regeltjes bedenken , is ook weer werkgelegenheid, maar als ze het in de brandstof stoppen worden de opbrengsten wel erg transparant.Richardt. schreef: ↑04 nov 2020, 10:30 Ah ja, want onze brandstofprijzen kunnen nog wel een opslag gebruik t.o.v. onze buurlanden
Verder is dat, zwart/wit gezien, wel de eerlijkste manier inderdaad. Verbruik je veel en stoot je dus veel uit door een onzuinige auto of door veel kilometers, dan reken je gewoon af aan de pomp.
Het systeem is gewoon door en door rot. De auto is een melkkoe ten top, maar ze zijn inmiddels op een punt beland dat de koe een beetje uitgemergeld is en op sterven na dood is.
- smiley
- Berichten: 9103
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen
Nog eentje doorschuiven, en we staan zij aan zij met knoflooklanden en voormalig communisme.
Zo triest is het hier, met dit beleid.
https://autorai.nl/nederlandse-autos-aa ... nde-landen
Zo triest is het hier, met dit beleid.
https://autorai.nl/nederlandse-autos-aa ... nde-landen
- Joël D.
- Berichten: 3438
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
- Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
- Locatie: Waddinxveen
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen
De stok achter de deur voor de overheid is de E10 benzine.
Die is gewoon slecht voor je auto. Op termijn gaan die kapot en dan moeten mensen wel iets anders kopen.
Voor de diesels worden de milieuzones steeds strenger. Klaar.
Die is gewoon slecht voor je auto. Op termijn gaan die kapot en dan moeten mensen wel iets anders kopen.
Voor de diesels worden de milieuzones steeds strenger. Klaar.
-
- Berichten: 51400
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen
Dit zei ik kortgeleden in het E10/ethanoldraadje in Algemeen....
Robin schreef: ↑24 okt 2020, 08:56 Inderdaad, wat een troep. Maar als elke zuunige NLert wel E10 tankt en er achter komt dat z'n motorsysteem toch schade op heeft gelopen--->kassa!---> dan denk ie misschien wel: Wat is het alternatief voor een ICE waar altijd wat mee is? Oh ja EV....
Mvrgr
Lange Frans
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
- Arthur
- Berichten: 39745
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen
Toch flikker ik er ‘gewoon’ E10 in als zuunige NL-er.
- tomgtr
- Berichten: 10421
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen
Ja dat werkt echt goed in een vrije handelszone. Er zal echt niemand op het idee komen om bij de buren te tanken.MParallel schreef: ↑04 nov 2020, 11:06 Eens, bmp en wegenbelasting afschaffen voor benzine/diesel en in de literprijs stoppen. De ver/geberuiker betaalt. Hoe simpel wil je het hebben?
EV's een standaard tarief. Of ze bedenken wel weer iets idioots als "autostroom".
Dit ingewikkelde systeem heeft maar 1 doel, en dat is de automobilist tot de laatste cent kaalplukken.
Precies waarom ik nog nooit en ook nooit zal doen, in NL een nieuwe auto kopen.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
-
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen
Moet ik wel de grens en weer terug zien te halen op 1 tank. Sowieso gebeurt het nu ook al, voor eigenlijk alles wat we consumeren. Het enige wat lastig is zijn auto’s en huizenp. De rest kan gewoon op de post bij wijze van spreken.tomgtr schreef: ↑04 nov 2020, 12:27Ja dat werkt echt goed in een vrije handelszone. Er zal echt niemand op het idee komen om bij de buren te tanken.MParallel schreef: ↑04 nov 2020, 11:06 Eens, bmp en wegenbelasting afschaffen voor benzine/diesel en in de literprijs stoppen. De ver/geberuiker betaalt. Hoe simpel wil je het hebben?
EV's een standaard tarief. Of ze bedenken wel weer iets idioots als "autostroom".
Dit ingewikkelde systeem heeft maar 1 doel, en dat is de automobilist tot de laatste cent kaalplukken.
Precies waarom ik nog nooit en ook nooit zal doen, in NL een nieuwe auto kopen.
Belasting is tot op zekere hoogte prima, maar ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat belastingen op voertuigen hier absurd zijn.
- alt
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen
Het is wel duurzamer om met oudere auto's te blijven doorrijden.
Enkel als deze auto's - nog goed genoeg voor Afrika - zijn, zal Afrika deze oude auto's niet meer invoeren.
Maar op deze manier worden wij klaar gemaakt om binnenkort te moge rekeningrijden, het zal vast wel ander benoemd worden.
Duitsland, een land met grote afstanden, dure autobahnen, je zou zeggen daar moet flink voor betaald worden aan wegenbelasting?
Nederland met zijn 4-baans ringwegen hebben misschien wel meer kunstwerken.
Geen normale benzine in de grasmaaier doen, de alcohol laat de hele kleine kanaaltjes in de carburateur dichtslibben.
Enkel als deze auto's - nog goed genoeg voor Afrika - zijn, zal Afrika deze oude auto's niet meer invoeren.
Maar op deze manier worden wij klaar gemaakt om binnenkort te moge rekeningrijden, het zal vast wel ander benoemd worden.
Duitsland, een land met grote afstanden, dure autobahnen, je zou zeggen daar moet flink voor betaald worden aan wegenbelasting?
Nederland met zijn 4-baans ringwegen hebben misschien wel meer kunstwerken.
Geen normale benzine in de grasmaaier doen, de alcohol laat de hele kleine kanaaltjes in de carburateur dichtslibben.
- MParallel
- Berichten: 8001
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen
En dan lees je dat (diesels) van 2009/2011 al te oud zijn. Dat zijn in mijn ogen nieuwe auto's.
Het verbaasd me al jaren nog zoveel nieuwe auto's op de weg te zien. Veel Mercedes CLA'tjes met AMG pakket.
Hoeveel zijn cash afgetikt of rijdt 99% van de nieuwe auto's via private lease?
Het verbaasd me al jaren nog zoveel nieuwe auto's op de weg te zien. Veel Mercedes CLA'tjes met AMG pakket.
Hoeveel zijn cash afgetikt of rijdt 99% van de nieuwe auto's via private lease?
- Jan Terwolde
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen
We worden inderdaad al jaren genaaid, en nu nog harder onder het mom van verduurzaming. Het zal nooit goedkoper worden als we overstappen op een andere manier van belasten, en simpel mag het ook niet worden anders wordt het nog duidelijker hoe godganselijk veel we betalen aan belasting.
- Opa
- Berichten: 6229
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen
Verkeerde zuinigheid noemen we dat, die troep komt bij mij nergens in, niet in de Fiat en niet in de Ford.
Ik ben blijf gewoon E5 98 tanken, dan maar een paar cent meer kwijt, als je straks motorproblemen krijgt dan kost het meer.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: 328Ti, Bing [Bot] en 427 gasten