Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Arthur » 04 nov 2020, 13:21

Opa schreef: 04 nov 2020, 13:13
Arthur schreef: 04 nov 2020, 12:19 Toch flikker ik er ‘gewoon’ E10 in als zuunige NL-er.
Verkeerde zuinigheid noemen we dat, die troep komt bij mij nergens in, niet in de Fiat en niet in de Ford.
Ik ben blijf gewoon E5 98 tanken, dan maar een paar cent meer kwijt, als je straks motorproblemen krijgt dan kost het meer.
Waarom? De auto is er geschikt voor. En nog in de fabrieksgarantie en die breid ik ook uit met een aantal jaren.

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6182
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Opa » 04 nov 2020, 15:37

Arthur schreef: 04 nov 2020, 13:21Waarom?
daNpy schreef: 04 nov 2020, 11:39 De stok achter de deur voor de overheid is de E10 benzine.
Die is gewoon slecht voor je auto. Op termijn gaan die kapot en dan moeten mensen wel iets anders kopen.
Robin schreef: 24 okt 2020, 08:56 Inderdaad, wat een troep. Maar als elke zuunige NLert wel E10 tankt en er achter komt dat z'n motorsysteem toch schade op heeft gelopen--->kassa!---> dan denk ie misschien wel: Wat is het alternatief voor een ICE waar altijd wat mee is? Oh ja EV...
Als je een beetje zoekt op i.net en zelfs al hier in dat draadje over E10, dan kun je het één en ander vinden erover.
Ik wist al genoeg toen ze in het begin zeiden dat het voor oudere auto's niet geschikt is.
Dat betekent dat het ook voor modernere auto's zeker niet beter is....als het bepaalde rubberen leidingen en zo aantast bij oudere auto's dan maak je mij niet wijs dat zeer waarschijnlijk ook andere onderdelen aan zal tasten, ook metalen en zo.
En als ze zeggen dat het ook heel slecht is om een auto die een aantal maanden stil staat met die E10 in de tank zo te starten, omdat er dan teveel bio-ethanol voor de aanzuigleiding van je benzine kan zitten en ie dan echt teveel van die rommel in ene keer binnen krijgt.
Brommertje/scooters die niet meer willen starten en helemaal gereinigd moeten worden en onderdelen vervangen na het gebruik van E10.
Ach verhalen genoeg, ik gok het er niet op voor die paar centen, ik hou het op 98.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Crookie » 04 nov 2020, 15:47

matthyssie schreef: 04 nov 2020, 10:26 ^nog beter zou misschien wel gewoon een brandstoftax zijn en dan MRB en BPM eraf. Rij je een zuipende Ferrari maar rij je heel weinig kilometers? Dan hoef je niet opeens de volle mik aan belasting te betalen. Rij je een PHEV maar verzuim je te stekkeren en rij je 1 op 10 met 50dkm per jaar? Dan moet je gewoon betalen (of jouw baas dan, waarschijnlijk ;-) )

1 ding hoop ik niet en dat is dat ze met GPS trackers in de auto beginnen.
Ja alleen is de overheid dan een vast inkomen kwijt, :blackeye:

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Knot » 04 nov 2020, 16:13

Het was toch ook zo als er eenmaal E10 in geweest is dan is het kwaad al gedaan?

Kan je leuk dure 98 tanken maar dan moet je m nieuw kopen en misschien dan zit er zelfs vanaf de boot al E10 in.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Arthur » 04 nov 2020, 16:49

Geen idee, maar ik geloof niet dat moderne auto’s er niet tegen kunnen. In de mijne gaat nu al 1 jaar en 8 maanden en 27kkm E10 in, vanaf nieuw dus. Niet meer te redden wss...

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Martijn_bmw » 04 nov 2020, 16:56

Arthur schreef: 04 nov 2020, 16:49 Geen idee, maar ik geloof niet dat moderne auto’s er niet tegen kunnen. In de mijne gaat nu al 1 jaar en 8 maanden en 27kkm E10 in, vanaf nieuw dus. Niet meer te redden wss...
Als je een auto koopt om nooit meer weg te doen zou ik wel 98 tanken anders niet.
Zelfde verhaal met extra olie beurten inlassen buiten de voorschriften.

Allemaal leuk voor de volgende eigenaar maar je krijgt er geen cent extra inruil voor.
Kortom daily auto die na maximaal een paar jaar weer mag gaan gewoon lekker e10 erin en onderhoud volgens schema. :blink:

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Knot » 04 nov 2020, 17:09

Mogen we straks ook geen € 1000 Knot beurtjes meer doen bij aanschaf zeker?

Voor de Z4 komt het mooi uit dat hij maar 7000km gereden heeft het eerste jaar, zet ik er maximaal 13 bij en krijgt ie op 2 jaar toch zn oliebeurt ruim voor de 30.000km.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Martijn_bmw » 04 nov 2020, 17:12

Bij aanschaf op een oudere auto achterstallig onderhoud wegwerken voor 1k is heel wat anders toch :)
Dan heb je zelf het plezier van een beter rijdende en werkende auto daarna

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Knot » 04 nov 2020, 17:14

Dingen willen ze toch van de weg hebben? Straks krijgen we nog een maximum bedrag voor de Knot beurt zodat je ze niet rijdend kunt houden :ken ik jou:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Martijn_bmw » 04 nov 2020, 17:35

Dat lossen ze straks nog wel op met variabele wegen of kilometer belasting.
Maak je een oude auto gewoon zo duur per kilometer/maand dat het onhoudbaar wordt...

Gaat vanzelf komen ben ik bang :bag:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door JP » 04 nov 2020, 18:06

Alle ev’a gewoon belasten op het gewicht van hun accupack. Belast de wegen ook meer dan “vroeger”.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door dvh » 04 nov 2020, 21:55

Meanwhile
Het einde van dieselmotoren is in zicht
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... 1604396022

Online
SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door SlowCo » 04 nov 2020, 22:02

Uit dat stuk: Vijf jaar geleden had diesel een aandeel van 29 procent, nu nog geen 5 procent. Sterker nog, er worden anno 2020 twee maal zoveel volledig elektrische auto's verkocht als diesels.

Da's hard gegaan en waarschijnlijk vrijwel volledig toe te schrijven aan de zakelijke leasemarkt. Toch lullig als je nu een diesel rijdt en die binnenkort in wilt ruilen (=huilen... :shock: )...

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7952
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door MParallel » 04 nov 2020, 22:13

Niet zo heel lang geleden was de ontwikkeling van diesels niet te stoppen, werden steeds schoner en efficiënter.

De diesel was echt de toekomst...

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Martijn_bmw » 04 nov 2020, 23:12

SlowCo schreef: 04 nov 2020, 22:02 Uit dat stuk: Vijf jaar geleden had diesel een aandeel van 29 procent, nu nog geen 5 procent. Sterker nog, er worden anno 2020 twee maal zoveel volledig elektrische auto's verkocht als diesels.

Da's hard gegaan en waarschijnlijk vrijwel volledig toe te schrijven aan de zakelijke leasemarkt. Toch lullig als je nu een diesel rijdt en die binnenkort in wilt ruilen (=huilen... :shock: )...
Klopt 5jr geleden waren diesels ook nog 14% bijtelling. V40, Octavia en megane... daarna is dieselgate gekomen en was intussen de bijtelling korting alleen nog van toepassing op elektrisch en daar heb je je ommezwaai te pakken.

Maar als er straks geen korting meer is op bijtelling bij EV’s en de cat prijzen blijven zo hoog ben ik benieuwd hoe lang die stijging nog aanhoud ;)

Allemaal portemonnee gedreven.

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Knot » 04 nov 2020, 23:19

Ik heb oktober 2014 mn kans gepakt met de Golf 7 1.6tdi Bluemotion nog net in de 14%, daarna nooit meer naar omgekeken om wat nieuws af te sluiten.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door daNpy » 05 nov 2020, 09:26

Martijn_bmw schreef: 04 nov 2020, 23:12 Maar als er straks geen korting meer is op bijtelling bij EV’s en de cat prijzen blijven zo hoog ben ik benieuwd hoe lang die stijging nog aanhoud ;)

Allemaal portemonnee gedreven.
Dit ja.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door alt » 05 nov 2020, 09:53

In de jaren 60 was het gemiddeld inkomen fl. 5520,-.
In het jaar 2019 is het gemiddeld inkomen € 36.000.-

Gemiddelde prijs nieuwe auto in 1960 fl. 5.000.-.
Gemiddelde prijs nieuwe auto in 2020 €36000.-.

Ik kan geen verschil zien.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Arthur » 05 nov 2020, 09:59

SlowCo schreef: 04 nov 2020, 22:02Da's hard gegaan en waarschijnlijk vrijwel volledig toe te schrijven aan de zakelijke leasemarkt. Toch lullig als je nu een diesel rijdt en die binnenkort in wilt ruilen (=huilen... :shock: )...
Maar kopen kan wel interessant zijn. Kennis van me heeft onlangs een A6 avant 3.0tdi (272pk) quattro uit D gehaald. 2017 met 40kkm. Vol in de opties en krap aan 40k geloof ik. Hij heeft wel een eigen zaak dus zal wel zakelijk rijden en hij rijdt vrij lang in z’n auto’s (vorige Passat TDI 7 jaar). Zo’n aanschaf durfde ik dan ook wel aan, met zijn doorloopsnselheid. Maar niet wegdoen dus, na 1,5 jaar... Ze zullen alleen straks steeds moeilijker te krijgen zijn, 2e hands, als niemand ze meer nieuw koopt.

Gebruikersavatar
NickM5
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 mar 2018, 20:28
Auto: E60 M5 lci, F21 120d lci

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door NickM5 » 05 nov 2020, 10:26

MParallel schreef: 04 nov 2020, 12:57 of rijdt 99% van de nieuwe auto's via private lease?
Private lease of zakelijk inderdaad. Je moet wel gek zijn om particulier te kopen

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door G Kolkman » 05 nov 2020, 11:24

Opa schreef: 04 nov 2020, 13:13
Arthur schreef: 04 nov 2020, 12:19 Toch flikker ik er ‘gewoon’ E10 in als zuunige NL-er.
Verkeerde zuinigheid noemen we dat, die troep komt bij mij nergens in, niet in de Fiat en niet in de Ford.
Ik ben blijf gewoon E5 98 tanken, dan maar een paar cent meer kwijt, als je straks motorproblemen krijgt dan kost het meer.
+1
Mijn beperkte ervaring is dat de meeste motoren ook mooier lopen op E5 ('98'). Nou wordt ik geholpen dat voor de meeste van m'n auto's ook E5 (of beter: niet E10) voor geschreven is.

Ontopic: in algemene zin worden er in Nederland al jaren 400-500k auto's per jaar verkocht. Ene jaar wat meer, andere jaar wat minder. Ja ze worden steeds kleiner (want dat is het enige wat nog betaalbaar is) maar ik denk dat het wel meevalt.

Private lease is weer een hele andere discussie. Het zal voor een bult mensen vast een oplossing zijn. Het lijkt mij een gruwel.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7952
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door MParallel » 05 nov 2020, 11:56

Je bedoelt neem ik aan dat Euro98 voorgeschreven is. Dat daar nu E5 label op zit maakt niet uit. Het gaat om die Oorspronkelijke 98. Al had daar E10 op geplakt geweest en E0 op de Euro95.

Tenzij ik iets gemist hebt, maar zover ik weet heeft de hoeveelheid E geen invloed op de klopvastheid.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door daNpy » 05 nov 2020, 12:42

alt schreef: 05 nov 2020, 09:53 In de jaren 60 was het gemiddeld inkomen fl. 5520,-.
In het jaar 2019 is het gemiddeld inkomen € 36.000.-

Gemiddelde prijs nieuwe auto in 1960 fl. 5.000.-.
Gemiddelde prijs nieuwe auto in 2020 €36000.-.

Ik kan geen verschil zien.
Wat was de belastingdruk in 1960?
Wat is de belastingdruk nu?

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door alt » 05 nov 2020, 13:21

Ja de lasten in de 60, daNpy, die waren toen ook hoog.

De smalle slechte wegen in de jaren 60, de ene snelweg - A44 - in de jaren 60, je mocht sneller 500 km hardrijden, ook in de stad.
Met andere woorden, je kunt een vergelijking ingewikkeld of eenvoudig maken, maar perfect, nooit.
Maar, ik dacht zo, dit geeft wat inzicht van nu & toen, veel verschil met het huidige & toenmalige inkomen is er niet.
In de jaren 60 reed de gewone man op de fiets of brommer, auto's waren voor zakelijk gebruik, heel heel weinig privé.
Benzine in de jaren 60 fl. 0.25.
Nu benzine € 1.69.
Toen was de benzine weer duurder, bougies waren ook fl. 7.25, olie, enz.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nieuwe auto’s onbetaalbaar door autobelastingen

Bericht door Elise » 06 nov 2020, 08:18

G Kolkman schreef: 05 nov 2020, 11:24 Private lease is weer een hele andere discussie. Het zal voor een bult mensen vast een oplossing zijn. Het lijkt mij een gruwel.
Je ziet toch af en toe private lease tarieven voorbijkomen die wel heel erg scherp zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Bram, Eric Z, erwin20vt, Fabian, Richardt. en 122 gasten