achteraf airco inbouwen

Dit is ons algemene autoforum.
Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 21198
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: achteraf airco inbouwen

Bericht door Niels » 12 aug 2020, 15:28

Luco schreef: 12 aug 2020, 14:01 Haha niels

Ik zit nu in het onderdelenboek te kijken, maar zover ik kan zien is het kachelhuis hetzelfde, dat zou het al een stuk eenvoudiger maken
extra radiateur plek zat voor en verdamper is ook een soort radiateur toch?
die zit onder het kachelhuis, dus zou niet zo lastig moeten zijn. of zit ik helemaal fout?
Geen idee natuurlijk maar ik heb ooit eens een doos met losse onderdelen gezien van een donor auto en dat leek me een drama met oude leidinkjes, rubbertjes en kachelhuis. Als ik het zo lees dan is het wellicht een optie om de basis zaken bij elkaar te zoeken (condensor, pomp en electronica) en dan leidingen laten maken door een specialist o.i.d.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 23235
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Locatie: 1978 De Z 1300 is de grootste motorfiets die men produceert tot op dat moment. De Mastodont

Re: achteraf airco inbouwen

Bericht door Luco » 12 aug 2020, 16:04

ja die topcool had ik al gevonden, maar als je dat goed leest moet je voor goede koeling dan ook een tweede dynamo plaatsen, lijkt me ook niet ideaal, verder geen enkele recensie of ervaringen kunnen vinden met het systeem.

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 546
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: achteraf airco inbouwen

Bericht door Marc Sierra » 12 aug 2020, 17:08

Ik heb ooit achteraf een originele airco ingebouwd. Daar kwam best een hoop bij kijken. Het schutbord moest aangepast worden om de verdamper te kunnen plaatsen. In mijn geval was de verdamper een losse unit die in de plek kwam van de aanjager, de kachelunit is met of zonder airco gewoon hetzelfde. Maar dat soort details kan bij elke auto anders zijn natuurlijk. Maar uiteindelijk was het niet echt een succes. De compressor lekte langs de keerringen zodra hij aan ging, dus na een aantal keer de airco aan gehad te hebben deed hij weinig meer. Het lekken van de compressor langs de keerringen was iets dat de aircoboer die hem afvulde vantevoren niet kon testen, wat me destijds ook al verteld werd. En voor zover ik weet kan de compressor niet gereviseerd worden. Mocht dat wel kunnen vind ik het misschien nog wel interessant om het nog een keertje opnieuw te proberen werkend te krijgen.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 23235
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Locatie: 1978 De Z 1300 is de grootste motorfiets die men produceert tot op dat moment. De Mastodont

Re: achteraf airco inbouwen

Bericht door Luco » 12 aug 2020, 17:29

Niels schreef: 12 aug 2020, 15:28
Luco schreef: 12 aug 2020, 14:01 Haha niels

Ik zit nu in het onderdelenboek te kijken, maar zover ik kan zien is het kachelhuis hetzelfde, dat zou het al een stuk eenvoudiger maken
extra radiateur plek zat voor en verdamper is ook een soort radiateur toch?
die zit onder het kachelhuis, dus zou niet zo lastig moeten zijn. of zit ik helemaal fout?
Geen idee natuurlijk maar ik heb ooit eens een doos met losse onderdelen gezien van een donor auto en dat leek me een drama met oude leidinkjes, rubbertjes en kachelhuis. Als ik het zo lees dan is het wellicht een optie om de basis zaken bij elkaar te zoeken (condensor, pomp en electronica) en dan leidingen laten maken door een specialist o.i.d.
Dat was ook het idee, want de oude leidingen kunnen toch niet gebruikt worden ivm de nieuwere koelmiddelen
radiateur en verdamper moet je zo kunnen bestellen, compressor zal het lastigste zijn.
elektra zo simpel mogelijk en nieuwe leidingen laten maken, de pest is dat de leidingen van voor naar achter moeten, want de compressor zit achterin en de condensor en radiateur voorin.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 17655
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Auto: BMW 435i & Z3 2.0i
Locatie: Baarn

Re: achteraf airco inbouwen

Bericht door Martijn_bmw » 12 aug 2020, 17:32

Volgens mij kan de leiding wel tegen het nieuwe koelmiddel hoor, alleen de rubbertjes niet in de aansluitingen van de leidingen maar die moet je toch allemaal vernieuwen

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 23235
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Locatie: 1978 De Z 1300 is de grootste motorfiets die men produceert tot op dat moment. De Mastodont

Re: achteraf airco inbouwen

Bericht door Luco » 12 aug 2020, 17:42

Martijn_bmw schreef: 12 aug 2020, 17:32 Volgens mij kan de leiding wel tegen het nieuwe koelmiddel hoor, alleen de rubbertjes niet in de aansluitingen van de leidingen maar die moet je toch allemaal vernieuwen
ja, klopt, maar leidingen van bijna 40 jaar oud loshalen en weer monteren lijkt me ook niet ideaal, dan beter zoveel mogelijk nieuw.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 17655
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Auto: BMW 435i & Z3 2.0i
Locatie: Baarn

Re: achteraf airco inbouwen

Bericht door Martijn_bmw » 12 aug 2020, 17:42

Dat is waar

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 7804
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: achteraf airco inbouwen

Bericht door tomgtr » 12 aug 2020, 17:44

Nou is het wel erg warm deze week maar hoe groot is normaal gesproken nou de kans dat en zo'n Renault het doet en het warm is?

:kikker: :bag:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 23235
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Locatie: 1978 De Z 1300 is de grootste motorfiets die men produceert tot op dat moment. De Mastodont

Re: achteraf airco inbouwen

Bericht door Luco » 12 aug 2020, 17:52

klein, heel klein, maar als het een keer zo is wil ik mijn hoofd wel koel houden. :tooth:

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2080
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Toyota Landcruiser 4.0 V6
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: achteraf airco inbouwen

Bericht door Stefan R » 12 aug 2020, 18:45

Dat lijkt me voor iedereen beter :mrgreen: :bag:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 23235
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Locatie: 1978 De Z 1300 is de grootste motorfiets die men produceert tot op dat moment. De Mastodont

Re: achteraf airco inbouwen

Bericht door Luco » 12 aug 2020, 19:04

:tooth: :tooth:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 7705
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: achteraf airco inbouwen

Bericht door Martin van der Zwaard » 13 aug 2020, 21:34

Luco schreef: 12 aug 2020, 17:29
Niels schreef: 12 aug 2020, 15:28
Luco schreef: 12 aug 2020, 14:01 Haha niels

Ik zit nu in het onderdelenboek te kijken, maar zover ik kan zien is het kachelhuis hetzelfde, dat zou het al een stuk eenvoudiger maken
extra radiateur plek zat voor en verdamper is ook een soort radiateur toch?
die zit onder het kachelhuis, dus zou niet zo lastig moeten zijn. of zit ik helemaal fout?
Geen idee natuurlijk maar ik heb ooit eens een doos met losse onderdelen gezien van een donor auto en dat leek me een drama met oude leidinkjes, rubbertjes en kachelhuis. Als ik het zo lees dan is het wellicht een optie om de basis zaken bij elkaar te zoeken (condensor, pomp en electronica) en dan leidingen laten maken door een specialist o.i.d.
Dat was ook het idee, want de oude leidingen kunnen toch niet gebruikt worden ivm de nieuwere koelmiddelen
radiateur en verdamper moet je zo kunnen bestellen, compressor zal het lastigste zijn.
elektra zo simpel mogelijk en nieuwe leidingen laten maken, de pest is dat de leidingen van voor naar achter moeten, want de compressor zit achterin en de condensor en radiateur voorin.
Pak je de leidingen van een nieuw model Twingo. Die heeft hetzelfde. Lopen gewoon twee “buizen” onder de auto door. En slangen met koppelingen kunnen wel gemaakt worden denk ik.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 7705
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: achteraf airco inbouwen

Bericht door Martin van der Zwaard » 13 aug 2020, 21:35

Marc Sierra schreef: 12 aug 2020, 17:08 Ik heb ooit achteraf een originele airco ingebouwd. Daar kwam best een hoop bij kijken. Het schutbord moest aangepast worden om de verdamper te kunnen plaatsen. In mijn geval was de verdamper een losse unit die in de plek kwam van de aanjager, de kachelunit is met of zonder airco gewoon hetzelfde. Maar dat soort details kan bij elke auto anders zijn natuurlijk. Maar uiteindelijk was het niet echt een succes. De compressor lekte langs de keerringen zodra hij aan ging, dus na een aantal keer de airco aan gehad te hebben deed hij weinig meer. Het lekken van de compressor langs de keerringen was iets dat de aircoboer die hem afvulde vantevoren niet kon testen, wat me destijds ook al verteld werd. En voor zover ik weet kan de compressor niet gereviseerd worden. Mocht dat wel kunnen vind ik het misschien nog wel interessant om het nog een keertje opnieuw te proberen werkend te krijgen.
Dat testen kan zeker wel. Ze kunnen het systeem onder druk zetten met stikstof. En als de druk terug loopt dan kan je met sop gaan zoeken.
En ook al staat het systeem uit, hij lekt altijd want er staat standaard druk op een aircosysteem.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 23235
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Locatie: 1978 De Z 1300 is de grootste motorfiets die men produceert tot op dat moment. De Mastodont

Re: achteraf airco inbouwen

Bericht door Luco » 13 aug 2020, 22:27

Martin van der Zwaard schreef: 13 aug 2020, 21:34
Luco schreef: 12 aug 2020, 17:29
Niels schreef: 12 aug 2020, 15:28

Geen idee natuurlijk maar ik heb ooit eens een doos met losse onderdelen gezien van een donor auto en dat leek me een drama met oude leidinkjes, rubbertjes en kachelhuis. Als ik het zo lees dan is het wellicht een optie om de basis zaken bij elkaar te zoeken (condensor, pomp en electronica) en dan leidingen laten maken door een specialist o.i.d.
Dat was ook het idee, want de oude leidingen kunnen toch niet gebruikt worden ivm de nieuwere koelmiddelen
radiateur en verdamper moet je zo kunnen bestellen, compressor zal het lastigste zijn.
elektra zo simpel mogelijk en nieuwe leidingen laten maken, de pest is dat de leidingen van voor naar achter moeten, want de compressor zit achterin en de condensor en radiateur voorin.
Pak je de leidingen van een nieuw model Twingo. Die heeft hetzelfde. Lopen gewoon twee “buizen” onder de auto door. En slangen met koppelingen kunnen wel gemaakt worden denk ik.
ik denk dat die wat te kort zijn :-)
Maar leidingen zijn het probleem niet denk ik, radiateur ook niet, maar condensor en compressor wordt lastiger denk ik, compressor zou nog wel iets anders kunnen zijn en dan moet je er een beugel voor maken, maar de condensor zit zo te zien onder het kachelhuis en die ruimte lijkt beperkt.

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 546
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: achteraf airco inbouwen

Bericht door Marc Sierra » 13 aug 2020, 22:41

Martin van der Zwaard schreef: 13 aug 2020, 21:35
Marc Sierra schreef: 12 aug 2020, 17:08 Ik heb ooit achteraf een originele airco ingebouwd. Daar kwam best een hoop bij kijken. Het schutbord moest aangepast worden om de verdamper te kunnen plaatsen. In mijn geval was de verdamper een losse unit die in de plek kwam van de aanjager, de kachelunit is met of zonder airco gewoon hetzelfde. Maar dat soort details kan bij elke auto anders zijn natuurlijk. Maar uiteindelijk was het niet echt een succes. De compressor lekte langs de keerringen zodra hij aan ging, dus na een aantal keer de airco aan gehad te hebben deed hij weinig meer. Het lekken van de compressor langs de keerringen was iets dat de aircoboer die hem afvulde vantevoren niet kon testen, wat me destijds ook al verteld werd. En voor zover ik weet kan de compressor niet gereviseerd worden. Mocht dat wel kunnen vind ik het misschien nog wel interessant om het nog een keertje opnieuw te proberen werkend te krijgen.
Dat testen kan zeker wel. Ze kunnen het systeem onder druk zetten met stikstof. En als de druk terug loopt dan kan je met sop gaan zoeken.
En ook al staat het systeem uit, hij lekt altijd want er staat standaard druk op een aircosysteem.
Het systeem is destijds ook op druk getest. Maar blijkbaar kan je op die manier niet goed testen of de compressor lekt. Binnen korte tijd was dus al het koelmiddel verdwenen en deed de airco niets meer.

Online
Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 2401
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: achteraf airco inbouwen

Bericht door RS-Ron » 13 aug 2020, 23:01

Vind dit wel aternatief wat bij jou past Luco, eenvoudig aan te passen naar raketwerper als het wat koeler is................ trek je ze niet meer over de toonbank maar knal je de pui eruit.......

Afbeelding

Gr Ron

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 23235
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Locatie: 1978 De Z 1300 is de grootste motorfiets die men produceert tot op dat moment. De Mastodont

Re: achteraf airco inbouwen

Bericht door Luco » 13 aug 2020, 23:08

:tooth: :tooth: :tooth: :tooth:
dan haal ik de 300 niet meer en mag ik niet met Emi mee.

Online
Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 2401
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: achteraf airco inbouwen

Bericht door RS-Ron » 13 aug 2020, 23:32

Die rijdt dan wel voor je............... :hmmm: :whistle:

Gr Ron

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 7705
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: achteraf airco inbouwen

Bericht door Martin van der Zwaard » 14 aug 2020, 17:56

Luco schreef: 13 aug 2020, 22:27
ik denk dat die wat te kort zijn :-)
Maar leidingen zijn het probleem niet denk ik, radiateur ook niet, maar condensor en compressor wordt lastiger denk ik, compressor zou nog wel iets anders kunnen zijn en dan moet je er een beugel voor maken, maar de condensor zit zo te zien onder het kachelhuis en die ruimte lijkt beperkt.
Dat is de verdamper die jij bedoeld. Das idd lastiger ja.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 23235
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Locatie: 1978 De Z 1300 is de grootste motorfiets die men produceert tot op dat moment. De Mastodont

Re: achteraf airco inbouwen

Bericht door Luco » 14 aug 2020, 18:36

ja die bedoel ik, kijken of die nog te bestellen is

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12373
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: achteraf airco inbouwen

Bericht door MartijnGizmo » 15 aug 2020, 14:39

Niels schreef: 12 aug 2020, 13:53 Die gasten in de US van de diverse auto programma's bouwen toch ook wel van die complete aftermarket sets in? Al heeft zo'n Amerikaan natuurlijk genoeg ruimte. Een originele erbij zoeken, aanpassen en inbouwen lijkt me een mega uitdaging. Daarnaast zou ik me sterk afvragen of je het nodig vindt.

Ik heb wel eens jaren lang met een niet werkende airco gereden. Dan werd het warm en dan dacht ik oja.... moet ik nog eens laten fixen :lol: En dan mis je het natuurlijk op hele warme dagen maar zo'n Alpine pak je straks als ie klaar is op momenten dat je zin hebt om te rijden. Als de mussen dood van het dak af vallen zit ik het liefst met mijn poten in het water en een Hertog Jan van +/-7 Gr. in de handen :beer:
Vintage Air verkoopt complete sets, incl verzwaarde dynamo en nieuwe waterpomp etc. Mooi spul, maar uiteraard specifiek voor Chevy en Ford V8's, hoewel ze ook universele kits aanbieden: https://www.vintageair.com

PeterB
Berichten: 2496
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: achteraf airco inbouwen

Bericht door PeterB » 15 aug 2020, 17:41


Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 23235
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Locatie: 1978 De Z 1300 is de grootste motorfiets die men produceert tot op dat moment. De Mastodont

Re: achteraf airco inbouwen

Bericht door Luco » 15 aug 2020, 17:44

Ja, leuk die links naar airco's voor amerikanen :-)

PeterB
Berichten: 2496
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: achteraf airco inbouwen

Bericht door PeterB » 15 aug 2020, 20:23

Whatever..
Lezen is nooit je sterkste punt geweest :)

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 23235
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Locatie: 1978 De Z 1300 is de grootste motorfiets die men produceert tot op dat moment. De Mastodont

Re: achteraf airco inbouwen

Bericht door Luco » 15 aug 2020, 20:25

PeterB schreef: 15 aug 2020, 20:23 Whatever..
Lezen is nooit je sterkste punt geweest :)
Je hebt gelijk hoor :thumbup:
Ze zullen vast condensors en compressors hebben voor een renault alpine.
Dus misschien moet je de openingspost nog maar eens lezen, wat er specifiek gevraagd wordt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: frankie, Geertmans, Thomas H en 149 gasten