Sper keuze...

Dit is ons algemene autoforum.
Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 39670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51

Re: Sper keuze...

Bericht door Robin » 04 jun 2020, 08:46

Wat was er mis met het originele sperdif @ Willem Boer?

Die is voor HTK tractie, droog nat beetje driftwerk prima en op 'n trackday ook ok nog. Want 'n E90 M3 is ook 'n zware bak dus daar zit 't al mede natuurlijk( net als de huidige //Ms)

Ik had 'n paar mindere belevingen met mij E90 M3 6Mt, maar het LSD was daar niet één van.

WillemBoer
Berichten: 641
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M3 E90

Re: Sper keuze...

Bericht door WillemBoer » 04 jun 2020, 10:33

Klopt, heb er ook op een nat baantje paar keer driftdagje mee gedaan, dat gaat prima.

Originele visco is feitelijk een open diff totdat er verschil in wielsnelheid is en het ding een keer in actie komt.
Tractie verlies bij uitkomen bocht, wat ook weer resulteert in een te snel ingrijpend DTC...

Verder ook op straat, traag reagerend, wielspin binnenste wiel, zelfs onvoorspelbare werking, ene keer reageert ie sneller als de andere keer.. eerst rokend binnenste wiel totdat de andere kant mee gaat doen.

Vergeleken met platen sper nu, heb ik veel meer tractie bij uitkomen bocht en minder. ingrijpend DTC, overstuur gaat makkelijker en vooral gecontroleerder, ook sneller op te roepen nu.

Uitkomen van rotondes bijvoorbeel gaat nu super!

Daarom is dat electronisch gestuurde M diff eigenlijk ook zo goed, alles in 1.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 39670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51

Re: Sper keuze...

Bericht door Robin » 04 jun 2020, 10:37

OK...ja je moet ook alle nannies uitzetten(if possible, let op verkeer en wat je durft en kúnt) en dan is ie ok.:)
Ja het diff onder de M2(C) enzo spert 'nul' bij coasting dus 'geen push' dan en meer insturen+gas is meer 'power' naar buitenste achterwiel daarbij onderstuur bijna eliminerend.

WillemBoer
Berichten: 641
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M3 E90

Re: Sper keuze...

Bericht door WillemBoer » 04 jun 2020, 13:22

Geniaal diff idd!

Ik rijd bijna altijd op standje MDM, dat gaat nu echt perfect icm dit sper!

HeartCoreOnCars
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jun 2020, 12:34
Auto: BMW E36 328i 1:58 oud circuit
Locatie: Naaldwijk
Contacteer:

Re: Sper keuze...

Bericht door HeartCoreOnCars » 22 jun 2020, 11:47

Om welke auto gaat het nou?
E39 M5 OEM visco sper vervangen door ZF platensper 25% 2-way Hardeman

of

M3 E90 met?

- Waarom zou de rampangle bij het "sper upgrade" weer 1.5way ipv 2way gemaakt worden met "50%"? Hoe wordt het percentage berekend? Of komen er sperplaten bij? (van hoeveel naar hoeveel)

- Naar mijn ervaring krijg je wel wat extra onderstuur push door extra sperplaten toe te voegen, preload blijft die hetzelfde?
Echter een OS Giken sper wijziging met de veertjes dat effect is nog groter op meer/minder onderstuur push

- Belangrijker is dat je ook "de rest" van je setup moet begrijpen. Bij het aanpassen van een sper of de afstellingen ben ik zelf altijd als eerste bezig om de demper afstelling hierop aan te passen. Met verstelbare stabi's kan je ook nog wat. Je zal dan moeten weten hoe alle afstellingen beinvloed maar ook hoe jij de wagen beinvloed met rijtechniek. Zelfs tijdens het afstellen op straat kijk je naar wat de wagen doet in lage/medium/hoge snelheid bochten en dan opdelen in entry/midcorner/exit.

Kan je "niets" afstellen aan je auto dan ben je al beperkter, dan blijft alleen uitlijning over.

- Voor de prijsinvestering van 500+euro zou ik persoonlijk op het eerste "oog" zoals ik lees het sper verkopen en een OS giken aanschaffen. Los van de variabele lock levert het OS giken op nat ook bijzonder betere tractie. Off-throttle sper werking is ook super goed. Je hele auto voelt gewoon anders aan in elke omstandigheid. Verschil wordt onderschat

Als laatste via een forum blijft het veel roepen, belangrijkste is om de wagen zoals hij is aan te voelen, wat verwacht / en wil je gaan verbeteren. Klopt de vertaling auto dynamiek / setup / rijtechniek wel?

Reactie is uit interesse ik vind het mooi er wordt hier redelijk diep op ingegaan.
Laatst gewijzigd door HeartCoreOnCars op 22 jun 2020, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.

WillemBoer
Berichten: 641
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M3 E90

Re: Sper keuze...

Bericht door WillemBoer » 22 jun 2020, 20:21

Het gaat om een E90 M3.

Momenteel ZF (volgens hardeman spec) 2 platen 25%
De upgrade zou gaan om een 1,5 way 50% 4 platen met dezelfde pre load.

Ik ben ook niet helemaal tevreden over het huidige sper, laatst rondom de eifel gereden, en op 1 of andere wazige manier heb ik soms ineens last van een spinnend en rokend binnenste wiel, sper locked dan gewoon niet.
Kan dat te maken hebben met breder vers rubber, meer grip?.

Wat betredt Push/onderstuur, heb nu een set bredere wielen en banden gemonteerd, en het effect is een stuk minder.

HeartCoreOnCars
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jun 2020, 12:34
Auto: BMW E36 328i 1:58 oud circuit
Locatie: Naaldwijk
Contacteer:

Re: Sper keuze...

Bericht door HeartCoreOnCars » 22 jun 2020, 20:27

Op welke maat banden reed je eerst en nu dan voor + achter?
Kan zeker dat het sper dan niet meer lekker lockt ivm breder contact oppervlakte meer frictie.

Wat is wielhop?
Achterwielen stuiteren zouden ook te harde dempers of veren kunnen zijn, zelfs harde spanning etc

Heb je voor of achter bredere wielen gemonteerd, is de ET waarde hetzelfde is de spoorbreedte voor en achter hierdoor niet onbewust gewijzigd?

Klinkt namelijk heel vreemd zoals je het beschrijft
Laatst gewijzigd door HeartCoreOnCars op 22 jun 2020, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.

HeartCoreOnCars
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jun 2020, 12:34
Auto: BMW E36 328i 1:58 oud circuit
Locatie: Naaldwijk
Contacteer:

Re: Sper keuze...

Bericht door HeartCoreOnCars » 22 jun 2020, 20:29

E9x chassis heb ik veel ervaring mee qua onderstel.. Kan het zo voelen

WillemBoer
Berichten: 641
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M3 E90

Re: Sper keuze...

Bericht door WillemBoer » 22 jun 2020, 20:37

Voorheen: Voor 8,5J Et29 245-40-18 Achter Et239,5J 265-40-18 (Origineel M3)
Huidig: Voor 9J Et31 255-35-19 achter Et25 10J 275-35-19 (M3 competition velgen)
Beide sets banden Michelin PSS

Wheelhop/stuiteren bij licht gripverlies nat, alleen rechtuit.

Veren en dempers zijn origineel

Heb merkbaar meer grip nu.

HeartCoreOnCars
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jun 2020, 12:34
Auto: BMW E36 328i 1:58 oud circuit
Locatie: Naaldwijk
Contacteer:

Re: Sper keuze...

Bericht door HeartCoreOnCars » 22 jun 2020, 20:44

Je banden zijn platter dus sowieso meer gestuiter als je accelereert en op nat merk je het nog meer. vooral op lagere snelheid.
daarnaast is je spoorbreedte idd aangepast, maar wel in verhouding. Dus zat zal je wel merken. Daarnaast heb je wat breder rubber maar voor + achter is maar 1 maat groter dus zou onderstuur/overstuur gevoel 'niet beinvloeden'
De vooras vind het sowieso wel lekkerder om meer vlees (rubber) te hebben en wat breder te staan (ET). Dat vermindert wat onderstuur
Je bandjes zijn top
Laatst gewijzigd door HeartCoreOnCars op 22 jun 2020, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.

HeartCoreOnCars
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jun 2020, 12:34
Auto: BMW E36 328i 1:58 oud circuit
Locatie: Naaldwijk
Contacteer:

Re: Sper keuze...

Bericht door HeartCoreOnCars » 22 jun 2020, 20:57

p.s. suggestie naast het upgraden van het sper
Het onderstel is de zwakste schakel, als je er bijv als eerste knappe afstelbare dempers onder plaatst, komt het sper ook Veel meer tot zijn recht
Daarnaast krijg je er Veel meer rijplezier van

Het griplevel en de beleving met een goed setje dempers is ongekend op een E9x m3

WillemBoer
Berichten: 641
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M3 E90

Re: Sper keuze...

Bericht door WillemBoer » 22 jun 2020, 21:06

Grootste verschil is de betere mechanische grip, had ik niet verwacht met 1 maatje breder.
Onderstuur is wel echt verbeterd, voorheen ging het nog wel eens van overstuur over naar onderstuur, nu (nog) niet gemerkt.

Maar ben nu alleen niet echt tevreden meer met het sper, sper werking lijkt gewoon minder te zijn nu.

WillemBoer
Berichten: 641
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M3 E90

Re: Sper keuze...

Bericht door WillemBoer » 22 jun 2020, 21:06

HeartCoreOnCars schreef: 22 jun 2020, 20:57 p.s. suggestie naast het upgraden van het sper
Het onderstel is de zwakste schakel, als je er bijv als eerste knappe afstelbare dempers onder plaatst, komt het sper ook Veel meer tot zijn recht
Daarnaast krijg je er Veel meer rijplezier van

Het griplevel en de beleving met een goed setje dempers is ongekend op een E9x m3
Sprak ook ooit iemand die vertelde me exact hetzelfde wbt een knappe set demper wat dit doet op deze M3!
In de US raden ze ook PU subframe rubbers achter aan, dit zou de rijbeleving ook sterk moeten verbeteren.


Top thnx voor advies trouwens! :thumbup:

HeartCoreOnCars
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jun 2020, 12:34
Auto: BMW E36 328i 1:58 oud circuit
Locatie: Naaldwijk
Contacteer:

Re: Sper keuze...

Bericht door HeartCoreOnCars » 22 jun 2020, 21:14

Klopt helemaal! Subframe PU merk je behoorlijk. Maar eigenlijk ga je dan al naar het totaalplaatje van het onderstel kijken qua bushings, maar ook stabi stangen, topmounts etc. De vraag is dan wat is het doel van je auto en waar haal je plezier uit.

Alles een keer fris maken (vervangen), ook met lage km stand, merk je behoorlijk na al die jaren .. zelfs oude stabi rubbers vervangen door PU bijv.

Heb laatst in een E92 M3 mee mogen rijden met Ohlins dempers, Stoptech remmen (voor achter), Akrapovic uitlaat, etc wat een beleving die hele auto was af (als straatauto). Dag en nacht verschil met een OEM wagen. Binnenkort mag ik een rondje op Spa hiermee rijden

WillemBoer
Berichten: 641
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M3 E90

Re: Sper keuze...

Bericht door WillemBoer » 22 jun 2020, 21:33

OEM zijn ze idd wat braaf, met de juiste aanpassingen is het een geweldig apparaat inderdaad!
Ik rijd ook met Akra en aangepaste software.

Mijn “probleem” is dat er maar weinig mensen of specialisten die ervaring hebben wbt upgrades aan dit type.

HeartCoreOnCars
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jun 2020, 12:34
Auto: BMW E36 328i 1:58 oud circuit
Locatie: Naaldwijk
Contacteer:

Re: Sper keuze...

Bericht door HeartCoreOnCars » 22 jun 2020, 21:41

Super, dan loopt en klinkt hij in ieder geval al mooi.

Klopt, weinig mensen hebben er feeling en ervaring mee. Het is upgrades vertalen naar wagen dynamiek/setup maar ook rijtechniek. En dat voor verschillende doeleindes/budgetten. Hetzelfde zie je op het circuit, tenzij je bij een aantal topteams/bedrijven aankomt

WillemBoer
Berichten: 641
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M3 E90

Re: Sper keuze...

Bericht door WillemBoer » 22 jun 2020, 21:49

Maar om nog even terug te komen op het onderwerp.

Een doorspinnend binnenste wiel zou toch niet moeten kunnen?
Of negeren en eerst maar eens het onderstel upgraden?

MParallel
Berichten: 5319
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Sper keuze...

Bericht door MParallel » 22 jun 2020, 21:59

WillemBoer schreef: 03 jun 2020, 15:21...gas los: komt neus weer naar binnen/neutraal.
...
Dat is wel gek, want als je een 2-way sper hebt geeft de bij gas los exact zoveel sperwerking als met gas erop.

HeartCoreOnCars
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jun 2020, 12:34
Auto: BMW E36 328i 1:58 oud circuit
Locatie: Naaldwijk
Contacteer:

Re: Sper keuze...

Bericht door HeartCoreOnCars » 22 jun 2020, 22:03

Met het huidige sper en de configuratie kan het binnenste wiel zeker wel blokkeren.
Is maar waar je de focus op legt, ik kijk altijd naar het totaalplaatje van de setup

HeartCoreOnCars
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jun 2020, 12:34
Auto: BMW E36 328i 1:58 oud circuit
Locatie: Naaldwijk
Contacteer:

Re: Sper keuze...

Bericht door HeartCoreOnCars » 22 jun 2020, 22:10

Als je te weinig sper werking hebt, heb je ook amper/geen onderstuur push
Als je teveel sper werking hebt, kan je onderstuur push krijgen

Wat mij opvalt is dat je het over te weinig sperwerking hebt, maar toch veel onderstuur push hebt. Verder gaat het om een OEM setup

Kan je beschrijven of het om lage/medium/hoge snelheid bochten gaat, en opdelen in entry/midcorner/exit
Hoe bestuur je de wagen, hoe zet je de auto de bocht in met sturen, rem je aan, zoja is het wat trail braken, hoe ga je op het gas
Ik weet dat dit ver gezocht is

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 39670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51

Re: Sper keuze...

Bericht door Robin » 22 jun 2020, 22:22

Mijn vraag is ook: Waarom zit het originele LSD er niet meer onder. Voor HTK driftwerk en her een circuitdagje een prima compromis.
(Heb 'n E90 M3 6MT gehad vroeger)

WillemBoer
Berichten: 641
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M3 E90

Re: Sper keuze...

Bericht door WillemBoer » 22 jun 2020, 22:38

Wat mij opvalt is dat je het over te weinig sperwerking hebt, maar toch veel onderstuur push hebt. Verder gaat het om een OEM setup
Oem setup idd, behalve het sper en bredere banden dan.

Te weinig sperwerking valt me op bij lage tot mid snelheden zoals haarspeldbochten. eigenlijk alleen bij entry en mid corner, dan express overstuur willen veroorzaken= teveel wielspin binnenste wiel. Soms een rokend binnenste wiel tot gevolg zelfs.

High speed corner: (gewoon op straat voorbeeld) lange doordraaier van 80-120kmh, aanremmend benaderen, en midden rustig gas opbouwen dan voel je dus de voorkant wat naar buiten duwen, minder gas is minder push
Dus Push is alleen merkbaar op hogere snelheden.

WillemBoer
Berichten: 641
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M3 E90

Re: Sper keuze...

Bericht door WillemBoer » 22 jun 2020, 22:40

Robin schreef: 22 jun 2020, 22:22 Mijn vraag is ook: Waarom zit het originele LSD er niet meer onder. Voor HTK driftwerk en her een circuitdagje een prima compromis.
(Heb 'n E90 M3 6MT gehad vroeger)
Zoals ik eerder al aangaf, ik vond het originele diff veel te traag reagerend, en begon ook bijgeluiden te maken...

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 39670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51

Re: Sper keuze...

Bericht door Robin » 23 jun 2020, 07:12

OK, maar dan was er wat mis met dat originele diff? Werd je dat bij 't overzetten verteld ofzo?
Wat heeft je doen besluiten voor het huidige diff te gaan en niet het originele diff te servicen of vervangen voor weer eenzelfde originele?

MParallel
Berichten: 5319
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Sper keuze...

Bericht door MParallel » 23 jun 2020, 10:37

Heeft die toch beantwoord?

Dat M diff is een quasi open/lsd combi met visco pomp.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 17 gasten