Sper keuze...

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Online
WillemBoer
Berichten: 634
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M3 E90

Sper keuze...

Bericht door WillemBoer » 01 jun 2020, 13:48

Ik heb vorig jaar het oem visco sper vervangen voor een vrij mild ZF (E39 M5) platensper met een sperwerking van 25% 2-way en een door Hardeman ingesteld pre load.
Bevalt erg goed, flinke verbetering,

Nu heb ik de mogelijkheid om te upgraden voor relatief weinig geld naar een wat heftiger sper, 50% 1,5-way.
Pre load zelfde. Lijkt me wel interessant, nog minder wielspin binnenste wiel=beter :)

Alleen merk ik tov origineel wel meer “push” op hogere snelheden in bochten afhankelijk van hoeveelheid gas.
Daar had het visco sper dan weer helemaal geen “last” van.

Heb geen zin in extra onderstuur in ieder geval... Hardeman zegt dat de push vergelijkbaar blijft.

Weet wel dat getallen en waardes niet alles zeggen, iedere auto is anders...
Ben toch benieuwd naar meer meningen...

Drexler of OS Giken kost 3x zoveel dan de upgrade trouwens... :wink:

TLRS
Berichten: 1311
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Sper keuze...

Bericht door TLRS » 01 jun 2020, 16:37

Als het voorspelbaar reageert.. geld lekker in de zak houden en tzt besteden aan een goed onderstel. Althans met de banden van nu.. gecombineerd met een ongeblazen motor.. hoe belangrijk is een goed sper dan nog.

Online
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 28857
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Auto: BMW F20 120i / Lexus CT200h

Re: Sper keuze...

Bericht door Knot » 01 jun 2020, 20:28

Gelast drukt wel door ja maar 50% moet net kunnen hoor.

Online
WillemBoer
Berichten: 634
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M3 E90

Re: Sper keuze...

Bericht door WillemBoer » 01 jun 2020, 22:06

Maar drukt 50% merkbaar meer door dan 25%? Dwars gaat ie nu ook al wel goed en controleerbaar, maar voor mijn gevoel kan het beter, en meer grip met uitkomen van bochten...

Dus m.a.w. voor €550,- upgraden of niet?

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 230
Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
Auto: E30 323i-2JZ/ E55 AMG Combi
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Sper keuze...

Bericht door JWtje » 02 jun 2020, 21:13

Beter spijt hebben van iets dat je wel gedaan hebt dan spijt hebben van iets dat je niet gedaan hebt.

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 3715
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: E60 535d & E38 750i Individual
Locatie: Fryslân

Re: Sper keuze...

Bericht door matthyssie » 03 jun 2020, 07:18

Hij zal altijd iets meer duwen dan een 25%, maar verwacht geen dag en nacht verschil. Idem met de extra tractie die je behaalt, verschil zal miniem zijn.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1317
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Sper keuze...

Bericht door mrbbs » 03 jun 2020, 08:51

Mooiste is een OS Giken monteren en vervolgens die afstellen naar je eigenlijk smaak. Enig nadeel is dat dat ding iedere keer open moet om een aanpassing te maken aan het aantal platen, veertjes,.. en dan nog is het altijd een compromis. Het liefst heb je een diff voor droog én voor nat :)

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 3715
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: E60 535d & E38 750i Individual
Locatie: Fryslân

Re: Sper keuze...

Bericht door matthyssie » 03 jun 2020, 09:12

Bij een krachtiger sper heb je wat meer push-onderstuur, maar op het moment dat je overstuur krijgt zal dit er ook agressiever in komen. Ik had een 2-way 50% ZF met 8 platen onder mijn 130i en juist dat karakter vond ik erg vermakelijk.

Online
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 28857
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Auto: BMW F20 120i / Lexus CT200h

Re: Sper keuze...

Bericht door Knot » 03 jun 2020, 09:26

Een sper wat rustig opbouwt is het beste dan moet je idd custom aan de gang met ramphoeken en preload enz.

Denk dat die 550 piek prima besteed is om naar 50% te gaan hoor.

Gebruikersavatar
Aernoudt
Berichten: 3880
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Auto: BMW 330ci
Locatie: fwd sucks
Contacteer:

Re: Sper keuze...

Bericht door Aernoudt » 03 jun 2020, 10:25

Leuke upgrade, maar zou toch eerder de OS Giken pakken; goed in te stellen (blijft altijd een compromis; maar ivm de instelbaarheid tav wanneer en hoe hard i te grijpen kun je wel aangeven welk compromis je zoekt. Dan heb je daarna een super sper er in!

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 5811
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda, z3 2.8 QP Rotrex, E82 1M, E89 Z4 2.3, E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Sper keuze...

Bericht door Fabian » 03 jun 2020, 12:13

Ik ben ook hard aan het nadenken om een OS Giken in de E34 M5 te zetten. Tering berg geld, maar een gebruikt origineel compleet sperdiff kopen kost ook al tussen de 1000 en 1500 en dan moet je maar zien hoe fris het is en waarschijnlijk alsnog gaan reviseren...dan is de OS maar een klein beetje duurder.

HSR
Berichten: 5106
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Sper keuze...

Bericht door HSR » 03 jun 2020, 12:56

Fabian schreef:
03 jun 2020, 12:13
Ik ben ook hard aan het nadenken om een OS Giken in de E34 M5 te zetten. Tering berg geld, maar een gebruikt origineel compleet sperdiff kopen kost ook al tussen de 1000 en 1500 en dan moet je maar zien hoe fris het is en waarschijnlijk alsnog gaan reviseren...dan is de OS maar een klein beetje duurder.
Ik heb nog een 210 sperklok liggen waar ik niks mee doen. Volgens mij moet je de 3.91 overbrengen zo over kunnen zetten op de sperklok. Voor het mooie kan je de sperplaten vernieuwen. Misschien een interessante tussenoplossing?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 8940
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Sper keuze...

Bericht door Bert ///M3 » 03 jun 2020, 13:15

Had de dikke dame niet een Quaiffe sper? Meen me te herinneren dat Dick daar destijds heel erg over te spreken was met name op nat.

Voor de originele vraag. Denk je dat je tractie te kort komt kan je die upgrade doen maar als dat niet zo is dan zou ik het lekker zo laten.

Het enige wat ze trouwens veranderen zo te lezen is andere hoekstukken er in met andere acceleration ramps.

Meer push onderstuur krijg je alleen als je de preload hoger zet. Alleen hij kan wel heftiger gaan reageren met 50% sper bijvoorbeeld in de regen.

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 3715
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: E60 535d & E38 750i Individual
Locatie: Fryslân

Re: Sper keuze...

Bericht door matthyssie » 03 jun 2020, 14:39

Bert ///M3 schreef:
03 jun 2020, 13:15
Meer push onderstuur krijg je alleen als je de preload hoger zet.
Als je meer sperwerking hebt heeft hij toch ook meer de neiging om te gaan ondersturen zodra je op het gas gaat? Snap dat bij meer preload de basis meer op onderstuur gericht is, maar zodra je gas geeft zet hij het sper vast(er) en wil hij de neus rechtdoor duwen, toch?

Online
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 28857
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Auto: BMW F20 120i / Lexus CT200h

Re: Sper keuze...

Bericht door Knot » 03 jun 2020, 14:41

Klopt wel, bij een lagere preload ga je eerst insturen, daarna vaak meer gas geven, beginnend wielspin en dan gaat de load er echt op en boeit het niet meer hoeveel sperwerking erop komt omdat je toch al ingestuurd bent.

Online
WillemBoer
Berichten: 634
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M3 E90

Re: Sper keuze...

Bericht door WillemBoer » 03 jun 2020, 15:21

Wat ik nu merk:
100kmh door een lange bocht (op de weg)
gas bij:neus wordt naar buiten geduwd
gas los: komt neus weer naar binnen/neutraal.

Met het originele visco sper voel je daar dan weer niks van...

Online
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 28857
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Auto: BMW F20 120i / Lexus CT200h

Re: Sper keuze...

Bericht door Knot » 03 jun 2020, 15:29

Visco moet eerst wielverschil hebben (meer dan alleen een bocht), daarna gaat het pas wat doen.

Komt neer op met 150 aan komen zetten in 4, koppeling in, handrem aantrekken, kort insturen en daarna fors tegensturen, terugschakelen naar 3, koppeling op laten komen met een dot gas en vervolgens het visco sper zijn werk laten doen op welk wiel er dan ook meer of minder grip heeft en genieten van de laaghangende bewolking. :ken ik jou:

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 5811
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda, z3 2.8 QP Rotrex, E82 1M, E89 Z4 2.3, E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Sper keuze...

Bericht door Fabian » 03 jun 2020, 16:25

HSR schreef:
03 jun 2020, 12:56
Fabian schreef:
03 jun 2020, 12:13
Ik ben ook hard aan het nadenken om een OS Giken in de E34 M5 te zetten. Tering berg geld, maar een gebruikt origineel compleet sperdiff kopen kost ook al tussen de 1000 en 1500 en dan moet je maar zien hoe fris het is en waarschijnlijk alsnog gaan reviseren...dan is de OS maar een klein beetje duurder.
Ik heb nog een 210 sperklok liggen waar ik niks mee doen. Volgens mij moet je de 3.91 overbrengen zo over kunnen zetten op de sperklok. Voor het mooie kan je de sperplaten vernieuwen. Misschien een interessante tussenoplossing?
Ik stuur je ff een appje, wie weet :)

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 5811
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda, z3 2.8 QP Rotrex, E82 1M, E89 Z4 2.3, E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Sper keuze...

Bericht door Fabian » 03 jun 2020, 16:30

Bert ///M3 schreef:
03 jun 2020, 13:15
Had de dikke dame niet een Quaiffe sper? Meen me te herinneren dat Dick daar destijds heel erg over te spreken was met name op nat.

Klopt. Als hij spert dan is het echt dikke "dame" prima. :D Als.....

Tijdens driften gas los is weg sperwerking, gas er weer op en binnenwielletje draait als een malle en dat was het.

Tijdens trackdays bij een hobbeltje in de bocht begint het binnenwiel te spinnen en weg is je tractie. Er gaat niets meer naar het andere wiel. Eerst dan gas los en dan weer op het gas om tractie te hebben. Verschrikkelijk irritant rijden. Zeker op de RIng of Zandvoort nu. Hugenholz kom ik uiteindelijk wel boven :tooth: ,maar de nieuwe verkanting helpt daar al helemaal niet mee zeg maar.

De dame heeft ook een redelijk los onderstel, er zit behoorlijk wat rol in. Heerlijk vind ik, maar dat helpt ook niet mee.

Gebruikersavatar
Aernoudt
Berichten: 3880
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Auto: BMW 330ci
Locatie: fwd sucks
Contacteer:

Re: Sper keuze...

Bericht door Aernoudt » 03 jun 2020, 17:08

Fabian schreef:
03 jun 2020, 16:30
Bert ///M3 schreef:
03 jun 2020, 13:15
Had de dikke dame niet een Quaiffe sper? Meen me te herinneren dat Dick daar destijds heel erg over te spreken was met name op nat.

Klopt. Als hij spert dan is het echt dikke "dame" prima. :D Als.....

Tijdens driften gas los is weg sperwerking, gas er weer op en binnenwielletje draait als een malle en dat was het.

Tijdens trackdays bij een hobbeltje in de bocht begint het binnenwiel te spinnen en weg is je tractie. Er gaat niets meer naar het andere wiel. Eerst dan gas los en dan weer op het gas om tractie te hebben. Verschrikkelijk irritant rijden. Zeker op de RIng of Zandvoort nu. Hugenholz kom ik uiteindelijk wel boven :tooth: ,maar de nieuwe verkanting helpt daar al helemaal niet mee zeg maar.

...
Bij een hobbeltje kun je (simpel) voorkomen dat je tractie weg is: klein beetje handrem of heel licht met je voet het rempedaal indrukken en ook met een Quaife werkt het als je wiel los komt. Is even oefenen, maar na een paar keer werkt het op zich goed. Zal nooit een platen sper worden natuurlijk; op nat wegdek, als je voor maximale grip gaat, is een Quaife een heel fijn ding (heb er veel regen rondjes mee gereden op de Ring naar volle tevredenheid; op droog is een fijn platensper wel echt beter)!

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 5811
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda, z3 2.8 QP Rotrex, E82 1M, E89 Z4 2.3, E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Sper keuze...

Bericht door Fabian » 03 jun 2020, 17:32

Ik ga echt niet met de handrem of met linksremmen een slecht sper compenseren :ongeveer als: . Komt een beetje overeen met DCT op een moderne BMW... rem het spinnende wiel maar een beetje af dan lijkt het erop.

Nee, daar pas ik echt voor :nah:

Op nat is het best ok, als hij spert. Geen gas loslaten dan, want dan gaat je binnenste wiel weer zn eigen leven leiden. Niet voorspelbaar, dus niet fijn.

Mijn input moet reactie geven zoals ik wens, dus een goed sper nodig.

Online
WillemBoer
Berichten: 634
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M3 E90

Re: Sper keuze...

Bericht door WillemBoer » 03 jun 2020, 18:17

Knot schreef:
03 jun 2020, 15:29
Visco moet eerst wielverschil hebben (meer dan alleen een bocht), daarna gaat het pas wat doen.

Komt neer op met 150 aan komen zetten in 4, koppeling in, handrem aantrekken, kort insturen en daarna fors tegensturen, terugschakelen naar 3, koppeling op laten komen met een dot gas en vervolgens het visco sper zijn werk laten doen op welk wiel er dan ook meer of minder grip heeft en genieten van de laaghangende bewolking. :ken ik jou:
Haha precies, daarom toch maar overgegaan naar een iets makkelijkere manier.
visco kan dan wel tot 100%, wat ook weer voor de laaghangende bewolking zorgt :tooth:

Vind 25% soms nog teveel binnenste wielspin toelaten, voor sportief straatgebruik meer dan prima hoor, maar om te spelen is meer beter denk ik toch gewenst.

Gebruikersavatar
Aernoudt
Berichten: 3880
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Auto: BMW 330ci
Locatie: fwd sucks
Contacteer:

Re: Sper keuze...

Bericht door Aernoudt » 03 jun 2020, 19:34

Fabian schreef:
03 jun 2020, 17:32
Ik ga echt niet met de handrem of met linksremmen een slecht sper compenseren :ongeveer als: . Komt een beetje overeen met DCT op een moderne BMW... rem het spinnende wiel maar een beetje af dan lijkt het erop.

Nee, daar pas ik echt voor :nah:

Op nat is het best ok, als hij spert. Geen gas loslaten dan, want dan gaat je binnenste wiel weer zn eigen leven leiden. Niet voorspelbaar, dus niet fijn.

Mijn input moet reactie geven zoals ik wens, dus een goed sper nodig.
Is ook niet optimaal, maar het gaat wel, en je verliest er dan geen snelheid mee door gas los te laten eerst. Een sper a la OS Giken is van andere categorie idd :)

Online
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 28857
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Auto: BMW F20 120i / Lexus CT200h

Re: Sper keuze...

Bericht door Knot » 03 jun 2020, 20:57

Ach, ik heb 5 jaar met de E36 328i met een standaard 25% sper (wel frisse platen en olie erin) gereden en kijk eens wat ik met dat ding kon allemaal.

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 3715
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: E60 535d & E38 750i Individual
Locatie: Fryslân

Re: Sper keuze...

Bericht door matthyssie » 04 jun 2020, 08:34

Blijf het wel apart vinden Fabian dat jouw Quaife zoveel moeite heeft met sperren, zou toch niet zo mogen zijn?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bleu_dust, Knot, Philipoo, Ward en 77 gasten