Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door allen » 02 apr 2020, 08:59

Eerste BMW in het gezin destijds was in 92 uit m’n hoofd. Kan me niet anders herinneren dan dat we toen al op zaterdag de onderdelen konden ophalen.
Ben het verder wel eens dat zij of de importeur een webshop zouden moeten hebben zodat je alles in een paar dagen thuis ontvangt.

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2252
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door Will F. » 02 apr 2020, 10:31

In 010 kan dat idd al heel lang op zaterdagmorgen.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door allen » 02 apr 2020, 11:01

078 :tooth:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door Martin van der Zwaard » 02 apr 2020, 20:47

Will F. schreef: 02 apr 2020, 10:31 In 010 kan dat idd al heel lang op zaterdagmorgen.
Niet overal meer helaas.

Online
erwin20vt
Berichten: 786
Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door erwin20vt » 02 apr 2020, 21:57

Voor bedrijven kan je al bijna alles online bestellen, bruto/netto prijzen zien. Veel al ook al aan de deur bezorgd. Zowel Nederlandse als Duitse dealers bieden deze service. Veel al zitten deze niet heel hard te springen om particuliere klanten die zelf onderdelen halen.

Al biedt Ekris de service wel om online te bestellen en te laten versturen.

Str8Six
Berichten: 965
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door Str8Six » 02 apr 2020, 22:19

Ik denk eerlijk gezegd dat de bedrijven nog moeten wennen aan deze relatief nieuwe business. Kwam laatst rapportje tegen, interessante materie:
https://www.mckinsey.com/~/media/McKins ... -game.ashx

Men verwacht een flinke shift van OEM's richting de aftermarket industrie:
''Suppliers, OEMs, distributors, and workshop chains will continue to increase their online participation and launch new platforms.
We expect that the e-commerce share of parts sales will increase to 20 to 30% by 2035.
While PSA is still the leading OEM when it comes to expanding aftermarket activities, other OEMs – both volume and premium players – have started to follow its example, given the attractiveness of the industry. ''


Het is ook grappig dat je Ekris noemt, die kom je inderdaad het eerste tegen als je BMW onderdelen zoekt. Dit is echter een dealer webshop, en niet die van BMW NL. Rijst bij mij al de vraag: bieden deze tegen elkaar op in Google Ads campagnes? Ekris staat steevast hoger in de zoekresultaten, zowel ads als organisch. En gaat elke dealer nu een eigen webshop ontwikkelen? Daarbij zijn zowel de algemene BMW webshop en dealer webshop [in dit geval dus Ekris] ronduit traag, terwijl de meeste afbeeldingen technische tekeningen zijn ipv plaatjes.
Er zit zeker een idee achter, maar ik zie al een flink wat dingen die vragen oproepen of hebben bewezen minder effectief te zijn in E-commerce land. Het lijkt nu alsof dealers dit 'erbij' proberen te doen, maar ik ben bang dat dat zeer lastig wordt als deze markt voor dealers groeit. Onderhoud, up-to-date houden en retouren zijn dingen waar je echt meerdere mensen op kan zetten, zonder dat het ooit af komt. Ben erg benieuwd hoe dit er over pak em beet 5 jaar uitziet.

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2252
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door Will F. » 02 apr 2020, 22:21

Martin van der Zwaard schreef: 02 apr 2020, 20:47
Will F. schreef: 02 apr 2020, 10:31 In 010 kan dat idd al heel lang op zaterdagmorgen.
Niet overal meer helaas.
Tijd al niet meer geweest, maar Breeman op zuid nogwel?

Online
Eric Z
Berichten: 3975
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door Eric Z » 02 apr 2020, 22:44

Str8Six schreef: 02 apr 2020, 22:19 Ik denk eerlijk gezegd dat de bedrijven nog moeten wennen aan deze relatief nieuwe business. Kwam laatst rapportje tegen, interessante materie:
https://www.mckinsey.com/~/media/McKins ... -game.ashx

Men verwacht een flinke shift van OEM's richting de aftermarket industrie:
''Suppliers, OEMs, distributors, and workshop chains will continue to increase their online participation and launch new platforms.
We expect that the e-commerce share of parts sales will increase to 20 to 30% by 2035.
While PSA is still the leading OEM when it comes to expanding aftermarket activities, other OEMs – both volume and premium players – have started to follow its example, given the attractiveness of the industry. ''


Het is ook grappig dat je Ekris noemt, die kom je inderdaad het eerste tegen als je BMW onderdelen zoekt. Dit is echter een dealer webshop, en niet die van BMW NL. Rijst bij mij al de vraag: bieden deze tegen elkaar op in Google Ads campagnes? Ekris staat steevast hoger in de zoekresultaten, zowel ads als organisch. En gaat elke dealer nu een eigen webshop ontwikkelen? Daarbij zijn zowel de algemene BMW webshop en dealer webshop [in dit geval dus Ekris] ronduit traag, terwijl de meeste afbeeldingen technische tekeningen zijn ipv plaatjes.
Er zit zeker een idee achter, maar ik zie al een flink wat dingen die vragen oproepen of hebben bewezen minder effectief te zijn in E-commerce land. Het lijkt nu alsof dealers dit 'erbij' proberen te doen, maar ik ben bang dat dat zeer lastig wordt als deze markt voor dealers groeit. Onderhoud, up-to-date houden en retouren zijn dingen waar je echt meerdere mensen op kan zetten, zonder dat het ooit af komt. Ben erg benieuwd hoe dit er over pak em beet 5 jaar uitziet.
Als ik OEM onderdelen wil dan zoek ik de onderdeel nummers ergens anders op. Voer die in bij Ekris en dan zie ik het wel verschijnen.
Of af en toe bij herrnleben in Duitsland als er op de shop net iets staat wat ik wil.

Maar ja, meestal is er wat stuk en wil je het snel hebben. Dan is per post een te veel vertragende factor.
‘s-Ochtends bellen is vaak s-middags afhalen bij de dealer.

Ik ben wel benieuwd naar je opmerking over minder effectief in E-commerce. Want als je originele onderdelen wil, dan weet je toch al waar je moet zijn. Dus het hele verlijden tot verkopen met een van A tot Z uitgedachte “user experience” om aan te zetten tot kopen is een beetje irrelevant.

Ekris was er vroeg bij, dat het bij bmw zelf kon wist ik niet. Voor de rest van de dealers al niet meer interresant imo. Te marginaal om de investering er uit te halen als er al 2 opties zijn.

Str8Six
Berichten: 965
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door Str8Six » 02 apr 2020, 23:03


Ik ben wel benieuwd naar je opmerking over minder effectief in E-commerce. Want als je originele onderdelen wil, dan weet je toch al waar je moet zijn. Dus het hele verlijden tot verkopen met een van A tot Z uitgedachte “user experience” om aan te zetten tot kopen is een beetje irrelevant.

Ekris was er vroeg bij, dat het bij bmw zelf kon wist ik niet. Voor de rest van de dealers al niet meer interresant imo. Te marginaal om de investering er uit te halen als er al 2 opties zijn.
Ook al weet je precies wat je wil hebben, dan nog zijn er zeer veel verschillende redenen waarom een klant kan afhaken, zeker op een webshop. Het gaat erom de klant zo makkelijk mogelijk te maken, met zoveel mogelijk duidelijkheid. Daarin zie ik nu zeker nog wel hiaten bij de OEM webshops, ook al kiezen mensen die omdat ze een origineel onderdeel willen. Qua vindbaarheid via google ook matig, bij zoeken op BMW origineelnummers kom je uit bij equivalenten van aftermarket fabrikanten, die soms niet eens veel goedkoper zijn. Denk dat veel mensen op die manier niet eens OEM overwegen, omdat ze het simpelweg niet tegenkomen. Wat betreft andere dealers: zag bij Dusseldorp laatst ook een kortingscode liggen voor hun webshop. Lijken dus ook zelf met iets bezig

Online
Eric Z
Berichten: 3975
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door Eric Z » 02 apr 2020, 23:24

Ok, helder standpunt.

Ik zie het anders. Het is meer een niche, die paar hobbyisten die via het internet wat oem delen willen bestellen kunnen ze bedienen en dat is het.
Ik denk dat er meer mensen op oem nummers zoeken om te bekijken hoe veel marge de garage heeft dan dat ze het daadwerkelijk zelf gaan monteren.

De autobedrijven hebben de contacten al wel bij een dealer in de buurt en doen het niet online. Tenzij extra tijdsduur van verzending geen issue is misschien maar dan nog is webshop minder interessant want je mist dan de korting waarschijnlijk en heb je dus minder marge.

De keren dat ik via google op een webshop uitkom is omdat ik de goedkoopste zoek. Dat soort klanten komen sowieso al niet op OEM onderdelen uit waarschijnlijk :wink:

Het hele verhaal dat je klanten niet wil laten afhaken is zeker waar, maar vooral als het je core business is. Want je moet omzet draaien, targets halen etc.
Maar zo zie ik dit niet, dit valt bij mij echt in de categorie dit doen we erbij.

Str8Six
Berichten: 965
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door Str8Six » 02 apr 2020, 23:48

Het is zeker een niche voor orginele parts, maar wel een groeiende niche. Hoe het zich gaat ontwikkelen vind ik ook moeilijk te voorspellen hoor, maar volgens het aangehaalde rapport is het toch wel een interessant business model, ook voor OEM's.

Ik heb het zelf van de andere kant gezien (2 jaar gewerkt bij aftermarket webshop), maar dat is zeker geen niche meer. Hoeveel er wordt gezocht, gevraagd, uitgebreid en vernieuwd in dit soort producten is echt ontzettend veel. E-commerce algemeen zit natuurlijk al enkele jaren in de lift, maar automotive op dit gebied ook.
Het zoeken op onderdeelnummers doen mensen lang niet altijd op prijs, al is dat uiteraard wel een belangrijke trigger. De uitbeelding van producten is een andere belangrijke factor. Er haken ook veel klanten af als de site-navigatie niet 100% logisch is. Daarnaast zijn er ook minder technische producten, die bij de reguliere webshop cashcows zijn, terwijl de OEM's deze ook echt goed zouden kunnen verkopen (denk aan semi-universele dingen als dakkoffers, sneeuwkettingen, etc etc). Ze hebben het wel natuurlijk, maar zoals je zegt; het lijkt niet super veel aandacht te krijgen, terwijl het goed verkopen via internet dit wel vereist.

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1500
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door Baboulah » 03 apr 2020, 09:45

Tja, mijn M3 staat ook tekoop, helaas totaal geen interactie gezien de huidige situatie, pech hebben heet dat.

Ik wil toch wel graag iets kopen (de M3 is er alweer een jaar, dus tijd om het veld te ruimen voor het volgende), maar dan moet de M3 toch eerst weg zijn en geld vrij maken om weer iets echt leuks te kunnen kopen/bouwen....

Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 440
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door Daan » 03 apr 2020, 20:30

Bij mij loopt de bestelling van de nieuwe 330i natuurlijk ook gewoon door. Begin maart besteld, M2 voor een prima prijs ingeruild. Zal anno nu minder inruil voor gegeven worden ben ik bang.

Ondanks de tijdelijke sluiting van de fabriek, is de levertijd van mijn order momenteel nog maar twee weken naar achteren geschoven. Kan uiteraard nog verder oplopen.

We zien het allemaal wel!

Daan...

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door Arthur » 03 apr 2020, 21:11

Och, dat is niet heel erg, buiten dat je de auto graag wilt. Bij mij ging het van januari naar uiteindelijk maart leveren/rijden. Inruil was al bepaald dus 2 maandjes extra om de afschrijving over uit te smeren, paar duizend 'gratis' km's erop :)

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1808
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door veejay » 03 apr 2020, 22:56

Mijn lokale Peug dealer Davo biedt opeens on demand proefritten aan (proefauto voor de deur afgeleverd) zelfs ook voor onderhoud komen ze je auto halen en brengen. I like it, was een paar maanden geleden ondenkbaar.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31202
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door JP » 03 apr 2020, 23:19

Maar wie wil er nu ook een Peugeot ? :hmmm:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13332
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door Tristan » 05 apr 2020, 08:54

BMW NL is ook bezig om meer klandizie te trekken. Tijdelijk t/m 30-04 financiering van 1,99% (was 4,99%).

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door Martijn_bmw » 05 apr 2020, 08:55

Ha 1,99% begint wel interessant te worden

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2468
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door Erik dB » 05 apr 2020, 08:59

Martijn_bmw schreef: 05 apr 2020, 08:55 Ha 1,99% begint wel interessant te worden
In tijden van mogelijke crisis gaan lenen voor een auto is dan wel weer een beetje tricky, lijkt me.

Online
Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1558
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: AudiTT/E91 330i

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door Rogerb » 05 apr 2020, 09:02

JP schreef: 03 apr 2020, 23:19 Maar wie wil er nu ook een Peugeot ? :hmmm:
Indd, een Citroen is duidelijk de betere keuze :tooth:

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 992
Lid geworden op: 14 mei 2006, 19:54

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door Sander » 05 apr 2020, 09:02

Ja, dan kun je nog beter een private lease gaan halen. Dan kun je bij baanverlies of overlijden iig van het contract af.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door Martijn_bmw » 05 apr 2020, 09:13

Erik dB schreef: 05 apr 2020, 08:59
Martijn_bmw schreef: 05 apr 2020, 08:55 Ha 1,99% begint wel interessant te worden
In tijden van mogelijke crisis gaan lenen voor een auto is dan wel weer een beetje tricky, lijkt me.
Oh persoonlijk doe ik dat ook niet hoor.
Nooit gedaan en zal ik nooit doen, enige lening die ik heb is hypotheek en ook die zo laag mogelijk.


Maar ik bedoelde meer, tov bijvoorbeeld België waar laatst over ging. Daar had bmw al rentes tegen de 0%.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1808
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door veejay » 05 apr 2020, 09:23

Volgens mij zit het verdienmodel niet zozeer in het rentebedrag, dus 1,99 vs 0% begrijp ik niet.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door Martijn_bmw » 05 apr 2020, 09:36

Klopt, ze hopen natuurlijk op deze manier de voorraad gebruikt wat uit te dunnen. Want daar geld deze tijdelijke 2% (ook) op zag ik. Dat is meer het verdien model dan de rente winst

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Wie gaat de komende tijd een nieuwe auto kopen?

Bericht door Arthur » 05 apr 2020, 12:29

Tristan schreef: 05 apr 2020, 08:54 BMW NL is ook bezig om meer klandizie te trekken. Tijdelijk t/m 30-04 financiering van 1,99% (was 4,99%).
Alleen met financieren dan, want de normale ‘handel’ is zoals gewoonlijk :bag:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], tomgtr en 77 gasten