Fijn-stof flitspaal

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10779
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Fijn-stof flitspaal

Bericht door Joy » 19 feb 2006, 23:22

Experiment Den Haag met 'fijnstof-flitspalen'

(Novum) - Als eerste stad in Nederland gaat Den Haag experimenteren met zogenoemde fijnstof-flitspalen. De palen zijn bedoeld om automobilisten met een auto die te veel van de vervuilende fijnstof uitstoot, te bekeuren. Dat heeft CDA-lijsttrekker Michel Santbergen zondag gezegd in BNR Nieuwsradio.

De gemeente gaat gebruik maken van een apparaat dat is ontwikkeld door de Technische Universiteit in Delft. "Als een auto passeert, kan worden bekeken met een flitspaal of die auto boven de norm uitkomt," zegt Santbergen in het radioprogramma. De lijsttrekker zegt dat het systeem al werkt, maar dat hij niet zeker weet of er een boete volgt. "Ik weet niet of dat bestuurlijk kan, maar het gaat er om dat je kunt constateren welke vrachtauto's te veel fijnstof uitstoten en daar ga je dan wat aan doen."

Volgens Santbergen is de vervuiling in Den Haag groter dan in andere grote steden, omdat de stad geen ringweg heeft. De lijsttrekker stelt in het radioprogramma dat vijf procent van de auto's ongeveer vijftig procent van de vervuiling oplevert.

Den Haag begint volgens Santbergen met een proef in de Veerkade, de straat die is uitgeroepen tot vuilste straat van Nederland. Hij gaat maandag in gesprek met staatssecretaris van Milieu Pieter van Geel (CDA) over de flitspalen.


Als dit serieus is...

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 19 feb 2006, 23:36

Oke dan.. eerst bij vrachtwagens toepassen en daarna bij iedereen..... geen katvervangers meer dus in de toekomst als ze dit door gaan zetten.

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Bericht door Hans » 20 feb 2006, 07:19

Dit moet wel een 1 April grap zijn. Bij de APK keuring wordt er al een roetmeting gedaan, als dat niet voldoende is moet die maar vaker gehouden worden. Je kan gewoon niet weten of je auto teveel uitstoot.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 20 feb 2006, 07:49

Goed plan, opbokken met al die stink diesels. Gewoon een filter verplichten, middels verdubbelen van de wegenbelasting voor filterloze diesels, ook bij vrachtwagens.

Michel

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 20 feb 2006, 08:40

Personenauto's valt het nog wel mee maar sommige vrachtwagens wil je inderdaad niet naast staan in de file.

Gebruikersavatar
Marc
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:05

Bericht door Marc » 22 feb 2006, 13:34

Aan de ene kant vind ik het goed dat er op uitstoot van auto's gelet wordt. Dat kan inderdaad bij de APK plaatsvinden.

Voor onderzoek vind ik het ook prima dat er 'langs de weg' wordt gecontroleerd. Dat is dus voor wetenschappelijke doeleinden. Maar gaan beboeten o.i.d., dat slaat de plank m.i. volkomen mis.

En soms blijkt vooruitgang ook achteruitgang. Michel maakt bv een foute aanname dat alleen diesel fijnstof uitstoten. Moderne direct ingespoten benzinemotoren blijken echter net zoveel fijnstof uit t e stoten als moderne dieselmotoren. Niet als je het in gewicht uitdrukt, maar wel als je het in aantallen uitdrukt. Dus zijn die deeltjes nog kleiner en wellicht zijn ze daardoor nog gevaalrijker. Ze kunnen in elk geval verder de longen in dringen. Zonder allerlij heksenjachten zullen we daar gewoon met gezond boerenverstand oplossingen voor moeten bedenken. Da's m.i. niet met flitskasten.

http://www.tudelft.nl/live/binaries/e08 ... jnstof.pdf

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 22 feb 2006, 13:40

Marc schreef: Moderne direct ingespoten benzinemotoren blijken echter net zoveel fijnstof uit t e stoten als moderne dieselmotoren. Niet als je het in gewicht uitdrukt, maar wel als je het in aantallen uitdrukt. Dus zijn die deeltjes nog kleiner en wellicht zijn ze daardoor nog gevaalrijker.
Weer wat geleerd! Bedankt voor de toelichting!

Michel

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Bericht door Hans » 22 feb 2006, 14:31

Ach ja fijnstof, 10 jaar geleden hoorde je er niemand over, terwijl toen de fijnstof waardes veel hoger waren.

http://www.mnp.nl/mnc/i-nl-0241.html

Gebruikersavatar
Marc
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:05

Bericht door Marc » 22 feb 2006, 15:09

Is dat zo Hans? Kijk dat is nou inderdaad nog zoiets. Voordat de politiek als een blind paard op hol slaat en een verkeerde weg in galoppeert moet ze zich goed afvragen of ze wel alle factoren voldoende in kaart heeft gebracht. Er wordt vaak veel te overhaast in een soort paniekpolitiek gereageerd.

Maar goed, ik vermoed dat de meesten van ons het daar wel over eens zijn. Ik vind het persoonlijk wel interessante materie, technisch gezien. Ik ben ook wel benieuwd hoe we over een aantal jaren tegen die hele fijnstof hausse aankijken. 'Storm in een glas water' (uiteindelijk bleek het allemaal niet zo ernstig en schadelijk te zijn), of 'waarom dachten we daar pas na de millennium wissel aan?' (zoals bij de schadelijkheid van asbest of cigaretten).

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 22 feb 2006, 15:18

Denk dat de overheid idd snel reageerd en vooral weer een inkomstenbron denkt aan te boren. Voor (vuile) nieuwe auto's straks een hogere BPM, voor oude auto's de fijnstofflitspaal. Het graaien is tot hoofddoel verworden, mulieu strij er omheen en het word verkocht als zoete koek.

Michel

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Bericht door Hans » 23 feb 2006, 11:56

Uit de Volkskrant, donderdag 23 februari 2006:

BERLIJN - Nederlandse auto’s krijgen een sticker waaraan te zien is hoe vervuilend ze zijn. Gemeenten kunnen hiermee hun parkeerbeleid wijzigen, zodat vervuilende auto’s meer gaan betalen.

‘Het labelsysteem hebben we binnen enkele maanden al klaar’, aldus staatssecretaris Van Geel (Milieu). ‘Door alle auto’s een vignet te geven, kunnen gemeenten in 2007 aan de slag.’

Nog niet duidelijk is of het label op het nummerbord of achter de voorruit komt. ‘Als het maar goed zichtbaar is’, zegt Van Geel. Zijn ambtenaren werken nog aan de precieze indeling van de vervuilingscategorieën.

Van Geel kijkt met belangstelling naar een verdergaand plan dat woensdag werd aangenomen door de Duitse regering. Hiermee kunnen vervuilende dieselauto’s binnenkort via inrijverboden worden geweerd uit verontreinigde zones in steden en dorpen. Een groot deel van de 46miljoen Duitse auto’s en vier miljoen vrachtwagens komt binnenkort in aanmerking voor een ontheffingssticker met een cijfer waaraan te zien is hoe schoon ze zijn.

De zwart-witte vignetten, die op de voorruit komen, zijn een uitkomst voor het groeiend aantal Duitse gemeenten dat luchtverontreiniging te lijf gaat. Hoewel ook andere bronnen een rol spelen, veroorzaken vooral dieselauto’s zonder roetfilter langs drukke verkeersaders vervuiling die schadelijk is voor kinderen, ouderen en mensen met hart- en longproblemen.

In Nederland nemen veel gemeenten nog nauwelijks maatregelen, blijkt uit onderzoek dat de Stichting Natuur en Milieu woensdag presenteerde.

De Duitse maatregel komt erop neer dat voertuigen worden ingedeeld in de categorieën 0 tot 5. Deze corresponderen met de zogeheten Euro-normen voor uitlaatgassen. Duitse gemeenten mogen zelf bepalen waar en wanneer een bepaalde categorie auto’s mag rijden. Voorgeschreven is slechts dat, indien er een verbodsbord staat, de categoriën 0 en 1 in alle gevallen niet welkom zijn. Deze auto’s krijgen geen vignet. In de zijn dit auto’s die voor 1996 –toen de Euro-2-norm van kracht werd– op de markt zijn gekomen.

De stickers met de nummers 2 tot 4 zijn alleen voor minder vervuilende dieselauto’s. De schoonste dieselvoertuigen met de nieuwste roetfilters, en onder meer hybride benzineauto’s die reeds voldoen aan de toekomstige norm Euro-5, krijgen een apart vignet.

Burgers zijn niet verplicht de stickers te kopen. Indien ze dat niet doen, worden ze geweerd uit verboden zones als daar een zogenoemd Feinstaub-Alarm geldt.

De Bundesrat, waarin de Duitse deelstaten vertegenwoordigd zijn, moet de maatregel op 7april nog bekrachtigen. Problemen worden niet verwacht, omdat deelstaten nauw betrokken waren bij het opstellen van de regels.
Waneer houd dat autotje pesten nu eens een keer op. :x Fijnstof. :zzz: http://www.mnp.nl/mnc/i-nl-0241.html

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 23 feb 2006, 12:49

Als oud-astma patient zie ik er toch wel wat in. Oude stadsbussen zullen zo ook geweerd worden, goede zaak lijkt me. Ben benieuwd wat voor sticker ik krijg. Toch maar snel die 2cv/Smart Roadster/Prius erbij :?: :lol:

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Bericht door Hans » 23 feb 2006, 13:17

Die oude stadsbussen krijgen natuurlijk een vrijstelling. :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: A110_Bleu_Sierra, Sabberjoch, SlowCo en 225 gasten