Fijn-stof flitspaal
- Joy
- Berichten: 10779
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Fijn-stof flitspaal
Experiment Den Haag met 'fijnstof-flitspalen'
(Novum) - Als eerste stad in Nederland gaat Den Haag experimenteren met zogenoemde fijnstof-flitspalen. De palen zijn bedoeld om automobilisten met een auto die te veel van de vervuilende fijnstof uitstoot, te bekeuren. Dat heeft CDA-lijsttrekker Michel Santbergen zondag gezegd in BNR Nieuwsradio.
De gemeente gaat gebruik maken van een apparaat dat is ontwikkeld door de Technische Universiteit in Delft. "Als een auto passeert, kan worden bekeken met een flitspaal of die auto boven de norm uitkomt," zegt Santbergen in het radioprogramma. De lijsttrekker zegt dat het systeem al werkt, maar dat hij niet zeker weet of er een boete volgt. "Ik weet niet of dat bestuurlijk kan, maar het gaat er om dat je kunt constateren welke vrachtauto's te veel fijnstof uitstoten en daar ga je dan wat aan doen."
Volgens Santbergen is de vervuiling in Den Haag groter dan in andere grote steden, omdat de stad geen ringweg heeft. De lijsttrekker stelt in het radioprogramma dat vijf procent van de auto's ongeveer vijftig procent van de vervuiling oplevert.
Den Haag begint volgens Santbergen met een proef in de Veerkade, de straat die is uitgeroepen tot vuilste straat van Nederland. Hij gaat maandag in gesprek met staatssecretaris van Milieu Pieter van Geel (CDA) over de flitspalen.
Als dit serieus is...
(Novum) - Als eerste stad in Nederland gaat Den Haag experimenteren met zogenoemde fijnstof-flitspalen. De palen zijn bedoeld om automobilisten met een auto die te veel van de vervuilende fijnstof uitstoot, te bekeuren. Dat heeft CDA-lijsttrekker Michel Santbergen zondag gezegd in BNR Nieuwsradio.
De gemeente gaat gebruik maken van een apparaat dat is ontwikkeld door de Technische Universiteit in Delft. "Als een auto passeert, kan worden bekeken met een flitspaal of die auto boven de norm uitkomt," zegt Santbergen in het radioprogramma. De lijsttrekker zegt dat het systeem al werkt, maar dat hij niet zeker weet of er een boete volgt. "Ik weet niet of dat bestuurlijk kan, maar het gaat er om dat je kunt constateren welke vrachtauto's te veel fijnstof uitstoten en daar ga je dan wat aan doen."
Volgens Santbergen is de vervuiling in Den Haag groter dan in andere grote steden, omdat de stad geen ringweg heeft. De lijsttrekker stelt in het radioprogramma dat vijf procent van de auto's ongeveer vijftig procent van de vervuiling oplevert.
Den Haag begint volgens Santbergen met een proef in de Veerkade, de straat die is uitgeroepen tot vuilste straat van Nederland. Hij gaat maandag in gesprek met staatssecretaris van Milieu Pieter van Geel (CDA) over de flitspalen.
Als dit serieus is...
- Marc
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:05
Aan de ene kant vind ik het goed dat er op uitstoot van auto's gelet wordt. Dat kan inderdaad bij de APK plaatsvinden.
Voor onderzoek vind ik het ook prima dat er 'langs de weg' wordt gecontroleerd. Dat is dus voor wetenschappelijke doeleinden. Maar gaan beboeten o.i.d., dat slaat de plank m.i. volkomen mis.
En soms blijkt vooruitgang ook achteruitgang. Michel maakt bv een foute aanname dat alleen diesel fijnstof uitstoten. Moderne direct ingespoten benzinemotoren blijken echter net zoveel fijnstof uit t e stoten als moderne dieselmotoren. Niet als je het in gewicht uitdrukt, maar wel als je het in aantallen uitdrukt. Dus zijn die deeltjes nog kleiner en wellicht zijn ze daardoor nog gevaalrijker. Ze kunnen in elk geval verder de longen in dringen. Zonder allerlij heksenjachten zullen we daar gewoon met gezond boerenverstand oplossingen voor moeten bedenken. Da's m.i. niet met flitskasten.
http://www.tudelft.nl/live/binaries/e08 ... jnstof.pdf
Voor onderzoek vind ik het ook prima dat er 'langs de weg' wordt gecontroleerd. Dat is dus voor wetenschappelijke doeleinden. Maar gaan beboeten o.i.d., dat slaat de plank m.i. volkomen mis.
En soms blijkt vooruitgang ook achteruitgang. Michel maakt bv een foute aanname dat alleen diesel fijnstof uitstoten. Moderne direct ingespoten benzinemotoren blijken echter net zoveel fijnstof uit t e stoten als moderne dieselmotoren. Niet als je het in gewicht uitdrukt, maar wel als je het in aantallen uitdrukt. Dus zijn die deeltjes nog kleiner en wellicht zijn ze daardoor nog gevaalrijker. Ze kunnen in elk geval verder de longen in dringen. Zonder allerlij heksenjachten zullen we daar gewoon met gezond boerenverstand oplossingen voor moeten bedenken. Da's m.i. niet met flitskasten.
http://www.tudelft.nl/live/binaries/e08 ... jnstof.pdf
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Weer wat geleerd! Bedankt voor de toelichting!Marc schreef: Moderne direct ingespoten benzinemotoren blijken echter net zoveel fijnstof uit t e stoten als moderne dieselmotoren. Niet als je het in gewicht uitdrukt, maar wel als je het in aantallen uitdrukt. Dus zijn die deeltjes nog kleiner en wellicht zijn ze daardoor nog gevaalrijker.
Michel
- Hans
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59
Ach ja fijnstof, 10 jaar geleden hoorde je er niemand over, terwijl toen de fijnstof waardes veel hoger waren.
http://www.mnp.nl/mnc/i-nl-0241.html
http://www.mnp.nl/mnc/i-nl-0241.html
- Marc
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:05
Is dat zo Hans? Kijk dat is nou inderdaad nog zoiets. Voordat de politiek als een blind paard op hol slaat en een verkeerde weg in galoppeert moet ze zich goed afvragen of ze wel alle factoren voldoende in kaart heeft gebracht. Er wordt vaak veel te overhaast in een soort paniekpolitiek gereageerd.
Maar goed, ik vermoed dat de meesten van ons het daar wel over eens zijn. Ik vind het persoonlijk wel interessante materie, technisch gezien. Ik ben ook wel benieuwd hoe we over een aantal jaren tegen die hele fijnstof hausse aankijken. 'Storm in een glas water' (uiteindelijk bleek het allemaal niet zo ernstig en schadelijk te zijn), of 'waarom dachten we daar pas na de millennium wissel aan?' (zoals bij de schadelijkheid van asbest of cigaretten).
Maar goed, ik vermoed dat de meesten van ons het daar wel over eens zijn. Ik vind het persoonlijk wel interessante materie, technisch gezien. Ik ben ook wel benieuwd hoe we over een aantal jaren tegen die hele fijnstof hausse aankijken. 'Storm in een glas water' (uiteindelijk bleek het allemaal niet zo ernstig en schadelijk te zijn), of 'waarom dachten we daar pas na de millennium wissel aan?' (zoals bij de schadelijkheid van asbest of cigaretten).
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
- Hans
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59
Waneer houd dat autotje pesten nu eens een keer op. Fijnstof. http://www.mnp.nl/mnc/i-nl-0241.htmlUit de Volkskrant, donderdag 23 februari 2006:
BERLIJN - Nederlandse auto’s krijgen een sticker waaraan te zien is hoe vervuilend ze zijn. Gemeenten kunnen hiermee hun parkeerbeleid wijzigen, zodat vervuilende auto’s meer gaan betalen.
‘Het labelsysteem hebben we binnen enkele maanden al klaar’, aldus staatssecretaris Van Geel (Milieu). ‘Door alle auto’s een vignet te geven, kunnen gemeenten in 2007 aan de slag.’
Nog niet duidelijk is of het label op het nummerbord of achter de voorruit komt. ‘Als het maar goed zichtbaar is’, zegt Van Geel. Zijn ambtenaren werken nog aan de precieze indeling van de vervuilingscategorieën.
Van Geel kijkt met belangstelling naar een verdergaand plan dat woensdag werd aangenomen door de Duitse regering. Hiermee kunnen vervuilende dieselauto’s binnenkort via inrijverboden worden geweerd uit verontreinigde zones in steden en dorpen. Een groot deel van de 46miljoen Duitse auto’s en vier miljoen vrachtwagens komt binnenkort in aanmerking voor een ontheffingssticker met een cijfer waaraan te zien is hoe schoon ze zijn.
De zwart-witte vignetten, die op de voorruit komen, zijn een uitkomst voor het groeiend aantal Duitse gemeenten dat luchtverontreiniging te lijf gaat. Hoewel ook andere bronnen een rol spelen, veroorzaken vooral dieselauto’s zonder roetfilter langs drukke verkeersaders vervuiling die schadelijk is voor kinderen, ouderen en mensen met hart- en longproblemen.
In Nederland nemen veel gemeenten nog nauwelijks maatregelen, blijkt uit onderzoek dat de Stichting Natuur en Milieu woensdag presenteerde.
De Duitse maatregel komt erop neer dat voertuigen worden ingedeeld in de categorieën 0 tot 5. Deze corresponderen met de zogeheten Euro-normen voor uitlaatgassen. Duitse gemeenten mogen zelf bepalen waar en wanneer een bepaalde categorie auto’s mag rijden. Voorgeschreven is slechts dat, indien er een verbodsbord staat, de categoriën 0 en 1 in alle gevallen niet welkom zijn. Deze auto’s krijgen geen vignet. In de zijn dit auto’s die voor 1996 –toen de Euro-2-norm van kracht werd– op de markt zijn gekomen.
De stickers met de nummers 2 tot 4 zijn alleen voor minder vervuilende dieselauto’s. De schoonste dieselvoertuigen met de nieuwste roetfilters, en onder meer hybride benzineauto’s die reeds voldoen aan de toekomstige norm Euro-5, krijgen een apart vignet.
Burgers zijn niet verplicht de stickers te kopen. Indien ze dat niet doen, worden ze geweerd uit verboden zones als daar een zogenoemd Feinstaub-Alarm geldt.
De Bundesrat, waarin de Duitse deelstaten vertegenwoordigd zijn, moet de maatregel op 7april nog bekrachtigen. Problemen worden niet verwacht, omdat deelstaten nauw betrokken waren bij het opstellen van de regels.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: A110_Bleu_Sierra, Sabberjoch, SlowCo en 225 gasten