privé en zakelijk probleem auto

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
rczwart@planet.nl
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 jan 2020, 11:42

privé en zakelijk probleem auto

Bericht door rczwart@planet.nl » 31 jan 2020, 11:56

Goedemorgen,

Heb een startend medisch bedrijf en boerderij, en wil graag een bedrijfsauto dubbelcabine van of pick-up dc kopen of leasen op het medisch bv, ben dga en arts. De medische zorg heeft geen btw naar patiënten etc: btw-vrijstelling. Rij 50% zakelijk en ander 50 % voor boerderij en privé. Wil graag GEEN administratie en ben daarom van plan geen kosten auto af te trekken en dan zijn er ook geen bijtellingsperikelen of andere administratie bijhouden; de bijtelling mag nooit hoger zijn dan de gemaakte kosten die je aftrekt en die zijn nu nul. Dan is het volgens mij verstandig om een occasion van bijv 4 jaar oud te leasen of kopen en geen nieuwe auto.

Klopt deze analyse. En hoef ik wel of geen btw te betalen over de auto bij aanschaf (btw vrijstelling)?

groet en dank Rein Zwart

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7014
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: privé en zakelijk probleem auto

Bericht door Fabian » 31 jan 2020, 12:10

Accountant...?

Online
KoenM
Berichten: 1764
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: privé en zakelijk probleem auto

Bericht door KoenM » 31 jan 2020, 12:32

BTW stelling betekent dat je over je diensten geen btw hoeft te heffen. Hierdoor kan je (helaas)!over de kosten ook geen btw terugvragen.

Op benzine, maar ook een auto, zal je gewoon de btw moeten betalen.

De rest van je verhaal begrijp ik niet helemaal.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: privé en zakelijk probleem auto

Bericht door alt » 31 jan 2020, 12:56

de bijtelling mag nooit hoger zijn dan de gemaakte kosten die je aftrekt en die zijn nu nul. Dan is het volgens mij verstandig om een occasion van bijv 4 jaar oud te leasen of kopen en geen nieuwe auto.

Deze analyse begrijp ik niet.
De bijtelling gaat uit van de nieuwwaarde, niet van de aanschafwaarde.
Ook hebben kosten geen relatie tot de bijtelling, want kan een dure reparatie aan die auto hebben gekregen.

Probeer, wat je nu doet, allerlei options te krijgen, deze aan je boekhouder voor te leggen.
De boekhouder komt vaak met een makkelijk antwoord, het zijn niet zijn centen, die er worden uitgegeven.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: privé en zakelijk probleem auto

Bericht door Arthur » 31 jan 2020, 13:07

Modedit: voegt niks toe
Zeg mod, je moet het bericht wel op slot doen, je weet dat dat kan? Anders verander ik het zo weer, zoals ik nu iets toevoeg. Of eigenlijk voeg ik niets toe, zoals jij zegt.
Laatst gewijzigd door Arthur op 01 feb 2020, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.

rczwart@planet.nl
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 jan 2020, 11:42

Re: privé en zakelijk probleem auto

Bericht door rczwart@planet.nl » 31 jan 2020, 13:13

Ja is misschien wat onduidelijk, maar t is ook ingewikkeld en snap het zelf ook niet helemaal.

Wat ik las op de belastingsite en bij verschillende info sites is: De bijtelling voor privégebruik is nooit hoger dan de kosten van de auto voor de zaak. En als je dan geen enkele kosten opvoert voor de zaak, heb je ook geen bijtelling!?

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: privé en zakelijk probleem auto

Bericht door Vlokmans » 31 jan 2020, 13:19

Modedit: voegt niks toe

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: privé en zakelijk probleem auto

Bericht door JP » 31 jan 2020, 14:09

Mag ik even toevoegen dat je email als topictitel niet heel slim is, of krijg ik nu ook een mode-dit ?

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2251
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: privé en zakelijk probleem auto

Bericht door Will F. » 31 jan 2020, 14:15

rczwart@planet.nl schreef: 31 jan 2020, 13:13 Ja is misschien wat onduidelijk, maar t is ook ingewikkeld en snap het zelf ook niet helemaal.

Wat ik las op de belastingsite en bij verschillende info sites is: De bijtelling voor privégebruik is nooit hoger dan de kosten van de auto voor de zaak. En als je dan geen enkele kosten opvoert voor de zaak, heb je ook geen bijtelling!?
Nee, maar ook geen auto van/op de zaak!

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: privé en zakelijk probleem auto

Bericht door Luco » 31 jan 2020, 14:20

Je kan zakelijk geen auto rijden en geen kosten opvoeren, daar trappen ze niet in, je kan wel prive kopen en dan km vergoeding declareren bij beide zaken.

rczwart@planet.nl
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 jan 2020, 11:42

Re: privé en zakelijk probleem auto

Bericht door rczwart@planet.nl » 31 jan 2020, 14:22

@Will F, dat is idd denk ik de crux: moet je kosten opvoeren op de zaak of mag dat?

Auto is op de zaak gekocht en wordt veel gereden voor de zaak.

De kosten die gemaakt worden worden alleen niet opgevoerd en dat is misschien financieel niet het slimste, maar scheelt veel administratie, rittenregistratie, btw en bijtellingproblemen.

Toch?

rczwart@planet.nl
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 jan 2020, 11:42

Re: privé en zakelijk probleem auto

Bericht door rczwart@planet.nl » 31 jan 2020, 14:24

@JP, ja das niet handig, maar wist t niet toen ik t invoerde, ga ik veranderen

Online
KoenM
Berichten: 1764
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: privé en zakelijk probleem auto

Bericht door KoenM » 31 jan 2020, 14:38

rczwart@planet.nl schreef: 31 jan 2020, 14:22 @Will F, dat is idd denk ik de crux: moet je kosten opvoeren op de zaak of mag dat?

Auto is op de zaak gekocht en wordt veel gereden voor de zaak.

De kosten die gemaakt worden worden alleen niet opgevoerd en dat is misschien financieel niet het slimste, maar scheelt veel administratie, rittenregistratie, btw en bijtellingproblemen.

Toch?
Kosten als financiering en afschrijving kunnen dan ook niet op de zaak. Oftewel, je hebt dan ook geen auto op de zaak.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: privé en zakelijk probleem auto

Bericht door Arthur » 31 jan 2020, 14:47

Arthur schreef: 31 jan 2020, 13:07 Modedit: voegt niks toe
Klopt, deze mod edit voegt niets toe! Jullie krijgen het nog druk, of gaan jullie selectief te werk?
Te gek voor woorden dit! Gaan we nu ineens moeilijk doen? Zorg eerst maar eens dat iemand zich voorstelt en dan pas zorgen maken over de reacties die er komen...

Zal wel weer een mod edit komen, mag zeker niet zo reageren...

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 372
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: privé en zakelijk probleem auto

Bericht door De fiscalist » 31 jan 2020, 15:07

Wat je doet klopt niet.

De bv heeft geen zakelijk en privé, enkel zakelijk. Auto op de bv kopen is kosten zakelijk boeken en bijtellen. Dat bijtellen is gewoon de volle mep. Maximaal de kosten geldt alleen voor je ib ondernemers, niet voor een bv

Btw vrijgesteld betekent inderdaad dat je geen btw rekent aan je klanten, je betaalt wel btw over de inkopen en kunt dat niet aftrekken.

Als je geen gedoe wil met administratie dan koop je de auto privé en betaal je ook gewoon de kosten privé. Niet goedkoop, wel makkelijk.
Laatst gewijzigd door De fiscalist op 31 jan 2020, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.

rczwart@planet.nl
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 jan 2020, 11:42

Re: privé en zakelijk probleem auto

Bericht door rczwart@planet.nl » 31 jan 2020, 15:08

@ Koen M, dank voor reactie. Financiering is wel van de zaak, afschrijven doe ik dan niet, daar kies ik voor, maar dan blijft het toch een auto van de zaak? Als ie ooit verkocht wordt gaat het restant geld weer de zaak in. Kortom moet je afschrijven op de zaak? Doe ik met veel andere spullen ook niet, een stoel, die is op een gegeven moment kapot en dan koop ik een nieuwe stoel, maar schrijf um niet af in 5 jaar.

Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1556
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: AudiTT/E91 330i

Re: privé en zakelijk probleem auto

Bericht door Rogerb » 31 jan 2020, 15:14

rczwart@planet.nl schreef: 31 jan 2020, 15:08 @ Koen M, dank voor reactie. Financiering is wel van de zaak, afschrijven doe ik dan niet, daar kies ik voor, maar dan blijft het toch een auto van de zaak? Als ie ooit verkocht wordt gaat het restant geld weer de zaak in. Kortom moet je afschrijven op de zaak? Doe ik met veel andere spullen ook niet, een stoel, die is op een gegeven moment kapot en dan koop ik een nieuwe stoel, maar schrijf um niet af in 5 jaar.
Dan klopt er denk ik een hele hoop niet in je boekhouding, bedrijfsmiddelen gewoon afschrijven. Zaak betaalt financiering dus dan moet de auto toch op de balans staan en afschrijven?

rczwart@planet.nl
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 jan 2020, 11:42

Re: privé en zakelijk probleem auto

Bericht door rczwart@planet.nl » 31 jan 2020, 15:16

@de fiscalist:
Ja, btw ben ik uit, sowieso betalen en ik krijg t niet goed terug, helaas

Punt 2 klopt ook, de bv kan dit niet, kan alleen op een 1 mans zaak als zzp'r bijvoorbeeld. Hier geld dat de bijtelling voor privégebruik is nooit hoger dan de kosten van de auto voor de zaak. Dan kan het dus wel? En lijkt mij dat je alleen geen dief van je eigen portemonnee bent als de bedrijfswagen ouder is dan ca 4 jaar? Maar dat lijkt dan een keuze rompslomp versus centjes

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: privé en zakelijk probleem auto

Bericht door Vlokmans » 31 jan 2020, 15:23

Arthur schreef: 31 jan 2020, 14:47
Arthur schreef: 31 jan 2020, 13:07 Modedit: voegt niks toe
Klopt, deze mod edit voegt niets toe! Jullie krijgen het nog druk, of gaan jullie selectief te werk?
Te gek voor woorden dit! Gaan we nu ineens moeilijk doen? Zorg eerst maar eens dat iemand zich voorstelt en dan pas zorgen maken over de reacties die er komen...

Zal wel weer een mod edit komen, mag zeker niet zo reageren...
:lollerdelol:
Waar kan ik de criteria voor inhoudelijke reacties terugvinden?

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 372
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: privé en zakelijk probleem auto

Bericht door De fiscalist » 31 jan 2020, 15:29

Nee, auto is van de bv, je gebruikt hem mede privé dus je moet bijtellen. Maakt niet uit of je kosten boekt of niet

rczwart@planet.nl
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 jan 2020, 11:42

Re: privé en zakelijk probleem auto

Bericht door rczwart@planet.nl » 31 jan 2020, 15:39

@ fiscalist: Ja op bv kan t niet, ben ik achter.

Maar op een personensvenootschap of eenmanszaak volgens mij wel, en deze koopt de auto, dus dan niet de bv. Hier geld dat de bijtelling voor privégebruik is nooit hoger kan zijn dan de kosten van de auto voor de zaak!?

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: privé en zakelijk probleem auto

Bericht door Luco » 31 jan 2020, 15:41

dus prive kopen en km vergoeding vragen aan de zaak.

Maik96
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 dec 2019, 13:35
Auto: Mini Cooper S JCW

Re: privé en zakelijk probleem auto

Bericht door Maik96 » 31 jan 2020, 15:45

Kilometervergoeding mag je tot 19 cent belastingvrij uit betalen dus dat kan een interessante optie zij om aan jezelf te betalen vanuit je bv.

Online
Frank_Sch
Berichten: 2117
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: privé en zakelijk probleem auto

Bericht door Frank_Sch » 31 jan 2020, 16:09

Ik vind dat Arthur te veel niks toevoegt. En verder kan topic starter het beste een accountant of boekhouder inschakelen. Zijn eigen inzichten en kennis op het gebied van bijtelling en kostenaftrek voor auto’s zijn lachwekkend.

En de mod die de edits deed bij dit draadje moet maar eens op df-mods cursus. Zijn edits voegen iets toe dat hier niet gewaardeerd wordt. Ga dat doen op het Skoda forum ofzo.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: privé en zakelijk probleem auto

Bericht door Elise » 31 jan 2020, 16:21

rczwart@planet.nl schreef: 31 jan 2020, 11:56 De medische zorg heeft geen btw naar patiënten etc: btw-vrijstelling.
Maar dat sluit toch niet uit dat je een onderneming (B.V. of eenmanszaak maakt niet uit) kunt hebben die BTW plichtig is?
En je voor iedere actie het juiste tarief rekent.
0% tarief
9% laag tarief
21% hoog tarief

Op die manier kun je alle investeringen BTW vrij aanschaffen.

Wel vooraf bij de belastingdienst die BTW plicht aanvragen/regelen voordat je iets aanschaft natuurlijk.
En wellicht iets in je bedrijfsvoering erbij opvoeren (bijvoorbeeld het geven van lezingen ofzo) zodat alles wat zakelijk is niet alleen onder het 0 procent tarief valt, maar je ook daadwerkelijk zakelijk in het hoge tarief iets doet.
Laatst gewijzigd door Elise op 31 jan 2020, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MarcH, Ralph Wolf en 134 gasten