Etiquette op de weg

Dit is ons algemene autoforum.
Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Spijkerhard » 22 jan 2020, 13:20

Quote:
2) Rechtsrijders die achter een vrachtwagen komen te zitten en dan knipperlichtje aanzetten en gewoon op jouw baan die auto er standaard voor gooien. Ik rijd er praktisch naast op de linkerbaan en als zij hun knipperlicht aanzetten, dan betekent dat: "ik kom nu naar links en jij moet en zal mij ruimte geven". Ik geef die ruimte tegenwoordig maar. Ik heb geen zin meer in dat gezeik, maar ik verbaas mij er wel over. Ik heb geleerd: eerst kijken of er ruimte is, dan knipperlicht aan en dan van baan wisselen als het kan.
Laatst gewijzigd door Rnd op wo jan 22, 2020 1
end quote

Haha, kwestie van beter anticiperen, ik heb allang gezien of ze naar links zullen komen, richtingaanzwijzer of niet, of dat ze rechts blijven (laten gas los).
Ik gun ze gewoon de ruimte, voorkom dat ik moet remmen. Ze zitten voor me, dus waren daar eerder...

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Etiquette op de weg

Bericht door veejay » 22 jan 2020, 13:26

Precies, anticiperen neemt al een hoop potentiële frustratie weg. Doe ik in Duitsland sowieso altijd vanwege de veiligheid ivm hoge snelheden.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Jan Terwolde » 22 jan 2020, 13:38

Dat het niet normaal is dat iemand hem er gewoon voor plempt blijft hetzelfde. En wanneer je al er praktisch naast zit is er weinig anticiperen aan.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39596
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Arthur » 22 jan 2020, 13:57

alt schreef: 22 jan 2020, 13:09 Ik zeg tegen mijn kinderen als je iemand inhaalt, kijk dan naar de bestuurder of hij in zijn spiegel kijkt.
Zeker als de man/vrouw, bejaarde zijn richtaanwijzer aanzet & rechtuit uitkijkt, dan moet je oppassen.
Ze kijken altijd met je mee, begrijp ik?

Rnd
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Rnd » 22 jan 2020, 14:00

Jan Terwolde schreef: 22 jan 2020, 13:38 Dat het niet normaal is dat iemand hem er gewoon voor plempt blijft hetzelfde. En wanneer je al er praktisch naast zit is er weinig anticiperen aan.
Dit dus.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Etiquette op de weg

Bericht door allen » 22 jan 2020, 14:08

Arthur schreef: 22 jan 2020, 13:57
alt schreef: 22 jan 2020, 13:09 Ik zeg tegen mijn kinderen als je iemand inhaalt, kijk dan naar de bestuurder of hij in zijn spiegel kijkt.
Zeker als de man/vrouw, bejaarde zijn richtaanwijzer aanzet & rechtuit uitkijkt, dan moet je oppassen.
Ze kijken altijd met je mee, begrijp ik?
:mrgreen:

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Etiquette op de weg

Bericht door veejay » 22 jan 2020, 14:40

Rnd schreef: 22 jan 2020, 14:00
Jan Terwolde schreef: 22 jan 2020, 13:38 Dat het niet normaal is dat iemand hem er gewoon voor plempt blijft hetzelfde. En wanneer je al er praktisch naast zit is er weinig anticiperen aan.
Dit dus.
Ik snap wat jullie zeggen. Maar dan nog is het of het gat dichtrijden voordat die persoon wakker is of gas lossen en ruimte maken voor die joker. Dus ervoor zorgen dat zo een joker niet de kans krijgt een domme move te maken waar jij last van hebt.

Elise
Berichten: 7175
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Elise » 22 jan 2020, 15:52

Rnd schreef: 22 jan 2020, 11:42 2) Rechtsrijders die achter een vrachtwagen komen te zitten en dan knipperlichtje aanzetten en gewoon op jouw baan die auto er standaard voor gooien. Ik rijd er praktisch naast op de linkerbaan en als zij hun knipperlicht aanzetten, dan betekent dat: "ik kom nu naar links en jij moet en zal mij ruimte geven". Ik geef die ruimte tegenwoordig maar. Ik heb geen zin meer in dat gezeik, maar ik verbaas mij er wel over. Ik heb geleerd: eerst kijken of er ruimte is, dan knipperlicht aan en dan van baan wisselen als het kan.
Over deze wil ik wel even een :ongeveer als: opmerking :ongeveer als: plaatsen.

Ik de FJ cruiser rij ik relaxed en eigenlijk altijd onder de 120, dus het gros haalt mij in. Prima en die geef ik ook graag alle ruimte.
Vrachtwagens haal ik wel in en na het inhalen ga ik netjes naar rechts om de doorstroming te bevorderen. Ook in het geval het een rij vrachtwagens is en de volgende vrachtwagen zeg 50 meter (of minder) verder rijdt, dan blijf ik niet links hangen en laat altijd een aantal auto's voorbij. Maar als ik netjes naar rechts ga om het verkeer achter mij lekker te laten doorstromen, verwacht ik ook dat als ik dan bij die volgende vrachtwagen kom, en er weer een aantal auto's mij gepasseerd hebben, ik er ook weer tussen gelaten wordt. En daar zit vaak het probleem, ze hebben gezien dat je naar rechts gaat om de auto's die voor hun rijden er langs te laten, maar zijn te beroerd om je ertussen te laten.
En ik behoor inderdaad tot de categorie die dan naar links komt...

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Bert ///M3 » 22 jan 2020, 16:08

Meestal werkt het 2 kanten op.

Bij dat laatste, als je naar links komt terwijl er verkeer achterop komt vind ik dat je wel minimaal 120-130 rijden moet op een 120 weg. Dan ben je de rest namelijk ook het minste tot last en ben je er het snelste voorbij. Daarnaast kom je er ook makkelijker tussen. Als je met 100-110 blijft doorsukkelen dan snap ik ook wel dat ze je er niet tussen laten.

Elise
Berichten: 7175
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Elise » 22 jan 2020, 16:15

Bert ///M3 schreef: 22 jan 2020, 16:08 Meestal werkt het 2 kanten op.

Bij dat laatste, als je naar links komt terwijl er verkeer achterop komt vind ik dat je wel minimaal 120-130 rijden moet op een 120 weg. Dan ben je de rest namelijk ook het minste tot last en ben je er het snelste voorbij. Daarnaast kom je er ook makkelijker tussen. Als je met 100-110 blijft doorsukkelen dan snap ik ook wel dat ze je er niet tussen laten.
Ik kan natuurlijk ook gewoon op de linkerbaan doorsukkelen en iedereen lekker achter me aan laten rijden en pas naar rechts gaan als ik de gehele rij vrachtwagens voorbij ben.
Dan denk ik dat mijn aanpak toch de voorkeur verdiend. Want het is natuurlijk niet zo dat ik netjes naar rechts ga om plaats te maken en vervolgens gedwongen wordt om dan maar achter die vrachtwagens te blijven rijden.
Ze zien dat ik netjes naar rechts ga, en mogen verwachten dat ik na het inhalen van de volgende vrachtwagen weer netjes naar rechts ga.
Laatst gewijzigd door Elise op 22 jan 2020, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Crookie » 22 jan 2020, 16:20

Ik kan mij iets heugen van mijn rij instructeur; als je inhaalt, doe het dan vlot :)

Mag vaker toegepast worden hoor ik zo :lol:

Elise
Berichten: 7175
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Elise » 22 jan 2020, 16:22

Snelheidsverschil van 30 km/h lijkt me vlot zat :wink:

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Jan Terwolde » 22 jan 2020, 16:37

Zijn inderdaad veel mensen die bij een knipperlicht te zien alles gelijk dicht rijden en dan kun je inderdaad niet anders als uiteindelijk er tussen drukken. Maar wanneer iemand op tijd richting aangeeft geeft je diegene gewoon de ruimte (ik ten minste). En begint diegene pas met naar links gaan als er enigszins ruimte is gemaakt.

Online
Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Crookie » 22 jan 2020, 16:44

Elise schreef: 22 jan 2020, 16:22 Snelheidsverschil van 30 km/h lijkt me vlot zat :wink:
Klopt! Want met een 5km/u verschil er langs hobbelen werkt gewoon niet.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Etiquette op de weg

Bericht door ///Joost » 22 jan 2020, 16:47

veejay schreef: 22 jan 2020, 14:40
Rnd schreef: 22 jan 2020, 14:00
Jan Terwolde schreef: 22 jan 2020, 13:38 Dat het niet normaal is dat iemand hem er gewoon voor plempt blijft hetzelfde. En wanneer je al er praktisch naast zit is er weinig anticiperen aan.
Dit dus.
Ik snap wat jullie zeggen. Maar dan nog is het of het gat dichtrijden voordat die persoon wakker is of gas lossen en ruimte maken voor die joker. Dus ervoor zorgen dat zo een joker niet de kans krijgt een domme move te maken waar jij last van hebt.
Dit dus. Vaak heb je wel in de gaten of zo iemand ertussen wil of niet. Kun je veelal ook afleiden aan hoe ze achter die vrachtwagen zijn beland. Even gas lossen, hup er tussen laten, en weer door!

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Jan Terwolde » 22 jan 2020, 16:56

Maar naar links gaan terwijl je er naast iemand is wel echt een no-go. Rekening met elkaar houden is het devies. En vooral ook anticiperen en duidelijk aangeven wat je gaat doen. In ieder geval niet op het allerlaatst overhaast maar gewoon gaan.

Elise
Berichten: 7175
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Elise » 22 jan 2020, 17:03

///Joost schreef: 22 jan 2020, 16:47
veejay schreef: 22 jan 2020, 14:40
Rnd schreef: 22 jan 2020, 14:00

Dit dus.
Ik snap wat jullie zeggen. Maar dan nog is het of het gat dichtrijden voordat die persoon wakker is of gas lossen en ruimte maken voor die joker. Dus ervoor zorgen dat zo een joker niet de kans krijgt een domme move te maken waar jij last van hebt.
Dit dus. Vaak heb je wel in de gaten of zo iemand ertussen wil of niet. Kun je veelal ook afleiden aan hoe ze achter die vrachtwagen zijn beland. Even gas lossen, hup er tussen laten, en weer door!
Precies, dat is het Joost.
Je ziet natuurlijk prima dat er 4 of 5 auto's voor je een blauwe FJ cruiser met roofrack rijdt die netjes na het inhalen van de vrachtwagen naar rechts gaat. Maar het zijn vaak de type accountmanager's die menen het gaatje te moeten dichtrijden en je geen gelegenheid willen geven om de volgende vrachtwagen in te halen. En die hebben dan echt pech :tooth:

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Spijkerhard » 22 jan 2020, 17:07

veejay schreef: 22 jan 2020, 14:40
Rnd schreef: 22 jan 2020, 14:00
Jan Terwolde schreef: 22 jan 2020, 13:38 Dat het niet normaal is dat iemand hem er gewoon voor plempt blijft hetzelfde. En wanneer je al er praktisch naast zit is er weinig anticiperen aan.
Dit dus.
Ik snap wat jullie zeggen. Maar dan nog is het of het gat dichtrijden voordat die persoon wakker is of gas lossen en ruimte maken voor die joker. Dus ervoor zorgen dat zo een joker niet de kans krijgt een domme move te maken waar jij last van hebt.
Dit dus.

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Etiquette op de weg

Bericht door indobesar » 22 jan 2020, 18:45

Een beroeps chauffeur hier op DF gaf jaren geleden de uitdaging; probeer eens van den haag naar Utrecht te rijden zonder te remmen.

Dan train je anticiperen maar ook rust in het voertuig. Dat verhoogt comfort, met name voor passagiers.
Combineer dat met defensieve rij technieken en je hoeft niemand er tussen te laten, zonder remmen.

Oefening is proberen waard. 😉

PeterB
Berichten: 3251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Etiquette op de weg

Bericht door PeterB » 22 jan 2020, 19:02

Jaren geleden ging dat idd nog wel maar in het huidige verkeer is dat overdag onmogelijk geworden door steeds meer onvoorspelbaar gedrag van de medeweggebruikers.
Een enkele keer wil het weleens een kilometer of 30 lukken maar dan heb je het wel gehad

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Etiquette op de weg

Bericht door allen » 22 jan 2020, 19:08

Als je alleen de snelweg bedoelt lukt het je wel als je over een uurtje vertrekt. Als je vanuit het centrum vertrekt geef ik je weinig kans. :tooth:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26615
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Martijn_bmw » 22 jan 2020, 19:16

Arthur schreef: 22 jan 2020, 12:25
Verder gaat het gros mensen echt wel sneller aan de kant wanneer je dichter er op zit. Ik doe het liever niet (en nooit overdreven dichtbij dat het echt bumperkleven genoemd wordt) maar dikwijls dat mensen anders niet opzij gaan terwijl alle ruimte beschikbaar is...
Ik ga dan altijd even 'in' de spiegels rijden, links en rechts. En aangezien ik altijd verlichting voer zien me 9 vd 10x vrij snel en kan ik er voorbij. Geleerd op een rijvaardigheidstraining.
Klopt dat doe ik ook, werkt vaak prima

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26615
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Martijn_bmw » 22 jan 2020, 19:21

Elise schreef: 22 jan 2020, 15:52
Rnd schreef: 22 jan 2020, 11:42 2) Rechtsrijders die achter een vrachtwagen komen te zitten en dan knipperlichtje aanzetten en gewoon op jouw baan die auto er standaard voor gooien. Ik rijd er praktisch naast op de linkerbaan en als zij hun knipperlicht aanzetten, dan betekent dat: "ik kom nu naar links en jij moet en zal mij ruimte geven". Ik geef die ruimte tegenwoordig maar. Ik heb geen zin meer in dat gezeik, maar ik verbaas mij er wel over. Ik heb geleerd: eerst kijken of er ruimte is, dan knipperlicht aan en dan van baan wisselen als het kan.
Over deze wil ik wel even een :ongeveer als: opmerking :ongeveer als: plaatsen.

Ik de FJ cruiser rij ik relaxed en eigenlijk altijd onder de 120, dus het gros haalt mij in. Prima en die geef ik ook graag alle ruimte.
Vrachtwagens haal ik wel in en na het inhalen ga ik netjes naar rechts om de doorstroming te bevorderen. Ook in het geval het een rij vrachtwagens is en de volgende vrachtwagen zeg 50 meter (of minder) verder rijdt, dan blijf ik niet links hangen en laat altijd een aantal auto's voorbij. Maar als ik netjes naar rechts ga om het verkeer achter mij lekker te laten doorstromen, verwacht ik ook dat als ik dan bij die volgende vrachtwagen kom, en er weer een aantal auto's mij gepasseerd hebben, ik er ook weer tussen gelaten wordt. En daar zit vaak het probleem, ze hebben gezien dat je naar rechts gaat om de auto's die voor hun rijden er langs te laten, maar zijn te beroerd om je ertussen te laten.
En ik behoor inderdaad tot de categorie die dan naar links komt...
Als je er eentje raakt trek je wel aan het kortste eind want wisselen van baan mag je alleen zonder overige verkeer te hinderen.
Je kan toch gewoon beetje gas bijgeven zodat je vlot met het overige verkeer mee stroomt? Dát is pas echt goed voor de doorstroming.

Online
Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Gijzert » 22 jan 2020, 19:26

Jan Terwolde schreef: 22 jan 2020, 11:47
Mike R32 schreef: 21 jan 2020, 10:55
JP schreef: 21 jan 2020, 10:41 Nu ervaar ik wel eens dat BMW rijders naar me seinen met 1 vinger. Nu weet ik niet wat dat betekent....?
De middelste?
Vroeger groeten Impreza GTT rijders elkaar ook altijd is mijn ervaring.
Nu blijkbaar nog steeds. Was te verbouwereerd om nog op tijd terug te groeten :gek:

Verder gaat het gros mensen echt wel sneller aan de kant wanneer je dichter er op zit. Ik doe het liever niet (en nooit overdreven dichtbij dat het echt bumperkleven genoemd wordt) maar dikwijls dat mensen anders niet opzij gaan terwijl alle ruimte beschikbaar is...
Waar ik mij verder over erger hier in het buitengebied is mensen die op het midden van de weg rijden wanneer er geen tussenstrepen zijn en je dus niet kan inhalen omdat je pas 5 minuten later wordt gezien...
Ik rij ook in het midden van de weg maar er rijdt zelden iemand harder die last van me heeft.

Elise
Berichten: 7175
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Etiquette op de weg

Bericht door Elise » 22 jan 2020, 20:12

Martijn_bmw schreef: 22 jan 2020, 19:21
Elise schreef: 22 jan 2020, 15:52
Rnd schreef: 22 jan 2020, 11:42 2) Rechtsrijders die achter een vrachtwagen komen te zitten en dan knipperlichtje aanzetten en gewoon op jouw baan die auto er standaard voor gooien. Ik rijd er praktisch naast op de linkerbaan en als zij hun knipperlicht aanzetten, dan betekent dat: "ik kom nu naar links en jij moet en zal mij ruimte geven". Ik geef die ruimte tegenwoordig maar. Ik heb geen zin meer in dat gezeik, maar ik verbaas mij er wel over. Ik heb geleerd: eerst kijken of er ruimte is, dan knipperlicht aan en dan van baan wisselen als het kan.
Over deze wil ik wel even een :ongeveer als: opmerking :ongeveer als: plaatsen.

Ik de FJ cruiser rij ik relaxed en eigenlijk altijd onder de 120, dus het gros haalt mij in. Prima en die geef ik ook graag alle ruimte.
Vrachtwagens haal ik wel in en na het inhalen ga ik netjes naar rechts om de doorstroming te bevorderen. Ook in het geval het een rij vrachtwagens is en de volgende vrachtwagen zeg 50 meter (of minder) verder rijdt, dan blijf ik niet links hangen en laat altijd een aantal auto's voorbij. Maar als ik netjes naar rechts ga om het verkeer achter mij lekker te laten doorstromen, verwacht ik ook dat als ik dan bij die volgende vrachtwagen kom, en er weer een aantal auto's mij gepasseerd hebben, ik er ook weer tussen gelaten wordt. En daar zit vaak het probleem, ze hebben gezien dat je naar rechts gaat om de auto's die voor hun rijden er langs te laten, maar zijn te beroerd om je ertussen te laten.
En ik behoor inderdaad tot de categorie die dan naar links komt...
Als je er eentje raakt trek je wel aan het kortste eind want wisselen van baan mag je alleen zonder overige verkeer te hinderen.
Je kan toch gewoon beetje gas bijgeven zodat je vlot met het overige verkeer mee stroomt? Dát is pas echt goed voor de doorstroming.

Ik sluit me aan bij allen.
allen schreef: 21 jan 2020, 22:12 Maakt voor mij eigenlijk geen verschil. Ik ben niet de snelste dus ga automatisch weer rechts rijden na het inhalen. Versnellen voor iemand doe ik niet en of je dan op 15 of 5 meter afstand zit te seinen vind ik je net zo irritant. Dan haal ik de vrachtwagen 50 meter voor me ook eerst in voor je erlangs mag.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot], yorick en 143 gasten