Loggen gereden snelheid bij BMW...

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erminio
Berichten: 751
Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
Locatie: W-Town

Loggen gereden snelheid bij BMW...

Bericht door Erminio » 16 jan 2020, 16:51

Ik heb een vraag over de waarheid/mythe van wat een nieuwe BMW allemaal standaard logt.

Ik heb wel eens verhalen gehoord over een eigenaar van een Ford Focus die elke ochtend (warme- of koudebbuitentemperatuur) direct volgas wegreed met zijn auto, totdat de koppakking eruit vloog. Eenmaal bij de Ford moest hij de reparatie zelf betalen, omdat de garage in de logging kon zien dat ie elke ochtend na een start gelijk volgas wegreed en bleef rijden.

Is dit nou waarheid of een mythe en weet iemand hier wat een nieuwere BMW allemaal standaard (snelheid, olie temperatuur, etc.) logd ?

Gebruikersavatar
SvB
Berichten: 646
Lid geworden op: 22 sep 2007, 18:28
Locatie: Utrecht

Re: Loggen gereden snelheid bij BMW...

Bericht door SvB » 16 jan 2020, 17:39

Als dat verhaal van die gozer met de Focus echt waar is dan verdien je gewoon een keiharde schop onder je ..........!!
Je bent echt niet wijs als je dat doet, je snapt dan geen ene piet van de techniek of wat dan ook.

Als je in de ochtend uit bed stapt ga je ook niet in ene volle polle een Marathon lopen toch, zout op joh.
Maar wat betreft die Logging, ik denk dat ze tegenwoordig heel veel kunnen terugzien in de computer van de auto.
Probeer het anders gewoon een tijdje, ben heel benieuwd.

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Loggen gereden snelheid bij BMW...

Bericht door TLRS » 16 jan 2020, 18:06

Denk dat je er weinig info over zult vinden.. en persoonlijk denk ik dat ze het al langer doen dan wij vermoeden. Als ze auto’s aanbieden die al wat ouder zijn en de optie op best nog wat garantie.. dan is er geen betere manier om in de techniek te kijken dan kijken naar het gebruik. Gasklepstand, temperatuur, remslijtage, toerenbegrenzer, koppelingspedaal sensor. Gezien de gevoeligheid van wielsnelheidmeting kunnen ze misschien zelfs zien of drempels snel worden genomen. Data opslag kost relatief weinig. Met wat slimme uitersten tellers is zelfs dat niet nodig..

Edit: En een klant in een nieuwe auto is goedkoper dan een testrijder.. voor de laatste puntjes..

Robin
Berichten: 51209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Loggen gereden snelheid bij BMW...

Bericht door Robin » 16 jan 2020, 18:53

Wel eens de anecdote gelezen over de McLaren F1 straatauto >1992-1995, dat was volgens mij de eerste straatauto die waar ook ter wereld met een modem ofzo in directe verbinding stond met de fabriek in Woking UK.
Maar McLaren dacht bij 't uitlezen van een bepaalde F1 dat er iets niet klopte op 't eerste gezicht:
Een klant(Thomas Bscher geloof ik, die ook LM /BPR in GTR's reed) reed met een straat F1 'dagelijks' naar z'n werk over de Autobahn in Duitsland.
Daarbij meerdere malen ver boven de 300kmh uitkomende dag in dag uit/elke rit weer ook in spitstijden.

Maar kortom het was wel waar:)

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Loggen gereden snelheid bij BMW...

Bericht door smiley » 16 jan 2020, 18:54

Ik merk in mijn ede dat ik in de regen niet alle pk's tot mijn beschikking heb.
Kan me ook zomaar voorstellen dat dat bij een koude start ook zo is.
Ik kan dat laatste zelf niet meten, want je moet behoorlijk leip zijn om met een koude motor te gaan trappen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Loggen gereden snelheid bij BMW...

Bericht door JP » 16 jan 2020, 19:28

Het zou me verbazen als ze het niet zouden loggen en terecht !
Je mag dan een tijdje garantie hebben maar dan moet je niet verwachten er maar lomp mee om te gaan en als die kapot is, de dealer het maar moet oplossen.

Gebruikersavatar
Erminio
Berichten: 751
Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
Locatie: W-Town

Re: Loggen gereden snelheid bij BMW...

Bericht door Erminio » 16 jan 2020, 19:35

Ik weet dat je via de Navi allemaal info over je rit kan zien, zoals afstand, gemiddelde snelheid, verbruik, etc. van 1 dag, 1 week en zelfs nog langer. Dit zal wel geen logging zijn, maar is/zijn berekeningen van momentopnames, waarna de info weer verwijdert is.

Ook bij een storing of een ongeval wordt er een snapshot gemaakt, van snelheid, olietemp, buitentemp, toeren, etc.
Ben eigenlijk op zoek of ik van een rit van A naar B de maximale snelheid van dit rit kan terughalen.
Via een Andriod app op je foon kan dit, maar weet niet of dat ook al in een 3 serie GT van 2016 zit ?

Str8Six
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: Loggen gereden snelheid bij BMW...

Bericht door Str8Six » 16 jan 2020, 20:55

Wil je de data zelf terughalen voor eigen gebruik, of gaat je vraag over het 'Ford-verhaal'?
Lijkt mij namelijk erg sterk dat garantie op die grond kan worden afgewezen. Als je je niet aan de service-intervallen houdt wel, maar anders heeft de dealer geen poot om op te staan lijkt me.

Hoeveel keer boven bij welke motortemperatuur bij welk toerental is dan de grens? Daar zijn (naar mijn weten) geen richtlijnen voor, dus ook niet iets waarop een garantiegeval wel/niet wordt toegekend.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Loggen gereden snelheid bij BMW...

Bericht door MarkS » 16 jan 2020, 21:27

Ik geloof ook niet dat die data nu al op die wijze en detailniveau worden opgeslagen. Wel bepaalde variabele en maximale waarden maar niet icm op welke datum, tijdstip etc. Dat zou vrijwel realtime een enorme berg aan lokale gegevens zijn. Sluit niet uit dat dit in de toekomst wel makkelijker kan (kosten opslag en performance) en misschien ook gaat gebeuren. Maar misschien zit ik er naast en zijn ze al verder, dan moet ik morgen even oppassen ...

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Loggen gereden snelheid bij BMW...

Bericht door Bert ///M3 » 16 jan 2020, 21:30

smiley schreef: 16 jan 2020, 18:54 Ik merk in mijn ede dat ik in de regen niet alle pk's tot mijn beschikking heb.
Kan me ook zomaar voorstellen dat dat bij een koude start ook zo is.
Ik kan dat laatste zelf niet meten, want je moet behoorlijk leip zijn om met een koude motor te gaan trappen.
Kan heel goed.

Veel motoren hebben bijvoorbeeld een opwarm stand voor hun nokkenasverstelling.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Loggen gereden snelheid bij BMW...

Bericht door Knot » 16 jan 2020, 22:31

Porsche kan dat toch ook zien als een auto over de redline is geweest door misshifts etc? Zal voor de rechter lastig zijn maar je weet wel bij zo een klant dat je als dealer niet heel erg je best hoeft te doen als ze het materiaal dagelijks koud planken.

Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Loggen gereden snelheid bij BMW...

Bericht door Eric Z » 16 jan 2020, 22:54

Peugeot bied ook gewoon data aan. Daar zie ik posities langskomen maar ook dingen over ecodriving. Dat laatste lijkt me onder andere gebaseerd op gaspedaal input.

https://developer.groupe-psa.com/inc/node/1880

https://dzone.com/articles/the-psa-peu ... umlns-apis

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Loggen gereden snelheid bij BMW...

Bericht door Arthur » 17 jan 2020, 01:43

Dan kunnen gelijk alle demo's , in Knot z'n denkwijze :) meteen de shredder in. Onverkoopbaar, afgeragd en geen garantie meer.

Ik geloof niet dat dat allemaal gelogd wordt. Ze kunnen wellicht overschrijdingen in, bv, turbodruk of injectie of wat dan ook zien en daaruit concluderen dat een auto gechipt is. Rest lijkt me broodje aap, maar ik ben dan ook totaal niet onderlegd in die materie, ik geloof gewoon niet in die complotten :)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Loggen gereden snelheid bij BMW...

Bericht door JP » 17 jan 2020, 02:00

Nuchter !

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Loggen gereden snelheid bij BMW...

Bericht door Gijzert » 17 jan 2020, 06:54

Staat het ergens op papier dat je een auto moet warm rijden?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Loggen gereden snelheid bij BMW...

Bericht door JP » 17 jan 2020, 07:09

Nee, maar fatsoenshalve doe je dat en niet de lomperik uithangen en als die kapot gaat dan lopen huilen bij de dealer.

Robin
Berichten: 51209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Loggen gereden snelheid bij BMW...

Bericht door Robin » 17 jan 2020, 07:52

Bert ///M3 schreef: 16 jan 2020, 21:30
smiley schreef: 16 jan 2020, 18:54 Ik merk in mijn ede dat ik in de regen niet alle pk's tot mijn beschikking heb.
Kan me ook zomaar voorstellen dat dat bij een koude start ook zo is.
Ik kan dat laatste zelf niet meten, want je moet behoorlijk leip zijn om met een koude motor te gaan trappen.
Kan heel goed.

Veel motoren hebben bijvoorbeeld een opwarm stand voor hun nokkenasverstelling.
De mijne heeft een opwarm sequence voor bijv de OPFs....er staat dan onder de toerenteller(en dat staat er ook als ik bijv lange rit heb gemaakt, even 20 min motor uit en weer aan):
'Maximale motorvermogen binnenkort beschikbaar' of iets in die richting. Al geef je bij wijze van plankgas het voelt als 'n 114i....
Bij bovenstaand voorbeeld na een lange rit is dat al na 10/20 sec verdwenen en kun je 'plankgas'.

Maar ik ben 'n warmrijder minimaal 10km eerst en natuurlijk altijd de olietemp meter in m'n BC prominent aanwezig en daar let ik ALTIJD op. Wel mooi dat in Sport/Sportplus de olietemp dus lager blijft dan in Eco/Normaal, maar vanaf koude start is de motor juist in eco/normaal veel sneller op temperatuur.

Oh ja, heb nog nooit een Launch Control gedaan met 'n M2/M4. Niet met de mijne en niet met een 'loaner'.

Ik ben zelfs zo gek dat als ik MdV ergens naartoe breng, 5km verder, ik daarna de auto minimaal tot warme olietemp warmrijd. En dat doe ik dan 9/10 keer....Vaak nog een 10km erbij. Korte ritten houden motoren ook niet van....

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Loggen gereden snelheid bij BMW...

Bericht door Arthur » 17 jan 2020, 08:34

JP schreef: 17 jan 2020, 07:09 Nee, maar fatsoenshalve doe je dat en niet de lomperik uithangen en als die kapot gaat dan lopen huilen bij de dealer.
Niet?
Waar is het; ‘daar moet ‘ie maar tegen kunnen’?

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Loggen gereden snelheid bij BMW...

Bericht door TLRS » 17 jan 2020, 08:36

Robin schreef: 17 jan 2020, 07:52 Ik ben zelfs zo gek dat als ik MdV ergens naartoe breng, 5km verder, ik daarna de auto minimaal tot warme olietemp warmrijd. En dat doe ik dan 9/10 keer....Vaak nog een 10km erbij. Korte ritten houden motoren ook niet van....
Dat excuus gebruik ik bijna dagelijks en zo kom ik aan ergens tussen de 10 en 15k per jaar voor ritjes zonder echt doel anders dan dat het me voldoening geeft.

Frustreert het je als er teveel onnodige kilometers op je wagen komen?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26613
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Loggen gereden snelheid bij BMW...

Bericht door Martijn_bmw » 17 jan 2020, 08:38

Arthur schreef: 17 jan 2020, 01:43 Dan kunnen gelijk alle demo's , in Knot z'n denkwijze :) meteen de shredder in. Onverkoopbaar, afgeragd en geen garantie meer.

Ik geloof niet dat dat allemaal gelogd wordt. Ze kunnen wellicht overschrijdingen in, bv, turbodruk of injectie of wat dan ook zien en daaruit concluderen dat een auto gechipt is. Rest lijkt me broodje aap, maar ik ben dan ook totaal niet onderlegd in die materie, ik geloof gewoon niet in die complotten :)
Het wordt wel gelogt de vraag is alleen wie erbij kan en hoe goed.

In geval van extreme verkeersongevallen kan de politie ECU / navi computer kraken en zo wel degelijk al dit soort info boven water krijgen.
Niet makkelijk maar het kan wel, en als er veel geld e/o belang in het spel is bij het bovenwater krijgen van de toedracht gaan ze gewoon door tot de info boven water is :wink:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Loggen gereden snelheid bij BMW...

Bericht door Arthur » 17 jan 2020, 08:44

Dus de politie kan uitzoeken hoe vaak jij vol gas op koude motor gereden hebt? Gaat er bij mij niet in. Kunnen ze beter een gewoonte van maken en bekeuren met terugwerkende kracht. Hebben we ook geen ‘kastje’ meer nodig in de auto straks. Ff inloggen in de ECU en klaar.

Robin
Berichten: 51209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Loggen gereden snelheid bij BMW...

Bericht door Robin » 17 jan 2020, 08:51

TLRS schreef: 17 jan 2020, 08:36
Robin schreef: 17 jan 2020, 07:52 Ik ben zelfs zo gek dat als ik MdV ergens naartoe breng, 5km verder, ik daarna de auto minimaal tot warme olietemp warmrijd. En dat doe ik dan 9/10 keer....Vaak nog een 10km erbij. Korte ritten houden motoren ook niet van....
Dat excuus gebruik ik bijna dagelijks en zo kom ik aan ergens tussen de 10 en 15k per jaar voor ritjes zonder echt doel anders dan dat het me voldoening geeft.

Frustreert het je als er teveel onnodige kilometers op je wagen komen?
Neen. Nul komma nul. Heb toch te weinig tijd:)
Dus ik zit op 12/13k km per jaar nu.Merendeel voor de leuk.
Want dat moet. Punt.

Robin
Berichten: 51209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Loggen gereden snelheid bij BMW...

Bericht door Robin » 17 jan 2020, 08:53

Martijn_bmw schreef: 17 jan 2020, 08:38 Niet makkelijk maar het kan wel, en als er veel geld e/o belang in het spel is bij het bovenwater krijgen van de toedracht gaan ze gewoon door tot de info boven water is :wink:
Klopt.
Dat is een speciale politie afdeling genaamd MH17 :tooth:

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Loggen gereden snelheid bij BMW...

Bericht door TLRS » 17 jan 2020, 08:54

Gotcha :df:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26613
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Loggen gereden snelheid bij BMW...

Bericht door Martijn_bmw » 17 jan 2020, 08:55

Arthur schreef: 17 jan 2020, 08:44 Dus de politie kan uitzoeken hoe vaak jij vol gas op koude motor gereden hebt? Gaat er bij mij niet in. Kunnen ze beter een gewoonte van maken en bekeuren met terugwerkende kracht. Hebben we ook geen ‘kastje’ meer nodig in de auto straks. Ff inloggen in de ECU en klaar.
Ik heb het niet over hoeveel gas je gegeven hebt. Titel gaat toch over loggen van gereden snelheden? Geloof het of niet maakt mij niet uit... ik heb het verhaal en de voorbeelden uit eerste hand.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 144 gasten