Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Online
Emi
Berichten: 1037
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36
Auto: BMW

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door Emi » 14 jan 2020, 11:48

Average Joe's zitten hier natuurlijk niet :coffee:

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 37215
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door Robin » 14 jan 2020, 11:49

+1 (non average)Joost.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 1890
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door MarkS » 14 jan 2020, 12:04

Is ook auto fabrikant afhankelijk. Formeel geeft Porsche bijvoorbeeld geen approved garantie op auto’s waarop geen N-spec banden zitten. Of je het verschil zelf nu merkt of niet.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 29459
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.47
Locatie: Boven Barcelona

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door Arthur » 14 jan 2020, 12:23

///Joost schreef:
14 jan 2020, 11:23
Zonder erg veel kennis te hebben in de bandenwereld, maar wel in andere OEM supply chain, denk ik dat het veelal een 'truc' is om de consument te binden aan het betreffende bandenmerk, ook met het oog op het gekoppelde garantiebehoud van het automerk. Zo hebben beide fabrikanten er baat bij. Je kunt een consument immers niet verplichten om een Pilot Sport 4S gemonteerd te hebben, maar wel een (bijv.) BMW-gehomologeerde spec. Het applicatie gerichte performance deel van de ontwikkelingsfase is imho slechts een procent of 5 (daarmee bedoel ik bijvoorbeeld een BMW-spec PSS vs. een Mercedes-spec PSS). Er zal vast flink getest worden, maar voor de average joe zal de ene spec niet significant voelbaar anders zijn dan de andere, uitgaande van zelfde bandentype.
Kan, maar er zijn vaak meerdere merken met een OEM-spec. Dus of het dan een truc is?

TLRS
Berichten: 1157
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door TLRS » 14 jan 2020, 18:55

Zou me verbazen als het verschil meer is dan een paar procent. Kan me goed voorstellen dat mensen de meerwaarde ervan inzien als er regelmatig grenzen worden opgezocht. Autobahn/ring/circuitdag..in iets dat verder tip top is.. fonkelnieuwe porsche bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 10000
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: BMW 330i

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door ///Joost » 15 jan 2020, 11:02

Arthur schreef:
14 jan 2020, 12:23
Kan, maar er zijn vaak meerdere merken met een OEM-spec. Dus of het dan een truc is?
Geen idee. Je ziet ook wel vaker dat er binnen een automerk, verschillende bandenmerken af-fabriek geleverd worden (voor verschillende modellen), voor hetzelfde modeljaar. Er zullen dus meerdere contracten actief zijn. Tenzij je je in de wereld van de super cars gaat begeven, wordt ook in de OEM wereld elke euro omgedraaid m.b.t. onderdelenleveranciers. In de supply chain wordt niet alleen gekeken naar kosten per unit, maar ook naar de country of origin. Het kan logistiek dus wellicht goedkoper zijn om een bepaald bandenmerk aan een bepaalde autoproduktielocatie te leveren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten