Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Dit is ons algemene autoforum.
Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door MarkS » 09 jan 2020, 19:11

Gijzert schreef: 09 jan 2020, 14:08
MarkS schreef: 09 jan 2020, 13:07
Gijzert schreef: 09 jan 2020, 09:43

Maar dit betekent toch nog steeds dat er bijvoorbeeld op een Macan een N0 band zit die ook op de Boxter ligt?
1900 kilo om 1300 kilo.
Heeft een Macan dan dezelfde bandenmaat als een Boxster? Maar kijk eens in het lijstje zou ik zeggen. Zie mijn post hierboven. Heb ik zelf nu geen tijd voor. Ik zou verwachten dat het niet om dezelfde banden(maat) gaat.
Ik keek in het lijstje en zag een band N0 staan bij Boxter en Macan.
Maar als je idd naar het model met bandenmaat en nummer gaat dan wordt 911 nog wel eens gemixt met boxter maar niet met Macan omdat deze weer hele andere bandenmaten heeft.
N0 betekent idd alleen de eerste gehomologeerde versie maar is specifiek gerelateerd aan bepaalde band (bandenmerk en specifieke maat) En dat (bandenmerk en maat) zal weer specifiek zijn voor een bepaald model/type Porsche.

Ik ga nu effe wat geld en een rijbewijs kopen ... van hoge kwaliteit lees ik ... ik verdoe m’n tijd in dit topic kennelijk ... :mrgreen:

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door DF-user-13935 » 10 jan 2020, 00:00

De karkassen van de gehomologeerde banden schijnen in ieder geval anders te zijn voor de verschillende automerken/homologaties.

Eigenlijk zouden we een DF onderzoek moeten doen. Bijvoorbeeld door Super Sports met verschillende homologaties kapot te snijden.

We kunnen feiten van fictie scheiden.

4 banden (Mercedes, BMW, Porsche en nog eentje) zou een begin kunnen zijn. Dan zijn we voor 800 euro klaar?

Ik leg 25 euro in voor de DF bandsnijtest.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door MarkS » 10 jan 2020, 01:15

Het is weer twaalf uur geweest ... :mrgreen:

Dickh.
Berichten: 1703
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen
Contacteer:

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door Dickh. » 10 jan 2020, 07:08

Super interessant onderwerp!

Jaren geleden heb ik een ontwikkelingsingenieur van Conti op de Ring leren kennen. Omdat ik toen vrijwel elk weekend daar was en ook heel vaak door de weeks mijn rondjes reed hebben we een goede vriendschappelijke band op gebouwd. Met hem heb ik vele honderden rondes Nordschleife tijdens Industriepool gereden om banden te testen. Altijd met Mercedes omdat hij daar verantwoordelijk voor was. Na elke test sessie moesten er lange lijsten met indrukken en meetwaardes ingeleverd worden. Vaak was na 3 bochten al duidelijk of een compound het waard was om serieus verder te testen of gelijk op te roken.
Deze testen werden met produktieauto's gedaan. In een vroeger stadium kregen de banden fabrikanten een schrijven met veel details van het nieuwe model auto waarvoor ze een band moesten ontwikkelen. Op basis hiervan ontwikkelde Conti een band waarvan ze dachten dat het goed bij de auto zou passen. Hierna kregen ze mogelijkheid banden te produceren en aan te bieden aan Mercedes. Deze werden dan door Mercedes testrijders geprobeerd. Uiteindelijk maakte Mercedes een keuze tussen 2 of 3 banden en mochten de banden fabrikanten op de prototypes zelf testen en verder ontwikkelen. Hierna maakte Mercedes de keuze met welke banden fabrikant ze in zee gingen en kon deze dan de fijn tuning gaan doen.

Conti heeft mij in die periode een prachtige baan aangeboden maar dat paste absoluut niet in mijn toenmalige leven.

Dickh.
Berichten: 1703
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen
Contacteer:

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door Dickh. » 10 jan 2020, 07:09

Oh ja, en vergeet niet dat Porsche de enigste fabrikant is die de nieuwste banden test op oude modellen en hier aanbevelingen voor doet.

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door Robin » 10 jan 2020, 07:36

Mooi verhaal Dick.

Emi. Ik snij liever in 4 verschillende stukken ossenhaas:)

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door DF-user-13935 » 10 jan 2020, 08:58

Interessant verhaal Dick! :clap:

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door Jussi » 10 jan 2020, 15:51

Dickh. schreef: 10 jan 2020, 07:08 Super interessant onderwerp!

Jaren geleden heb ik een ontwikkelingsingenieur van Conti op de Ring leren kennen. Omdat ik toen vrijwel elk weekend daar was en ook heel vaak door de weeks mijn rondjes reed hebben we een goede vriendschappelijke band op gebouwd. Met hem heb ik vele honderden rondes Nordschleife tijdens Industriepool gereden om banden te testen. Altijd met Mercedes omdat hij daar verantwoordelijk voor was. Na elke test sessie moesten er lange lijsten met indrukken en meetwaardes ingeleverd worden. Vaak was na 3 bochten al duidelijk of een compound het waard was om serieus verder te testen of gelijk op te roken.
Deze testen werden met produktieauto's gedaan. In een vroeger stadium kregen de banden fabrikanten een schrijven met veel details van het nieuwe model auto waarvoor ze een band moesten ontwikkelen. Op basis hiervan ontwikkelde Conti een band waarvan ze dachten dat het goed bij de auto zou passen. Hierna kregen ze mogelijkheid banden te produceren en aan te bieden aan Mercedes. Deze werden dan door Mercedes testrijders geprobeerd. Uiteindelijk maakte Mercedes een keuze tussen 2 of 3 banden en mochten de banden fabrikanten op de prototypes zelf testen en verder ontwikkelen. Hierna maakte Mercedes de keuze met welke banden fabrikant ze in zee gingen en kon deze dan de fijn tuning gaan doen.

Conti heeft mij in die periode een prachtige baan aangeboden maar dat paste absoluut niet in mijn toenmalige leven.
Cool!

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door MarkS » 10 jan 2020, 16:05

Dickh. schreef: 10 jan 2020, 07:09 Oh ja, en vergeet niet dat Porsche de enigste fabrikant is die de nieuwste banden test op oude modellen en hier aanbevelingen voor doet.
Zeker interessant verhaal en ook met bovenstaande toevoeging dat bepaalde fabrikanten dit dus behoorlijk serieus nemen en het zeker niet (alleen maar) marketing is.

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3434
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door Joël D. » 10 jan 2020, 16:44

Wel van gehoord, maar ik houd er niet echt rekening mee. Zolang de maten, draaglast, XL codering etc maar hetzelfde is als voorgeschreven zit het wel goed volgens mij.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door MarkS » 10 jan 2020, 17:40

Waarom zou je er rekening mee willen/moeten houden?
Tenzij je een auto(merk) rijdt waarvoor een homologatie band wordt voorgeschreven.

Online
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7951
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door MParallel » 13 jan 2020, 04:23

Het is maar waar je op let.

Maar wat Joël zegt.

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door Robin » 13 jan 2020, 07:43

MarkS schreef: 10 jan 2020, 17:40 Waarom zou je er rekening mee willen/moeten houden?
Tenzij je een auto(merk) rijdt waarvoor een homologatie band wordt voorgeschreven.
Daar let ik dan dus niet op. PS2 onder 1M vond ik minder dan de toenmalige P Zero die is als droogband koos. PSS is prima onder M2/C, maar niet zaligmakend. Compromis. De wintersets die BMW wereldwijd aanbiedt zijn 'altijd' voorzien van Alpins. Die kies ik niet meer. Nu Conti TS860, het is behelpen, maar da's 'n winterband altijd in deze temps en natheid.

Maik96
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 dec 2019, 13:35
Auto: Mini Cooper S JCW

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door Maik96 » 13 jan 2020, 13:37

Wat nog wel een interessante toevoeging is, het sterretje op een "bmw-band" ook wel de stermarkering. Biedt een extra soort garantie.
Tot 24 maanden na aankoop kun je tot 100% van het aankoop bedrag terug krijgen, van bmw, of een vervangende band wanneer het een band is met de ster markering:
"Tot 100 % terugbetaling bij schadeclaims, zoals:
- Bandenschade door een puntig voorwerp (bv. een spijker of gebroken glas).
- Schade door het raken van de stoeprand.
- Vandalisme"

Dit echter alleen wanneer de band bij bmw is gekocht.
verder zou de meerwaarde van een band met stermarkering zijn:
"Originele BMW Sterbanden worden in de ontwerpfase van elk nieuw voertuig ontwikkeld in samenwerking met toonaangevende bandenproducenten overal ter wereld. Het zijn de enige banden die worden geproduceerd volgens BMW’s veeleisende prestatienormen."

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door MarkS » 13 jan 2020, 14:06

MParallel schreef: 13 jan 2020, 04:23 Het is maar waar je op let.

Maar wat Joël zegt.
Het is inmiddels wel overduidelijk dat je meer aandacht besteed aan dit topic dan aan je banden.
Het is maar waar je je prioriteiten legt.

Ik denk dat de meeste nuttige info er wel staat. Voor diegene die er mee te maken hebben of wel geïnteresseerd in zijn.

Rocketmonkey
Berichten: 301
Lid geworden op: 18 nov 2015, 17:29

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door Rocketmonkey » 13 jan 2020, 17:29

We dwalen af idd...

Ik heb het OEM zomerrubber van de 135i destijds vervangen door exact hetzelfde in 1cm rondom, bevalt nog altijd prima.

En ik heb er ook wel eens mee bij een homo gelogeerd, ook geen probleem :)

Elise
Berichten: 7170
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door Elise » 13 jan 2020, 17:44

Voor de Lotus Elise S1 series is Yokohama de OEM leverancier, of dit ook geldt voor andere Lotusen durf ik zo niet te zeggen.
De Yokohama hebben dan de aanduiding LTS op de band staan.

https://wiki.seloc.org/a/Tyres#Yokohama ... upplier.29

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door Robin » 13 jan 2020, 19:50

Rocketmonkey schreef: 13 jan 2020, 17:29 We dwalen af idd...

Ik heb het OEM zomerrubber van de 135i destijds vervangen door exact hetzelfde in 1cm rondom, bevalt nog altijd prima.

En ik heb er ook wel eens mee bij een homo gelogeerd, ook geen probleem :)
Vandaar het * op de band?

:P

Online
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7951
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door MParallel » 13 jan 2020, 19:55

MarkS schreef: 13 jan 2020, 14:06
MParallel schreef: 13 jan 2020, 04:23 Het is maar waar je op let.

Maar wat Joël zegt.
Het is inmiddels wel overduidelijk dat je meer aandacht besteed aan dit topic dan aan je banden.
Het is maar waar je je prioriteiten legt.

Ik denk dat de meeste nuttige info er wel staat. Voor diegene die er mee te maken hebben of wel geïnteresseerd in zijn.
Jij kan er anders ook niet over stoppen.

En lekker contradictief met je post iets ervoor waarin je zelf zegt “waarom zou je er op moeten letten?”

Overigens bij lange na niet zoveel tijd hieraan besteed dan ik aan banden doe.

En ik call bs als ik bs zie. Wat hier ook geldt, behalve voor die ene 0,001%.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door Arthur » 13 jan 2020, 19:59

Ik zou nog een keer extra 'enter' doen na elke zin, wordt het nog overzichtelijker... Of je gaat na de . gewoon weer verder. Wel eerst een spatie :)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door JP » 13 jan 2020, 20:08

Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door MarkS » 13 jan 2020, 20:51

MParallel schreef: 13 jan 2020, 19:55
MarkS schreef: 13 jan 2020, 14:06
MParallel schreef: 13 jan 2020, 04:23 Het is maar waar je op let.

Maar wat Joël zegt.
Het is inmiddels wel overduidelijk dat je meer aandacht besteed aan dit topic dan aan je banden.
Het is maar waar je je prioriteiten legt.

Ik denk dat de meeste nuttige info er wel staat. Voor diegene die er mee te maken hebben of wel geïnteresseerd in zijn.
Jij kan er anders ook niet over stoppen.

En lekker contradictief met je post iets ervoor waarin je zelf zegt “waarom zou je er op moeten letten?”

Overigens bij lange na niet zoveel tijd hieraan besteed dan ik aan banden doe.

En ik call bs als ik bs zie. Wat hier ook geldt, behalve voor die ene 0,001%.
Jij hebt nog liever dan ik het laatste woord en wie ben ik om jou die kans te ontnemen. Ik sprak mezelf ook niet tegen in die post die je aanhaalt. Maar als ik de ondertoon van die post moet gaan uitleggen ... dan krijg ik een beetje het gevoel dat ik een Belgenmop moet uitleggen. Laten we afspreken dat ik er volgende keer een smiley achter zet. Misschien leuk als jij dan je forum naam verandert in “The DF BS caller” als een soort van running gag. Dat dekt dan ook wat beter de lading en dan snap ik in het vervolg wat sneller wat je in dit soort topics doet, discussiëren om het discussiëren. Hoef ik ook niet die zinloze discussies weer aan te gaan en heb jij direct het laatste woord bij mij. Nou kom maar door ... dat was het hoor. :mrgreen:

Rocketmonkey
Berichten: 301
Lid geworden op: 18 nov 2015, 17:29

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door Rocketmonkey » 14 jan 2020, 09:38

Elise schreef: 13 jan 2020, 17:44 Voor de Lotus Elise S1 series is Yokohama de OEM leverancier, of dit ook geldt voor andere Lotusen durf ik zo niet te zeggen.
De Yokohama hebben dan de aanduiding LTS op de band staan.

https://wiki.seloc.org/a/Tyres#Yokohama ... upplier.29
Af fabriek hadden de S1's Pirelli P Zero's toch? Mijne wel iig, zonder LTS spec, ongewijfeld een budgetkeuze, want auto was daar echt te licht voor. Dus heb ze snel vervangen door Yoko Advan Neova's LTS zodra die beschikbaar kwamen, dat was pas echt een enorme verbetering, vooral op nat (lees: nu WEL een beetje grip op nat wegdek...). Toyo's die later de populairste vervangingsoptie op S1's werden waren ook prima overigens, en die waren volgens mij weer wel 'universeel' (no LTS spec).

Elise
Berichten: 7170
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door Elise » 14 jan 2020, 09:54

Rocketmonkey schreef: 14 jan 2020, 09:38
Elise schreef: 13 jan 2020, 17:44 Voor de Lotus Elise S1 series is Yokohama de OEM leverancier, of dit ook geldt voor andere Lotusen durf ik zo niet te zeggen.
De Yokohama hebben dan de aanduiding LTS op de band staan.

https://wiki.seloc.org/a/Tyres#Yokohama ... upplier.29
Af fabriek hadden de S1's Pirelli P Zero's toch? Mijne wel iig, zonder LTS spec, ongewijfeld een budgetkeuze, want auto was daar echt te licht voor. Dus heb ze snel vervangen door Yoko Advan Neova's LTS zodra die beschikbaar kwamen, dat was pas echt een enorme verbetering, vooral op nat (lees: nu WEL een beetje grip op nat wegdek...). Toyo's die later de populairste vervangingsoptie op S1's werden waren ook prima overigens, en die waren volgens mij weer wel 'universeel' (no LTS spec).
Inderdaad een beetje vreemd, eerst met die P zero's uitleveren en later die Yokohama als OEM band benoemen (en met de Yoko's ging de breedte ook omhoog).

Toyo's waren vooral die T1-R erg populair in het begin, maar later kwam die R1R wat ik een hele fijne band op de Elise vond. Beter dan die Yoko's met LTS spec in ieder geval. De P zero's ken ik alleen van de verhalen :mrgreen:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Gehomologeerde banden: zin of onzin?

Bericht door ///Joost » 14 jan 2020, 11:23

Zonder erg veel kennis te hebben in de bandenwereld, maar wel in andere OEM supply chain, denk ik dat het veelal een 'truc' is om de consument te binden aan het betreffende bandenmerk, ook met het oog op het gekoppelde garantiebehoud van het automerk. Zo hebben beide fabrikanten er baat bij. Je kunt een consument immers niet verplichten om een Pilot Sport 4S gemonteerd te hebben, maar wel een (bijv.) BMW-gehomologeerde spec. Het applicatie gerichte performance deel van de ontwikkelingsfase is imho slechts een procent of 5 (daarmee bedoel ik bijvoorbeeld een BMW-spec PSS vs. een Mercedes-spec PSS). Er zal vast flink getest worden, maar voor de average joe zal de ene spec niet significant voelbaar anders zijn dan de andere, uitgaande van zelfde bandentype.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Google [Bot] en 130 gasten