Hoe moeilijk is het om een nieuw automerk op te zetten?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Hoe moeilijk is het om een nieuw automerk op te zetten?

Bericht door Tom » 06 jan 2020, 20:00

Stel we willen met DF een sportauto bouwen en een nieuw merk beginnen.
Geen massaproduct (max. 25 stuks per jaar), <5 sec. naar de 100, sportief maar wel iets van een interieur (geen kale bedoeling). Een soort Tesla Roadster idee.
Omdat we supergroen willen zijn gaat het om een (stomme) EV. We gaan niet voor alles het wiel opnieuw uitvinden, dus we kopen zoveel mogelijk in bij fabrikanten als Bosch.

Wat zou je daarvoor moeten aanschaffen (voor je fabriek en per geproduceerde auto) en hoeveel man heb je nodig om productie te draaien?
En hoeveel zou die auto kosten om te produceren?
Ik ben wel benieuwd of we hier op DF een schatting kunnen maken.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31034
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Hoe moeilijk is het om een nieuw automerk op te zetten?

Bericht door JP » 06 jan 2020, 20:04

Even een sidenote, wie had je dan voor welke functie in gedachte?

-Andre voor de testritten?
-Hielke voor de marketing?
-Allen voor de technische ontwikkeling?
-GTRene voor de assamblage?

Baboulah
Berichten: 1495
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Hoe moeilijk is het om een nieuw automerk op te zetten?

Bericht door Baboulah » 06 jan 2020, 20:34

Leuk idee, gaat alleen fout in de 3e zin... een EV :dood: :kotsen: :devil: :wtf:

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Hoe moeilijk is het om een nieuw automerk op te zetten?

Bericht door DF-user-13935 » 06 jan 2020, 20:37

^ Als je nu een auto gaat ontwikkelen, kan hij maar beter toekomstbestendig zijn lijkt me. Dat is dus sowieso niet fossiel.

Baboulah
Berichten: 1495
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Hoe moeilijk is het om een nieuw automerk op te zetten?

Bericht door Baboulah » 06 jan 2020, 20:43

Denk voor een sport auto dat ICE nog steeds the way to go is... gaat toch meer om de beleving vaak dan wat anders, iets wat een EV gewoon niet heeft, kijk naar de prijzen van de P1/918/LaFerrari (okok zijn PHEV's), die stijgen toch lang niet zo hard (procentueel gezien) als vele pure ICE super/supercars die ook sindsdien zijn uitgekomen...

Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Hoe moeilijk is het om een nieuw automerk op te zetten?

Bericht door Kadett » 06 jan 2020, 20:45

Kijk een beetje hoe Donkervoort het doet, dan heb je wel een beetje een idee. Pand, materiaal, personeel R&D, servicepunt opzetten.... denk je blij mag zijn bij 5 miljoen te kunnen beginnen?

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Hoe moeilijk is het om een nieuw automerk op te zetten?

Bericht door Luco » 06 jan 2020, 21:03

Kadett schreef: 06 jan 2020, 20:45 Kijk een beetje hoe Donkervoort het doet, dan heb je wel een beetje een idee. Pand, materiaal, personeel R&D, servicepunt opzetten.... denk je blij mag zijn bij 5 miljoen te kunnen beginnen?
denk niet dat je het met 5 miljoen red.
denk eerder meer dan het tienvoudige daarvan
ik denk dat je al heel veel geld kwijt bent om hem uberhaupt gekeurd te krijgen.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Hoe moeilijk is het om een nieuw automerk op te zetten?

Bericht door Roy RS » 06 jan 2020, 21:06

JP schreef: 06 jan 2020, 20:04 Even een sidenote, wie had je dan voor welke functie in gedachte?

-Andre voor de testritten?
-Hielke voor de marketing?
-Allen voor de technische ontwikkeling?
-GTRene voor de assamblage?
GtRene gaat de folder schrijven, ik blijf het knap vinden dat ze vaak een hele folder volschrijven en niet de door mij gezochte info verstrekken...

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31034
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Hoe moeilijk is het om een nieuw automerk op te zetten?

Bericht door JP » 06 jan 2020, 21:08

Kadett schreef: 06 jan 2020, 20:45 (...)denk je blij mag zijn bij 5 miljoen te kunnen beginnen?
Dat red die Peter toch wel al ?

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 372
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Hoe moeilijk is het om een nieuw automerk op te zetten?

Bericht door De fiscalist » 06 jan 2020, 21:24

Bel de huet brothers eens, die zijn er (al jaren) mee bezig....

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Hoe moeilijk is het om een nieuw automerk op te zetten?

Bericht door DF-user-13935 » 06 jan 2020, 21:30

De fiscalist schreef: 06 jan 2020, 21:24 Bel de huet brothers
+31 252 75 21 92

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Hoe moeilijk is het om een nieuw automerk op te zetten?

Bericht door Tom » 06 jan 2020, 21:38

Het is niet serieus (en als het dat zou zijn, dan nooit een elektrische auto).
Ben gewoon benieuwd waar dat op uit zou komen en of DFers zoiets kunnen berekenen. Zit hier ook best wat automotive kennis,
Wel denk ik dat elektrische auto’s eenvoudiger zijn om te ontwikkelen. Er is minder onder de kap nodig. Zeker als bereik niet zo belangrijk is.

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Hoe moeilijk is het om een nieuw automerk op te zetten?

Bericht door DF-user-13935 » 06 jan 2020, 21:47

Tom schreef: 06 jan 2020, 21:38 Wel denk ik dat elektrische auto’s eenvoudiger zijn om te ontwikkelen. Er is minder onder de kap nodig.
Als je een fossiele auto wilt ontwikkelen, kun je ook een motor bij een bestaande fabrikant kopen. Dat deed/doet bijvoorbeeld Pagani ook. Die kocht zijn motoren bij Mercedes AMG.

Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Hoe moeilijk is het om een nieuw automerk op te zetten?

Bericht door Eric Z » 06 jan 2020, 22:18

Maar dan moet je nog steeds veel onder de kap kwijt wat nog steeds complexer is dan een elektro motor.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Hoe moeilijk is het om een nieuw automerk op te zetten?

Bericht door alt » 06 jan 2020, 22:29

Dat kan altijd als je, 20 uren per dag wil werken, de juiste mensen om je heen kan krijgen & een echte optimist bent, op juiste plaats, de juiste tijd met het juiste product. bij de juiste mensen aanbied.
Van Elon kan je leren om de juiste man met de juiste auto in dienst te nemen, als het een succes gaat worden, geef die man een schop.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Hoe moeilijk is het om een nieuw automerk op te zetten?

Bericht door Arthur » 06 jan 2020, 23:14

Roy RS schreef: 06 jan 2020, 21:06
JP schreef: 06 jan 2020, 20:04 Even een sidenote, wie had je dan voor welke functie in gedachte?

-Andre voor de testritten?
-Hielke voor de marketing?
-Allen voor de technische ontwikkeling?
-GTRene voor de assamblage?
GtRene gaat de folder schrijven, ik blijf het knap vinden dat ze vaak een hele folder volschrijven en niet de door mij gezochte info verstrekken...
:lol:

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1081
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: Hoe moeilijk is het om een nieuw automerk op te zetten?

Bericht door Jeroen » 07 jan 2020, 08:35

Ascari (het circuit) heeft toch een dergelijke gelijknamige serie op de markt gebracht? Zijn wel fossiele auto's natuurlijk.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Hoe moeilijk is het om een nieuw automerk op te zetten?

Bericht door WJ » 07 jan 2020, 16:50

Het platform halen we gewoon bij Sony vandaan, wie tekent er een model omheen? ;)

Afbeelding

https://www.sony.net/SonyInfo/vision-s/spec.html

In zware Sony spec gaat die in 4,8 naar de 100 en een top van 240.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Hoe moeilijk is het om een nieuw automerk op te zetten?

Bericht door Knot » 07 jan 2020, 16:56

Is Hybride niet nog steeds the way 2 go?

Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Hoe moeilijk is het om een nieuw automerk op te zetten?

Bericht door Kadett » 07 jan 2020, 17:50

Ik bedoelde meer 5 miljoen voor de start. Letterlijk start dan beginnen de kosten pas. Uiteindelijk zal je inderdaad wel richting 25 a 30 miljoen kunnen gaan. Zeker bij EV waar je niet zomaar andermans motoren (nog) kan kopen en alles moet onderzoeken ontwikkelen en produceren. Met een ICE is het makkelijker. Kijk naar Ariel met de Honda K20C motoren of Donkervoort met de Audi 2 5l.

Je hebt dan een werkende uitontwikkelde krachtbron wat je aanzienlijk veel tijd zal besparen.

Ook zit je met laag volume modellen toch aan minder rigoreuze testen en eisen vast tov reguliere auto's?

Online
Zed240
Berichten: 2922
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Hoe moeilijk is het om een nieuw automerk op te zetten?

Bericht door Zed240 » 07 jan 2020, 18:13

Ik denk persoonlijk dat het veel makkelijker is dan met een ICE. Niet elke fabrikant wil zomaar wat leveren, plus dat je zit met steeds strenger wordende eisen. Daarnaast heb je een versnellingsbak nodig, en moet dat afhankelijk van je aandrijving nog bij je concept passen.

EV's zijn veel eenvoudiger. Die elektromotoren kun je overal kwijt, het accupakket kun je verdelen in de auto en het formaat afstemmen op het model auto. Tevens zijn elektromotoren veel homogener.

Ik denk dat het vrij eenvoudig is om in China een leverancier te vinden voor je motoren en je accucellen. Kwalitatief hoeft het nog niet eens slechter te zijn als van een bekend merk dat in de VS of Japan ontwikkeld is.

Totaal andere schaal, maar kijk eens naar elektrische fietsen. Die aandrijving komt ook allemaal uit China, veel komt uit dezelfde fabrieken en wordt bijvoorbeeld meet minimale aanpassingen onder een andere naam weer doorverkocht (voor de dubbele prijs, dat dan weer wel).

Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Hoe moeilijk is het om een nieuw automerk op te zetten?

Bericht door Kadett » 07 jan 2020, 18:17

Nou wat betreft elektrische fietsen is zelfde als bij auto's voor mij. Liever uit Japan (Shimano of Yamaha) dan Duitsland (Bosch) :tooth:

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Hoe moeilijk is het om een nieuw automerk op te zetten?

Bericht door Joop » 07 jan 2020, 18:32

Sono motorcars is ook al een tijdje bezig, maar om echt door te pakken en investeerders te kunnen blijven boeien en trekken is doorlopende ontwikkeling nodig, anders loopt men weg als het bij goede ideeën blijft!

https://sonomotors.com/

...ze zijn ook een crowdfunding gestart om 50M op te halen om echt serieus door te kunnen pakken. Als ik dat zo zie lijkt dat wel de ondergrens.

Een bedrijf als Dyson was ook met een EV bezig en ondanks dat daar genoeg geld zit hebben ze het bijltje er ook bij neergelegd. Is toch allemaal waarschijnlijk minder eenvoudig dan enkel kennis en materialen in huis halen.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Hoe moeilijk is het om een nieuw automerk op te zetten?

Bericht door Tomj » 08 jan 2020, 09:32

Homologatie kost een fortuin en moet apart gebeuren voor verschillende markten met verschillende regelgeving/eisen, en als je spullen bij Bosch gaat kopen => die pluimen je waar je bij staat, hetzelfde voor al die giganten ( Continental, Valeo, Siemens,...)
Ik werk in de automotive en een aantal directors bij mij op het werk hadden zowat hetzelfde idee en zijn een Bv'tje begonnen om een opvolger van de nederlandse Carver te maken, dat is dan nog niet echt een auto dus dat valt qua homologatie iets beter mee dacht ik. Ik heb wel niet direct zicht op de financiën erachter, maar na 1 jaar was het geld op en moesten ze extern fondsen gaan werven.

Ik heb wel geleerd dat je flink kan besparen als je reeds gehomologeerde producten gebruikt zoals lampen en spiegels, als je een fabrikant zover krijgt dat je ze mag gebruiken, dat is ook soms een hele opgave.

Baboulah
Berichten: 1495
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Hoe moeilijk is het om een nieuw automerk op te zetten?

Bericht door Baboulah » 08 jan 2020, 12:05

Een mooi voorbeeld van een startend auto bedrijf is "Jannarelly" https://www.jannarelly.com/

Bedrijf uit de UAE wat in kleine aantallen sportautos bouwt. Ik vind ze zelf erg gaaf om te zien, zijn niet bijster snel of grote motoren ofzo, maar nog niet gehomologeerd in europa zover ik weet (kan ze er wel kopen, maar ik dacht alleen als circuit auto zonder kenteken), heb ook gehoord dat ze niet eens de ambitie hebben om dat te doen, door de kosten die ermee geboeid zijn... kan het fout hebben maar tis wel logisch als je er over nadenkt met de ontwikkelingen rondom de EV in EU (wat je hier in de GCC gelukkig nog totaal niet hebt!)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: EricYellow, Gisae en 126 gasten