Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 3756
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door daNpy » 12 jan 2020, 10:34

Arthur schreef:
12 jan 2020, 10:18
Er is nog altijd 'winterdiesel' toch? Weet niet of dat het verbruik beïnvloedt.
Daar zitten additieven in om het vlokken tegen te gaan. Ik weet ook niet precies wat het is (kan ook gewone benzine zijn, maar dat kan een home-made oplossing zijn zeg maar). Nu is het nog niet echt weer geweest waarbij je er rekening mee moet houden volgens mij.

Online
Gebruikersavatar
eBoonstra
Berichten: 1017
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Locatie: Beetsterzwaag

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door eBoonstra » 12 jan 2020, 10:38

Jazeker maakt dat uit.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 28724
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.47
Locatie: Boven Barcelona

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door Arthur » 12 jan 2020, 11:35

daNpy schreef:
12 jan 2020, 10:34
Arthur schreef:
12 jan 2020, 10:18
Er is nog altijd 'winterdiesel' toch? Weet niet of dat het verbruik beïnvloedt.
Daar zitten additieven in om het vlokken tegen te gaan. Ik weet ook niet precies wat het is (kan ook gewone benzine zijn, maar dat kan een home-made oplossing zijn zeg maar). Nu is het nog niet echt weer geweest waarbij je er rekening mee moet houden volgens mij.
Het weer is er niet naar, maar vanaf een bepaalde periode leveren de tankstations dat gewoon.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 14535
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Auto: BMW Z3qp 2.8i, 420d GC
Locatie: Baarn

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door Martijn_bmw » 12 jan 2020, 11:48

eBoonstra schreef:
12 jan 2020, 10:38
Jazeker maakt dat uit.
Ah dan zal het daar aan liggen !

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 14535
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Auto: BMW Z3qp 2.8i, 420d GC
Locatie: Baarn

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door Martijn_bmw » 12 jan 2020, 11:51

Arthur schreef:
12 jan 2020, 11:35
daNpy schreef:
12 jan 2020, 10:34
Arthur schreef:
12 jan 2020, 10:18
Er is nog altijd 'winterdiesel' toch? Weet niet of dat het verbruik beïnvloedt.
Daar zitten additieven in om het vlokken tegen te gaan. Ik weet ook niet precies wat het is (kan ook gewone benzine zijn, maar dat kan een home-made oplossing zijn zeg maar). Nu is het nog niet echt weer geweest waarbij je er rekening mee moet houden volgens mij.
Het weer is er niet naar, maar vanaf een bepaalde periode leveren de tankstations dat gewoon.
Ook wel weer logisch kan zo in een week omslaan en wel vriezen, als iemand dan nog diesel van 3 weekjes terug in ze tank heeft en vast vriest is het ook weer niet goed. Dus begrijp best dat die stations om problemen te voorkomen in de winter gewoon standaard dat spul leveren dat tegen vorst kan.

vester86
Berichten: 1581
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330i

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door vester86 » 12 jan 2020, 12:56

beste vergelijk je het verbruik deze winter met het verbruik van vorige winter(s)

Nielse36
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 aug 2019, 16:31
Auto: BMW I3 - E46 320D

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door Nielse36 » 13 jan 2020, 15:18

Knot schreef:
10 jan 2020, 09:37
De I3 prive gekocht?
Ja, prive aangeschaft, ook geen lease.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 6516
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door tomgtr » 13 jan 2020, 15:43

Martijn_bmw schreef:
12 jan 2020, 11:51
Arthur schreef:
12 jan 2020, 11:35
daNpy schreef:
12 jan 2020, 10:34


Daar zitten additieven in om het vlokken tegen te gaan. Ik weet ook niet precies wat het is (kan ook gewone benzine zijn, maar dat kan een home-made oplossing zijn zeg maar). Nu is het nog niet echt weer geweest waarbij je er rekening mee moet houden volgens mij.
Het weer is er niet naar, maar vanaf een bepaalde periode leveren de tankstations dat gewoon.
Ook wel weer logisch kan zo in een week omslaan en wel vriezen, als iemand dan nog diesel van 3 weekjes terug in ze tank heeft en vast vriest is het ook weer niet goed. Dus begrijp best dat die stations om problemen te voorkomen in de winter gewoon standaard dat spul leveren dat tegen vorst kan.
Winterdiesel aan pomp gaat van 1 december tot 29 februarie, ien in Nederland hebben we ook nog een overgangsgrade voor herfst en voorjaar.

Het verschil tussen winterdiesel en zomerdiesel is cloud point (temperatuur waarbij eerste parafine kristallen waarneembaar zijn) en CFPP (cold filter plugging point). CFPP is de temperatuur waarbij onder gecontroleerde omstandigheden het filter in de test verstopt door de parafine (wax) kristallen. Er kunnen inderdaad additieven toegevoegd worden om die kristallen kleiner te maken en ze nog door filter gaan. Maar Cloud is niet of nauwelijks beinvloedbaar door additievem.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 14535
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Auto: BMW Z3qp 2.8i, 420d GC
Locatie: Baarn

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door Martijn_bmw » 13 jan 2020, 21:51

Dank voor de uitleg Tom, klopt het dan ook dat winter diesel minder energie bevat waardoor je onzuiniger rijdt?

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 6516
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door tomgtr » 13 jan 2020, 23:36

Martijn_bmw schreef:
13 jan 2020, 21:51
Dank voor de uitleg Tom, klopt het dan ook dat winter diesel minder energie bevat waardoor je onzuiniger rijdt?
Nee niet echt. Het kan zijn dat er iets meer kero in zit om het cloudpunt te drukken wat dan een iets lagere dichtheid zal geven (minder kilo per liter) maar denk echt dat dit verwaarloosbaar is. Winterbenzine zit wat meer butaan in wat ook de dichtheid verlaagt, echter denk ik dat dit ook redelijk verwaarloosbaar is.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 16700
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Auto: FoFo
Locatie: Niets zo fijn, als een 3 in lijn !!
Contacteer:

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door JP » 13 jan 2020, 23:39

Litertje benzine door de diesel gooien of werkt dat niet meer tegenwoordig ? Rookt die wel wat meer.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 6516
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door tomgtr » 14 jan 2020, 02:43

Werkt prima om de cloud en cfpp naar beneden te halen maar denk wel dat de euro 5 en 6 motoren zo strak afgesteld staan dat dat een minder goed idee is. Als redmiddel prima maar standaard zou ik niet doen.

Online
Gebruikersavatar
Ferdi Gielen
Berichten: 1901
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Locatie: Emmer Compascuum

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door Ferdi Gielen » 14 jan 2020, 06:03

JP schreef:
13 jan 2020, 23:39
Litertje benzine door de diesel gooien of werkt dat niet meer tegenwoordig ? Rookt die wel wat meer.
Mocht je het puur tegen het vlokken willen doen is er speciale diesel antivries te krijgen.
Staat hier ook een fles van in de schuur, 2 jaar terug -17 gehad en was een van de weinigen in de straat hier die geen bevroren brandstoffilter had daardoor :blink:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 14535
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Auto: BMW Z3qp 2.8i, 420d GC
Locatie: Baarn

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door Martijn_bmw » 14 jan 2020, 08:17

tomgtr schreef:
14 jan 2020, 02:43
Werkt prima om de cloud en cfpp naar beneden te halen maar denk wel dat de euro 5 en 6 motoren zo strak afgesteld staan dat dat een minder goed idee is. Als redmiddel prima maar standaard zou ik niet doen.
klopt door de 2000bar die op de injector rail staat met piezo injectoren is dat geen goed idee meer :D

thnx voor de uitleg verder! verschil verbruik zal dan toch meer liggen aan langere tijd met koude motor rijden.
Het is in de ochtend toch een graag of 5 ipv 15-20 waardoor de motor langer over doet om op bedrijfstemp te komen.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 6516
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door tomgtr » 14 jan 2020, 09:02

Ja, dat plus achterruit/stoel/stuurverwarming etc.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 28724
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.47
Locatie: Boven Barcelona

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door Arthur » 14 jan 2020, 10:38

En volgens mij stookt een diesel (Electrisch) bij om het eerder warm te krijgen? Diesel levert minder warmte uit zichzelf.

Elise
Berichten: 2003
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door Elise » 14 jan 2020, 10:44

JP schreef:
13 jan 2020, 23:39
Litertje benzine door de diesel gooien of werkt dat niet meer tegenwoordig ? Rookt die wel wat meer.
Ik meen dat de brandstofpompen daar tegenwoordig minder goed tegen kunnen, daar ze door de diesel zelf ook gesmeerd worden.
Vroeger was het ook niet zo'n probleem als je benzine getankt had ipv diesel, maar tegenwoordig moet die benzine er geheel uitgehaald worden.

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 2411
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Civic Type S
Locatie: Bennebroek/Delft

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door Joël D. » 14 jan 2020, 13:53

Knot schreef:
10 jan 2020, 11:07
60 maanden in dezelfde auto.. moet er niet aan denken!
Ik heb mijn Alfa al 100 maanden!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 28024
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Auto: BMW F20 120i / Lexus CT200h

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door Knot » 14 jan 2020, 14:00

Maar hoeveel maanden daarvan was hij rijdend? :ongeveer als:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 14535
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Auto: BMW Z3qp 2.8i, 420d GC
Locatie: Baarn

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door Martijn_bmw » 14 jan 2020, 18:45

Knot schreef:
14 jan 2020, 14:00
Maar hoeveel maanden daarvan was hij rijdend? :ongeveer als:
:tooth: :tooth:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 7277
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door Martin van der Zwaard » 15 jan 2020, 20:17

Elise schreef:
14 jan 2020, 10:44
JP schreef:
13 jan 2020, 23:39
Litertje benzine door de diesel gooien of werkt dat niet meer tegenwoordig ? Rookt die wel wat meer.
Ik meen dat de brandstofpompen daar tegenwoordig minder goed tegen kunnen, daar ze door de diesel zelf ook gesmeerd worden.
Vroeger was het ook niet zo'n probleem als je benzine getankt had ipv diesel, maar tegenwoordig moet die benzine er geheel uitgehaald worden.
Vroeger was dat ook een probleem hoor. Diesel smeert altijd de brandstofpomp, ook vroeger.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 6516
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door tomgtr » 15 jan 2020, 20:57

Tuurlijk. Vroeger waren de zwavelhoudende koolwaterstoffen goede smering. Pas toen de zwavel grotendeels uit de diesel werd gehaald moesten er smeermiddelen toegevoegd worden om schade te voorkomen. Pff ik ben oud. Dat was pas na mijn laboratoriumtijd. :wheelchair:

PeterB
Berichten: 2151
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door PeterB » 15 jan 2020, 22:46

[quote="Martin van der Zwaard" post_id=1394621 time=1579115861 user_id=119
Vroeger was dat ook een probleem hoor. Diesel smeert altijd de brandstofpomp, ook vroeger.
[/quote]

Ehm, nee :)
Dieselpompen gebruikt door bijv. MB hadden of een eigen oliecircuit of werden gesmeerd via de motorolie.
De huidige pompen worden idd "gesmeerd" met de diesel.
Overigens wil bij oudere diesels een scheut tweetaktolie wonderen doen voor de injectoren e.d.( ook bij de eerste generaties TDI, CDI, PD etc.)
Rustigere motorloop, minder diesel nok ;)

NSXRS
Berichten: 1541
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door NSXRS » 15 jan 2020, 23:11

artikel in AMT 28 nov 2019, weet niet of dat zomaar hier mag staan, maar erg informatief.

E10-brandstof, hoe rampzalig is het?

Techniek19800
E10-brandstof, hoe rampzalig is het?
Als je zo’n schoonheid rijdt, kun je beter geen E10 tanken. Een speciale storage-fuel voor de winter is aan te bevelen.

Euro 95 is verdwenen en heeft uit milieuoverwegingen plaats gemaakt voor E10. Dat kan tot 10% bio-ethanol bevatten. De rampverhalen doen al de rondte. Auto’s lopen kapot, na een periode van stilstand doen ze het niet meer. Wat is er van waar?

Sinds 1 oktober moeten tankstations met twee of meer tankinstallaties bij minimaal de helft van hun vulpistolen E10 aanbieden. E10 is benzine waarin tussen 7,5% en 10% bio-ethanol zit. Het neemt bij de pompen de plaats in van Euro 95, waarin tot 5% bio-ethanol mocht zitten. Dat gaf al de nodige problemen met winterstalling van oldtimers en motoren en bij andere verbrandingsmotoren die weinig worden gebruikt, zoals generatoren, grasmaaiers en kettingzagen.

Maar ook sommige auto’s die veel werden gebruikt konden tegen problemen oplopen. Zo is bekend dat de brandstofpomp van een Opel Signum 2.2 in Duitsland na 27.000 km op E10 dusdanig was aangevreten dat hij kapotliep. Kunnen we met E10 nog meer problemen verwachten? Waarom gebruiken we het spul überhaupt als het zo’n slechte brandstof is?
Octaangetal

Bio-ethanol is alcohol die uit plantenresten is gemaakt. Dat helpt de CO2-uitstoot terug te dringen, want planten halen CO2 uit de lucht en zo ontstaat er een CO2-neutrale kringloop, wanneer je dat als brandstof gebruikt. De sprong van 5% naar 10% bio-ethanol zou voor 2% minder uitstoot zorgen.

Nou is bio-ethanol eigenlijk helemaal geen slechte motorbrandstof. Het heeft een RON-octaangetal van 108. Het pingelt dus veel minder snel dan benzine, dat op RON 95 (Euro 95) of 97/98 zit (Superplus, afhankelijk van het merk). Als je er een speciaal motorblok voor zou bouwen, zou je een hogere compressieverhouding kunnen kiezen. Dat geeft meer vermogen of een lager brandstofverbruik, want het thermodynamisch rendement van een benzinemotor is sterk afhankelijk van de compressieverhouding.

De compressieverhouding van je auto kun je echter niet aanpassen, dus heb je in principe weinig aan dit hoge octaangetal. Bovendien rijd je niet op pure bio-ethanol. Je rijdt ook niet op Euro 95 met extra bio-ethanol. Je rijdt op een nieuwe benzine waarin tot 10% bio-ethanol zit. Fabrikanten voegen methyl-tert-butylether aan benzine toe om de klopvastheid naar de gewenste waarde te brengen. Dat is nu niet anders. Het RON van E10 is dan ook 95, net als van de oude Euro 95. Bij veel pompen heet het zelfs Euro 95-E10.

Door vervuilde injectoren is er niet genoeg brandstof of het vernevelt niet goed. Het gevolg is een slechte verbranding, met veel restzuurstof en veel onverbrande koolwaterstoffen (HC)
Verbrandingswaarde Ethanol

De meeste injectoren hebben genoeg overcapaciteit om extra brandstof in te spuiten als je op E10 rijdt. Het brandstofverbruik stijgt er wel van.

In ethanol zit minder energie dan in benzine. Zou je op pure ethanol rijden, dan moet je 1,5 x zoveel inspuiten voor dezelfde energiewaarde en de juiste mengverhouding. Met 10% bijmenging van ethanol bij benzine is het probleem natuurlijk kleiner. Een moderne injectiemotor kan dat wel bijregelen, maar als je elke verbranding meer inspuit, gaat het brandstofverbruik wel omhoog.

Bij carburateurmotoren is het probleem groter: die kunnen namelijk niet compenseren. Daardoor kunnen ze te arm gaan draaien, vooral bij de laatste generatie carburateurmotoren, die vanwege emissie-eisen van zichzelf al arm lopen. Daardoor worden ze te heet, verliezen vermogen en krijgen daardoor een nog hoger brandstofverbruik. Ik heb in Frankrijk vaak E10 getankt met motorfietsen. Zowel bij injectiemotoren als carburateurmotoren meet ik steevast meer dan 15% meerverbruik op E10, terwijl de motoren ook voelbaar rauwer lopen.
Ethanol is corrosief

Het hogere brandstofverbruik is niet het enige nadeel van ethanol. Het is ook behoorlijk agressief en corrosief. Het tast sommige rubbersoorten, polyester, fiberglas en bepaalde aluminiumlegeringen aan. Dat geeft dus problemen als het brandstofsysteem van dit soort materialen is gemaakt.

Een ander probleem, dat speciaal bij tweetakten optreedt, is dat ethanol en tweetaktolie niet samen willen oplossen in benzine. Dat is vooral lastig voor oudere tweetaktmotoren, die op mengsmering lopen. De olie ontmengt in de tank en je motor krijgt op een gegeven moment benzine zonder olie. Dan loopt hij kapot.
Alternatieven voor E10

De eerste vraag is dus, is je auto gemaakt van materialen die tegen E10 kunnen? De meeste auto’s van na 2000 zijn gemaakt voor Euro 95. Daar zat al bio-ethanol in, dus als hij daartegen kan, kan hij meestal ook tegen E10. Maar niet altijd, getuige de eerdergenoemde Opel. Of je auto (of motorfiets) tegen E10 kan kun je controleren op www.E10check.nl.

Daar zie je bijvoorbeeld dat de 2.2 litermotor van de Signum er niet tegen kan. Is dat een ramp? Nee, want tankstations mogen uit de “andere” vulpistolen nog steeds ethanol-vrije benzine laten komen. In BP Ultimate, Shell V-Power, LUK superplus en Esso Synergy Plus 98 zit volgens de fabrikanten (nog) geen bio-ethanol, ook al staat er E5 op.

In sommige andere premium brandstoffen, zoals Total Excellium, zit het wel. En daar staat ook E5 op. Wat dat betreft doet de overheid weer zijn best om verwarring te stichten: In E5 mag tot 5% bio-ethanol zitten, maar het hoeft niet. Het zegt dus niets over de werkelijke hoeveelheid bio-ethanol.


Benzine met bio-ethanol desintegreert. Het geeft aanslag en vervuiling in je carburateur.
Houdbaarheid en vervuiling van E10

Benzine met ethanol heeft nog een ander probleem: het veroudert snel, onder meer doordat ethanol water aantrekt. Dat geeft vervuiling, sludge-, gom- en lakvorming in het brandstofsysteem. Sproeiers en injectoren vervuilen, bij carburateurs kunnen vlotternaalden verkleven, waardoor carburateurs gaan lekken.

Daarnaast kan het water-ethanol mengsel uitzakken en een zure vloeistoflaag onderin je tank of carburateur vormen. Dit veroorzaakt roest in je tank en oxidatie in je carburateur of injectoren. Hierdoor gaan motoren slecht starten, moeilijk stationair lopen en op den duur zelfs stilvallen. Euro 95 geeft na 60 dagen vaak al problemen, bij E10 zal dat nog vroeger zijn.

Dan is er bij stalling nog een ander probleem: lichte delen uit benzine verdampen na verloop van tijd, waardoor je na de winter een slechter startende brandstof hebt. Bovendien loopt het octaangetal in de loop der tijd terug, waardoor een brandstof met 95 RON een 92 RON kan zijn geworden.
Doordat benzine met bioethanol snel veroudert, geeft het bij stalling al snel vervuilingsproblemen. Sproeiers raken verstopt en sproeiernaalden verkleven, waardoor ze de benzine niet goed meer inspuiten en vernevelen

Doordat benzine met bio-ethanol snel veroudert, geeft het bij stalling al snel vervuilingsproblemen. Sproeiers raken verstopt en sproeiernaalden verkleven, waardoor ze de benzine niet goed meer inspuiten en vernevelen
Dopes en storage fuel

Heb je een oldtimer, een terreinwagen of een motorfiets waarmee je slechts zelden rijdt, dan zijn er een paar opties. Je kunt de laatste twee tanks voor het stilzetten vullen met een ethanolvrije superplusbenzine en daar een conserverende dope aan toevoegen, zoals Forté MotoPower II, Eurol Fuel Treat of Liqui Moly Benzine stabilisator. Dat stabiliseert de brandstof, bindt condens, reinigt je brandstofsysteem en neutraliseert zuren.

Veel garagebedrijven doen een dergelijke dope sowieso bij de grote beurt in de tank, om het brandstofsysteem optimaal te laten functioneren. Het octaangetal kun je na stalling weer op peil brengen met Eurol Petrol Octane Improver of Liqui Moly Octane booster.


Met speciale dopes kun je het octaangetal van benzine na lange periode van stalling weer op peil brengen.
Aspen

Een alternatief voor benzine met dopes is Aspen. Dit is een synthetisch gemaakte alkylaatbrandstof. Het bevat geen aromaten en verbrandt geurloos, rookloos en zonder giftige gassen. Daarom wordt het gebruikt in kassen en in de wereld van grasmaaiers en kettingzagen, waar mensen in de uitlaatgassen staan. Goed spul, ook voor stalling van oldtimers of motorfietsen, maar alleen als deze nieuw of geheel gereviseerd zijn en je niet wisselt met gewone benzine.

De aromaten in benzine laten je pakkingen en keerringen zwellen. “Omdat Aspen helemaal geen aromaten bevat, onttrekt het deze moleculen weer aan je pakkingen en keerringen. Die krimpen weer en gaan geheid lekken”, aldus Peter van Gelder van GVG (Gebroeders Van Gelder, leverancier van Aspen). “Aspen kun je eventueel gebruiken in nieuwe of gereviseerde motoren, als je nooit wisselt met gewone benzine. Vanwege het RON octaangetal van 95 is het ook minder geschikt voor hoog belaste motoren.”
Ecomaxx

Een betere optie is een speciale storage fuel, zoals Ecomaxx Bike Fuel 4. Dit is een aangepaste alkylaatbenzine, speciaal gemaakt voor oldtimers, motorfietsen, boten en andere voertuigen die lang in de opslag vertoeven. Gewone benzine is een mengelmoes van bestanddelen uit aardolie.

Alkylaatbenzine wordt synthetisch gemaakt, vergelijkbaar met gas-to-liquid. Het is dus veel zuiverder. Ecomaxx heeft een RON van 98 en een MON van 92 (Euro 95 heeft maar een MON van 85). Belangrijker is dat het vriendelijk is voor je brandstofsysteem en dat het 3 tot 5 jaar houdbaar is.

Het bevat wel aromaten en houdt je keerringen dus in gezwollen toestand, zodat ze niet gaan lekken. Ecomaxx kost 3,35 euro per liter, een autotank vol is dus een aardige investering. Wel is het veel goedkoper dan het ultrasoon moeten reinigen van je brandstofsysteem.

Ecomaxx Classic Car Fuel is een storage-fuel die drie tot vijf jaar meegaat zonder dat het desintegreert. Met een prijs van € 3,35 per liter is het niet voordelig.
Oldtimers en tweetakten

Alkylaatbenzine verbrandt schoon. Het geeft nauwelijks aanslag op kleppen en zuigers en je ruikt het nauwelijks. Dat laatste is vooral belangrijk voor klassieke auto’s en (tweetakt-) brommers. Wanneer mensen rook zien of uitlaatgassen ruiken, klimmen ze in de pen en voor je het weet mag je met je oldtimer nergens meer rijden. De rook en geur komt vaak van onverbrande benzine.

Oldtimers staan – vanwege de soepelere emissie-eisen van vroeger – doorgaans te rijk afgesteld voor een betere acceleratie, bescherming van de kleppen en een soepelere motorloop bij de techniek van toen. Bij tweetakten speelt de doorspoeling van poort naar poort bij een lage zuigerstand nog een rol. Er komt bij deze voertuigen dus nogal wat onverbrande brandstof naar buiten.

Een slechte zaak, want benzine bevat ongeveer 35% aromatische koolwaterstoffen. Daarvan is 0,5-0,9% benzeen, 3–15% mag tolueen zijn. Kankerverwekkende stoffen die zo in de buitenlucht terecht komen. Ecomaxx bevat slechts 10% aromatische koolwaterstoffen en is vrij van benzeen en tolueen (< 0,1%).

Door deze zuivere samenstelling verbrandt het vollediger en produceert 40% minder smogvormende componenten. Je ruikt Ecomaxx als brandstof al nauwelijks, je ziet ook geen rook uit de uitlaat en je ruikt nauwelijks uitlaatgassen. Ik heb het ook zelf geprobeerd in mijn tweetakt Puch MS50V brommer van 1971, dat werkt! Ecomaxx heeft voor tweetakten overigens een speciale voorgemengde tweetaktbrandstof.
Ook oude tweetaktmotoren rijden praktisch reuk- en rookloos met een alkylaatbrandstof als Ecomaxx

Ook oude tweetaktmotoren rijden praktisch reuk- en rookloos met een alkylaatbrandstof als Ecomaxx
Geen ramp

Wie een moderne auto heeft en hem nooit een paar maanden stil laat staan, zal doorgaans probleemloos op E10 kunnen rijden. Zo niet, dan kun je meer dan genoeg premium brandstoffen vinden bij de grotere tankstations. Voor stalling zijn er dopes en speciale storage fuels. Een ramp is E10 dus zeker niet.
Eerste publicatie door Peter Aansorgh op 28 nov 2019
Laatste update 6 dec 2019

Online
Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 9569
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: BMW 330i

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door ///Joost » 16 jan 2020, 11:32

NSXRS schreef:
15 jan 2020, 23:11
Wie een moderne auto heeft en hem nooit een paar maanden stil laat staan, zal doorgaans probleemloos op E10 kunnen rijden. Zo niet, dan kun je meer dan genoeg premium brandstoffen vinden bij de grotere tankstations. Voor stalling zijn er dopes en speciale storage fuels.
Afbeelding






Een ramp is E10 dus zeker niet.
:tooth: Fantastische conclusie!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Beros, Bing [Bot], Downforce Hans, eBoonstra, Harrie D, Rogerb, Spijkerhard, Tim N, voetbalboer87 en 20 gasten