^^
Dat dus.
De calorische waarde per zelfde hoeveelheid is gewoon minder, dus minder vermogen bij zelfde hoeveelheid geïnjecteerd volume.
Zo dat klinkt best wel Einsteinisch.
^^
Inderdaad. Het is denk ik net hoe het motor management van de auto geprogrammeerd is. Bij de een gaat ie gewoon meer inspuiten, dus meer verbruik met relatief zelfde vermogen. Bij de ander zal ie wellicht het e.e.a. afregelen (turbodruk/inspuiting) waarbij in theorie de motor zuiniger kan worden. Je zult dan wel onherroepelijk vermogen inleveren.Robin Hartog schreef: ↑21 okt 2019, 16:29 Er is dus blijkbaar geen peil op te trekken. Bij mij loopt de motor veel rustiger op V-Power dan op E95e5, laat staan E95e10. Tevens is hij ook ongeveer tussen de 5 en 10% zuiniger. Mij die paar euro per tank dus wel waard. Denk dat je gewoon moet testen per auto wat werkt en wat niet..
België gisteravond 98 voor €1,331 de liter.Tim N schreef: ↑20 okt 2019, 22:38Net over de grens in D hetzelfde, maar ben voor 98 a 1,49 gegaan964aircooled schreef: ↑20 okt 2019, 14:38 Net 98 getankt in België voor 1.41. Scheelt toch weer 0,23 met nl.
Mijn FJ is zuiniger, dus het geïnjecteerd volume, van een brandstof die een lagere calorische waarde heeft, is minder.
Waarschijnlijk regelt ie minder klepoverlap af (VVTI), al dan niet gecombineerd met een latere ontsteking, resulterend in een lagere vullingsgraad, en dus minder brandstof nodig.
Code: Selecteer alles
^^
Dan blijft de vraag, waarom regelt tie minder klepoverlap, latere ontsteking en lagere vullingsgraad Joost.
Dit dus. Zo werkt het inderdaad.Marc Sierra schreef: ↑23 okt 2019, 10:18 Om gebruik te kunnen maken van een hoger octaan zal de motor een klop/knocksensor moeten hebben. De ontsteking wordt dan zo geregeld dat er net geen knock optreedt. Op die manier kan je een vroegere ontsteking gebruiken bij een hoger octaan en dus meer vermogen halen.
Overigens moet de computer van de auto natuurlijk wel zo afgeregeld zijn dat hij dat ook op die manier gaat doen. Een knocksensor die alleen gebruikt wordt als beveiliging om pingelen tegen te gaan zal geen extra vermogen opleveren.
Ik me verder ook voorstellen dat het programma van de computer zo ingesteld is dat de ontsteking in kleine stapjes vervroegd wordt om te kijken of hij gaat pingelen. De vraag is dan of de test die Fifth Gear gedaan heeft lang genoeg is geweest om de computer volledig af te laten regelen op de betere brandstof. Andersom zal het waarschijnlijk sneller werken om motorschade te voorkomen. Als er knock gedetecteerd wordt zal de ontsteking meteen minder vroeg gezet worden en het vermogen dus ook meteen dalen.
Dus Joost aangaande deze comment, weer wat geleerd en I stand corrected.wildcardNS3 jaar geleden
Higher octane fuels are NOT designed to provide higher performance. This is yet another video contributing to that myth. Despite their acknowledgment of the facts they go on pretending like they should see an increase in power, which is not the case. Octane makes gasoline more resilient to spontaneous combustion due to pressure. Engines with high compression ratios need higher octane fuels to prevent the fuel from igniting before top dead center, introducing knock which can quickly damage or destroy conrods and the crank. Octane does NOT make gasoline's combustion release more energy. The ONLY power increase you will ever see is in a vehicle who's ECU adjusting to make use of the fuel. These gains would be so minimal as to essentially be within any methodology's margin of error. This power increase will come from adjusted ignition timing, not from the fuel.
In the States (and possibly other countries) Octane rating uses the acronym AKI. AKI stands for anti-knock index. It isn't about power, it's about getting the gasoline to not detonate on the compression stroke. Buying premium fuels when your car is built for normal fuels is not only a waste of money, but in a vehicle that doesn't have the capability to adjust may actually be causing additional carbon buildup over time and causing problems. Obviously, the VW engine in this GTI isn't one of those vehicles, but the point remains.
Lastly, by using a different brand for every test they completely invalidate their testing. They should have used a high- and low-AKI fuel from each vendor and compared them against each other, not across brands. Seeing an increase in power using this methodology could simply be a result of gas quality across brands rather than Octane content.
Gebruikers op dit forum: Darudevampire, EvdP, Joost H., krentenbol, Mark 320iS, RS-Ron, Tom V en 63 gasten