Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
MParallel
Berichten: 4788
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door MParallel » 21 okt 2019, 15:34

Knot schreef:
21 okt 2019, 10:15
Je hebt van ethanol toch 2 of 3x het volume nodig om dezelfde energie als benzine te halen, dus lijkt me dat je wel aardig aan vermogen inlevert.
^^
Dat dus.

De calorische waarde per zelfde hoeveelheid is gewoon minder, dus minder vermogen bij zelfde hoeveelheid geïnjecteerd volume.


Zo dat klinkt best wel Einsteinisch. :lol:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 16045
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Auto: FoFo
Locatie: Niets zo fijn, als een 3 in lijn !!
Contacteer:

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door JP » 21 okt 2019, 15:37

In Duitsland houden ze de normale Euro 95 ? Verschil daar tussen de Euro 95 en Euro 95-e10 is maar 1 á 2 cent de liter.

Bij mijn Krups tank ik nu V-power, maar heb het idee dat het verbruik omhoog gaat de laatste paar tankvullingen.

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8456
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door Robin Hartog » 21 okt 2019, 16:29

Er is dus blijkbaar geen peil op te trekken. Bij mij loopt de motor veel rustiger op V-Power dan op E95e5, laat staan E95e10. Tevens is hij ook ongeveer tussen de 5 en 10% zuiniger. Mij die paar euro per tank dus wel waard. Denk dat je gewoon moet testen per auto wat werkt en wat niet..

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 9422
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: BMW 330i

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door ///Joost » 21 okt 2019, 16:40

Robin Hartog schreef:
21 okt 2019, 16:29
Er is dus blijkbaar geen peil op te trekken. Bij mij loopt de motor veel rustiger op V-Power dan op E95e5, laat staan E95e10. Tevens is hij ook ongeveer tussen de 5 en 10% zuiniger. Mij die paar euro per tank dus wel waard. Denk dat je gewoon moet testen per auto wat werkt en wat niet..
Inderdaad. Het is denk ik net hoe het motor management van de auto geprogrammeerd is. Bij de een gaat ie gewoon meer inspuiten, dus meer verbruik met relatief zelfde vermogen. Bij de ander zal ie wellicht het e.e.a. afregelen (turbodruk/inspuiting) waarbij in theorie de motor zuiniger kan worden. Je zult dan wel onherroepelijk vermogen inleveren.

Bij een atmosferisch blok kun je volgens mij weinig doen, behalve meer inspuiten. Bij een (modern) turboblok zijn er al wat meer variabelen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 16045
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Auto: FoFo
Locatie: Niets zo fijn, als een 3 in lijn !!
Contacteer:

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door JP » 22 okt 2019, 10:56

Tim N schreef:
20 okt 2019, 22:38
964aircooled schreef:
20 okt 2019, 14:38
Net 98 getankt in België voor 1.41. Scheelt toch weer 0,23 met nl.
Net over de grens in D hetzelfde, maar ben voor 98 a 1,49 gegaan
België gisteravond 98 voor €1,331 de liter.
Euro 95 aldaar alleen als E10 te verkrijgen voor €1,301 de liter.
Hier in Nl om de hoek vragen ze ongegeneerd €1,79 voor een litertje 98.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 35517
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Hyundai Pony, VF-19
Locatie: Botswana

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door Robin » 22 okt 2019, 11:22

Ja hallo, België is een Derde wereld land en Nederland is rijk, plus super relaxed, kijk hoe hier de maatschappij in elkaar steekt: saamhorigheid, samen staan we sterk, dát is Nederland.

In België is t een zootje!

Dus ik betaal gráág wat meer accijns. Geen armoe, géén voedselbanken. Wat hebben we 't hier goed.

Elise
Berichten: 1861
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door Elise » 22 okt 2019, 11:25

MParallel schreef:
21 okt 2019, 15:34
Knot schreef:
21 okt 2019, 10:15
Je hebt van ethanol toch 2 of 3x het volume nodig om dezelfde energie als benzine te halen, dus lijkt me dat je wel aardig aan vermogen inlevert.
^^
Dat dus.

De calorische waarde per zelfde hoeveelheid is gewoon minder, dus minder vermogen bij zelfde hoeveelheid geïnjecteerd volume.


Zo dat klinkt best wel Einsteinisch. :lol:
Mijn FJ is zuiniger, dus het geïnjecteerd volume, van een brandstof die een lagere calorische waarde heeft, is minder.
Kan Einstein dat ook verklaren? :wink:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 9422
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: BMW 330i

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door ///Joost » 22 okt 2019, 11:29

Elise schreef:
22 okt 2019, 11:25
Mijn FJ is zuiniger, dus het geïnjecteerd volume, van een brandstof die een lagere calorische waarde heeft, is minder.
Kan Einstein dat ook verklaren? :wink:
Waarschijnlijk regelt ie minder klepoverlap af (VVTI), al dan niet gecombineerd met een latere ontsteking, resulterend in een lagere vullingsgraad, en dus minder brandstof nodig.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 16045
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Auto: FoFo
Locatie: Niets zo fijn, als een 3 in lijn !!
Contacteer:

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door JP » 22 okt 2019, 11:32

Robin schreef:
22 okt 2019, 11:22

In België is t een zootje!

Dus ik betaal gráág wat meer accijns. Geen armoe, géén voedselbanken. Wat hebben we 't hier goed.
In België is de tandarts nog vergoed. Daarom investeren ze er niet in nieuw asfalt.

Online
Richardt.
Berichten: 4970
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Locatie: Emmen, 14% bijtellingshok '13

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door Richardt. » 22 okt 2019, 13:09

De Esso waar ik altijd tank krijgt binnenkort weer echte RON98 Supreme+ genaamd, dat was voorheen RON95 maar straks dus weer 98.
Wordt wel E5, medewerker kon mij niet vertellen hoeveel ethanol er exact in komt te zitten.

Kadett
Berichten: 777
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door Kadett » 22 okt 2019, 13:57

Ik ga maar denk ik een diesel kopen weer, omslagpunt is in ene een flink eind gedaald :)

MParallel
Berichten: 4788
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door MParallel » 22 okt 2019, 14:24

///Joost schreef:
22 okt 2019, 11:29
Elise schreef:
22 okt 2019, 11:25
Mijn FJ is zuiniger, dus het geïnjecteerd volume, van een brandstof die een lagere calorische waarde heeft, is minder.
Kan Einstein dat ook verklaren? :wink:
Waarschijnlijk regelt ie minder klepoverlap af (VVTI), al dan niet gecombineerd met een latere ontsteking, resulterend in een lagere vullingsgraad, en dus minder brandstof nodig.
^^
Dat dus.

Motormanagement doet in elk geval iets, want het verschil in de calorische waarde per zelfde hoeveelheid wijzigt niet spontaan in je tank.

Elise
Berichten: 1861
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door Elise » 22 okt 2019, 16:12

///Joost schreef:
22 okt 2019, 11:29
Elise schreef:
22 okt 2019, 11:25
Mijn FJ is zuiniger, dus het geïnjecteerd volume, van een brandstof die een lagere calorische waarde heeft, is minder.
Kan Einstein dat ook verklaren? :wink:
Waarschijnlijk regelt ie minder klepoverlap af (VVTI), al dan niet gecombineerd met een latere ontsteking, resulterend in een lagere vullingsgraad, en dus minder brandstof nodig.
Dan blijft de vraag, waarom regelt tie minder klepoverlap, latere ontsteking en lagere vullingsgraad Joost.

Kan het zo zijn dat Ethanol een veel vluchtigere stof is die ervoor zorgt dat er een betere ontbranding van het gehele mengsel ontstaat?
Waarbij tevens geldt dat hoe groter het slagvolume, hoe efficiënter de ontbranding?
Dat laatste zou tevens verklaren waarom grote motoren wel profiteren en de kleine driecilinders een nadelig effect van E10 hebben.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 9422
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: BMW 330i

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door ///Joost » 22 okt 2019, 16:35

Ik lees dat Ethanol een hoger octaangetal heeft, dus je zou zelfs kunnen stellen dat ie de ontsteking juist vroeger kan afregelen i.c.m. minder klepoverlap. :hmmm: Het lijkt me niet dat de vluchtigheid er mee te maken heeft. Dus lagere vullingsgraad vanwege minder overlap, dus minder benzine inspuiten, maar vroeger ontstekingsmoment, met als gevolg een redelijk gelijke verbranding. Zoiets?

Volgens mij is het tevens zo dat grote motoren niet per definitie profiteren, maar relatief minder nadeel (lees: verbruik) ondervinden. Waarom het bij jou anders is...geen idee.

MParallel
Berichten: 4788
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door MParallel » 22 okt 2019, 18:29

RON109 zo te lezen.

Is wel zo dat de mapping van de DME met zulke hoge waardes om moet kunnen gaan.

E36 M3 bijvoorbeeld, daar heeft 102 tanken geen zin, althans, niet als je het doet voor meer prestaties, want de DME kan de ontsteking niet zoveel vervroegen om van die extra klopvastheid gebruik te kunnen maken.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 9422
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: BMW 330i

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door ///Joost » 22 okt 2019, 18:53

Exact, ik verwonder me telkens weer over de betogen van hoger octaan = meer vermogen. :D

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 11457
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: BMW M3 SMG 2004
Locatie: Breda

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door Bram » 22 okt 2019, 23:25

Dat had bij mijn redelijk aangepaste Impreza STI wel degelijk effect :)

ErikS
Berichten: 15805
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: BMW 530i TOURDING

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door ErikS » 23 okt 2019, 08:43

De oude BMW'tjes doen het verrassend lekker op 102. Gasresponse is echt veel beter. Komt dat dan omdat een oudere wagen dat extemer afregelt?

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 35517
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Hyundai Pony, VF-19
Locatie: Botswana

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door Robin » 23 okt 2019, 09:36

///Joost schreef:
22 okt 2019, 18:53
Exact, ik verwonder me telkens weer over de betogen van hoger octaan = meer vermogen. :D

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 459
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door Marc Sierra » 23 okt 2019, 10:18

Om gebruik te kunnen maken van een hoger octaan zal de motor een klop/knocksensor moeten hebben. De ontsteking wordt dan zo geregeld dat er net geen knock optreedt. Op die manier kan je een vroegere ontsteking gebruiken bij een hoger octaan en dus meer vermogen halen.

Overigens moet de computer van de auto natuurlijk wel zo afgeregeld zijn dat hij dat ook op die manier gaat doen. Een knocksensor die alleen gebruikt wordt als beveiliging om pingelen tegen te gaan zal geen extra vermogen opleveren.

Ik me verder ook voorstellen dat het programma van de computer zo ingesteld is dat de ontsteking in kleine stapjes vervroegd wordt om te kijken of hij gaat pingelen. De vraag is dan of de test die Fifth Gear gedaan heeft lang genoeg is geweest om de computer volledig af te laten regelen op de betere brandstof. Andersom zal het waarschijnlijk sneller werken om motorschade te voorkomen. Als er knock gedetecteerd wordt zal de ontsteking meteen minder vroeg gezet worden en het vermogen dus ook meteen dalen.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 35517
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Hyundai Pony, VF-19
Locatie: Botswana

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door Robin » 23 okt 2019, 10:31

Dit ook nog actueel lijkt mij:


Ja er zit nu tot 5% ethanol in E5 en bij 't zien van die Audi V8 kleppen op regular fuel dacht ik: Wij van WC Eend, maar ik blijf lekker BP Ultimate 98/E5 tanken.

MartijnGizmo/Woka, vonden jullie dit toen vergezocht betr dat camerawerk /kleppenverhaal. Verschil is toch(te) extreem?

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 6341
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door tomgtr » 23 okt 2019, 10:35

Marc Sierra schreef:
23 okt 2019, 10:18
Om gebruik te kunnen maken van een hoger octaan zal de motor een klop/knocksensor moeten hebben. De ontsteking wordt dan zo geregeld dat er net geen knock optreedt. Op die manier kan je een vroegere ontsteking gebruiken bij een hoger octaan en dus meer vermogen halen.

Overigens moet de computer van de auto natuurlijk wel zo afgeregeld zijn dat hij dat ook op die manier gaat doen. Een knocksensor die alleen gebruikt wordt als beveiliging om pingelen tegen te gaan zal geen extra vermogen opleveren.

Ik me verder ook voorstellen dat het programma van de computer zo ingesteld is dat de ontsteking in kleine stapjes vervroegd wordt om te kijken of hij gaat pingelen. De vraag is dan of de test die Fifth Gear gedaan heeft lang genoeg is geweest om de computer volledig af te laten regelen op de betere brandstof. Andersom zal het waarschijnlijk sneller werken om motorschade te voorkomen. Als er knock gedetecteerd wordt zal de ontsteking meteen minder vroeg gezet worden en het vermogen dus ook meteen dalen.
Dit dus. Zo werkt het inderdaad.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 35517
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Hyundai Pony, VF-19
Locatie: Botswana

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door Robin » 23 okt 2019, 10:40

OK :thumbup:
En dit als comment onder 5th Gear filmpje:
wildcardNS3 jaar geleden

Higher octane fuels are NOT designed to provide higher performance. This is yet another video contributing to that myth. Despite their acknowledgment of the facts they go on pretending like they should see an increase in power, which is not the case. Octane makes gasoline more resilient to spontaneous combustion due to pressure. Engines with high compression ratios need higher octane fuels to prevent the fuel from igniting before top dead center, introducing knock which can quickly damage or destroy conrods and the crank. Octane does NOT make gasoline's combustion release more energy. The ONLY power increase you will ever see is in a vehicle who's ECU adjusting to make use of the fuel. These gains would be so minimal as to essentially be within any methodology's margin of error. This power increase will come from adjusted ignition timing, not from the fuel.

In the States (and possibly other countries) Octane rating uses the acronym AKI. AKI stands for anti-knock index. It isn't about power, it's about getting the gasoline to not detonate on the compression stroke. Buying premium fuels when your car is built for normal fuels is not only a waste of money, but in a vehicle that doesn't have the capability to adjust may actually be causing additional carbon buildup over time and causing problems. Obviously, the VW engine in this GTI isn't one of those vehicles, but the point remains.

Lastly, by using a different brand for every test they completely invalidate their testing. They should have used a high- and low-AKI fuel from each vendor and compared them against each other, not across brands. Seeing an increase in power using this methodology could simply be a result of gas quality across brands rather than Octane content.
Dus Joost aangaande deze comment, weer wat geleerd en I stand corrected.
En Knot/Rody, zie dikgedrukt:)

MParallel
Berichten: 4788
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door MParallel » 23 okt 2019, 11:45

Kont dyno's werken altijd zo verbazingwekkend tegenstrijdig met de realiteit.

Online
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 27674
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Auto: BMW F20 120i / Civic Type-S

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door Knot » 23 okt 2019, 12:57

Tsja civic is gebouwd voor 95 maar dat verbruik met e10 is echt drama dus ik moet er nu wel 98 in gooien. Vervuiling zal met mijn regelmatig 7k rpm wel meevallen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten