Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 3711
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door daNpy » 04 nov 2019, 21:03

vester86 schreef:
02 nov 2019, 09:43
welk blok heb jij in de e91?
2,5 liter uit 2006.

Online
vester86
Berichten: 1519
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330i

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door vester86 » 04 nov 2019, 21:45

Ah grappig, heb bij mijn 3 liter blok het idee dat het wel degelijk scheelt terwijl het toch vergelijkbare blokken zijn. Miscbien toch re weinig,kilometers met e10 gereden voor een eerlijk vergelijk/verschil in rijstijl.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 3711
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door daNpy » 05 nov 2019, 08:43

Ja ik heb er ook pas 1 tank in zitten. Vandaag of morgen vul ik hem weer aan met E10.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10259
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door Joy » 05 nov 2019, 17:33

Collega met E46 320ci had om thuis te komen voor het eerst 20 liter E10 getankt. Vandaag motorstoringslampje, uitgelezen en daar kwam de foutmelding uit dat 2 injectoren de max van hun inspuitingsbereik hadden overschreden. Lekker spul dat E10.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 6294
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door smiley » 05 nov 2019, 17:36

Waar maxen de oem injectoren normaal gesproken op? (in %)
Dacht begrepen te hebben dat injectoren normaal een window van ongeveer 20% hebben (vanuit de ecu).

Gebruikersavatar
Tomba1961
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 nov 2019, 19:24
Auto: BMW E60 523i Executive LCI
Locatie: Noord Holland

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door Tomba1961 » 05 nov 2019, 17:45

2 keer achter elkaar getankt met die nieuwe benzine.
Valt mij gewoon op dat ik minder kilometers ermee kan rijden.
Nu rij ik dagelijks maar stukjes van +/-30km van huis naar werk en terug.
Mijn rijstijl is hetzelfde gebleven.

Morgen een lange rit naar Zaltbommel, even kijken wat het verbruik dan is.

Ik tank altijd bij de Esso en bij navraag aan de medewerker van het station en bij uitleg van mijn bevindingen mbt verbruik kon hij beamen dat het idd zo was en dat er meerdere klanten over de nieuwe benzine hadden geklaagd.

Ik denk dat als ik de BMW heb gewoon de duurdere versie zal gaan tanken, dat deed ik destijds ook met de E46 328i.
Dan maar duurder uit.

Gebruikersavatar
BamiesGTA
Berichten: 494
Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
Auto: Renault Clio IV RS

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door BamiesGTA » 05 nov 2019, 18:22

Zijn de maatschappijen niet al overgeschakeld op "winter" brandstof? Of maakt dat nu met die ethanol toevoeging niks meer uit?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 9419
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: BMW 330i

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door ///Joost » 05 nov 2019, 18:50

Tomba1961 schreef:
05 nov 2019, 17:45

Ik denk dat als ik de BMW heb gewoon de duurdere versie zal gaan tanken, dat deed ik destijds ook met de E46 328i.
Dan maar duurder uit.
Ach, wat is duurder...je haalt ook meer kilometers op een tank. De surplus die je betaalt kan nog wel eens meevallen.

Gebruikersavatar
Tomba1961
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 nov 2019, 19:24
Auto: BMW E60 523i Executive LCI
Locatie: Noord Holland

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door Tomba1961 » 05 nov 2019, 19:35

///Joost schreef:
05 nov 2019, 18:50
Tomba1961 schreef:
05 nov 2019, 17:45

Ik denk dat als ik de BMW heb gewoon de duurdere versie zal gaan tanken, dat deed ik destijds ook met de E46 328i.
Dan maar duurder uit.
Ach, wat is duurder...je haalt ook meer kilometers op een tank. De surplus die je betaalt kan nog wel eens meevallen.
Daar heb jij weer helemaal gelijk in. :thumbup:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 14160
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Auto: BMW Z3 coupe, Z3 caab, 420d GC
Locatie: Baarn

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door Martijn_bmw » 05 nov 2019, 19:50

BamiesGTA schreef:
05 nov 2019, 18:22
Zijn de maatschappijen niet al overgeschakeld op "winter" brandstof? Of maakt dat nu met die ethanol toevoeging niks meer uit?
Das toch alleen bij diesel?

Gebruikersavatar
BamiesGTA
Berichten: 494
Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
Auto: Renault Clio IV RS

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door BamiesGTA » 05 nov 2019, 20:11


Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 14160
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Auto: BMW Z3 coupe, Z3 caab, 420d GC
Locatie: Baarn

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door Martijn_bmw » 05 nov 2019, 20:30

Blijkbaar dus beide dan :)

Winterdiesel
Bij winterdiesel wordt het vlokpunt verlaagd zodat de diesel niet kristalliseert. Winterdiesel bestaat in een aantal klassen. Daarbuiten wordt vaak onderscheid gemaakt tussen winterdiesel en pooldiesel, die ook bij arctische temperaturen nog bruikbaar blijft.
De reguliere winterdiesel wordt in grote delen van Europa gebruikt. Gedurende het koude deel van het jaar worden diverse klassen winterdiesel gebruikt, waarbij de hoogste klasse alleen in de winter wordt verkocht, en de lagere klassen in het voor- en najaar. Winterdiesel wordt als gewone diesel verkocht, de consument ziet geen verschil tussen zomerdiesel en winterdiesel aan de pomp.
Meestal heeft zomerdiesel een cold filter plugging point (CFPP) van tussen 0 en -10 °C, afhankelijk van de locatie. Met verwarmde brandstoffilters blijft deze diesel ook bruikbaar bij lagere temperaturen. In het najaar gaat men over op diesel met een lagere CFPP, en vervolgens op echte winterdiesel, die een CFPP van -10 tot -25 °C, afhankelijk van de locatie. Arctische winterdiesel heeft een CFPP tot beneden -40 °C in Canada, in Rusland zelfs tot -50 °C.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 28125
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.49
Locatie: Boven Barcelona

Re: Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober

Bericht door Arthur » 06 nov 2019, 10:34

Ik heb er na 2x V-power getankt te hebben weer E10 in gegooid. Ik merk er niks van, niet qua verbruik en niet qua prestaties. Op m’n tankklepje staat ook dat ‘ie geschikt is voor E10. Nou, dan gaat dat er maar weer in met 15c verschil in prijs.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fasteddie2, smiley, WJ en 23 gasten