Autorijder overal in de tang

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Autorijder overal in de tang

Bericht door Elise » 25 jul 2019, 09:33

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3685833 ... in-de-tang

Nieuwe camera’s schieten als paddenstoelen uit de grond
Autorijder overal in de tang

Tientallen gloednieuwe flitspalen worden er momenteel neergezet op provinciale wegen her en der in het land. Vanaf september worden ze gefaseerd ingeschakeld voor trajectcontroles op twintig zogenoemde N-wegen. Broodnodig voor de verkeersveiligheid, klinkt het van officiële zijde. Maar weggebruikers voelen het anders: „Geldklopperij.”

Het is al bijna voltooid, het aanleggen van de systemen voor trajectcontrole op de provinciale wegen. In gebruik genomen zijn ze nog niet. „De camera’s zijn langs de meeste wegen al wel zichtbaar, maar zullen pas vanaf september gefaseerd worden aangezet”, zegt Marloes van Kessel van het parket Centrale Verwerking Openbaar Ministerie (CVOM).

Onhandig, menen weggebruikers, die merken dat automobilisten voortdurend op de rem trappen als ze een nieuw neergezette flitskast passeren, ook als die nog helemaal niet in werking is en dus geen bon kan opleveren. „Dat heb je dus niet in de gaten”, zegt Herman de Kwaadsteniet gepikeerd. „Op het traject Leiden naar Alphen aan den Rijn op de N11 kom je er zo tien tegen. Twee daarvan blijken het te doen, de andere nog niet, maar dat weet niemand.”

Handhaving

De flitspalen die nog niet in gebruik zijn genomen, worden komende tijd nog getest, laat het CVOM weten. „Pas als duidelijk is dat alles werkt en de apparatuur goed is afgesteld volgt handhaving. Dat zullen we de weggebruikers met aankondigingsborden langs de weg minimaal een week voordat ze worden geactiveerd duidelijk laten weten, zodat ze er rekening mee kunnen houden.”

Dat het trajectcontrolesysteem nu wordt uitgebreid van snelwegen naar de provincie, heeft volgens het CVOM alles te maken met de verkeersveiligheid. Uit ongevalsanalyses blijkt dat op provinciale wegen relatief meer verkeersslachtoffers vallen dan op andere wegen.

„Daarom treffen alle partijen die ertoe doen op de weg maatregelen op het gebied van infrastructuur, educatie en handhaving. En de praktijk wijst uit dat sommige maatregelen daarbij beter scoren dan andere. In ons geval betekent dat intensivering van de handhaving op provinciale wegen door hier trajectcontroles te plaatsen”, stelt Van Kessel.


Weggebruikers zijn hier schamper over. Carla van Dam uit Nieuwveen is ronduit cynisch. „Het enige doel is zoveel mogelijk geld binnen harken voor de staatskas. Een andere reden kan ik hier tenminste niet verzinnen, want de N11 is niet gevaarlijk. Het is een kaarsrechte weg, zonder gevaarlijke kruisingen of op- en afritten. Ja, ik ben ook al eens geflitst door de camera’s die hier al langer staan en daar heb ik mijn lesje wel van geleerd. Nee, wat mij betreft is deze uitbreiding er alleen maar op gericht om de kas voller te laten stromen.”

De CVOM staat hier anders in. „Uit ervaring blijkt dat automobilisten zich bij een trajectcontrole over een langere afstand beter aan de snelheid houden. Dat komt de verkeersveiligheid ten goede”, stelt Marloes van Kessel. „Het spreekt voor zich dat we ervoor gekozen hebben om de trajectcontroles toe te passen op wegen met een hoog ongevalspercentage, een snelheidsprobleem of bijzondere risicofactoren. De verwachting is dat vanaf het voorjaar van 2020 alle systemen in werking zullen zijn.”

Toch neemt dat voor Herman de Kwaadsteniet de scepsis niet weg. „Vanaf volgend jaar is het hier op de N11 wel opletten geblazen, want dan houden de camera’s je 24 uur per dag in de gaten. Ik vrees het ergste.” Medeweggebruiker Marieke de Baljeu is daar overigens niet bang voor. „Aan mij zullen ze geen stuiver verdienen. De cruisecontrol is namelijk mijn beste vriend. Sinds ik dit systeem in mijn auto heb, ben ik niet meer bekeurd. Ik was een stevige rijdster, maar ben door schade en schande wijs geworden.”
Hobbels

Nut en noodzaak van de trajectcontrole op de N11 zijn voor Peter Leijssen een volstrekt raadsel. „Het geld kunnen ze hier beter steken in het egaliseren van de weg”, vindt de automobilist. „Er zitten zoveel hobbels in dat je niet eens echt hard kunt rijden zonder jezelf te lanceren. Je moet hier zo vaak afremmen, dat je gemiddelde snelheid over een stuk weg nooit te hoog kan zijn, dus ik denk niet dat het veel geld gaat opleveren.”

Trajectcontrole op de volgende 20 geplande N-wegen:

N325 Arnhem (Pleijroute)

N787 tussen Brummen en Eerbeek

N201 Uithoorn

N205 tussen de N207 en de N232

N9 tussen Burgervlotvlotbrug en St.Maartensvlotbrug

N261 in Tilburg

N639 tussen Chaam en Baarle Nassau

N333 tussen Steenwijk en Blokzijl

N11 tussen Alphen a/d Rijn en Zoeterwoude Rijndijk

N706 Vogelweg tussen de A27 en Lelystad Airport

N351 tussen Wolvega en Oosterwolde

N381 tussen Drachten en Donkerbroek

N275 tussen Blerick en Nederweert

N564 tussen Weert en grens België

N277 tussen Ysselsteyn en Zeeland

N270 tussen Venray en Usselsteyn

N230 Utrecht, provinciale deel van de Zuilense Ring (Oostelijk gedeelte)

N414 tussen Eembrugge en Bunschoten

N253 Rondweg Sluis

N256 Zeeland-brug
Trajectcontrole op de snelwegen:

A2 tussen knp Holendrecht en Maarssen

A2 tunnel Maastricht

A4 tussen Leidschendam en Zoeterwoude

A4 tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep

A10 tussen Nieuwe Meer en Coentunnel

A12 tussen Den Haag centrum en Prins Clausplein

A12 Utrecht, Galecopperbrug

A13 tussen Berkel en Rodenrijs en Kleinpolderplein

A20 van Kleinploderpleinnaar het Terbregseplein

A58 tussen Bergen en Zoom en Roosendaal

N62 Westerscheldetunnel

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3242
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Autorijder overal in de tang

Bericht door Martijn M » 25 jul 2019, 09:43

Tuurlijk rijden we met z'n allen te hard. Maar als je gewoon flitsmeister aan zet zit je toch veilig? Doorrijden waar het wel kan en verder netjes meesukkelen.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Autorijder overal in de tang

Bericht door daNpy » 25 jul 2019, 09:47

Hier staan ze ook inderdaad, N270 bij Venray. Ik rijd er bijna nooit gelukkig, maar van de week zat ik weer achter mensen die 70 rijden, en bij elke paal op de rem stampen.
Ze staan om de 2 kilometer overigens, het mag wel geld kosten in ieder geval.......

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Autorijder overal in de tang

Bericht door Arthur » 25 jul 2019, 10:21

Is dit nieuw, of ter vervanging van? Want die ene weg waarvan ik weet dat er wat stond/staat, staat er ook tussen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Autorijder overal in de tang

Bericht door JP » 25 jul 2019, 10:22

Nederland heeft ± 135.470 km aan openbare wegen, dus blijft er nog genoeg over..... :coffee:

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1328
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: Autorijder overal in de tang

Bericht door JdBn » 25 jul 2019, 11:20

Jammer dat de N261 er ook tussen zit, daar rij ik wel regematig. Dat het voor de veiligheid iets uit gaat maken geloof ik vrij weinig van, denk zelfs dat het averechts gaat werken als iedereen naast elkaar blijft rijden en vooral niet de auto van de cruisecontrol af wilt halen. Gevolg: hangen er wurgen bij elke af- en oprit. Heb echt een bloedhekel aan trajectcontroles en ik zou er niet rouwig om zijn als iemand die camera's in de fik zou zetten voor het system actief wordt.

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Autorijder overal in de tang

Bericht door Sander-E46 » 25 jul 2019, 11:23

N261 r.i.p.

Wat ik me overigens afvraag, zoals ik kon zien hangt er maar 2x een camera over 7 kilometer. Daar tussenin heb je nog gewoon 2 afslagen zitten. Afgelopen week werd ik met 130 (in de 100) ingehaald in de trajectcontrole en die auto ging midden in de trajectcontrole eraf, kan je dan dus geen boete krijgen?

Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Autorijder overal in de tang

Bericht door Richardt. » 25 jul 2019, 11:24

Ik zie zo weinig politie auto's rijden dat het afplakken van het kenteken bijna een goed idee wordt, vervolgens volgas door zo'n trajectcontrole vlammen :)

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2064
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Autorijder overal in de tang

Bericht door frankie » 25 jul 2019, 11:34

Op de N11 staan de palen tussen de afslagen. Tussen Zoeterwoude en Alphen, eentje net na de stoplichten bij Zoeterwoude en eentje vlak voor de afslag Hazerswoude. Vervolgens eentje net voorbij de stoplichten Leidsche Schouw en eentje net voor afslag Archeon.

Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: Autorijder overal in de tang

Bericht door Vanos » 25 jul 2019, 11:45

In België zijn ze al helemaal losgeslagen:

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/in ... ~ab5351ad/

Er zijn inmiddels bijna veertig trajectcontroles geïnstalleerd op de Vlaamse wegen, maar binnenkort komen er nog een honderdtal bij.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Autorijder overal in de tang

Bericht door Crookie » 25 jul 2019, 11:49

Big brother is watching....

Overal duidelijke max. Snelheid borden zou ook een weldaad zijn. Op sommige wegen is het gissen naar de toegestane snelheid.
Laatst gewijzigd door Crookie op 25 jul 2019, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Autorijder overal in de tang

Bericht door Martijn_bmw » 25 jul 2019, 12:11

Martijn M schreef: 25 jul 2019, 09:43 Tuurlijk rijden we met z'n allen te hard. Maar als je gewoon flitsmeister aan zet zit je toch veilig? Doorrijden waar het wel kan en verder netjes meesukkelen.
Dit dus FM staat bij mij standaard aan.
In een houder in het ventilatie rooster.
Mis er nooit eentje en de laatste snelheidboete die ik gehad heb is inmiddels 2 jaar geleden :kikker:

Al bijna 120.000km met FM aan gereden:
Bijlagen
C6D2AC86-708F-4C95-AA0A-9A83FD734092.png
C6D2AC86-708F-4C95-AA0A-9A83FD734092.png (239.55 KiB) 1557 keer bekeken

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1328
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: Autorijder overal in de tang

Bericht door JdBn » 25 jul 2019, 12:41

0-100 in 2 seconden? Topsnelheid is wel een beetje lafjes :tooth:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Autorijder overal in de tang

Bericht door Martijn_bmw » 25 jul 2019, 12:50

Ben niet zo'n hardrijder qua topsnelheden, vind rond de 220 teller mooi zat. Liever wat bochten ronden en mooie sprints van 100kmh-200kmh enz.

Ooit wel eens doorgedrukt naar 250km/h teller maar voelt alsof ik dan niet meer alles onder controle heb dus hou het mooi op max zo'n 200-220 en cruise snelheid 160-180 vind ik het lekkerste rijden (bij vrije limit in D) anders uiteraard wel wat minder meestal V-max +20kmh.

0-100 heb wel paar keer met een Tesla P100D met Ludicrous Mode gereden. Die doen dat wel ongeveer 0-100, zal vast beetje meefout in de FM app zitten.

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1328
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: Autorijder overal in de tang

Bericht door JdBn » 25 jul 2019, 13:32

Haha, bij de 0-100 tijd dach ik al aan een Tesla, goed gegokt dus.. Heb het idee dat FM de tijd afrond op hele seconden trouwens. Nog niet verder gekomen dan 8 sec, maar hij wilt dan ook lang niet altijd succesvol een meting doen waarschijnlijk omdat m'n telefoon bij mij in de auto op z'n kant ligt. Top staat bij mij op 233, dat is op de teller al aardig richting de 250 en dan gaat het wel erg hard idd. Voor dat soort snelheden zouden de remmen ook wat beter mogen eigenlijk.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Autorijder overal in de tang

Bericht door daNpy » 25 jul 2019, 14:39

Arthur schreef: 25 jul 2019, 10:21 Is dit nieuw, of ter vervanging van? Want die ene weg waarvan ik weet dat er wat stond/staat, staat er ook tussen.
De oude staan er ook nog. Uit het nieuwsbericht blijkt dat de nieuwe nog niet (allemaal) werken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 62 gasten