Waterstof auto’s

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Waterstof auto’s

Bericht door WJ » 01 mei 2019, 00:10

Naast het afstandbestuurbare autotjes topic ook maar een verzamel topic voor waterstof nieuws en meuk.

Te beginnen met:

https://www.ad.nl/auto/grootste-toeleve ... ~af699808/

Bosch, de grootste toeleverancier van de auto-industrie, slaat accu's over en investeert op grote schaal in waterstof.

Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Waterstof auto’s

Bericht door Wimo » 01 mei 2019, 00:33

Auke Hoekstra, Senior Advisor Electric Mobility aan de TU Eindhoven, ziet zeker toekomst in het gebruik van waterstof – in de zomer opgewekte elektriciteit uit zonne-energie kun je opslaan om in de wintermaanden onze huizen mee te verwarmen - maar verbaast zich over het enthousiasme voor transport. “Elektrische auto’s zijn binnenkort zowel lichter als goedkoper dan conventionele auto’s. Uit mijn onderzoek blijkt dat de meeste mensen dik tevreden zijn met een range van 400 tot 500 kilometer waarbij ze 250 kilometer in tien minuten kunnen laden. Zij zullen niet extra willen betalen voor een volumineuze waterstoftank in de auto. Bovendien verlies je bij de omzetting van elektriciteit naar waterstof en weer terug ruim de helft van de energie en het vraagt kostbare apparatuur.”

Toch ziet Hoekstra de waterstofauto en elektrische auto niet als concurrenten. “Ze hebben beide een elektrische aandrijflijn en ook de waterstofauto zal denk ik een flinke batterij hebben als buffer bij het accelereren. Omdat elektriciteit goedkoop en alom verkrijgbaar is, zullen waterstof auto’s ook een stekker hebben. Ik zie waterstof dus als een range-extender voor de elektrische auto die bijzonder gewaardeerd zal worden voor mensen die vaak langer dan 500 kilometer achter elkaar rijden.”
Bron: https://fd.nl/advertorial/mercedesnext/ ... -brandstof

Waterstof vervoeren via het gasnet schijnt ook niet zo simpel te zijn als de meeste beweren. Ondanks dat Nederland eens van de beste netwerken ter wereld.heeft tast het de , vooral oudere, leidingen aan. Meen dat er een jaar geleden een proef was in Rotterdam welke niet echt een succes bleek te zijn...

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Waterstof auto’s

Bericht door alt » 01 mei 2019, 09:15

Omdat waterstof het op een na lichtste element is, dringt het door de stalen & kunststof buizen van het aardgas net, war daar niet voor berekend is. Ook de afdichtingen zijn niet waterstof proof. Ook bij de bestaande waterstof tankstations hebben lekkende afdichtingen. Een probleem dat nog niet is opgelost.
Waterstof moet gemaakt worden, dat kost veel energie & tijdens dat proces komt CO2 vrij. Wat inhoud dat meer CO2 wordt geproduceerd door de verliezen van het meerdere malen omzetten in een andere stof.

Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Waterstof auto’s

Bericht door Wimo » 01 mei 2019, 10:22

Massa transport naar tankstations gaat ook een uitdaging worden. Hoge druk is noodzakelijk en dan is het ineens een serieus lastig iets .. ach, we gaan het zien. Het is dat Shell het zo enorm promoot ism Toyota voor personenauto's..

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Waterstof auto’s

Bericht door Spijkerhard » 06 mei 2019, 01:40

Ik zocht eigenlijk een artikel uit Autobild, waar de verschillende concepten vergeleken worden, maar een van de argumenten in het nadeel van waterstof is het enorme energie verlies wat er bij de productie van Waterstof optreed. Ik vond wel een ander duits artikel van Intertronic Gresser die de verhouding uitlegt. Een factor tien slechtere balans, mede omdat bij 100% elektrisch relatief de verliezen zo enorm gering zijn. (Aanleg netwerk is eenmalig, die zou je er weer uit kunnen halen, maar dan nog in theorie een factor 8 a 9)

Desondanks denk ik dat er wel een markt zal zijn, vergelijkbaar met benzine / diesel zeg maar. Als je energie over hebt, en dat heb je als de zon schijnt, water stroomt of de wind waait, en alle batterijen in het netwerk vol zijn, dan "moet je ergens heen" met die energie, en dan is waterstof uit electrolyse een prima opslagmiddel. Verder is die ontwikkeling voor 50+ tonners voor de lange afstand denk ik praktischer dan batterijen. Maar daar wordt dan weer met bovenleidingen als alternatief voor getest in Duitsland, terwijl Zwitserland (waterkracht!) wel op waterstof inzet... Ik vermoed dat de waterstof vervolgens in 1 of 2 modaliteiten terecht komt: vrachtauto's en bussen, niet in personeneauto's.
In personenauto's heb je toch al een batterij en een elektromotor nodig, waterstof wordt dan vooral een enorme kostenpost, zeg maar 4 maal de kosten van een LPG installatie of je benzine auto?

Quote (Gresser):
Wasserstoff-Herstellung durch Elektrolyse
Doch wie sieht es tatsächlich mit der "CO2-Belastung durch den Wasserstoff" aus? Dieser muß nämlich erst großtechnisch mit viel Strom hergestellt werden durch eine sogenannte "Elektrolyse". Das heißt die Atome von ganz normalem Wasser (H2O) werden durch Strom aufgespalten zu Wasserstoff (H2) und Sauerstoff (O) und in der Brennstoffzelle verläuft diese atomare Reaktion "rückwärts". Der Wasserstoff (H2) wird durch den Sauerstoff (O) der Luft wieder zu H2O also Wasser und dabei wird die im Wasserstoff gespeicherte Energie in Elektrizität umgewandelt. Für Wissenschaftler: Zwei Wassermoleküle (2H2O) werden zu zwei Wasserstoffmolekülen (2H2) und einem Sauerstoffmolekül (O2) transformiert (2H2O = 2H2+O2).

CO2-Bilanz bei Brennstoffzellen um den Faktor 10 schlechter
Brennstoffzellen-Fahrzeuge, die insbesondere die Daimler AG und andere favorisieren, nachdem sie bei Hybridautos um Jahre zu spät reagiert und teilweise den Anschluss zur ostasiatischen Konkurrenz verloren hatten, sind ja auch eigentlich Elektroautos mit einem Wasserstoff- Energiespeicher. Hier sieht die CO2-Bilanz um den Faktor 10 schlechter aus als beim reinen E-Auto mit Batterien als Energiespeicher, wenn die nötige Primärenergie Strom auf die mögliche Fahrtstrecke im Vergleich des Akku-Elektrautos zu dem Brennstoffzellenauto umgelegt wird.

Der Wasserstoff muß großtechnisch aus Elektrolyse hergestellt werden. Dabei entstehen circa 50% Verluste aus der Gesamtmenge der Primärenergie Strom. Und dieser für die H2-Herstellung benötigte Strom hat nach dem "EU-Energiemix" erhebliche CO2-Emissionen, die dem Brennstoffzellen-Auto ebenfalls zugerechnet werden müssen.

Ca. 50% Energieverluste bei Wasserstoff-Herstellung
Bei den Brennstoffzellen bleibt es aber nicht nur bei den (Strom-) Energie-Verlusten von ca.50% die bei der H2-Herstellung mit entsprechend hohen CO2-Emissionen im Stromkraftwerk entstehen, sondern es kommen noch folgende Verluste hinzu:

- Weitere ca. 50% Energieverluste aus dem Rest der Primärenergie (Strom), (Wirkungsgradverluste der Brennstoffzelle) die bei der Reaktion (Rückumwandlung) von Wasserstoff in Elektrizität entstehen. Damit verbleiben nur noch ca. 25% aus der ursprünglichen Menge der Primärenergie Elektrizität.
- Weiterer (Strom-) Energieaufwand und Primärenergieverluste für Wasserstoff-Tiefkühlung und Kompression bei Herstellung und Lagerung in H2-Tankstellen.
- Energieaufwand für Transport des Wasserstoffes zu den Tankstellen mit Verbrennungsmotor-LKWs.
- Zusätzliche Wasserstoffverluste durch Diffusion bei den H2-Tanks in Autos und Tankstellen. (H2-Tanks entleeren sich nach kurzer Zeit).
- Indirekte CO2-Emissionen für die Herstellung und Errichtung von mindestens 1.000 H2-Tankstellen, die mit Kosten von "mindestens" 1,7 Milliarden Euro anzusetzen sind. Außerdem sind bundesweit 1.000 H2-Tankstellen ein Minimum.
Eine objektive "well-to-wheel" Betrachtung liefert folgendes für Brennstoffzellen-Autos absolut desaströses Ergebnis:

Von einer bestimmten zum Fahrzeugvortrieb verwendeten Strommenge X kann das batteriebetriebene Elektroauto ca. 95% in kinetische "Fahrenergie" umsetzen und hat nur ca. 5% Verluste. Nach dem "EU-Strommix" werden diesem dabei 87,0 g/km CO2-Emissionen zugerechnet aus der Stromherstellung mit Kohlekraftwerken.

Bei dem Brennstoffzellen-Autos sieht dagegen die Energie- und CO2-Bilanz um ein vielfaches schlechter aus, was häufig (aus Unkennnis oder möglicherweise absichtlich?) verschwiegen wird.

Gesamtverluste bei Primärenergie durch Brennstoffzellen: ca. 90%
Die Primärenergie-Verluste beim Brennstoffzellen-Fahrzeug betragen mindestens 90% mit nur ca.10% Nutzenergie für den Vortrieb mit entsprechenden CO2-Emissionen. Diese errechnen sich wie folgt:

Das Brennstoffzellen-Fahrzeug hat bei identischer Fahrtstrecke einen weit höheren Primärenergie-Verbrauch (Strom) als das reine Elektroauto mit Energiespeicherung im Akku.
End Quote.

Link waterstof of bovenleiding:
https://www.bild.de/auto/mobilitaet-rei ... .bild.html

Gebruikersavatar
D20VT
Berichten: 871
Lid geworden op: 26 jun 2011, 21:43

Re: Waterstof auto’s

Bericht door D20VT » 10 mei 2019, 03:29

Afhankelijk is het natuurlijk van de kostprijs van waterstof. Japan is geloof ik al bezig om in Australië zonnepanelen te gaan plaatsen om daar met zonne energie waterstof te produceren en dat via leidingen naar Japan terug te brengen. Als dan de kostprijs van waterstof nagenoeg nihil is zullen de mogelijkheden voor verwerking groter worden.
De gemiddelde ev voldoet voor Jan de particulier voldoende in zijn mobiliteit vraag. Maar een vrachtwagen volleggen met batterijen omdat hij een hele dag moet rijden schiet niet op. Ipv lading is hij dan vooral batterijen aan het verplaatsen om een beetje range te hebben en door te kunnen rijden dan is de hybride versie waterstof/elektrisch ideaal. Genoeg plek onder de trailer of vrachtwagen voor de tanks en icm een relatief standaard elektromotor kun je dan in massaproductie voordelige aandrijflijnen bouwen. Transporteurs in Zwitserland hebben al 1600 van dat door trucks in bestelling staan.

Van de andere kant zal het zo heel rap niet gaan voor toepassingen in alle voertuigen , aangezien er alleen al in Dld ruim 600.000 mensen wonen die in de conventionele motorenfabrikage werkzaam zijn. Dan krijgt vriendin Merkel het niet voor elkaar om het roer radicaal om te gooien en alleen elektromotoren te laten bouwen en 80% van die mensen op straat te zetten. Belangenverstrengeling op financieel gebeid zorgt er dan ook gewoon voor dat de afbouw veel geleidelijker zal gaan.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Waterstof auto’s

Bericht door JP » 10 mei 2019, 08:54

Transportsector voor de langere afstanden zal echt niet veel accu’s gaan meeslepen. Dat is allemaal dood gewicht en dat gaat ten kosten van je laadvermogen. Deze sector is al helemaal uitgemolken dus proberen ze vrachtauto’s juist lichter te maken, des te meer je netto kan laden.

Arstey
Berichten: 268
Lid geworden op: 03 dec 2018, 15:52
Locatie: Vlaanderen

Re: Waterstof auto’s

Bericht door Arstey » 10 mei 2019, 10:44

Als je weet dat een ICE motor van een vrachtwagen richting de 800kg gaat (+ versnellingsbak rap boven het ton) en een batterijpak van een Tesla 370kg, dan kan men wel een hoop batterijen ter vervanging van een verbrandingsmotor plaatsen. Ook denk ik als men met afzonderlijke elektromotoren op de wielen werkt het gewicht die men kwijt is van de assen en differentiëlen ook een winst ga zijn...

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Waterstof auto’s

Bericht door Robin » 10 mei 2019, 11:51

Arstey schreef: 10 mei 2019, 10:44 Als je weet dat een ICE motor van een vrachtwagen richting de 800kg gaat (+ versnellingsbak rap boven het ton) en een batterijpak van een Tesla 370kg, dan kan men wel een hoop batterijen ter vervanging van een verbrandingsmotor plaatsen. Ook denk ik als men met afzonderlijke elektromotoren op de wielen werkt het gewicht die men kwijt is van de assen en differentiëlen ook een winst ga zijn...
Ik hoop het je hopen, maar als je dit leest...
https://www.trouw.nl/home/de-elektrisch ... ~a4a67d79/

Gebruikersavatar
D20VT
Berichten: 871
Lid geworden op: 26 jun 2011, 21:43

Re: Waterstof auto’s

Bericht door D20VT » 10 mei 2019, 18:00

Arstey schreef: 10 mei 2019, 10:44 Als je weet dat een ICE motor van een vrachtwagen richting de 800kg gaat (+ versnellingsbak rap boven het ton) en een batterijpak van een Tesla 370kg, dan kan men wel een hoop batterijen ter vervanging van een verbrandingsmotor plaatsen. Ook denk ik als men met afzonderlijke elektromotoren op de wielen werkt het gewicht die men kwijt is van de assen en differentiëlen ook een winst ga zijn...
Tsja maar een tesla vinden wij zwaar met 2200kg. Hoeveel accupakketten denk je dan nodig te hebben om 35.000kg rond te laten rijden in je vrachtwagen met lading. En dan het liefst 800-1000km per dag. ( en dan in de slaaptijd van de chauffeur wel weer volledig vol te kunnen laden)
Ga ik even uit van die Tesla pakketten van 370kg heb je er dan 15 nodig om de range van de tesla te evenaren ( houd ik even geen rekening met de cw waarde van de truck tov de tesla) maar je wil eigenlijk verder kunnen rijden dan die 600km/dag van die tesla. 15x 370kg= 5500kg das iets meer dan die ICE motor+bak die je niet meer nodig hebt. Volgende vraag is waar laat je die 15 accupakketten in die trekker.
Vandaar de relatief kleine batterij icm waterstof, zoals hierboven al aangegeven als range extender.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Waterstof auto’s

Bericht door Luco » 10 mei 2019, 18:14

tjongejonge het wordt steeds gekker met die ev gekkies, een teslabatterijpack vergelijken met een ice van een vrachtwagen.
iets met appels en peren.
accupakketen moet je niet in de trekker willen maar onder de oplegger. en een klein pakketje in de trekker voor als die zonder oplegger rijdt.
Al moet men dan wel dezelfde systemen gebruiken die elke trekker kunnen aansturen

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Waterstof auto’s

Bericht door JP » 10 mei 2019, 18:28

Bij vrachtverkeer gaat alles over-gewicht !

Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Waterstof auto’s

Bericht door Wimo » 10 mei 2019, 19:02

Luco schreef: 10 mei 2019, 18:14 tjongejonge het wordt steeds gekker met die ev gekkies, een teslabatterijpack vergelijken met een ice van een vrachtwagen.
iets met appels en peren.
accupakketen moet je niet in de trekker willen maar onder de oplegger. en een klein pakketje in de trekker voor als die zonder oplegger rijdt.
Al moet men dan wel dezelfde systemen gebruiken die elke trekker kunnen aansturen
Rustig fossieltje, denk aan je hart. Het is weekend !

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Waterstof auto’s

Bericht door Luco » 10 mei 2019, 19:47

Wimo schreef: 10 mei 2019, 19:02
Luco schreef: 10 mei 2019, 18:14 tjongejonge het wordt steeds gekker met die ev gekkies, een teslabatterijpack vergelijken met een ice van een vrachtwagen.
iets met appels en peren.
accupakketen moet je niet in de trekker willen maar onder de oplegger. en een klein pakketje in de trekker voor als die zonder oplegger rijdt.
Al moet men dan wel dezelfde systemen gebruiken die elke trekker kunnen aansturen
Rustig fossieltje, denk aan je hart. Het is weekend !
ik ben de rust zelve, maar als je zulke dingen met elkaar vergelijkt snap je het echt niet

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Waterstof auto’s

Bericht door Joop » 10 mei 2019, 20:29


Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Waterstof auto’s

Bericht door WJ » 10 mei 2019, 23:59

Dat vind ik ook een interessante optie, maar dan in de toekomst in het wegdekzelf dmv inductie.

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Waterstof auto’s

Bericht door Robin » 11 mei 2019, 10:47

Dat moet idd in het wegdek dan.
Maar goed. Electrische trucks: WN

Electrische vliegtuigen dan en de scheepvaart?


Jongens dit is een gebed zonder end. En we worden gehersenspoeld door overheden.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Waterstof auto’s

Bericht door JP » 11 mei 2019, 11:09

Inderdaad inductie, als er dan file staat of panne(n) hebt, dan kun je alvast je eten gaan koken.....

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Waterstof auto’s

Bericht door Robin » 11 mei 2019, 11:10

en koken van woede:)

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1917
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Locatie: NL centraal

Re: Waterstof auto’s

Bericht door Erik » 12 mei 2019, 14:31

Waterstof sla je natuurlijk op in de vorm van NH3, oftewel Amonia, via de Haber Bosch synthese.
Ja dat kost allemaal energie, maar je kunt de daluren van de renewables gebruiken.
Je zult dan in je auto gewoon amonia moeten gaan tanken en dan een klein reactor dingetje krijgen die het in het vooronder omzet naar waterstof wat dan door je ICE gaat. Nieuwe auto's kunnen dan uitgerust worden met een fuel cell die een electro motor van stroom voorziet. Amonia stink en is giftig hoor je dan in de regel, neem eens een slok benzine is dan mijn antwoord :tooth:

Waterstof comprimeren en met een 1000bar tank in je auto rijden vind ik redelijk kansloos, wij hebben enkele collega's die in Hamburg op waterstof rijden, kansloos gedoe dat tanken bijv., dat je dat uberhaupt als consument mag doen is mij een volkomen raadsel. Beste man heeft al aantal keren handen verbrand (zo ziet het eruit, is natuurlijk bevriezing) tijdens aan en af koppelen. Als je overigens achter een waterstof auto rijdt die even goed op het gas gaat, dan kun je je ruitenwissers aanzetten, vreemde gewaarwording. Alsof de ruiten worden gesproeid maar dan continue. Je ziet overige verkeer ook bewust niet achter zo een ding rijden. Ik ga er vanuit dat dat wat er uit de pijp helemaal niet zo gezond is overigens, alle troep die in de lucht zit gaat door je motor en zal zich ook op 1 of andere manier gaan binden onder invloed van temperatuur en druk. Daarmee is een op waterstof lopende ICE (omgebouwd) nog altijd een Nox reactor omdat wij de VE van motoren de afgelopen decennia enorm verbeterd hebben.... (Volumetrische Efficiency betekent over algemeen hogere compressie verhouding icm temperatuur --> zo maak je dus ook NoX)

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: Waterstof auto’s

Bericht door Stefan R » 12 mei 2019, 18:54

Erik schreef: 12 mei 2019, 14:31 Waterstof sla je natuurlijk op in de vorm van NH3, oftewel Amonia
Kleine correctie, NH3 is Ammoniak. Ammonia is NH4OH (In water opgelost Ammoniak)

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Waterstof auto’s

Bericht door Mike R32 » 12 mei 2019, 18:58

Robin schreef: 11 mei 2019, 10:47 Dat moet idd in het wegdek dan.
Maar goed. Electrische trucks: WN

Electrische vliegtuigen dan en de scheepvaart?


Jongens dit is een gebed zonder end. En we worden gehersenspoeld door overheden.
Terug naar de basis. Scheepsvaart op de wind.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Waterstof auto’s

Bericht door Spijkerhard » 12 mei 2019, 19:36

Onder meer Daimler, moederbedrijf van Mercedes, heeft flink in StoreDot geïnvesteerd. Dat verklaart wellicht waarom Daimlers vrachtwagendivisie, de grootste truckfabrikant ter wereld, in april liet weten dat zijn vrachtwagens in de toekomst allemaal op batterijen zullen rijden. Brandstofcellen met waterstof, die tot voor kort noodzakelijk werden geacht voor zwaar verkeer, hebben bij Mercedes afgedaan als diesel-alternatief. Daimler zei er ook bij dat het laadstations ontwikkelt voor 3000 kW, wat laden pakweg twintig keer sneller maakt dan bij de huidige snelladers. Voor vrachtwagens en bussen met batterijen van 250 tot 500 kWh is dat geen luxe. Een personenauto zou in 1 minuut zijn opgeladen.

bron: Trouw

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Waterstof auto’s

Bericht door Luco » 12 mei 2019, 20:02

En hoe willen ze die 3000kw bij het laadstation krijgen?
De hele elektrainfrastructuur is daar niet voor gemaakt, dat betekent een compleet nieuwe infrastructuur met die vermogens.
Een gemiddeld huishouden heeft 2x25ampere, maar laten we zeggen 3x25 is grofweg 15kw dus 3000 kw laadstation betekent dan nogal wat voor de netbelasting, niet alleen voor de infrastructuur maar ook voor de centrales.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Waterstof auto’s

Bericht door Spijkerhard » 12 mei 2019, 20:09

Heb ik het antwoord niet op Luco. Het bestaat nog niet, dus de infrastructuur ook nog niet. Zullen ze misschien wel gouden ipv koperen kabels in de grond moeten gooien, weet ik veel.
Voordeel is wel dat (veel) vrachtwagens prima in de electriciteits daluren geladen kunnen worden, niet? En als je toch staat te lossen/laden...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 128 gasten